"Tvärbanan låter mer än någonsin"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Den ena var en lastbil, den sög upp smuts och sopade. Det andra var en ombyggd spårvagn. Den verkade inte suga upp smuts utan spola rent istället.
Växlar eller hela banan?

(Jag har aldrig varit på studiebesök där så jag har aldrig fått tillfälle att studera deras fordonspark!)
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Den ena var en lastbil, den sög upp smuts och sopade. Det andra var en ombyggd spårvagn. Den verkade inte suga upp smuts utan spola rent istället.
Växlar eller hela banan?

(Jag har aldrig varit på studiebesök där så jag har aldrig fått tillfälle att studera deras fordonspark!)
Hela banan. Kan varmt rekommendera ett besök. :D
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Folk är gnälliga.
Det är ju bara koll på hur lite som behövs för en del ska klaga på oväsen från grannarna i lägenheter, så vet man ju att det är ju inga höga nivåer om behövs för att många personer ska klaga. En startande Boeing 777 - dom har inte stått strax efter startbanan vid Arlanda och kollat/filmat när planen drar över kan jag säga :lol:

En sak jag inte fattar heller är att folk i genomsnitt verkar störa sig mer på ljud som kommer då då (t ex när en vagn drar förbi) - men kontinuerliga ljud stör dom inte lika mycket. Dom vänjer sig liksom vid konstanta ljud, medan ljud som kommer då då upplevs mer störande. För mig är det snarare tvärtom. T ex bullriga fläktar på huset bredvid eller nere på gården (som jag hade förut där jag bor), är ganska så irriterande då det aldrig är tyst. Bor man vid t ex en järnväg eller flygplats, så är det ju ändå tyst för det mesta men låter kortvarigt då då. Sen underlättar det ju förstås att jag har intresse både för ljud (inspelning mätning mm) och fordon.

Det blir intressant och se vad man kommer fram till. Känns ju lite komiskt att dom klagar på dom tystaste av alla spårfordon typ. Dock är det ju inte många spårfordon som går in mellan husen så som spårvagnar i gatutrafik gör.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

M224 skrev:
daniel_s skrev:
Växlar eller hela banan?

Hela banan. Kan varmt rekommendera ett besök. :D
Den första du verkar helt klart vara en spårsug. Den andra skulle jag tippa på är en slipvagn. Använder man samma teknik som ex 9199 hade så har man vatten för att kyla och minska damspridningen från den slipsten som pressas ner mot spåret. Många städer har motsvarande ombyggda spårvagnar till detta ändamål. och just att kontinuerligt slipa gör att man inte behöver ta så mycket varje gång. Och, utan att veta helt säkert, men kanske 9199 skulle ha hjälpt till för att minska visst buller och vibrationer. Där av frågan om var det bullrar mest.

Även Daniels förklaring om flänshöjden är relevant och påverkar.

Det finns alltså inte bara en förklaring till buller.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Stefan Widén skrev:
Den första du verkar helt klart vara en spårsug. Den andra skulle jag tippa på är en slipvagn. Använder man samma teknik som ex 9199 hade så har man vatten för att kyla och minska damspridningen från den slipsten som pressas ner mot spåret. Många städer har motsvarande ombyggda spårvagnar till detta ändamål. och just att kontinuerligt slipa gör att man inte behöver ta så mycket varje gång. Och, utan att veta helt säkert, men kanske 9199 skulle ha hjälpt till för att minska visst buller och vibrationer. Där av frågan om var det bullrar mest.

Även Daniels förklaring om flänshöjden är relevant och påverkar.

Det finns alltså inte bara en förklaring till buller.

Stefan
En spårslip låter mycket troligt, den hade inventarienummer 2010 om det säger något. :P
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

M224 skrev: En spårslip låter mycket troligt, den hade inventarienummer 2010 om det säger något. :P
Inför övertagandet av driften av Lidingöbanan hade vi problem med (de :evil: :evil: ) axelräknarna vilkas position i vertikalled gjorde att våra ursprungliga planer med fordon för snöröjning omöjliggjordes.

Vi var tvungna att hitta alternativa fordonsmöjligheter och besökte i september 2015 Helsingfors där vår mångåriga styrelseledamot Erkki Mutka som verkstadschef vid spårvägstrafiken konstruerat och byggt "kombi-vagnar" för spårunderhåll.

