Sida 2 av 3
Postat: fredag 05 mars 2004 13:33
av GN
LÅ skrev:
Intiören i C5 liknade orginalinteriören i C4, men med en hel del undantag:
* Reklamen på väggarna, längst uppe mot taket satt INTE vinklat nedåt som på övriga vagntyper utan plant på väggen.
* Lysrören i taket satt förr utanpåliggande i taket i hela vagnens längd. I C5 hade de ett annat utseende. Var större om jag mins rätt.
* Väggarna var tunnare (Dörrarna gick ju utanpå.) Därför var kanten runt fönstren anorlunda.
* Luckan över dörrarna på vagnens insida hade en mer kantig form än i C4.
* Tror också att det var mer rostfri plåt på väggarnas nedre del? Minns inte säkert, men tror att det var någon avvikelse där!
Fanns säkert fler detaljer som avvek, kommer inte ihåg fler just nu. Förgen var väll samma som i C4, dvs grönt och någon gulaktig kulör.
Tackar för redogörelsen när du säger det så var det också reklamen förutom lysrören som man tänkte på och precis som du säger fönsterkanterna. Men det jag fick för mig var att mycket av det gula i C4 var grått i C5, men det var ju ett tag sedan nu så minnet sviktar. Lysrören var som sagt större, men också sämre, kanske var det det som gav ett dunkelt intryck.
Angående filmen, så tror jag inte att det är äkta C5or, filmen är för sen, skulle tro att man tagit någon annan vagn och tejpat. Någon som vet mer?
vänligen
/GN
Postat: fredag 05 mars 2004 13:39
av M224
GN skrev:LÅ skrev:
Intiören i C5 liknade orginalinteriören i C4, men med en hel del undantag:
* Reklamen på väggarna, längst uppe mot taket satt INTE vinklat nedåt som på övriga vagntyper utan plant på väggen.
* Lysrören i taket satt förr utanpåliggande i taket i hela vagnens längd. I C5 hade de ett annat utseende. Var större om jag mins rätt.
* Väggarna var tunnare (Dörrarna gick ju utanpå.) Därför var kanten runt fönstren anorlunda.
* Luckan över dörrarna på vagnens insida hade en mer kantig form än i C4.
* Tror också att det var mer rostfri plåt på väggarnas nedre del? Minns inte säkert, men tror att det var någon avvikelse där!
Fanns säkert fler detaljer som avvek, kommer inte ihåg fler just nu. Förgen var väll samma som i C4, dvs grönt och någon gulaktig kulör.
Tackar för redogörelsen när du säger det så var det också reklamen förutom lysrören som man tänkte på och precis som du säger fönsterkanterna. Men det jag fick för mig var att mycket av det gula i C4 var grått i C5, men det var ju ett tag sedan nu så minnet sviktar. Lysrören var som sagt större, men också sämre, kanske var det det som gav ett dunkelt intryck.
Angående filmen, så tror jag inte att det är äkta C5or, filmen är för sen, skulle tro att man tagit någon annan vagn och tejpat. Någon som vet mer?
vänligen
/GN
Filmer är från 1993, och då rullade samtliga C5:or, har för mig att det är hela tåget som är med i filmen, eller är det bara 4 vagnar, men du kan ha rätt interiören kan vara filmad i en C6:a men det tvivlar jag på, när dom ändo hade C5 tåget.
C5
Postat: fredag 05 mars 2004 13:40
av Hans Råberg
En lustig detalj var att i och med de smalare fönsterbågarna var Livsfarligt att...-skyltarna knäckta/böjda runt kanten. Vidare fanns det väl inga fönster i B-änden (om man nu kallar det interiör eller exteriör må väl de lärda i detta forum tvista om)!
Men hur var det, hade C5:orna i början hängstroppar på plattformarna som vissa C4:or hade? Vilka C4:or hade det förresten? Vill minnas att det inte var de allra äldsta utan i någon mellanserie.
Annars tycker jag att det största undret med C5 var att de klarade sig undan SL:s alla designprogram under sin livstid!
Mvh
Hans
Re: C5
Postat: fredag 05 mars 2004 13:46
av M224
Hans Råberg skrev:
Vilka C4:or hade det förresten? Vill minnas att det inte var de allra äldsta utan i någon mellanserie.
Mvh
Hans
Åhh hade en lista på dessa vagnar, innan dom togs in för revison (o man satte över laminat) Vissa vagnar lackerade man dock bara taket, (dom första som gick in för revison 1996) Har för mig att 2516 var en av dessa (har listor på det) Hur som helst så har jag för mig att det 2500 vagnarna (de äldsta) som hade haft dessa stroppar...
Lite input ang tuv C5
Postat: fredag 05 mars 2004 14:03
av Fd rep
Lysrörs belysningen i c5 använde ctl rör 65w standardlängd men av typen kallkatod med polvändare och utjämnings motstånd (som alltid pajade)
Pga dess låda var monterad under golvet hö sida a ände och när vagnen stod still för länge överhettades dom.
Det var en Hägglunds sämre lösningar på C5, Den andra var Stötdämparna/fjäderbena i boggin (Pinkade olja jämt)Och Hy lyckades aldrig fixa det.
Nä C5 var före sin tid, fullproppad med geniala lösningar om man jämför
Med C4/C6 som var/är rena stridsvagnarna.(Grovt och Biffigt).
Ventilationen var föredömmlig utblås vid pass rutor och Vent motorn var last reglerad =mer folk snabbare varv.
Omformaren fick kylluft från ventsystemet genom en snorkel.
Växellådorna hade Oljefilter för rening av oljan(Bil Typ).
Strömavtagarna var helt unika och krävde en del pyssel.
Alla app skåp/luckor var av aluminium.
Körveven var av Ge's fabrikat och hade niclock funktion så förarenbehövde ej stå och blåhålla den som tex C1-C4.
Pådraget som från början var av mcm typ km38/40(en bromskam och en fart) byttes i slutet av 60 talet till Km48 (C6-C8-C10)men med viss skillnad bla regulatorkretsen för battladdning i lådan och den alltid spänningssatta Mg kontaktorn700Vdc(Tro mig det sved i fingrarna).
En grej som var lite kul var shuntreaktorn den såg ut som en diskus och
man smackade alltid skallen i den när stressen låg på.
Nu är det ett tag sedan jag la av men har kikat lite på dom nya ciggarerna
(C20) och de verkar ha sneglat på C5'an när dom bankade i hop dessa.
(En del mekaniska prylar ser lite väl lika ut)
Nä skall inte plåga er mer!
Mj.
Re: Lite input ang tuv C5
Postat: fredag 05 mars 2004 19:02
av M224
Fd rep skrev:
Nä skall inte plåga er mer!
Mj.
Hehe, plåga

