Lidingöbanan nått maxkapacitet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11557
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Hur som helst, om man nu vill kunna öka kapaciteten utan att bygga om själva banan med fler dubbelspår, så är nog det enda sättet att just öka kapaciteten per tåg. Så här i efterhand så kanske man inser att dubbelspår överallt skulle ha varit bästa alternativet, men det är inte det enda alternativet.

Egentligen tycker jag inte det är optimalt att Lidingöbanan går just till Centralen, parallelldrift med befintlig kollektivtrafik är inte optimalt, se bara på sträckan Odenplan-Solna Station där man i onödan bygger två parallella spårsträckningar. Jag tycker det skulle vara bättre att den gick över till Odenplan och till lämplig målpunkt som jag inte vill diskutera här eftersom just den frågan är väldigt infekterad (en lösning som f ö skulle innebära en hopkopplingsmöjlighet till Tvärbanan). Med en sådan variant så kan 60-meters tåg kanske fungera för Lidingöbanans linjeförlängning.
Så infekterad är väl inte frågan? I utredningsalternativet "Spår plus med ytterligare trafik" för Östlig förbindelse (sidan 30) föreslås linjerna Gåshaga–Ropsten–Odenplan–Solna C samt AGA–Ropsten–Gullmarsplan–Älvsjö. Med ett spårvägsnät är det ganska enkelt att undvika parallellkörning. Spårvägar är inte tunnelbanor och borde inte ses som enskilda linjer utan som ett sammanhängande nät. Det här tänket är speciellt tydligt för linje 4 som egentligen består av flera överlappande linjer. En spårvägskonvertering av "linjen" borde även inkludera grenar till Solna, Stora Essingen och Liljeholmen för att möjliggöra ett flexiblare upplägg. I Liljeholmen har spårvägen en uppenbar fördel jämfört med bussar för resor till innerstan. Här har Stockholm mycket att lära med sina många isolerade system.

När vi ändå talar om innerstadsspårväg så vill jag även understryka vikten av tillgänglighet. En spårväg mellan Norrmalmstorg och Djurgården är ganska otillgänglig för vanligt folk. Båda platserna är stora målpunkter, men det är inte många som gör resor mellan dem, förutom kanske de som bor där. Därav öknamnet "NK-expressen". Det är inte bra om ett trafikslag associeras med en samhällsklass, och därför är förlängningen till T-Centralen viktig. Då blir spårvägen användbar för allmänheten som reser både till Norrmalmstorg och Djurgården, men inte emellan. För att bygga Östlig förbindelse, vilket många politiker och invånare vill, kommer det att vara politiskt nödvändigt att satsa ungefär lika mycket pengar på kollektivtrafik. En bättre tillfälle för innerstadsvägen finns inte, och då gäller det att utforma den så att så många som möjligt kan ha nytta av den.

(Vändslingan vid Norrmalmstorg skulle kanske kunna användas av en framtida förlängning av "fyran" via Sofia och Slussen. Då täcker spårvägsnätet de viktigaste delarna av alla stomlinjer. Men inga turer österifrån borde vända där.)
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Stefan Widén »

Linjen Gåshaga -centralen är väl inte den viktigaste linjen utan bara en möjlighetet att köra hela vägen. Är övertygad om att vissa vagnar kommer att vända vid Ropsten. Eller för den delen gå till norra Djurgården osv. Vagnarna från Frihamnen, tarmen till Loudden osv öppnar nya möjligheter till olika linjer. När allt är färdigbyggt i områdena ser man hur behovet blir. Självklar hoppas jag att man vid korsningar och knutpunkter bygger in växlar, vändmöjligheter så at man kan skapa ett flexibelt linjenät inkl reservkörvägar i de fall det blir obra.

När det gäller sträckan Nybroplan Djurgårdsbron skall det bli spännande och se av förändringar i folks resvanor. Väljer man spårvagnen före bussen eller tar man den som kommer först?

Det finns fortfarande många frågetecken och många kanske vi inte får svar på förrän vi startat. Att L21 skulle öka trodde nog många men inte med ca 4-5 tusen...

