Sida 2 av 2

Re: Sveriges största järnvägsstationer

Postat: torsdag 28 december 2017 19:03
av TKO
Räknas byten INOM tunnelbanan också dubbelt? Jag tror frågan avhandlats tidigare men minnet ni vet...


Thomas K Ohlsson

Re: Sveriges största järnvägsstationer

Postat: fredag 29 december 2017 0:46
av Enceladus
TKO skrev:Räknas byten INOM tunnelbanan också dubbelt? Jag tror frågan avhandlats tidigare men minnet ni vet...


Thomas K Ohlsson
Ja, det är bland annat därför T-Centralen, Slussen och Fridhemsplan är de största tunnelbanestationerna (Gullmarsplan är dock större än Fridhemsplan om alla trafikslag räknas).

Re: Sveriges största järnvägsstationer

Postat: fredag 29 december 2017 9:40
av Lars_L
Enceladus skrev:
TKO skrev:Räknas byten INOM tunnelbanan också dubbelt? Jag tror frågan avhandlats tidigare men minnet ni vet...


Thomas K Ohlsson
Ja, det är bland annat därför T-Centralen, Slussen och Fridhemsplan är de största tunnelbanestationerna (Gullmarsplan är dock större än Fridhemsplan om alla trafikslag räknas).
Fast i sammanhanget får man nog säga att det rör sig om väldigt ungfärliga uppskattningar för byten inom tunnelbanan. Allt är ju som sagt väldigt ungefärliga siffror i det SL presenterar. Frågan är om man inte bara tar fram något slags schablon där? Att mäta detta på "riktigt" är ju ytterst problematiskt när man inte har ATR i tunnelbanan, för att inte säga omöjligt. Schabloner fungerar ju också rätt bra, så länge inte förhållanden ändras - som det ju nu har gjort med Citybanan exempelvis.

Sedan, om man har kvar samma spärräkningsmodell som tidigare, så mäter man ju bara vissa mindre stationer (uppgångar) vart trejde år (s.k. C-stationer (uppgångar). Detta gör ju att hela modellen innebär en viss eftersläpning när man bryter ner siffrorna. Och eftersom man bara brukar mäta vid ett tillfälle per mättillfälle (vad jag sett), så kan det ju slå ganska mycket också om det exempelvis varit extra kallt, eller blåsigt väder den dagen.

Pendeltågen som mäts med ATR har ju nästan ännu större problem. Särskilt nu när så mycket nya fordon kommit i trafik och vagnar blivit koncentrerade till vissa avgångar. Nu sprids det ju ut mer igen, så det blir väl lite säkrare siffror med tiden där.

Re: Sveriges största järnvägsstationer

Postat: måndag 11 november 2019 23:33
av Enceladus
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev:Men det är inte särskilt realistiskt att man kommer upp i några 80.000. Således kommer man inte förbi Gullmarsplan. Liljeholmen, tja det är väl fullt möjligt och Östermalmstorg är ju inte särskilt stor om man tar med bussarna, eftersom det nästan inte finns några bussar där.

Men att Odenplan skulle komma upp på topp tre är fortfarande orealistiskt.
Inte på något sätt. De siffrorna kommer man nå. Däremot är det som sagt inte givet att man gör det redan 2017. Sedan ökar väl i och för sig även Gullmarsplan och Liljeholmen under kommande år, så det är ju inte säkert att man når 3:e platsen med en gång.
Precis. Både Gullmarsplan och Liljeholmen ökar också. Men man måste komma ihåg att bytande resenärer räknas dubbelt. Det räcker alltså med 30 000 pendeltågsresenärer som alla byter till tunnelbana eller buss för att Odenplan ska få ett sexsiffrigt resande. Alla kommer förstås inte att byta, så det kan ta några år innan den siffran nås, men 80 000 borde inte vara orealistiskt nästa år (alltså ett år efter Citybanans öppnande). Förmodligen blir det mer om trafiken fungerar.
Enligt "Fakta om SL och länet 2018" fick Odenplan ett sexsiffrigt resande redan år 2018. Därmed har Odenplan blivit regionens tredje största knutpunkt, med god marginal dessutom. Således hade signaturen "Inge" helt fel!

Re: Sveriges största järnvägsstationer

Postat: tisdag 11 juni 2024 12:36
av Kingsthrone
*BUMP*

Jag vill bumpa denna tråd för att höra om det är någon som httat färsk statistik om antalet resenärer på landets största tågstationer?