Mer Cx

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
GN

Inlägg av GN »

LÅ skrev:
Intiören i C5 liknade orginalinteriören i C4, men med en hel del undantag:

* Reklamen på väggarna, längst uppe mot taket satt INTE vinklat nedåt som på övriga vagntyper utan plant på väggen.
* Lysrören i taket satt förr utanpåliggande i taket i hela vagnens längd. I C5 hade de ett annat utseende. Var större om jag mins rätt.
* Väggarna var tunnare (Dörrarna gick ju utanpå.) Därför var kanten runt fönstren anorlunda.
* Luckan över dörrarna på vagnens insida hade en mer kantig form än i C4.
* Tror också att det var mer rostfri plåt på väggarnas nedre del? Minns inte säkert, men tror att det var någon avvikelse där!

Fanns säkert fler detaljer som avvek, kommer inte ihåg fler just nu. Förgen var väll samma som i C4, dvs grönt och någon gulaktig kulör.
Tackar för redogörelsen när du säger det så var det också reklamen förutom lysrören som man tänkte på och precis som du säger fönsterkanterna. Men det jag fick för mig var att mycket av det gula i C4 var grått i C5, men det var ju ett tag sedan nu så minnet sviktar. Lysrören var som sagt större, men också sämre, kanske var det det som gav ett dunkelt intryck.

Angående filmen, så tror jag inte att det är äkta C5or, filmen är för sen, skulle tro att man tagit någon annan vagn och tejpat. Någon som vet mer?

vänligen

/GN
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

GN skrev:
LÅ skrev:
Intiören i C5 liknade orginalinteriören i C4, men med en hel del undantag:

* Reklamen på väggarna, längst uppe mot taket satt INTE vinklat nedåt som på övriga vagntyper utan plant på väggen.
* Lysrören i taket satt förr utanpåliggande i taket i hela vagnens längd. I C5 hade de ett annat utseende. Var större om jag mins rätt.
* Väggarna var tunnare (Dörrarna gick ju utanpå.) Därför var kanten runt fönstren anorlunda.
* Luckan över dörrarna på vagnens insida hade en mer kantig form än i C4.
* Tror också att det var mer rostfri plåt på väggarnas nedre del? Minns inte säkert, men tror att det var någon avvikelse där!

Fanns säkert fler detaljer som avvek, kommer inte ihåg fler just nu. Förgen var väll samma som i C4, dvs grönt och någon gulaktig kulör.
Tackar för redogörelsen när du säger det så var det också reklamen förutom lysrören som man tänkte på och precis som du säger fönsterkanterna. Men det jag fick för mig var att mycket av det gula i C4 var grått i C5, men det var ju ett tag sedan nu så minnet sviktar. Lysrören var som sagt större, men också sämre, kanske var det det som gav ett dunkelt intryck.

Angående filmen, så tror jag inte att det är äkta C5or, filmen är för sen, skulle tro att man tagit någon annan vagn och tejpat. Någon som vet mer?

vänligen

/GN
Filmer är från 1993, och då rullade samtliga C5:or, har för mig att det är hela tåget som är med i filmen, eller är det bara 4 vagnar, men du kan ha rätt interiören kan vara filmad i en C6:a men det tvivlar jag på, när dom ändo hade C5 tåget.
Hans Råberg

C5

Inlägg av Hans Råberg »

En lustig detalj var att i och med de smalare fönsterbågarna var Livsfarligt att...-skyltarna knäckta/böjda runt kanten. Vidare fanns det väl inga fönster i B-änden (om man nu kallar det interiör eller exteriör må väl de lärda i detta forum tvista om)!

Men hur var det, hade C5:orna i början hängstroppar på plattformarna som vissa C4:or hade? Vilka C4:or hade det förresten? Vill minnas att det inte var de allra äldsta utan i någon mellanserie.

Annars tycker jag att det största undret med C5 var att de klarade sig undan SL:s alla designprogram under sin livstid!

Mvh
Hans
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: C5

Inlägg av M224 »

Hans Råberg skrev:
Vilka C4:or hade det förresten? Vill minnas att det inte var de allra äldsta utan i någon mellanserie.

Mvh
Hans
Åhh hade en lista på dessa vagnar, innan dom togs in för revison (o man satte över laminat) Vissa vagnar lackerade man dock bara taket, (dom första som gick in för revison 1996) Har för mig att 2516 var en av dessa (har listor på det) Hur som helst så har jag för mig att det 2500 vagnarna (de äldsta) som hade haft dessa stroppar...
Fd rep

Lite input ang tuv C5

Inlägg av Fd rep »

Lysrörs belysningen i c5 använde ctl rör 65w standardlängd men av typen kallkatod med polvändare och utjämnings motstånd (som alltid pajade)
Pga dess låda var monterad under golvet hö sida a ände och när vagnen stod still för länge överhettades dom.
Det var en Hägglunds sämre lösningar på C5, Den andra var Stötdämparna/fjäderbena i boggin (Pinkade olja jämt)Och Hy lyckades aldrig fixa det.
Nä C5 var före sin tid, fullproppad med geniala lösningar om man jämför
Med C4/C6 som var/är rena stridsvagnarna.(Grovt och Biffigt).
Ventilationen var föredömmlig utblås vid pass rutor och Vent motorn var last reglerad =mer folk snabbare varv.
Omformaren fick kylluft från ventsystemet genom en snorkel.
Växellådorna hade Oljefilter för rening av oljan(Bil Typ).
Strömavtagarna var helt unika och krävde en del pyssel.
Alla app skåp/luckor var av aluminium.
Körveven var av Ge's fabrikat och hade niclock funktion så förarenbehövde ej stå och blåhålla den som tex C1-C4.
Pådraget som från början var av mcm typ km38/40(en bromskam och en fart) byttes i slutet av 60 talet till Km48 (C6-C8-C10)men med viss skillnad bla regulatorkretsen för battladdning i lådan och den alltid spänningssatta Mg kontaktorn700Vdc(Tro mig det sved i fingrarna).
En grej som var lite kul var shuntreaktorn den såg ut som en diskus och
man smackade alltid skallen i den när stressen låg på. :wink:
Nu är det ett tag sedan jag la av men har kikat lite på dom nya ciggarerna
(C20) och de verkar ha sneglat på C5'an när dom bankade i hop dessa.
(En del mekaniska prylar ser lite väl lika ut)
Nä skall inte plåga er mer! 8)
Mj.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Lite input ang tuv C5

