Men behövs det högre taxa egentligen för ett snabbare tåg. Förutsatt att man har samma beläggning så bör ju själva resan vara billigare att producera när tåget tar sig fram snabbare och används effektivare.TKO skrev:I Storstockholm finns ett starkt stöd för "enhetstaxan" - åtminstone när det gäller periodkort.
Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara politiskt acceptabelt att köra snabbare tåg med högre taxa inom SL-trafiken - dessa skulle väl kallas för "miljonärsexpressen" eller något liknande!
(Jag har för övrigt för mej att "femtiokortet" - liksom löntagarfonder - var ett folkpartistiskt påfund. Men jag hittar vid den snabb nätsökning inget stöd för detta.)
/TKO
Vem som från allra början ”uppfann” 50-kortet vet jag inte men när det genomfördes var det socialdemokraterna som i opposition kom med förslaget i landstinget. Övriga partier tyckte det var så bra att det fanns ingen anledning att säga nej. Men annars har vi i trafiken trängselskatter som i Stockholm första gången fördes fram som förslag och idé av moderaterna. Att ta betalt för gatu-utrymmet var perfekt marknadsekonomi ..ansåg dom då...