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: När det gäller sträckan Nybroplan Djurgårdsbron skall det bli spännande och se av förändringar i folks resvanor. Väljer man spårvagnen före bussen eller tar man den som kommer först?
Jag tror man bör sträva efter att inte köra några bussar på sträckan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev:
Stefan Widén skrev: När det gäller sträckan Nybroplan Djurgårdsbron skall det bli spännande och se av förändringar i folks resvanor. Väljer man spårvagnen före bussen eller tar man den som kommer först?
Jag tror man bör sträva efter att inte köra några bussar på sträckan.
Ja fast vi får nog leva med ett par bussar framöver. Resenärer till Kaknäs och Blockhusudden lär nog inte nöja sig med bara Karlaplan. Och 76 är kvar tills trafiken öppnat mot Ropsten.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:
twr skrev:
Stefan Widén skrev: När det gäller sträckan Nybroplan Djurgårdsbron skall det bli spännande och se av förändringar i folks resvanor. Väljer man spårvagnen före bussen eller tar man den som kommer först?
Jag tror man bör sträva efter att inte köra några bussar på sträckan.
Ja fast vi får nog leva med ett par bussar framöver. Resenärer till Kaknäs och Blockhusudden lär nog inte nöja sig med bara Karlaplan. Och 76 är kvar tills trafiken öppnat mot Ropsten.

Stefan
Det finns väl fler alternativ än så? 69 kan gå på Linnégatan till exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Hechtwagen »

Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!

Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Det är naturligtvis en ganska enkel lösning att ta bort den motorlösa mellandelen. Det jag funderade på var om man med enkla medel skulle kunna utöka Nockebybanans kapacitet utan någon betydande investering. Ett problem i sammanhanget är ju naturligtvis att den tillgängliga verkstadsresurserna på "Bromma/Ulvsunda" inte är byggda för 40-metersvagnar och att vagnhallsdesignen på miljardkronorshallen i Ulvsunda bara tillåter 30-metersvagnar, och hade spårvägarna varit sammanbyggda så skulle det kunna fungera, men nu är det inte så. Nu behöver man ju inte sälja eller kasta bort mellandelarna, de går ju att stuva undan och kanske användas i framtiden om behov uppstår någonstans.

Men hur som helst, jag tror stenhårt på 30-metersvagnar på Lidingöbanan i vilket fall.

Naturligtvis kommer det inte att gå att köra 60-meterståg i en handvändning pga utformingen i Ropsten och att signalsystemet av någon outgrundlig anledning ändå projekterades för 40-metersvagnar... Men det bör ju ändå lösas så varför inte så snart som möjligt. Ropsten går ju att bygga om igen och det är väl möjligen något enklare nu än tidigare.
Ropsten bygger man med lite planering om på en sommar! Man bygger helt enkelt den hållplats som ändå ska byggas när man förlänger linjen mot stan! Gör man det metodiskt så går det att klara på två veckors avstängning, men det är nog dumt att göra eftersom det ändå är ny bro på gång!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!

Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Ja, det må ja säga. Efter att alla har luftat sina käpphästar om tvåvåningsvagnar, drömda innerstadsspårvägar etc. kan vi kanske återvända till Lidingöbanan. Och där verkar det vara hela havet stormar, vad gäller vagnarna. För några år, när det värsta spårvägsfnatten gällde för Saltsjöbanan så skulle alla A32-vagnar dit. Nu ska de visst till Lidingö. Det blev ingenting av med den saken då och det blir ingenting nu heller. A32-orna stannar på Tvärbanan/Nockebybanan! Och för att ta det igen: det finns inget som helst behov av att öka kapaciteten på Nockebybanan. Det är några få avgångar under högtrafik morgon och kväll som är belastade - i övrigt är det rätt glest med resenärer. Äppenviken/Ålsten/Nockeby är inget expanderande område utan ganska statiskt - det enda som tillkommit i något så när modern tid är husbygget vid Ålstens Gård. Det finns knappast någon potential där för ökat resande med NB. I alla fall ingen som motiverar de ombyggnader etc. som föreslås. Det är inte Bromma som ska lösa Lidingös problem!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!

Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Ja, det må ja säga. Efter att alla har luftat sina käpphästar om tvåvåningsvagnar, drömda innerstadsspårvägar etc. kan vi kanske återvända till Lidingöbanan. Och där verkar det vara hela havet stormar, vad gäller vagnarna. För några år, när det värsta spårvägsfnatten gällde för Saltsjöbanan så skulle alla A32-vagnar dit. Nu ska de visst till Lidingö. Det blev ingenting av med den saken då och det blir ingenting nu heller. A32-orna stannar på Tvärbanan/Nockebybanan! Och för att ta det igen: det finns inget som helst behov av att öka kapaciteten på Nockebybanan. Det är några få avgångar under högtrafik morgon och kväll som är belastade - i övrigt är det rätt glest med resenärer. Äppenviken/Ålsten/Nockeby är inget expanderande område utan ganska statiskt - det enda som tillkommit i något så när modern tid är husbygget vid Ålstens Gård. Det finns knappast någon potential där för ökat resande med NB. I alla fall ingen som motiverar de ombyggnader etc. som föreslås. Det är inte Bromma som ska lösa Lidingös problem!
Man skulle kunna gå ned till 7,5 minuters trafik med 40 meters vagnar. På Nockebybanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!

Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Ja, det må ja säga. Efter att alla har luftat sina käpphästar om tvåvåningsvagnar, drömda innerstadsspårvägar etc. kan vi kanske återvända till Lidingöbanan. Och där verkar det vara hela havet stormar, vad gäller vagnarna. För några år, när det värsta spårvägsfnatten gällde för Saltsjöbanan så skulle alla A32-vagnar dit. Nu ska de visst till Lidingö. Det blev ingenting av med den saken då och det blir ingenting nu heller. A32-orna stannar på Tvärbanan/Nockebybanan! Och för att ta det igen: det finns inget som helst behov av att öka kapaciteten på Nockebybanan. Det är några få avgångar under högtrafik morgon och kväll som är belastade - i övrigt är det rätt glest med resenärer. Äppenviken/Ålsten/Nockeby är inget expanderande område utan ganska statiskt - det enda som tillkommit i något så när modern tid är husbygget vid Ålstens Gård. Det finns knappast någon potential där för ökat resande med NB. I alla fall ingen som motiverar de ombyggnader etc. som föreslås. Det är inte Bromma som ska lösa Lidingös problem!
Man skulle kunna gå ned till 7,5 minuters trafik med 40 meters vagnar. På Nockebybanan.
Varför skulle man göra det?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

Det blir lägre driftskostnader. Och man får användning av 40 meters vagnarna som inte passar någonstans.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:Det blir lägre driftskostnader. Och man får användning av 40 meters vagnarna som inte passar någonstans.
Det återstår väl att se. Dessutom kommer man att köra med en utifrån behoven kraftigt överdimensionerad vagn. Sedan tillkommer kostnaderna för de ombyggnader som i så fall måste göras på banan. Här är det verkligen fråga om att låta svansen vifta på hunden, eller söka problemet till en lösning. Bättre att bygga om A36-orna till A35-or!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Det är naturligtvis en ganska enkel lösning att ta bort den motorlösa mellandelen. Det jag funderade på var om man med enkla medel skulle kunna utöka Nockebybanans kapacitet utan någon betydande investering. Ett problem i sammanhanget är ju naturligtvis att den tillgängliga verkstadsresurserna på "Bromma/Ulvsunda" inte är byggda för 40-metersvagnar och att vagnhallsdesignen på miljardkronorshallen i Ulvsunda bara tillåter 30-metersvagnar, och hade spårvägarna varit sammanbyggda så skulle det kunna fungera, men nu är det inte så. Nu behöver man ju inte sälja eller kasta bort mellandelarna, de går ju att stuva undan och kanske användas i framtiden om behov uppstår någonstans.

Men hur som helst, jag tror stenhårt på 30-metersvagnar på Lidingöbanan i vilket fall.

Naturligtvis kommer det inte att gå att köra 60-meterståg i en handvändning pga utformingen i Ropsten och att signalsystemet av någon outgrundlig anledning ändå projekterades för 40-metersvagnar... Men det bör ju ändå lösas så varför inte så snart som möjligt. Ropsten går ju att bygga om igen och det är väl möjligen något enklare nu än tidigare.
Ropsten bygger man med lite planering om på en sommar! Man bygger helt enkelt den hållplats som ändå ska byggas när man förlänger linjen mot stan! Gör man det metodiskt så går det att klara på två veckors avstängning, men det är nog dumt att göra eftersom det ändå är ny bro på gång!
Lätt att säga, men vad jag vet finns ingen detaljplan för "den hållplats som ändå ska byggas när man förlänger linjen mot stan". Vad man kan göra är att dra ned befintlig bana i Ropstensslingan söder om järnvägsbanken och bygga en provisorisk ändhållplats i gatan där. Men det är naturligtvis bortkastade pengar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Det blir lägre driftskostnader. Och man får användning av 40 meters vagnarna som inte passar någonstans.
Det återstår väl att se. Dessutom kommer man att köra med en utifrån behoven kraftigt överdimensionerad vagn. Sedan tillkommer kostnaderna för de ombyggnader som i så fall måste göras på banan. Här är det verkligen fråga om att låta svansen vifta på hunden, eller söka problemet till en lösning. Bättre att bygga om A36-orna till A35-or!
Jag säger inte att man ska göra det, det är inte min idé heller. Konstaterar bara att det inte nödvändigtvis handlar om att öka kapaciteten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

