Sida 2 av 3
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 7:25
av Enceladus
Lars_L skrev:Kan ju vara fullt rimligt, utifrån det perspektivet. Nu är ju inte detta kanske den viktigaste frågan. Inte viktig alls (men det är ju sådant som det brukar bli långa diskussioner kring - särskilt i ett grannforum). Men ett system som huvudsakligen går i ett annan stad och bara gränsar till Stockholm med några meter (som i Lidingöfallet), tycker jag nog skulle motiveras att kalla en stad som har spårväg.
Begreppet spårvägsstad blir ju inte på något sätt logiskt egentligen. Men samtidigt är ju frågan av ytterst liten betydelse, i alla fall för undertecknad.
Ännu märkligare är distinktionen mellan "kommun" och "stad". På vilket sätt är till exempel Lidingö mer stad än Huddinge?
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 8:10
av Lars_L
Enceladus skrev:
Ännu märkligare är distinktionen mellan "kommun" och "stad". På vilket sätt är till exempel Lidingö mer stad än Huddinge?
Bara att man valt att kalla sig det. Huddinge har väl rätt att kalla sig det också om man bara fattar beslut att så göra. Det återinfördes ju ett slags möjlighet att mer informellt få kalla sig stad, istället för kommun. I Stockholm är det väl Stockholm, Lidingö, Sundbyberg och Solna som valt denna benämning. Att Lidingö gjort det kan man ju helt utan fördomar kunna tänka sig bero på att man helt enkelt tycker det låter snyggare...
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 9:57
av Klas Mårtensson
Och för att göra det tydligare att man inte är en del av Stockholms kommun/stad. Till skillnad från t.ex. Spånga och Enskede.
Även på 50-talet (alltså långt före kommunreformen) minns jag att man ibland, i Solna, sa "Solna stad" i sammanhang där tillägget inte var nödvändigt.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 10:23
av twr
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Kan ju vara fullt rimligt, utifrån det perspektivet. Nu är ju inte detta kanske den viktigaste frågan. Inte viktig alls (men det är ju sådant som det brukar bli långa diskussioner kring - särskilt i ett grannforum). Men ett system som huvudsakligen går i ett annan stad och bara gränsar till Stockholm med några meter (som i Lidingöfallet), tycker jag nog skulle motiveras att kalla en stad som har spårväg.
Begreppet spårvägsstad blir ju inte på något sätt logiskt egentligen. Men samtidigt är ju frågan av ytterst liten betydelse, i alla fall för undertecknad.
Ännu märkligare är distinktionen mellan "kommun" och "stad". På vilket sätt är till exempel Lidingö mer stad än Huddinge?
För att Lidingö var stad från 1926, medan Huddinge aldrig var det. Endast kommuner som motsvarar historiska städer kan döpa om sig till stad. Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm har gjort det, men inte Nacka, Nynäshamn, Södertälje och Norrtälje. Danderyd har fel namn och Sigtuna har fel huvudort, så det är met osäkert om de skulle få det.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 11:12
av Anders Hanquist
Snick, snack. Ingen kommun kan "döpa om sig" till stad. Det begreppet existerar helt enkelt inte i kommunallagen eller annan lagstiftning över huvud taget. Alla kommuners officiella beteckning är just "kommun" och inget annat. Ett antal kommuner i landet, 13 st vill jag minnas, har fattat helt egna beslut om att kalla sig "stad" i vissa sammanhang. Sedan har massmedierna hängt på. Statliga myndigheter "bryr sig" helt enkelt inte. Skulle till exempel Huddnge eller annan före detta landskommun få för sig att göra det samma skulle de heller inte bry sig. Det finns inga straffsanktioner för sådant.
I det sammanhanget som vi diskuterar här anser jag att vi kan helt bortse från kommungränser och bara diskutera orten som betjänas av spårvägen i fråga. Tvärbanan går förvisso genom fyra kommuner, men det är för den skull inte inte fyra "spårvägsstäder" utan bara en.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 11:20
av Anders Hanquist
Harald skrev: Ja, den kommer ju att gå till Grenå som är en helt egen stad (købstad på danska) och inte någon förort till Århus.
