Sida 2 av 44
Re: Spårväg City
Postat: måndag 18 december 2017 17:39
av twr
TKO skrev:
Jag kan (tyvärr) inte se någon större vilja bland de lokala politikerna - oavsett om det rör sej om staden eller landstinget, eller om de är röd/blå/brun-märkta - att satsa på spårvägen i innerstaden. Jo Tamsons bjäfser väl lite då och då - sen gör de blågröna upp om att "skjuta upp" citytspårvägens förlängning...
/TKO
(PS. Mitt kategoriska omdömme gäller naturligtvis enbart stockholmspolitiken. På andra ställen finns betydligt mer spårvägsvänliga politiker! /DS)
Några spridda nyheter från olika partier i Stockholms stad eller landstinget. Dessa enstaka belägg visar naturligtvis inte att det blir en spårväg, det vet vi inte om det blir. Men jag tycker i alla fall att det visar att långtifrån alla är motståndare till Spårväg City. Och det pågår ju faktiskt en utredning om kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden, där spårväg är en tänkbar ingrediens.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/o ... 7Byiqk53w/
https://www.dn.se/sthlm/landstinget-mas ... a-sparvag/
https://www.svd.se/klart-for-sparvag-ti ... klart-2018
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/b ... av3QhFsVQ/
https://mitti.se/val/notan-sergelrenove ... rder-copy/
https://www.centerpartiet.se/lokal/stoc ... atter.html
Re: Spårväg City
Postat: måndag 18 december 2017 20:23
av Enceladus
Stadsspårvägar handlar bara inte om att bygga spår, utan även om att få bort biltrafiken. Finns den viljan? Det har visserligen införts trängselavgifter och högre parkeringsavgifter, men här verkar syftet snarare vara att hitta nya inkomstkällor. Den som har pengar kan fortfarande använda bilen, och det är många som har pengar.
Vi kan ju jämföra med städer där spårvägen står i centrum - Prag är mitt favoritexempel. I stora delen av staden är parkeringstiden begränsad till 2 timmar. Den som tjänar så mycket att böter framstår som en struntsumma kan inte heller betala sig fri - olagligt parkerade bilar (t.ex. bilar som har parkerat för länge) bogseras bort. Resultatet blir att bilen bara används då den verkligen behövs, d.v.s. för vissa transporter men inte arbetspendling. Den som reser till eller från andra orter hänvisas till perifera parkeringshus.
Innan detta förändras kommer det inte att satsas mycket på trafikslag som konkurrerar med bilen. Det blir tunnelbana och snabbspårvägar i förorterna. Däremot får vi vara glada att pengarna inte går till bussbanor. I praktiken brukar dessa leda till väginvesteringar som även gynnar bilismen. Det är föga förvånande att Bil Sweden både
skriver att "högre andel kollektivtrafikresande kan uppnås snabbare och mer kostnadseffektivt med BRT" och att "målet bör vara att bilarna ska bli fler". Här tangerar vi ett annat ämne där Olssons Skor klämmer - vi behöver plats för nattbussar, det gör inte Prag.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 18 december 2017 21:17
av Enceladus
Inge skrev:Är det brist på plats för nattbussarna?
Ja, det blir till exempel svårt att
omöjliggöra biltrafik på Rosenlundsgatan om det behövs plats för nattbussar. Jämför Tvärbanan i Rissne.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 18 december 2017 22:23
av Stefan Widén
LasseW skrev:
Inläggav Stefan Widén » 29 nov 2017 19:44
Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.
Stefan
Finns ingen mer detaljerad tidplan? T.ex. Spår, luftledning, testkörning mm.
Det finns självklart en tidplan men den kommer inte jag att publicera här av orsaken att det är TFs. Om ni hittar någon officiell så är det OK. Annars är det fortfarande den som jag sagt...dvs start för spårläggning i januari vid stoppbocken och klart den 13 dec. Sen kan ju alla som är lite insatta räkna på fingrarna när första vagnen kommer till nya säcken.
