Re: M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
Postat: lördag 01 september 2018 10:15
Norvik har ifrågasatts redan innan den var beslutad. Mycket tyder på att det är fel läge för en storhamn. Södertälje borde ha varit bättre.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det här kan få väldigt intressanta konsekvenser. Region Stockholm kommer förstås inte att medfinansiera bygget av fyrspår på Grödingebanan. Om inte staten vill stå för hela kostnaden själv så blir den så eftertraktade Södertörnsbanan en nödvändighet.CS skrev:Landstinget tar från 1/1 2019 över ansvaret för länsplanen i Stockholms län. Dvs hur fördelningen av de statliga medlen för utveckling av regional infrastruktur ska göras. Pengarna kommer från statskassan men fördelas av regionen.
Bättre beträffande infrastrukturen i land kanske, men knappast sjöfartsmässigt. Till Nynäshamn går man in på Mysingen genom Danziger Gatt och sedan är man framme. Till Södertälje ska man ta sig fram via den slingriga södertäljeleden väster om Landsort (där bl.a. tankern Tsesis dundrade på grund 1977 https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsesisolyckan ).twr skrev:Norvik har ifrågasatts redan innan den var beslutad. Mycket tyder på att det är fel läge för en storhamn. Södertälje borde ha varit bättre.
Intressant! Jag är verkligen inte insatt i sjöfart, så tack för kompletteringen.dr Cassandra Nojdh skrev:Bättre beträffande infrastrukturen i land kanske, men knappast sjöfartsmässigt. Till Nynäshamn går man in på Mysingen genom Danziger Gatt och sedan är man framme. Till Södertälje ska man ta sig fram via den slingriga södertäljeleden väster om Landsort (där bl.a. tankern Tsesis dundrade på grund 1977 https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsesisolyckan ).twr skrev:Norvik har ifrågasatts redan innan den var beslutad. Mycket tyder på att det är fel läge för en storhamn. Södertälje borde ha varit bättre.
Sedan ska man genom det smala och av fartygstrafiken svårt eroderade Brandalssund innan man är inne på Hallsfjärden upp emot Södertälje hamn.
Även efter Tsesisolyckan har flera grundstötningar ägt rum, farleden är svårnavigerad för större fartyg men ska tydligen breddas och fördjupas eftersom Sjöfartsverket vill ha en större sluss i Södertälje för att få in större fartyg på Mälaren.
http://www.morkostugan.se/2017/08/09/br ... n-37070525
Det är inte riktigt sant. Norvik är en av få hamnar i Östersjön som har ett naturligt djup på 16,5 meter och kan därmed ta emot de största fartygen. Ända sedan början av 1900-talet har området diskuterats som alternativ hamn till Frihamnen. Inte ens Skandiahamnen har samma djup, vilket orsakar problem. Potentialen är enorm.twr skrev:Intressant! Jag är verkligen inte insatt i sjöfart, så tack för kompletteringen.
Jag minns i alla fall ett uttalande av något slag från Södertälje (part i målet förstås) om att Södertäljes hamn kunde täcka hela behovet och att Norvik var onödigt. Norvik, som jag har uppfattat det, handlar om att Stockholms stad vill äga en hamn.
Det är som du säger, Södertälje hamn är en konkurrent till Stockholms hamnar.twr skrev: Intressant! Jag är verkligen inte insatt i sjöfart, så tack för kompletteringen.
Jag minns i alla fall ett uttalande av något slag från Södertälje (part i målet förstås) om att Södertäljes hamn kunde täcka hela behovet och att Norvik var onödigt. Norvik, som jag har uppfattat det, handlar om att Stockholms stad vill äga en hamn.
Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje, kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Jag tror vi allihop har förstått att vissa framställer syftet så som du skriver Enceladus. Och poängen är just att det inte kommer att hända, oavsett vad som kan tänkas stå i olika rapporter. Helt enkelt för att de stora volymerna inte kommer att ha något intresse att gå in i Östersjön. Göteborg, i konkurrens med andra hamnar i väster som Helsingborg, kommer att fortsätta att dominera.Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje, kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Du skriver "vissa". Kan du hänvisa till en utredning som påstår motsatsen? Någon källa måste en skeptiker ha.twr skrev:Jag tror vi allihop har förstått att vissa framställer syftet så som du skriver Enceladus. Och poängen är just att det inte kommer att hända, oavsett vad som kan tänkas stå i olika rapporter. Helt enkelt för att de stora volymerna inte kommer att ha något intresse att gå in i Östersjön. Göteborg, i konkurrens med andra hamnar i väster som Helsingborg, kommer att fortsätta att dominera.Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje, kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Jag är inte alls övertygad om att trafiken till Södertälje kommer att minska. Det är stor skillnad mellan andel och antal i en växande region. De lokala behoven kommer bara att öka, och farleden både breddas och fördjupas. Även Göteborg borde öka. De fartyg som Norvik byggs för kan inte ens stanna där.Sio skrev:Jag undrar vem som missförstått syftet med Norvik? Allt snack om att konkurrera med Göteborgs hamn är just snack. Norvik kommer att konkurrera med Södertälje och Gävle om de lokala flödena runt Stockholm. Det är nog alla inblandade medvetna om. Eftersom Norvik ligger nära Södertälje och har bättre insegling så är det främst Södertälje som kommer att släppa till trafik förutspår jag.Enceladus skrev:Det verkar råda ett missförstånd i den här tråden. Syftet med Norvik är inte att bygga en ny lokal hamn för Stockholm, utan en andra jättehamn för Sverige (och delvis Norden) som samexisterar med Skandiahamnen. En sådan jättehamn går inte att bygga var som helst. För att ta emot de största fartygen behövs ett stort djup. Av naturliga skäl har flera kommuner med konkurrerande verksamhet, inte bara Södertälje, kritiserat beslutet. Kritiken beror på att Norvik faktiskt har förutsättningar att ta marknadsandelar, men att järnvägens andel blir väldigt liten med befintlig infrastruktur.
Vad gäller järnvägstrafiken så är min prognos att summan av trafiken till Värtan, Norvik och Södertälje inte kommer att förändras dramatiskt, men en överflyttning från de övriga till Norvik är att vänta. Vi talar om 1-3 tågpar på Nynäsbanan per dygn gissar jag.
Funkar det på Arlandababan så borde det funka på Nynäsbanan också men Tamsons får nog svårt att räkna hem affären för han lär inte få banan gratis! Och vad menar han med Nynäsbanan? Hela Sträckan Nynäshamn - Älvsjö?twr skrev:Järnvägen är ett system. Det lär bli mycket oreda om pendeltågen ska passera en trafikledningsgräns i Älvsjö.JohanB skrev:Tamsons och Trafikverket är ju inte bästa kompisar direkt. Eftersom Nynäsbanan inte används inte av någon annan så är der väl jättebra om SLL tar över.
Nä, det här är rimligen inte ett allvarligt menat förslag utan mer av en allmän missnöjesyttring.
Nyttan med nattåg mellan Älvsjö och Nynäshamn utan någon koppling till den övriga spårtrafiken skulle vara ytterst begränsad. Även de avgångar som har anslutning till nattfärjor skulle begränsas av bristen på bytesmöjligheter. Å andra sidan är landstinget inte direkt känt för att lägga resurserna där de behövs, så det är mycket möjligt att en sådan linje skulle införas.CS skrev:Men du kan ju kanske lockas av tanken att klassa om Nynäsbanan till tunnelbana om landstinget tar över eftersom du då får nattrafik.
Det har du rätt i men rent tågtrafikledningsmässigt fungerar det utmärkt! Det bdhöver inte vara olika trafikledningar bara för att det är olika banägare.dr Cassandra Nojdh skrev:Arlandabanan är en-la soppa av korsande ansvar. Finns ingen anledning att göra om det misstaget igen.
Vad menar du med fungera utmärkt? Arlanda Express har orimligt många tåglägen sett till antalet resenärer. Se gärna följande tråd:Hechtwagen skrev:Det har du rätt i men rent tågtrafikledningsmässigt fungerar det utmärkt! Det bdhöver inte vara olika trafikledningar bara för att det är olika banägare.dr Cassandra Nojdh skrev:Arlandabanan är en-la soppa av korsande ansvar. Finns ingen anledning att göra om det misstaget igen.
Är det inte ganska tydligt vad "rent tågtrafikledningsmässigt" betyder?Enceladus skrev:Vad menar du med fungera utmärkt? Arlanda Express har orimligt många tåglägen sett till antalet resenärer. Se gärna följande tråd:Hechtwagen skrev:Det har du rätt i men rent tågtrafikledningsmässigt fungerar det utmärkt! Det bdhöver inte vara olika trafikledningar bara för att det är olika banägare.dr Cassandra Nojdh skrev:Arlandabanan är en-la soppa av korsande ansvar. Finns ingen anledning att göra om det misstaget igen.
Hur mycket har Arlandabanan kostat samhället?