Sida 2 av 2
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 11 oktober 2018 18:34
av Enceladus
TKO skrev:Sker en del av kl-ttr-t under ordinarie stationsuppehåll?
Eftersom det är ganska lätt att fly från gröna linjens utomhusstationer så är det inte ovanligt att det sker under ordinarie stationsuppehåll. Nödbromsdragningar förekommer för att få extra tid. På pendeltågen är det ännu enklare att ge sig på de uppställda vagnarna - nattetid eller inte. Det finns videoklipp som visar hur det går till i verkligheten, men jag vet inte om det är lämpligt att länka till dem här.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 11 oktober 2018 20:43
av Lennart Petersen
hgsldf skrev:Är det effektivt att beivra brottslighet genom att släppa ut någon efter 2 timmar som sedan på fråga säger: jag skall nog ta en ny sväng i kväll? (tidigare i tråden)
Det måste ju finnas något mera civiliserat alternativ än att ge polisen befogenhet att använda AK-47 utan att fråga, det låter ju som medeltid?
/Göran
I det fallet jag refererade till blev ju gärningsmannen både dömd till böter och dessutom skadestånd i dimension 70000kr , det svider nog rätt hårt om man som i det fallet är en förvärvsarbetande familjefar. Det där med att ”ta en sväng på stan ” sades alltså inte till tingsrätten utan till journalisten. Det är långt ifrån alltid som ”konstnärerna ” åker dit så det var nog ett lyckat fall trots allt.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 11 oktober 2018 22:35
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:hgsldf skrev:Är det effektivt att beivra brottslighet genom att släppa ut någon efter 2 timmar som sedan på fråga säger: jag skall nog ta en ny sväng i kväll? (tidigare i tråden)
Det måste ju finnas något mera civiliserat alternativ än att ge polisen befogenhet att använda AK-47 utan att fråga, det låter ju som medeltid?
/Göran
I det fallet jag refererade till blev ju gärningsmannen både dömd till böter och dessutom skadestånd i dimension 70000kr , det svider nog rätt hårt om man som i det fallet är en förvärvsarbetande familjefar. Det där med att ”ta en sväng på stan ” sades alltså inte till tingsrätten utan till journalisten. Det är långt ifrån alltid som ”konstnärerna ” åker dit så det var nog ett lyckat fall trots allt.
Det är ju inte omöjligt att mannen i fråga redan är klient hos kronofogden, och då har nya höga böter mindre betydelse. Och det där med att ”ta en sväng på stan” redan samma kväll kan ju vara munväder för journalisten, snarare än verkliga planer.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 11 oktober 2018 23:31
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:[
Det är ju inte omöjligt att mannen i fråga redan är klient hos kronofogden, och då har nya höga böter mindre betydelse. Och det där med att ”ta en sväng på stan” redan samma kväll kan ju vara munväder för journalisten, snarare än verkliga planer.
Men om detta vet vi ju varken det ena eller andra. Jag redovisade fakta från tidningsartikeln. Karln hade i vart fall en inkomst och hade han redan skulder så är det inte någon fördel att det adderas 70000kr till skulderna.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: fredag 12 oktober 2018 12:59
av Enceladus
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 18 oktober 2018 7:07
av Enceladus
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 13:06
av Enceladus
Vi frågade en tågmålare varför det målas så mycket i Stockholm just nu
Tidskriften Vice intervjuar en tågmålare som verkar i Stockholm. Intervjun är inte särskilt inspirerande, men det finns en del att lära sig av den. Tågscenen i Stockholm beskrivs som "ett öppet mål". Skulle verksamheten minska om vagnarna inte ställdes upp i det vilda? Tas den här frågan tillräckligt seriöst av Trafikförvaltningen?
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 13:29
av Odd
Jag tror ärligt talat att dessa individer (för det är inte bara ungdomar) helt enkelt inte har den intellektuella kapaciteten att koppla ihop orsak och verkan i deras gärningar. Om det beror på arv, miljö eller en kombination är nog omöjligt att säga, det har alltid funnits korkade människor och i dessa tider verkar det som att antalet ökar. Jag vet att det är lite politiskt inkorrekt, men vissa människor skulle nog trivas bättre på institution än ute i samhället.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 17:37
av Enceladus
Odd skrev:Jag tror ärligt talat att dessa individer (för det är inte bara ungdomar) helt enkelt inte har den intellektuella kapaciteten att koppla ihop orsak och verkan i deras gärningar. Om det beror på arv, miljö eller en kombination är nog omöjligt att säga, det har alltid funnits korkade människor och i dessa tider verkar det som att antalet ökar. Jag vet att det är lite politiskt inkorrekt, men vissa människor skulle nog trivas bättre på institution än ute i samhället.
