Roslagsbanans kapacitetsbrister

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Ja det ju såg ju verkligen inte ut att vara något att sörja över...
Nja, det är inte så fult som det ser ut, och det är ju verkligen inte fotograferat ur någon rättvis vinkel heller!
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Ja det ju såg ju verkligen inte ut att vara något att sörja över...
Nja, det är inte så fult som det ser ut, och det är ju verkligen inte fotograferat ur någon rättvis vinkel heller!
Nog har jag sett snyggare stationshus i alla fall...
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Nog har jag sett snyggare stationshus i alla fall...
Det här är en bättre bild som visar hur byggnaden egentligen ser ut: https://digitaltmuseum.se/021018037132
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

I maj öppnar en av Roslagsbanans nya planskilda korsningar
Region Stockholm skrev:SL bygger två säkrare korsningar för bil, gång- och cykeltrafik vid Roslagsbanan. I maj öppnar en ny planskild korsning vid Frescati. I Enebyberg i Danderyd är arbetet med korsningen försenad men en helt ny gångtunnel öppnar där i april.
Två av Roslagsbanans tre plankorsningar på den centrala sträckan mellan Östra station och Roslags Näsby har snart byggts bort. Däremot är det knäpptyst om plankorsningen vid Danderydsvägen, trots beslutet om att förlänga Roslagsbanan till City. Kan Danderyds kommun fortfarande sätta käppar i hjulet och därmed äventyra hela satsningen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2136
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: fredag 21 januari 2022 19:28
C12C3C3C12 skrev:Nog har jag sett snyggare stationshus i alla fall...
Det här är en bättre bild som visar hur byggnaden egentligen ser ut: https://digitaltmuseum.se/021018037132
Den bilden var klart bättre, skulle säga att det var ett typiskt exempel på små stationshus.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: måndag 27 mars 2023 13:05 I maj öppnar en av Roslagsbanans nya planskilda korsningar
Region Stockholm skrev:SL bygger två säkrare korsningar för bil, gång- och cykeltrafik vid Roslagsbanan. I maj öppnar en ny planskild korsning vid Frescati. I Enebyberg i Danderyd är arbetet med korsningen försenad men en helt ny gångtunnel öppnar där i april.
Två av Roslagsbanans tre plankorsningar på den centrala sträckan mellan Östra station och Roslags Näsby har snart byggts bort. Däremot är det knäpptyst om plankorsningen vid Danderydsvägen, trots beslutet om att förlänga Roslagsbanan till City. Kan Danderyds kommun fortfarande sätta käppar i hjulet och därmed äventyra hela satsningen?
Det finns ju en plankorsning vid Bråvallavägen 500 meter därifrån. Behövs det verkligen en korsning vid Danderydsvägen också?
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Karsten »

Diripsi skrev: tisdag 28 mars 2023 0:00
Enceladus skrev: måndag 27 mars 2023 13:05 I maj öppnar en av Roslagsbanans nya planskilda korsningar
Region Stockholm skrev:SL bygger två säkrare korsningar för bil, gång- och cykeltrafik vid Roslagsbanan. I maj öppnar en ny planskild korsning vid Frescati. I Enebyberg i Danderyd är arbetet med korsningen försenad men en helt ny gångtunnel öppnar där i april.
Två av Roslagsbanans tre plankorsningar på den centrala sträckan mellan Östra station och Roslags Näsby har snart byggts bort. Däremot är det knäpptyst om plankorsningen vid Danderydsvägen, trots beslutet om att förlänga Roslagsbanan till City. Kan Danderyds kommun fortfarande sätta käppar i hjulet och därmed äventyra hela satsningen?
Det finns ju en plankorsning vid Bråvallavägen 500 meter därifrån. Behövs det verkligen en korsning vid Danderydsvägen också?
Det finns ingen plankorsning vid Bråvallavägen.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: tisdag 28 mars 2023 0:00
Enceladus skrev: måndag 27 mars 2023 13:05 I maj öppnar en av Roslagsbanans nya planskilda korsningar
Region Stockholm skrev:SL bygger två säkrare korsningar för bil, gång- och cykeltrafik vid Roslagsbanan. I maj öppnar en ny planskild korsning vid Frescati. I Enebyberg i Danderyd är arbetet med korsningen försenad men en helt ny gångtunnel öppnar där i april.
Två av Roslagsbanans tre plankorsningar på den centrala sträckan mellan Östra station och Roslags Näsby har snart byggts bort. Däremot är det knäpptyst om plankorsningen vid Danderydsvägen, trots beslutet om att förlänga Roslagsbanan till City. Kan Danderyds kommun fortfarande sätta käppar i hjulet och därmed äventyra hela satsningen?
Det finns ju en plankorsning vid Bråvallavägen 500 meter därifrån. Behövs det verkligen en korsning vid Danderydsvägen också?
En planskildhet menar du nog. Bussen trafikerar Danserydsvägen så den kan nog inte bara läggas ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.

Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 20 juni 2023 12:34 Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.

Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...
”skulle det kunna bli 48 tåg i timmen” står det i länken. Vilket stämmer med planerna för RBc.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: tisdag 20 juni 2023 17:58
Enceladus skrev: tisdag 20 juni 2023 12:34 Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.

Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...
”skulle det kunna bli 48 tåg i timmen” står det i länken. Vilket stämmer med planerna för RBc.
Ja, siffran tycks ha uppdaterats. Men ett citat ska ju helst vara en ordagrann återgivning, d.v.s. just som det står i originalet. Därför lät jag det vara. Den gamla siffran finns dock kvar på andra håll: "Med en möjlig ökad trafikering i framtiden kan det bli 40 tåg i timmen som passerar här."
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

När öppnar planskildheten i Enebyberg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: torsdag 08 november 2018 18:46 När Roslagsbanan förlängs till City så får en stor del av länet för första gången en snabb och effektiv direktförbindelse till centrala Stockholm. Förlängningen medför en systemförändring som innebär en enormt ökad tillgänglighet. En ensam tunnel åstadkommer dock inte så mycket, utan det måste även finnas en kapacitetsstark bana som ansluter till den. Roslagsbanans utbyggnad, vilken beräknas pågå fram till år 2021, är tänkt att skapa en sådan bana. Utan utbyggnaden skulle en förlängning till City vara ett fullständigt slöseri med resurser. Förlängningen är blott en detalj som kostar en bråkdel av utbyggnaden. Det finns emellertid en symbios: Utan förlängningen skulle utbyggnaden inte heller utnyttjas till fullo.

Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).
Är det överhuvudtaget någonson någonting som är bra med spårtrafiken i mälardalen?
gek
Inlägg: 1255
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av gek »

twr skrev: onsdag 05 juli 2023 9:28 När öppnar planskildheten i Enebyberg?
Det finns vad jag har kunnat se redan en planskild korsning för gångtrafik (provisorisk gångbro) och plankorsningen är stängd.

Enligt Region Stockholm https://www.regionstockholm.se/verksamh ... utbyggnad/ skall undergången vid hållplatsen öppnas i slutet av 2023.
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 05 juli 2023 9:28 När öppnar planskildheten i Enebyberg?
Det här har vi gjort hittills
Region Stockholm skrev:Längs Roslagsbanan finns över 100 övergångar för bil, gång och cykel, så kallade plankorsningar. Vi behövde göra om många av dem för att kunna höja säkerheten längs med banan. Några övergångar kvarstår att åtgärda.

[...]

Det här har vi redan gjort:
  • Planskilda korsningar vid Frescati och Portvägen vid Enebybergs station.
Den nya planskilda korsningen i Enebyberg öppnade i januari, men som synes återstår väldigt många plankorsningar. Kan det någonsin bli tunnelbanestatus?

Jag bumpar denna tråd i samband med de ökade kostnaderna för Roslagsbanans utbyggnad. Det finns mycket kvar att göra, men finns den politiska viljan?
Enceladus
Inlägg: 11396
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Enceladus »

Skenande kostnad för Roslagsbanan
Mitt i skrev:Jätteprojektet med satsningen på att dra dubbelspår och även köpa in de nya vagnarna X15p ryms inte längre inom den planerade budgeten.

[...]

"Det har också visat sig finnas oförutsedda utmaningar i byggarbetet vi utfört på Roslagsbanan, bland annat var markförhållandena vid Portvägen och Frescati mer svårjobbade än man först räknat med vilket skapade vissa prishöjningar", skriver hon.

[...]

Beslut i frågan tas av regionfullmäktige. Godkänns en ny budget innebär det att den totala kostnaden för projektet väntas landa på ungefär 11 miljarder kronor.
Roslagsbanans kapacitetsbrister låter sig inte åtgärdas utan kostnadsökningar. Som bekant finns det fortfarande många brister kvar! Finns den politiska viljan?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6863
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Odd »

Skenande kostnad är väl en överdrift, i alla fall om man jämför med FUTs T-baneprojekt.

Men icke desto mindre behöver man ju reda ut varför det blir dyrare. Men det borde ju göras även med T-banans galopperande kostnadsökningar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Sio »

Odd skrev: fredag 29 november 2024 13:53 Skenande kostnad är väl en överdrift, i alla fall om man jämför med FUTs T-baneprojekt.

Men icke desto mindre behöver man ju reda ut varför det blir dyrare. Men det borde ju göras även med T-banans galopperande kostnadsökningar.
Det står varför i artikeln

- Anskaffningsprojektet för X15p har dragit ut på tiden och beställarorganisationen behöver därför bemannar under längre tid.

- Allmänna kostnadsökningar (sk inflation) har lett till ökade kostnader för Roslagsbanans pågående projekt (index uppräkning av priser i långa kontrakt)

- Oväntat dåliga markförhållanden har lett till ökade kostnader
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av JohanB »

Sio skrev: fredag 29 november 2024 15:16
Odd skrev: fredag 29 november 2024 13:53 Skenande kostnad är väl en överdrift, i alla fall om man jämför med FUTs T-baneprojekt.

Men icke desto mindre behöver man ju reda ut varför det blir dyrare. Men det borde ju göras även med T-banans galopperande kostnadsökningar.
Det står varför i artikeln

- Anskaffningsprojektet för X15p har dragit ut på tiden och beställarorganisationen behöver därför bemannar under längre tid.
Ännu ett exempel på projekt inom TF som inte skötts som det borde. Begripligt varför FUT har fått hand om om X25-projektet.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Sio »

JohanB skrev: fredag 29 november 2024 21:27
Sio skrev: fredag 29 november 2024 15:16
Odd skrev: fredag 29 november 2024 13:53 Skenande kostnad är väl en överdrift, i alla fall om man jämför med FUTs T-baneprojekt.

Men icke desto mindre behöver man ju reda ut varför det blir dyrare. Men det borde ju göras även med T-banans galopperande kostnadsökningar.
Det står varför i artikeln

- Anskaffningsprojektet för X15p har dragit ut på tiden och beställarorganisationen behöver därför bemannar under längre tid.
Ännu ett exempel på projekt inom TF som inte skötts som det borde. Begripligt varför FUT har fått hand om om X25-projektet.
Det är väl ändå Stadler som är försenade med sina tester och provkörningar? Hur kan det vara Trafikförvaltningens fel?
Skriv svar