Inlägg av M224 »

Fd rep skrev: Nä skall inte plåga er mer! 8)
Mj.
Hehe, plåga 8) Har inte läst roligare på år och dar, jättekul med så mycket info om C5
Fd Rep

C5/fråga

Inlägg av Fd Rep »

Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!! :shock:
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
:?:
Mvh
Mj
fd rep

Kvällens/nattens kugg fråga ang Tuv C5!!.

Inlägg av fd rep »

Den här är lätt!,
Varför hade Tuv c5 dubbla utanpå liggande dörrindikerings armaturer??.
En som indikerade gul/orange och en som indikerade Blå???.
Mv
Mj :D
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: C5/fråga

Inlägg av Mikael R »

Fd Rep skrev:Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!! :shock:
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
:?:
Mvh
Mj
Bilder är alltid välkomna! :D

För att lägg upp bilderna måste du först hitta ett serverutrymme.
http://community.webshots.com/scripts/controlPanel.fcgi är en populär sida där du kan skapa dina egna fotoalbum.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/

Re: Kvällens/nattens kugg fråga ang Tuv C5!!.

Inlägg av »

fd rep skrev:Den här är lätt!,
Varför hade Tuv c5 dubbla utanpå liggande dörrindikerings armaturer??.
En som indikerade gul/orange och en som indikerade Blå???.
Mv
Mj :D
De blå indikeringslamporna var väll någon form av felindikering??
Hade det verkligen något med dörrarna att göra?
Fd rep

Källens/nattens fråga .

Inlägg av Fd rep »

Ok pallar inte;; :P
De blå indikerindgslamporna betydde att fel tryck i bälgsystemet,
Dvs rullbälgarna för fjädringen.
Spökade mycket.
Mv
Mj. :P
Gäst

Re: Källens/nattens fråga .

Inlägg av Gäst »

Fd rep skrev:Ok pallar inte;; :P
De blå indikerindgslamporna betydde fel tryck i bälgsystemet,
Dvs rullbälgarna för fjädringen.
Spökade mycket.
Mv
Mj. :P
Så skall det va,,
ragge
Inlägg: 201
Blev medlem: tisdag 18 mars 2003 7:36

Re: C5/fråga

Inlägg av ragge »

Fd Rep skrev:Har en hel del bilder på C5'orna från verkstan Na/linjen , Tagna under min tid på Na 1978-1990.
Om intresse finnes??!!! :shock:
Jag skruvade ganska friskt med dessa.
Och tycke väll att jag skulle föreviga dom på film.
Går dessa att ladda upp????till forumet.
Och hur gör jag (är inne som Gäst).
Intresse finnes definitivt, det vore väldigt intressant!
Hoppas du har tid, lust och möjlighet att genomföra detta.

Tack för dina anekdoter, de var också roliga att läsa!

/ragge
Fd Rep

Foton på C5

Inlägg av Fd Rep »

Jo da skall försöka under veckan att scanna lite.
De blev ju en hög med kort.
Mvh
Mj :P
Fd Rep

C5 mm

Inlägg av Fd Rep »

Har lagt ut lite bilder på länk;
http://w1.853.telia.com/~u85333905/c5/foto.html
Inte klart på något sätt men jag skal pula lite under veckan.
Mvh
Mj :twisted:
Användarens profilbild
alexandre
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 15 april 2004 15:45
Ort: hpl.5001 Långt Borta

Inlägg av alexandre »

silverpilen?
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
Fjuntson
Inlägg: 100
Blev medlem: lördag 25 oktober 2003 10:31

Inlägg av Fjuntson »

alexandre skrev:silverpilen?
AA, Tågets smeknamn är silverpilen. Vad tänkte du på?
7733

Hej

Inlägg av 7733 »

Tråkigt. :cry: Har en bild på C5 2901 sedan 1984 i min SLM 1985, där är den hel. Har den krockat eller :shock: :roll:
Doomsday

Inlägg av Doomsday »

De här vagnarna var riktigt kult. Det var känt som "spöktåget", och dess slutstation skulle vara en perrong som inte används, och om man råkade följa tåget till denna slutstation, så var man försvunnen.
Åkte många gånger med detta tåg förr i tiden.
Det gick många historier om detta kulttåg.
Synd att det inte rullar längre i våra tunnlar.
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Re: C5 mm

Inlägg av Byggare Bob »

Fd Rep skrev:Har lagt ut lite bilder på länk;
http://w1.853.telia.com/~u85333905/c5/foto.html
Inte klart på något sätt men jag skal pula lite under veckan.
Mvh
Mj :twisted:
Älskar bildtexten på 2001; "Innan Wabco kopplet var monterat endast en sådan där spårvagn pryl som koppel."



Spårvagnsprylen heter Albertkoppel :wink:
Skriv svar