Men enligt flera skribenter är blå linjen fredad från dessa individer. Att ändra pendeltågstrafikens rutiner kan vara enklare än att förändra hela samhället.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 18:03
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:[q
Men enligt flera skribenter är blå linjen fredad från dessa individer. Att ändra pendeltågstrafikens rutiner kan vara enklare än att förändra hela samhället.
Jag vet i och för sig inget om frekvensen på blå linje, bara att det är ytterst sällsynt att se ett kl-ttr- fordon på blå linje. Har inte sett något nu på ett antal år. Men på station förekommer det men brukar saneras inom ett dygn. Någon enstaka gång får man uppgift på att ett tåg ställts in p.g.a vandalisering så rutin är väl att omedelbart ta ett kl-ttr- tåg ur trafik.
Men det här var ju en rätt intressant och rätt avslöjande intervju med herr ”målaren”. Det måste ju uppenbarligen vara skruv lös någonstans när man tar så mycket risker och besvär bara för att åstadkomma vandalisering. Men han får någotnslags kick och upprymdhet av saken säger han. Ändå är det svårt förstå, den som stjäl,rånar eller gör bedrägerier tillför ju sig själv medel så det går ju att förstå även om det knappast är acceptabelt. Förmodligen lägger man också mycket pengar på färgkannor, färghandlarna vill knappast sponsra med fri färg så färgen är väl inlåst men det lär finnas obskyra färghandlare som tillhandahåller mönster för kl-tt-r. En sak i sammanhanget , ynglingen avslöjade ju att han hade ett jobb och en anställning, det var lite svårt att förklara varför han inte kom till jobbet när han satt i arresten.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 20:11
av daniel_s
Enceladus skrev:Odd skrev:Jag tror ärligt talat att dessa individer (för det är inte bara ungdomar) helt enkelt inte har den intellektuella kapaciteten att koppla ihop orsak och verkan i deras gärningar. Om det beror på arv, miljö eller en kombination är nog omöjligt att säga, det har alltid funnits korkade människor och i dessa tider verkar det som att antalet ökar. Jag vet att det är lite politiskt inkorrekt, men vissa människor skulle nog trivas bättre på institution än ute i samhället.
Men enligt flera skribenter är blå linjen fredad från dessa individer. Att ändra pendeltågstrafikens rutiner kan vara enklare än att förändra hela samhället.
Att ändra pendeltågstrafikens rutiner är i vart fall en förändring av det fysiska samhället då det kräver en eller annan form av utbyggnad, antingen för att göra de "vilda" uppställningsplatserna mer depåliknande (barriärer i samhället!

) eller för att utöka uppställningen på de egentliga depåerna, med ökad tomkörning som följd (vilket i sin tur är underhållsdrivande) såvida man inte förstås kompenserar lite genom att dra ner på nattrafiken, det där sista genomgående tåget från Märsta kanske inte behöver gå hela vägen till Södertälje utan kan avbrytas vid Älvsjö osv...
Re: kl-tt-r på C20
Postat: tisdag 27 november 2018 21:40
av Enceladus
daniel_s skrev:Enceladus skrev:Odd skrev:Jag tror ärligt talat att dessa individer (för det är inte bara ungdomar) helt enkelt inte har den intellektuella kapaciteten att koppla ihop orsak och verkan i deras gärningar. Om det beror på arv, miljö eller en kombination är nog omöjligt att säga, det har alltid funnits korkade människor och i dessa tider verkar det som att antalet ökar. Jag vet att det är lite politiskt inkorrekt, men vissa människor skulle nog trivas bättre på institution än ute i samhället.
Men enligt flera skribenter är blå linjen fredad från dessa individer. Att ändra pendeltågstrafikens rutiner kan vara enklare än att förändra hela samhället.