Har inte läst roligare på år och dar, jättekul med så mycket info om C5
C5/fråga
Postat: lördag 06 mars 2004 1:41
av Fd Rep
Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!!
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
Mvh
Mj
Kvällens/nattens kugg fråga ang Tuv C5!!.
Postat: lördag 06 mars 2004 2:14
av fd rep
Den här är lätt!,
Varför hade Tuv c5 dubbla utanpå liggande dörrindikerings armaturer??.
En som indikerade gul/orange och en som indikerade Blå???.
Mv
Mj

Re: C5/fråga
Postat: lördag 06 mars 2004 9:54
av Mikael R
Fd Rep skrev:Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!!
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
Mvh
Mj
Bilder är alltid välkomna!
För att lägg upp bilderna måste du först hitta ett serverutrymme.
http://community.webshots.com/scripts/controlPanel.fcgi är en populär sida där du kan skapa dina egna fotoalbum.
Re: Kvällens/nattens kugg fråga ang Tuv C5!!.
Postat: lördag 06 mars 2004 19:32
av LÅ
fd rep skrev:Den här är lätt!,
Varför hade Tuv c5 dubbla utanpå liggande dörrindikerings armaturer??.
En som indikerade gul/orange och en som indikerade Blå???.
Mv
Mj

De blå indikeringslamporna var väll någon form av felindikering??
Hade det verkligen något med dörrarna att göra?
Källens/nattens fråga .
Postat: lördag 06 mars 2004 19:53
av Fd rep
Ok pallar inte;;
De blå indikerindgslamporna betydde att fel tryck i bälgsystemet,
Dvs rullbälgarna för fjädringen.
Spökade mycket.
Mv
Mj.

Re: Källens/nattens fråga .
Postat: lördag 06 mars 2004 22:30
av Gäst
Fd rep skrev:Ok pallar inte;;
De blå indikerindgslamporna betydde fel tryck i bälgsystemet,
Dvs rullbälgarna för fjädringen.
Spökade mycket.
Mv
Mj.

Så skall det va,,
Re: C5/fråga
Postat: söndag 07 mars 2004 4:29
av ragge
Fd Rep skrev:Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!!
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
Intresse finnes definitivt, det vore väldigt intressant!
Hoppas du har tid, lust och möjlighet att genomföra detta.
Tack för dina anekdoter, de var också roliga att läsa!
/ragge
Foton på C5
Postat: söndag 07 mars 2004 17:06
av Fd Rep
Jo da skall försöka under veckan att scanna lite.
De blev ju en hög med kort.
Mvh
Mj

C5 mm
Postat: söndag 07 mars 2004 17:59
av Fd Rep
Har lagt ut lite bilder på länk;
http://w1.853.telia.com/~u85333905/c5/foto.html
Inte klart på något sätt men jag skal pula lite under veckan.
Mvh
Mj

Postat: fredag 16 april 2004 13:42
av alexandre
silverpilen?
Postat: lördag 17 april 2004 11:30
av Fjuntson
alexandre skrev:silverpilen?
AA, Tågets smeknamn är silverpilen. Vad tänkte du på?
Hej
Postat: onsdag 04 maj 2005 17:17
av 7733
Tråkigt.

Har en bild på C5 2901 sedan 1984 i min SLM 1985, där är den hel. Har den krockat eller

Postat: onsdag 04 maj 2005 17:24
av Doomsday
De här vagnarna var riktigt kult. Det var känt som "spöktåget", och dess slutstation skulle vara en perrong som inte används, och om man råkade följa tåget till denna slutstation, så var man försvunnen.
Åkte många gånger med detta tåg förr i tiden.
Det gick många historier om detta kulttåg.
Synd att det inte rullar längre i våra tunnlar.
Re: C5 mm
Postat: onsdag 04 maj 2005 19:49
av Byggare Bob
Älskar bildtexten på 2001; "Innan Wabco kopplet var monterat endast en sådan där spårvagn pryl som koppel."
Spårvagnsprylen heter
Albertkoppel 