Även i Danmark är "stad" (eller købstad) avskaffat som juridiskt begrepp. Grenå är en tätort i Norddjurs kommun.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 11:34
av twr
Anders Hanquist skrev:Snick, snack. Ingen kommun kan "döpa om sig" till stad. Det begreppet existerar helt enkelt inte i kommunallagen eller annan lagstiftning över huvud taget. Alla kommuners officiella beteckning är just "kommun" och inget annat. Ett antal kommuner i landet, 13 st vill jag minnas, har fattat helt egna beslut om att kalla sig "stad" i vissa sammanhang. Sedan har massmedierna hängt på. Statliga myndigheter "bryr sig" helt enkelt inte. Skulle till exempel Huddnge eller annan före detta landskommun få för sig att göra det samma skulle de heller inte bry sig. Det finns inga straffsanktioner för sådant.
I det sammanhanget som vi diskuterar här anser jag att vi kan helt bortse från kommungränser och bara diskutera orten som betjänas av spårvägen i fråga. Tvärbanan går förvisso genom fyra kommuner, men det är för den skull inte inte fyra "spårvägsstäder" utan bara en.
Jag vill minnas att det finns något slags officiellt beslut, från 1985 om jag minns rätt. Men det är möjligt att jag har inbillar mig alltihop.
Håller helt med om ditt andra stycke. Det är orten (det vill säga i dagligt tal staden) som är det intressanta. Därför tycker jag art Lidingöbanan är en av flera spårvägar i staden Stockholm.
Här är också Århus speciellt. Ingen annan av de nordiska spårvägarna går så långt ut från huvudorten. Man skulle kunna kalla banan till Grenå för en regional spårväg (eller interurban).
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 13:56
av Anders Hanquist
I Svensk författningssamling (Tillkännagivande (2007:229) om länens indelning i kommuner) heter det "Stockholms kommun", "Lidingö kommun", "Solna kommun", "Sundbybergs kommun" med flera. Att sedan kommunerna själva föredrar att kalla sig något annat är deras egen ensak. Förmodligen anser man centralt bara att det inte spelar någon roll, så man vill inte "bråka" om det.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 14:29
av twr
Anders Hanquist skrev:I Svensk författningssamling (Tillkännagivande (2007:229) om länens indelning i kommuner) heter det "Stockholms kommun", "Lidingö kommun", "Solna kommun", "Sundbybergs kommun" med flera. Att sedan kommunerna själva föredrar att kalla sig något annat är deras egen ensak. Förmodligen anser man centralt bara att det inte spelar någon roll, så man vill inte "bråka" om det.
Den här artikeln
https://www.hd.se/2009-03-01/14-kommune ... vit-stader tyder på att endast före detta städer har den rätten. Men det kan ju stå fel i artikeln, och ingen källa anges.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 15:27
av Anders Hanquist
Uppriktigt sagt så tror jag inte att det skulle "hända något" om en en f d landskommun skulle ta ett sådant steg. Hela begreppet är liksom obsolet. Staten bryr sig inte. Det bästa vore om kommunallagen fick en skrivning att en "kommuns firma skall innehålla ordet kommun". Så tror jag det är i aktiebolagslagen, där ordet "aktiebolag" skall ingå i namnet. Då slapp man allt det "tjafs" som pågått i princip sedan 1971.
Men som sagt den här tråden handlar ju om spårvägsstäder. Då handlar det ju om staden som ort och inte om någon eventuell typ av kommun.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 15:36
av twr
Anders Hanquist skrev:Uppriktigt sagt så tror jag inte att det skulle "hända något" om en en f d landskommun skulle ta ett sådant steg. Hela begreppet är liksom obsolet. Staten bryr sig inte. Det bästa vore om kommunallagen fick en skrivning att en "kommuns firma skall innehålla ordet kommun". Så tror jag det är i aktiebolagslagen, där ordet "aktiebolag" skall ingå i namnet. Då slapp man allt det "tjafs" som pågått i princip sedan 1971.
Men som sagt den här tråden handlar ju om spårvägsstäder. Då handlar det ju om staden som ort och inte om någon eventuell typ av kommun.
Nä, jag tror kanske inte heller att det skulle "hända" något. Men det är ändå intressant om det finns någon slags regel eller ej.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 18:55
av LÅ1
twr skrev:För att Lidingö var stad från 1926, medan Huddinge aldrig var det. Endast kommuner som motsvarar historiska städer kan döpa om sig till stad. Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm har gjort det, men inte Nacka, Nynäshamn, Södertälje och Norrtälje. Danderyd har fel namn och Sigtuna har fel huvudort, så det är met osäkert om de skulle få det.