Och vi kan ju alltid starta vadslagning om vilken vagn som kommer först upp. Någons som minns vilken vagn som var först i spåren till Sgt 2010?
Nattbussarna är planerade att angöra den nya hållplatsen Sgt.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: lördag 03 februari 2018 19:46
av LasseW
Nu är Januari passerad, har något hänt?
Re: Spårväg City
Postat: lördag 03 februari 2018 22:35
av Stefan Widén
Visst har det hänt saker om än att det inte ser så mycket ut. Man har påbörjat ihopkopplingen vid befintliga spår och uppe vid växeln i höjd med Klara Norra. Där är det hetaste tipset för de som dagligen vill följa arbetet.
Det återstår en del av de avslutande arbetena med tätskicktet. Under våren kommer vi att se färdigställandet och avvecklingen av etableringarna. Därefter kommer spårläggningen men eftersom den nya betongkroppen finns lär de arbetena gå ganska fort. När spåren är klara kommer KTL att byggas. OCH!!! pinnen i fonteänen kommer inte att användas som KTL stolpe....
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 4:20
av hgsldf
Stefan Widén skrev:Visst har det hänt saker om än att det inte ser så mycket ut. Man har påbörjat ihopkopplingen vid befintliga spår och uppe vid växeln i höjd med Klara Norra. Där är det hetaste tipset för de som dagligen vill följa arbetet.
Det återstår en del av de avslutande arbetena med tätskicktet. Under våren kommer vi att se färdigställandet och avvecklingen av etableringarna. Därefter kommer spårläggningen men eftersom den nya betongkroppen finns lär de arbetena gå ganska fort. När spåren är klara kommer KTL att byggas. OCH!!! pinnen i fonteänen kommer inte att användas som KTL stolpe....
Stefan
Och när kommer förlängningen till Fridhemsplan? Jag vet att Du inte skall svara på det, men det har betydelse för frågan i en annan tråd "Vilka städer borde ha spårvägar?"
/Göran
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 10:40
av twr
hgsldf skrev:Stefan Widén skrev:Visst har det hänt saker om än att det inte ser så mycket ut. Man har påbörjat ihopkopplingen vid befintliga spår och uppe vid växeln i höjd med Klara Norra. Där är det hetaste tipset för de som dagligen vill följa arbetet.
Det återstår en del av de avslutande arbetena med tätskicktet. Under våren kommer vi att se färdigställandet och avvecklingen av etableringarna. Därefter kommer spårläggningen men eftersom den nya betongkroppen finns lär de arbetena gå ganska fort. När spåren är klara kommer KTL att byggas. OCH!!! pinnen i fonteänen kommer inte att användas som KTL stolpe....
Stefan
Och när kommer förlängningen till Fridhemsplan? Jag vet att Du inte skall svara på det, men det har betydelse för frågan i en annan tråd "Vilka städer borde ha spårvägar?"
/Göran
Redan hösten 2010 beslöts att skjuta en förlängning på framtiden. Det är nog ett av de minst aktuella spårvägsprojekten i Stockholm. Jag tycker att en kortare förlängning fram till en hållplats vid Centralen borde göras. Det vill säga en hållplats på Klarabergsviadukten. Men det finns ingen konkret planering för det heller, vad jag vet.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 16:04
av Anders Hanquist
Nej det finns det inte. Kanske kan frågan aktualiseras i samband med Jernhusens projekt att däcka över centralstationsområdet.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 17:29
av Stefan Widén
Klarabergsviaduktens hållfasthet är på gränsen att bära spårvagn dvs under vad som anses vara acceptabelt. Det innebär att ska den gå vidare den vägen måste det till en ny bro.