2763 skrev:Min bild av vad man nog bör göra med Lidingöbanan är att se till att man kan köra spårvagnstrafik där. Dvs väsentligt mycket mer dubbelspår och i nödfall korta enkelspårssträckor. Att sedan låta vagnarna gå hela vägen in till centralen (och gärna förbi på sikt) är ingen dum idé. Då kan 40m vagnarna mycket väl gå kvar där och gärna bli fler också. Att köra längre än c:a 45 m i innerstaden tror jag kan bli för mycket "majestätskänsla" för republikanerna i innerstaden, helt enkelt. Däremot tror jag att på sikt kan just tåglängder runt 40-45 vara lämpliga i kombinationen Lidingö-City och City-Djurgården.

/T
Mer dubbelspår är ju lätt att säga. Förutsättningarna varierar högst betydligt, både av planmässiga och tekniska orsaker.

Sträckan mellan Torsvik och Baggeby, nedanför Herserudsbranten är tekniskt besvärlig. Antingen måste man äta sig in i bergväggen, eller fylla ut järnvägsbanken ytterligare i Lilla Värtan. Båda alternativen ytterligt kostsamma.

På sträckan Aga - Skärsätra finns egentligen ingen mark att bygga på. Frågan kan i varje fall inte komma närmare en lösning så länge Lidingö stad utreder hur man vill ha det med korsingen S. Kungsvägen.

Sträckan Kottla - Högberga kan bara byggas ut dubbelt om man gör intrång i Mölna ängar väster om banan, och det kommer Lidingö aldrig att gå med på. Öster om banan ligger ett strandparti mot Kottlasjön. Där finns bäver, och deras habitat får man inte (för)störa.

Sträckan Högberga - Brevik borde ha byggts ut under renoveringen. Där är det plant, stor horisontalradie och gott om plats, utan påtagliga terränghinder

Sträckan Brevik - Käppala kräver mycket schaktning och sprängning. Järnvägsbanken ned mot Käppala måste breddas. Kostsamt men inte alls omöjligt, markreservat finns.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Det blir lägre driftskostnader. Och man får användning av 40 meters vagnarna som inte passar någonstans.
Det återstår väl att se. Dessutom kommer man att köra med en utifrån behoven kraftigt överdimensionerad vagn. Sedan tillkommer kostnaderna för de ombyggnader som i så fall måste göras på banan. Här är det verkligen fråga om att låta svansen vifta på hunden, eller söka problemet till en lösning. Bättre att bygga om A36-orna till A35-or!
Jag säger inte att man ska göra det, det är inte min idé heller. Konstaterar bara att det inte nödvändigtvis handlar om att öka kapaciteten.
Tja, vad handlar det om då? Redan nu har NB överkapacitet större delen av trafikdygnet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9277
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev: Jag säger inte att man ska göra det, det är inte min idé heller. Konstaterar bara att det inte nödvändigtvis handlar om att öka kapaciteten.
Tja, vad handlar det om då? Redan nu har NB överkapacitet större delen av trafikdygnet.
Glesare trafik kan ge lägre driftskostnader. Som jag redan skrivit. Om det är en bra idé är en annan fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
Kantorn skrev: Men då får man i princip se till att det är lika lätt att komma till övre plan som till nedre. Annars blir nog övre tomt. Dessutom behövs nog fortfarande trappa i vagnen - eller gör det det?
Behövs och behövs, behövs sittplatser i vagnen? Att ta bort sittplatser i befintliga vagnar är även ett sätt att öka kapaciteten. Vad som behövs i vagnen bestäms av vilken service och komfort man vill erbjuda.
Nej, jag tänkte snarare på att på vissa tåg så kan man inte komma mellan vagnarna när tåget åker - tex mellan två C20-set. Så då kanske man inte behöver komma mellan våningarna på en spårvagn heller - om det finns utgångar både uppe och nere på samtliga hållplatser.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av Hechtwagen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Hechtwagen skrev:Jag sa redan när miljardrenoveringen av Lidingöbanan presenterades att det var "Morgondagens Lidingöbana för gårdagens behov"
Synd att man som lekman fick mer än rätt!