Begreppet Sigtuna stad är tämligen hårt förknippat med den gamma stadsbildningen, runt Sigtuna rådhus. Sigtuna stad på kommunen skulle bara skapa förvirring. Kanske hade det till och med varit bättre att byta namn på komunen till Märsta kommun?
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 19:14
av twr
LÅ1 skrev:twr skrev:För att Lidingö var stad från 1926, medan Huddinge aldrig var det. Endast kommuner som motsvarar historiska städer kan döpa om sig till stad. Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö, Vaxholm har gjort det, men inte Nacka, Nynäshamn, Södertälje och Norrtälje. Danderyd har fel namn och Sigtuna har fel huvudort, så det är met osäkert om de skulle få det.
Begreppet Sigtuna stad är tämligen hårt förknippat med den gamma stadsbildningen, runt Sigtuna rådhus. Sigtuna stad på kommunen skulle bara skapa förvirring. Kanske hade det till och med varit bättre att byta namn på komunen till Märsta kommun?
Det var ju meningen att det skulle heta Märsta kommun egentligen.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 20:58
av Enceladus
Lars_L skrev:Enceladus skrev:
Ännu märkligare är distinktionen mellan "kommun" och "stad". På vilket sätt är till exempel Lidingö mer stad än Huddinge?
Bara att man valt att kalla sig det. Huddinge har väl rätt att kalla sig det också om man bara fattar beslut att så göra. Det återinfördes ju ett slags möjlighet att mer informellt få kalla sig stad, istället för kommun. I Stockholm är det väl Stockholm, Lidingö, Sundbyberg och Solna som valt denna benämning. Att Lidingö gjort det kan man ju helt utan fördomar kunna tänka sig bero på att man helt enkelt tycker det låter snyggare...
Du glömde metropolen Vaxholm, men det säger väl en del om hur meningslöst begreppet har blivit idag?
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 22:01
av twr
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Enceladus skrev:
Ännu märkligare är distinktionen mellan "kommun" och "stad". På vilket sätt är till exempel Lidingö mer stad än Huddinge?
Bara att man valt att kalla sig det. Huddinge har väl rätt att kalla sig det också om man bara fattar beslut att så göra. Det återinfördes ju ett slags möjlighet att mer informellt få kalla sig stad, istället för kommun. I Stockholm är det väl Stockholm, Lidingö, Sundbyberg och Solna som valt denna benämning. Att Lidingö gjort det kan man ju helt utan fördomar kunna tänka sig bero på att man helt enkelt tycker det låter snyggare...
Du glömde metropolen Vaxholm, men det säger väl en del om hur meningslöst begreppet har blivit idag?
Vad menar du att det exemplet visar? Vaxholm är självklart en stad. Det har det varit i över 400 år, så det är knappast något nytt.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 23:04
av Bengt Larsson
twr skrev:Enceladus skrev:Lars_L skrev:
Bara att man valt att kalla sig det. Huddinge har väl rätt att kalla sig det också om man bara fattar beslut att så göra. Det återinfördes ju ett slags möjlighet att mer informellt få kalla sig stad, istället för kommun. I Stockholm är det väl Stockholm, Lidingö, Sundbyberg och Solna som valt denna benämning. Att Lidingö gjort det kan man ju helt utan fördomar kunna tänka sig bero på att man helt enkelt tycker det låter snyggare...
Du glömde metropolen Vaxholm, men det säger väl en del om hur meningslöst begreppet har blivit idag?
Vad menar du att det exemplet visar? Vaxholm är självklart en stad. Det har det varit i över 400 år, så det är knappast något nytt.
Oberonde av Vaxholms status så är det väl tre spårvägsstäder i Sverige och åtta i Norden.
Eller ska vi räkna Mölndal, Solna, Sundbyberg, Lidingö, Bærum, samt när Århus spårväg är klar Odder och Grenå (Syddjurs kommun) som egna spårvägsstäder?
