Sida 2 av 2

Re: Närtåg i Helsingforsregionen

Postat: fredag 31 augusti 2018 22:56
av Lennart Petersen
dr Cassandra Nojdh skrev:
Och den där "chefen" - vem var det? Det var väl inte allas vår Helge B? Tågtrafiken skulle ju bedrivas "tunnelbanemässigt" hette det, och tunnelbanor, det visste Helge vad det var. Enligt Akademiens (ni vet vilken...) Svensk Ordbok är ordet "pendeltåg" belagt sedan 1958, "lokaltåg" redan från 1883
Och ta mig tusan, står det inte såhär i wikipedia-artikeln: "På finlandssvenska kallas liknande system närtåg och även närtrafik i stället för pendeltåg, främst i huvudstadsregionen."
Jag tror nästan att jag ska skriva till någonting där, kanske.....
Jag har ett rätt glasklart minne från 1963 när jag kom till storstaden för att jobba. Bland de absolut första intrycken på Stockholm C var ett Xoa6 tåg i rött och grått som stod klart för avgång och utropet löd : pendeltåg till Tungelsta avgår från spår x (troligen 11 eller 12). Det där intrycket etsade sig fast på något sätt men solklart så användes uttrycket pendeltåg.

Re: Närtåg i Helsingforsregionen

Postat: fredag 31 augusti 2018 23:05
av dr Cassandra Nojdh
Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Och den där "chefen" - vem var det? Det var väl inte allas vår Helge B? Tågtrafiken skulle ju bedrivas "tunnelbanemässigt" hette det, och tunnelbanor, det visste Helge vad det var. Enligt Akademiens (ni vet vilken...) Svensk Ordbok är ordet "pendeltåg" belagt sedan 1958, "lokaltåg" redan från 1883
Och ta mig tusan, står det inte såhär i wikipedia-artikeln: "På finlandssvenska kallas liknande system närtåg och även närtrafik i stället för pendeltåg, främst i huvudstadsregionen."
Jag tror nästan att jag ska skriva till någonting där, kanske.....
Jag har ett rätt glasklart minne från 1963 när jag kom till storstaden för att jobba. Bland de absolut första intrycken på Stockholm C var ett Xoa6 tåg i rött och grått som stod klart för avgång och utropet löd : pendeltåg till Tungelsta avgår från spår x (troligen 11 eller 12). Det där intrycket etsade sig fast på något sätt men solklart så användes uttrycket pendeltåg.
Det stämmer ju rätt väl överens med dateringen i Svensk ordbok. I alla händelser användes ordet före Hörjelöverenskommelsen och trafikstarten för det vi nu kallar pendeltåg. Innan dess var Helge B. borgarråd och fullt upptagen med tunnelbanan.

Re: Närtåg i Helsingforsregionen

Postat: lördag 01 september 2018 1:01
av TKO
indigirka skrev:
TKO skrev:Det verkar som om det är I, K, N, P och Z-tågen som omfattas av upphandlingen.
Eller skall "tågen mellan Helsingfors och Sjundeå" tolkas så att även A, E, U och L-tågen ingår, fast dom vänder före Sjundeå?

Och är det redan idag separat vagnpark för de linjer som ingår i upphandlingen och de linjer som tillsvidare blir kvar hos statsjärnvägarna utan upphandling?
Alla närtåg på Kustbanan ingår i upphandlingen, dvs Y, U, L, E och A.

Vad gäller vagnparken så används det idag uteslutande Sm5-tåg i de tågturer som är upphandlade av HRT. Sm5-tågen ägs av städerna Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla via aktiebolaget Huvudstadsregionens Vagnpark Ab. I långväga närtåg till Riihimäki, Tammerfors och Lahtis används VR-ägda Sm4- och Sm2-tåg.
Tack för klargörande information!
(När jag tänkte efter insåg jag att det inte var rimligt att Y-tågen men inte L-tågen skulle ingå i upphandlingen)
Vid sidan av detta är jag lite häpen över diskussionen om varför det heter "Närtåg", De flesta järnvägsintresserade torde någon gång varit i H-fors, och tar man sej till Saarinens centralstation ser man snabbt att de lokala tågen kallas "Närtåg". Men det är mycket "jag vet bäst men jag har egentligen ingen aning"-inlägg på detta forum.

/TKO

Re: Närtåg i Helsingforsregionen

Postat: lördag 01 september 2018 8:46
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev: Vid sidan av detta är jag lite häpen över diskussionen om varför det heter "Närtåg", De flesta järnvägsintresserade torde någon gång varit i H-fors, och tar man sej till Saarinens centralstation ser man snabbt att de lokala tågen kallas "Närtåg". Men det är mycket "jag vet bäst men jag har egentligen ingen aning"-inlägg på detta forum.

/TKO
Ja, hehe, den var elegant. Att VR och HSL använder ett översättningslån från finskan, och inte den korrekta svenska beteckningen, vet vi redan. Så det där "jag vet bäst men jag har egentligen ingen aning" får väl ingenjörn skicka till Finlands statliga språkvårdsinstitut. De kanske inte heller har varit på centralstationen.

PS. Ja, det är korrekt att stationen är ritad av Eliel Saarinen, men den heter väl ändå Helsingfors centralstation/Helsingin päärautatieasema:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helsingfo ... ralstation

Och har man sett på :evil:, har inte det där vidriga ordet pendeltåg smugit sig in i wikipedia-artikeln också.

PPS. Det är klart att jag har varit på Helsingfors centralstation/Helsingin päärautatieasema. Det har väl alla bildade människor?

Re: Närtåg i Helsingforsregionen

Postat: söndag 02 september 2018 22:56
av Anders Hanquist
dr Cassandra Nojdh skrev:Och den där "chefen" - vem var det? Det var väl inte allas vår Helge B?
Nej det var det inte. Det var chefen för Trafikavdelningens entreprenadtrafiksektion (tror jag det hette) på SL. Jag vill inte hänga ut någon med namn här. En trevlig person dock, med förkärlek för ordvitsar. Men benämningen "Pendeltåg" hyste han av okänd anledning motvilja mot. Så det fick det inte heta i tidtabeller och på skyltar.