Och just nämnda vagn 2010 är en av dessa vagnar som vi var ute och provkörde;
016x.jpg
016x.jpg (99.52 KiB) Visad 5276 gånger
De ser alltså ut så här;
022x.jpg
022x.jpg (90.66 KiB) Visad 5276 gånger
Finessen med dessa vagnar är att man ytterst enkelt kan "bestycka" dem med olika hydrauliskt drivna aggregat för spårunderhåll inkl. roterande borstar för snöröjning;
026x.jpg
026x.jpg (90.89 KiB) Visad 5276 gånger
AB SS styrelseledamöter studerar med stort intresse resultatet efter att ett rejält rostat vagnhallsspår fräschats upp av vagnens slipaggregat. Här kan man också se resterna av ovan nämnda vattenbestrålning.
024x.jpg
024x.jpg (105.36 KiB) Visad 5276 gånger
Undertecknad gammal "skruv- och mutteringenjör" njöt kanske mest av vagnens utomordentligt prydliga innanmäte i form av hjälpmaskineriet;
018x.jpg
018x.jpg (76.39 KiB) Visad 5276 gånger
Vänliga Hälsningar / Lena
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Se där! Där har vi den. :)

Tack för intressant berättelse och bilder.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

LÅ1 skrev:Utan att kolla andra källor så säger i alla fall Google maps att stadsdelen Årsta även innefattar sådant som Sandfjärdsgatan och delar av Årstafältet!
Till och med tunnelbana finns det i Årstas nordöstra hörn!
Goggle är nästan överens med Stockholms stad om stadsdelens utbredning. Staden drar rätare linjer, och placerar hela Årstafältet i Östberga: Stadens officiella karta (Stadsdelsgränser i bruna streckade linjer)
Så ja, det finns tunnelbana i Årsta. Dock ingen tunnelstation.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:Goggle är nästan överens med Stockholms stad om stadsdelens utbredning. Staden drar rätare linjer, och placerar hela Årstafältet i Östberga: Stadens officiella karta (Stadsdelsgränser i bruna streckade linjer)
Google Maps är notoriskt opålitliga då det gäller alla former av gränser, och bör för alltid bannlysas från alla såna här diskussioner. Det går inte ens att lita på kommungränserna där. I så fall är det bättre att utgå från kartorna på Eniro!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:Utan att kolla andra källor så säger i alla fall Google maps att stadsdelen Årsta även innefattar sådant som Sandfjärdsgatan och delar av Årstafältet!
Till och med tunnelbana finns det i Årstas nordöstra hörn!
Goggle är nästan överens med Stockholms stad om stadsdelens utbredning. Staden drar rätare linjer, och placerar hela Årstafältet i Östberga: Stadens officiella karta (Stadsdelsgränser i bruna streckade linjer)
Det tycks handla om någon eller några enstaka meter för att ingen del av Gullmarsplans T-banestation går in i Årsta. Men Tvärbanan har i alla fall tre hållplatser i stadsdelen Årsta.
daniel_s skrev:
Kristofer skrev:Goggle är nästan överens med Stockholms stad om stadsdelens utbredning. Staden drar rätare linjer, och placerar hela Årstafältet i Östberga: Stadens officiella karta (Stadsdelsgränser i bruna streckade linjer)
Google Maps är notoriskt opålitliga då det gäller alla former av gränser, och bör för alltid bannlysas från alla såna här diskussioner. Det går inte ens att lita på kommungränserna där. I så fall är det bättre att utgå från kartorna på Eniro!
OK, får försöka komma ihåg det!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
Nu har jag inte kollat upp detta men om det stämmer skulle det vara intressant att få reda på varför? Grunddatan både vara den samma och jag har svårt att se att Google skulle vara sämre på att "ta hand" om denna än Eniro.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:
I valet mellan Eniro och Stockholms egen Stadskarta väljer jag Stadskartan varje gång. Den är korrekt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:
daniel_s skrev:
I valet mellan Eniro och Stockholms egen Stadskarta väljer jag Stadskartan varje gång. Den är korrekt.
Ja, men det är ju inte alltid Stockholm det handlar om!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Tips om bra karttjänst...
OpenStreetMap
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Tips om bra karttjänst...
OpenStreetMap
"OpenStreetMap är en karta över världen, skapad av människor som du och fri att använda under en öppen licens." Det är just det som är problemet, lita inte på sådana kartor.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:"OpenStreetMap är en karta över världen, skapad av människor som du och fri att använda under en öppen licens." Det är just det som är problemet, lita inte på sådana kartor.
Det gick att hitta en del konstigheter på den. Men provisorierna vid Slussen fanns med. Vilket inte syntes alls på stadens egna karttjänst.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet! :idea:
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
OpenStreetMap
"OpenStreetMap är en karta över världen, skapad av människor som du och fri att använda under en öppen licens." Det är just det som är problemet, lita inte på sådana kartor.
Då tror jag inte problemet är kartan, utan beskådaren...
OpenStreetMap uppfyller min krav och har visat mej spårsystemet i många många städer nu. Antalet fel, är förvånande litet, då kartan precis som andra inte precis är realtid av verkligheten.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet! :idea:
Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:
daniel_s skrev:
OpenStreetMap
Då tror jag inte problemet är kartan, utan beskådaren...
OpenStreetMap uppfyller min krav och har visat mej spårsystemet i många många städer nu. Antalet fel, är förvånande litet, då kartan precis som andra inte precis är realtid av verkligheten.
Jo men nu gällde ju diskussionen just gränser mellan kommuner och sånt, och där är allmänheten inte en pålitlig källa.
Skriv svar