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: tisdag 26 december 2017 23:36
av Anders Hanquist
Vi ska inte räkna så. Om vi får en "riktig" interurban som förbinder två större tätorter (städer) med landsbygd däremellan så kan man börja tänka i sådana banor, men inte olika kommuner inom samma tätortsområde. Några sådana fall kan tänkas bli aktuella i en framtid: 1) Spårväg Helsingborg-Höganäs, 2) Spårväg Norrköping-Söderköping. När det gäller Århus är jag inte insatt i hur det ser ut mellan Århus och Grenå.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: onsdag 27 december 2017 5:39
av Enceladus
twr skrev:Vad menar du att det exemplet visar? Vaxholm är självklart en stad. Det har det varit i över 400 år, så det är knappast något nytt.
Exemplet visar att begreppet har blivit ganska godtyckligt - det var inte uppenbart för skribenten att Vaxholms kommun ska kallas stad. Vad som ansågs vara stad för 400 år sedan behöver inte nödvändigtvis anses vara stad idag. Vaxholms kommun har en för Stockholmsområdet låg tätortsgrad och ingen av kommunens tätorter är speciellt stor. Vi kan ju exempelvis jämföra med Södertälje kommun där tätortsgraden är högre och centralorten är betydligt större. Enligt vilket mått skulle Vaxholm vara stad men inte Södertälje? Det enda jag kan hitta är historien.
Det finns nio kommuner i Sverige som har 100 i tätortsgrad (om man får tro Wikipedia): Stockholm, Solna, Sundbyberg, Huddinge, Sollentuna, Järfälla, Tyresö, Danderyd och Täby. Observera att varken Lidingö eller Vaxholm finns med, men väl åtskilliga "landskommuner". Om det nu finns ett behov av att särskilja kommuner så skulle detta vara ett naturligt (och objektivt!) sätt. Att kolla hur det såg ut för hundratals år sedan är det inte.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: onsdag 27 december 2017 8:29
av IngvarH
Enceladus skrev:twr skrev:Vad menar du att det exemplet visar? Vaxholm är självklart en stad. Det har det varit i över 400 år, så det är knappast något nytt.
Exemplet visar att begreppet har blivit ganska godtyckligt - det var inte uppenbart för skribenten att Vaxholms kommun ska kallas stad. Vad som ansågs vara stad för 400 år sedan behöver inte nödvändigtvis anses vara stad idag. Vaxholms kommun har en för Stockholmsområdet låg tätortsgrad och ingen av kommunens tätorter är speciellt stor. Vi kan ju exempelvis jämföra med Södertälje kommun där tätortsgraden är högre och centralorten är betydligt större. Enligt vilket mått skulle Vaxholm vara stad men inte Södertälje? Det enda jag kan hitta
Södertälje har varit stad sedan medeltiden.
Stad är lämpligtvis de orter som fått stadsprivilegier någon gång i tiden. Det finns ju inget beslut om att
dra in stadsprivilegier.
Att man av pietet vill behålla begreppet i namnet talar väl för de lokala politikerna. Att man inte behöll det generellt för berättigade vid kommunreformen är beklagligt.
Re: Nordens åttonde spårvägsstad
Postat: onsdag 27 december 2017 9:46
av twr
Enceladus skrev:twr skrev:Vad menar du att det exemplet visar? Vaxholm är självklart en stad. Det har det varit i över 400 år, så det är knappast något nytt.
Exemplet visar att begreppet har blivit ganska godtyckligt - det var inte uppenbart för skribenten att Vaxholms kommun ska kallas stad. Vad som ansågs vara stad för 400 år sedan behöver inte nödvändigtvis anses vara stad idag. Vaxholms kommun har en för Stockholmsområdet låg tätortsgrad och ingen av kommunens tätorter är speciellt stor. Vi kan ju exempelvis jämföra med Södertälje kommun där tätortsgraden är högre och centralorten är betydligt större. Enligt vilket mått skulle Vaxholm vara stad men inte Södertälje? Det enda jag kan hitta är historien.
Det finns nio kommuner i Sverige som har 100 i tätortsgrad (om man får tro Wikipedia): Stockholm, Solna, Sundbyberg, Huddinge, Sollentuna, Järfälla, Tyresö, Danderyd och Täby. Observera att varken Lidingö eller Vaxholm finns med, men väl åtskilliga "landskommuner". Om det nu finns ett behov av att särskilja kommuner så skulle detta vara ett naturligt (och objektivt!) sätt. Att kolla hur det såg ut för hundratals år sedan är det inte.
Södertälje är självklart också en stad. Jag talar inte om kommunerna utan om orterna. Kommunens tärortsgrad är inte intressant.
Man måste förstå historien för att förstå nutiden.