Känns som en no-brainer i hela systemet. Ser väldigt lönsamt ut från de presenterade siffrorna.BSB101 skrev:Finns denna utredning tillgänglig för oss vanliga dödliga? Att automatisering skulle vara det mest samhällsekonomiska lönsamma som kan göras känns som ett rätt starkt påstående.
https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... linjen.pdf
!!!De ekonomiska konsekvenserna av helautomatisk drift är mest märkbara ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Återbetalningstiden för investeringarna är 3 år. Även de för landstinget direkta nyttorna och besparingarna överstiger kostnaderna, men återbetalningstiden blir då 15 år.
Alla andra betongsatsningar på nya spår är ju också kraftigt olönsamma, tyvärr. De kanske kan vara motiverade ändå, men förarlösa tåg borde vara prioritet.Där helautomatisk drift hittills införts har resultaten varit positiva, särskilt i system med hög belastning. De stora fördelarna med helautomatisk drift är att denna ger möjlighet till fler avgångar i rusningstrafik och tätare trafik utanför rusningstid utan att driftskostnader ökar i motsvarande grad. Den ger också möjligheter till en mer flexibel trafik, anpassad till såväl omedelbara som framtida behov. En högre punktlighet uppnås då individuella skillnader i förarnas agerande vid körning och vid dörrstängning i samband med resandeutbyte exkluderas. Då den personal som i manuell drift är låst vid förarplatsen kan finnas tillgänglig där resenärerna finns, ute i tågen och på stationerna, ökar tryggheten.