Vad göra? Halvtidsupprusta A32 och sätt dem i trafik på Lidingöbanan multade i rusningstid och kör Lidingöbanans nuvarande vagnar på Nockebybanan, det är möjligt att resandet ökar även där om kapaciteten ökas!
Ja, det må ja säga. Efter att alla har luftat sina käpphästar om tvåvåningsvagnar, drömda innerstadsspårvägar etc. kan vi kanske återvända till Lidingöbanan. Och där verkar det vara hela havet stormar, vad gäller vagnarna. För några år, när det värsta spårvägsfnatten gällde för Saltsjöbanan så skulle alla A32-vagnar dit. Nu ska de visst till Lidingö. Det blev ingenting av med den saken då och det blir ingenting nu heller. A32-orna stannar på Tvärbanan/Nockebybanan! Och för att ta det igen: det finns inget som helst behov av att öka kapaciteten på Nockebybanan. Det är några få avgångar under högtrafik morgon och kväll som är belastade - i övrigt är det rätt glest med resenärer. Äppenviken/Ålsten/Nockeby är inget expanderande område utan ganska statiskt - det enda som tillkommit i något så när modern tid är husbygget vid Ålstens Gård. Det finns knappast någon potential där för ökat resande med NB. I alla fall ingen som motiverar de ombyggnader etc. som föreslås. Det är inte Bromma som ska lösa Lidingös problem!
Dumt av mig att provocera med ett förslag till lösning! Kommer av någon anledning att tänka på det gamla talesättet "Väck ej den Björn i Enebyberg som sover"!

Det finns visst potential för ökat resande med NB, de flesta nya resenärerna på LB bodde där redan innan LB rustades upp, en ökning av resandet går att åstadkomma om man ökar utbudet av sittplatser per timme!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7651
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Lidingöbanan nått maxkapacitet

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev: Dumt av mig att provocera med ett förslag till lösning! Kommer av någon anledning att tänka på det gamla talesättet "Väck ej den Björn i Enebyberg som sover"!

Det finns visst potential för ökat resande med NB, de flesta nya resenärerna på LB bodde där redan innan LB rustades upp, en ökning av resandet går att åstadkomma om man ökar utbudet av sittplatser per timme!
Bäste hr. Gädda, jag säger som ordförande Mao: "Låt hundra blommor blomma". Att han inte menade vad han sade är en annan sak. Dessutom tycker jag att offerkoftan passar rätt illa.

Vi kanske kan koncentrera oss på vad vi är överens om istället. Som t.ex. att Lidingöbanan skulle behöva trafikeras med 30 m dubbelvagnståg. En sådan vagn heter förstås under överskådlig tid A35 och ingenting annat. Sedan finns det här som påpekats av andra: är det så lämpligt att köra 60 m-tåg ända in till Klarabergsgatan, om nu "sammanbindningen" mellan Spv City och LB blir av? Jag skriver om, för till skillnad från flera andra anser jag det inte självklart att denna sträckning kommer att byggas under överskådlig tid, oavsett vad man tycker om ändamålsenligheten. Den där motsättningen kommer man inte runt på något helt enkelt sätt. Men oavsett vad vi kan tänkas tycka och tänka så är "lösningen" redan beslutad (som en del av uppgörelsen om dubbelspår på Lilla Lidingöbron): Det blir fler A36-vagnar! I övrigt betraktar jag det som helt uteslutet att Stockholms stad skulle gå med på något hållplatsprovisorium i Ropsten innan Lilla Lidingöbron färdigställts.

Jag tror man gör klokt i att hålla isär ovanstående från Nockebybanans ev. behov. Äppelviken/Ålsten/Nockeby har inte stora likheter med södra Lidingön. I influensområdet för den sistnämnda finns gott om flerfamiljsbostäder, och ännu mer kommer att komma till. Runt NB finns i stort sett bara gles villabebyggelse. Den möjliga potential som finns där motiverar i vart fall inte någon ny vagntyp.

PS. Visst är det kul att försöka vara Lois Lane? Med reservation för att hr. Gäddas avatar inte är så porträttlik vågar jag dock gissa på att miss Lane är snyggare. Vad jag talar om? Stålmannen (Superman) förstås. Fast själv tyckte jag inte den serien var så rolig innan Stålmannen fick sin kvinnliga kusin Stålflickan (Supergirl) alias Kara Zor-el, tyvärr på senare tid ofta väldigt sexistiskt avbildad:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supergirl_(Kara_Zor-El)
Och var ligger egentligen Enebyberg?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar