GN skrev:Generalsnus på resa skrev:
Syftet med tränselavgifterna är att undvika onödiga köer, genom att styra bilisterna att göra något annat än att sitta i bilkö.
Hur bilisterna löser detta är ovidkommande, men de kan bl.a. göra något av det följande:
1. Åka kollektivt vid samma tidpunkt
2. Åka tidigare/senare med bil
Alternativ 2 är nog det många bilister kommer välja. Åker folk före klockan 7 ist.f. efter, så är problemet löst eftersom blitrafiken inte kommer att korka igen lika lätt - då trafiken blir mer utspridd i tiden.
Avgiften är dessvärre satt i tre steg. Vilket kommer leda till marginaleffekter, vilket kan resultera i att man helt enkelt flyttar köerna.
Med nuvarande avgifter så är det dessutom tveksamt om man orsakar bilisterna någon ekonomisk skada av vikt. Det är nämligen inte gratis att stå i bilkö, om man inte har elbil.
/Generalsnus, på resa och med bristande minne för lösenord
Ovidkommande är det ju inte. Alternativ 1. är direkt trängselhöjande då bussfiler är ett synnerligen dåligt sätt att nyttja en väg.
Är det inga köer finns det inget behov av bussfiler.
Alternativ 2. är förvisso ett alternativ, men för hur många. Orsaken till trängseln är ju att folk har tider att passa just vid dessa tillfällen.
a) Betala och åk när du tänkt.
b) Åk tidigare och vänta där istället för i bilkön.
c) Åk kollektivt
(Att man valt tre steg är en kompromiss mellan marginaleffekt och enkelhet, vilket vore ett steg.)
Nej, det har inte ett dugg med enkelhet att göra. Det finns med tekniken man troligen kommer välja inga hinder i att använda "steglösa" avgifter. Att avgifterna ligger still under en viss tid, gör heller ingenting.
Det som behövs för att ett avgiftsystem skall fungera är verkliga alternativ, vilket vore:
1. Icke vägbunden kollektivtrafik
2. Kringfartsleder för genomfartstrafiken.
Fast å andra sidan, funnes dessa alternativ behövdes nog inga avgifter för folk skulle nog undvika köerna frivilligt.
vänligen
/GN
Det ÄR slöseri med samhällets resurser att folk ska åka till jobbet kring 07-08. Vare sig man väljer kollektivtrafik eller egen bil. Åker folk mellan 06-10 är det betydligt mer resurssnålt. Väljer folk egen bil blir dock de dåliga effekterna ytterst påtagliga.
Det är dessutom orättvist mot dem som inte har någon praktisk möjlighet att använda kollektivtrafiken, att de tvingas sitta fast i köer för att andra av rena bekvämlighetsskäl vill åka bil.
Pengarna man får in av trängselavgiften kan man mycket väl använda till kollektivtrafiken. Förvånande nog verkar mp och v inte bry sig så mycket om var pengarna hamnar, trots att man annars från riksdagspolikterna brukar vara mycket klåfingriga när det gäller att styra var pengar hamnar.