Att ändra pendeltågstrafikens rutiner är i vart fall en förändring av det fysiska samhället då det kräver en eller annan form av utbyggnad, antingen för att göra de "vilda" uppställningsplatserna mer depåliknande (barriärer i samhället!

) eller för att utöka uppställningen på de egentliga depåerna, med ökad tomkörning som följd (vilket i sin tur är underhållsdrivande) såvida man inte förstås kompenserar lite genom att dra ner på nattrafiken, det där sista genomgående tåget från Märsta kanske inte behöver gå hela vägen till Södertälje utan kan avbrytas vid Älvsjö osv...
Jo, jag har funderat i liknande banor. Nattrafik skulle dock vara en extremt dyr lösning på
detta problem. För att eliminera behovet av uppställningsplatser skulle trafiken behöva vara väldigt intensiv, och dessutom varje natt. Det här problemet kräver en annan lösning. Nattrafik är bra, men av andra skäl och i en annan omfattning.
Den andra lösningen, vilken du har varit inne på, är att utöka depåernas uppställningskapacitet. Denna lösning är inte heller billig. Rätt planerad skulle den dock kunna minska behovet av tomkörning. Det optimala vore att varje gren har minst en depå, och då helst i närheten av sin slutstation. Depåerna i Södertälje och Bro kan sägas uppfylla detta villkor. Tomkörning tillbaka till Älvsjö kan nog accepteras som lösning för Nynäsbanan. Då återstår en ny depå i Märsta, vilken åtminstone har planerats. Vissa depåer kan också behöva byggas ut.
Det där med att de två sista avgångarna från Märsta bara går till Älvsjö är faktiskt ganska märkligt. Det beror förstås på att det inte finns några tidiga avgångar från Södertälje på morgonen, men det är ju det som är så märkligt. Södertäljelinjen har i särklass flest resenärer på morgonen, och ändå startar trafiken senare där än på de andra grenarna. Den stora
pendeltågsutredningen redovisar dessa siffror i detalj (se sidan 315 och framåt).
Re: kl-tt-r på C20
Postat: måndag 02 maj 2022 13:21
av Enceladus
Kraftig minskning av kostnaden för klottter hos SL (ta bort ett av de tre t-na i ordet "klottter")
DN skrev:
Klottterkostnaden per trafikgren
Så ändrades kostnaden för klotttersanering mellan 2020 och 2021.
Pendeltåg 53 till 33 miljoner kronor.
Tunnelbana 105 till 44 miljoner.
Lokalbana/spårväg 6,5 till 8,6.
Buss 18 till 30.
Sjöfart 12 till 33 miljoner.
Sett till antalet resenärer är pendeltåg och sjöfart kraftigt överrepresenterade.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: torsdag 12 maj 2022 7:47
av Hechtwagen
Sjöfart är ovanligt dyrt vad avses? Förekommer ens problemet där i någon större utsträckning?
Re: kl-tt-r på C20
Postat: söndag 15 maj 2022 13:39
av BSB101
Hechtwagen skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 7:47
Sjöfart är ovanligt dyrt vad avses? Förekommer ens problemet där i någon större utsträckning?
Mer än fördubbling antyder väl att det är ett problem och 33 miljoner är inte småpengar precis.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: söndag 15 maj 2022 15:55
av C12C3C3C12
Off topic! En icke konstnärlig målare åkte dit i Berlins U_Bahn, han missade det där med fria rummet när tåget kom. Det var inte en tonåring utan en äldre man c:a 40 år så det är inte bara ungdomar som håller på med sprayburkar.
Re: kl-tt-r på C20
Postat: söndag 15 maj 2022 18:21
av Lennart Petersen
C12C3C3C12 skrev: ↑söndag 15 maj 2022 15:55
Off topic! En icke konstnärlig målare åkte dit i Berlins U_Bahn, han missade det där med fria rummet när tåget kom. Det var inte en tonåring utan en äldre man c:a 40 år så det är inte bara ungdomar som håller på med sprayburkar.
Samma erfarenheter tycks finnas i Stockholm. ”Konstnärerna” kan vara upp mot 30-40 år gamla och i övrigt väl etablerade i samhället med familj och
goda inkomster. Och inte helt okänt är att många går in i tunnlarna och kan skadas.