Ska man förlänga får det bli via Klara Norra, Mäster S gatan och Vasagatan. Vi kan damma av SSS-S förslag med fortsättning till Solna via Torsgatan.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 17:34
av Enceladus
twr skrev:hgsldf skrev:Stefan Widén skrev:Visst har det hänt saker om än att det inte ser så mycket ut. Man har påbörjat ihopkopplingen vid befintliga spår och uppe vid växeln i höjd med Klara Norra. Där är det hetaste tipset för de som dagligen vill följa arbetet.
Det återstår en del av de avslutande arbetena med tätskicktet. Under våren kommer vi att se färdigställandet och avvecklingen av etableringarna. Därefter kommer spårläggningen men eftersom den nya betongkroppen finns lär de arbetena gå ganska fort. När spåren är klara kommer KTL att byggas. OCH!!! pinnen i fonteänen kommer inte att användas som KTL stolpe....
Stefan
Och när kommer förlängningen till Fridhemsplan? Jag vet att Du inte skall svara på det, men det har betydelse för frågan i en annan tråd "Vilka städer borde ha spårvägar?"
/Göran
Redan hösten 2010 beslöts att skjuta en förlängning på framtiden. Det är nog ett av de minst aktuella spårvägsprojekten i Stockholm. Jag tycker att en kortare förlängning fram till en hållplats vid Centralen borde göras. Det vill säga en hållplats på Klarabergsviadukten. Men det finns ingen konkret planering för det heller, vad jag vet.
Varför inte? Det förtätas ordentligt på båda öarna. Ettan har redan trängsel trots 2,5-minuterstrafik i rusningen. Det är tveksamt om ens 2-minuterstrafik kommer att räcka i framtiden. Är det rimligt att köra bussar på löpande band? Dessutom skulle det bli en naturlig sträckning från sydväst till nordost. Av de projekt som inte håller på att utredas borde det här vara ett av de mer aktuella. Men visst, från ett politiskt perspektiv ger det få röster för att vara intressant.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 17:53
av Enceladus
Stefan Widén skrev:Klarabergsviaduktens hållfasthet är på gränsen att bära spårvagn dvs under vad som anses vara acceptabelt. Det innebär att ska den gå vidare den vägen måste det till en ny bro.
Ska man förlänga får det bli via Klara Norra, Mäster S gatan och Vasagatan. Vi kan damma av SSS-S förslag med fortsättning till Solna via Torsgatan.
Stefan
En sådan linje skulle dock få begränsad resenärsnytta. Fortsättningen på Spårväg City borde gå till områden som saknar tunnelbana eller pendeltåg. Det finns ett antal sådana områden som ligger inom spårvägsavstånd. Det finns också vettigare spårvägsalternativ för Solna, t.ex. en stadsspårväg från Solna C via Odenplan och vidare på Valhallavägen eller en förlängning av Tvärbanan till Universitetet eller Bergshamra.
Re: Spårväg City
Postat: söndag 04 februari 2018 18:24
av Lars_L
Enceladus skrev:
Varför inte? Det förtätas ordentligt på båda öarna. Ettan har redan trängsel trots 2,5-minuterstrafik i rusningen. Det är tveksamt om ens 2-minuterstrafik kommer att räcka i framtiden. Är det rimligt att köra bussar på löpande band? Dessutom skulle det bli en naturlig sträckning från sydväst till nordost. Av de projekt som inte håller på att utredas borde det här vara ett av de mer aktuella. Men visst, från ett politiskt perspektiv ger det få röster för att vara intressant.
Nja, så stor är nog inte utbyggnadsplanerna. När Primusområdet är bebyggt är det nog nästan färdigbyggt. 2,5-minuterstrafik är ju dock delvis en föjd av kortturer och önskad turtäthet hela linjetsräckningen. Är inte säker på att det helt krävs utifrån beläggning. Särskilt som kortturerna inte utgår från Essingetorget. Då finns ju fortfarande möjlighet att avlasta med annan/andra linjer. Man klarar sig ju också med femminuterstrafik i motsatt riktning på eftermiddagarna. Morgonrusningen brukar på sin höjd ha ungefär 30 procent högre resande under maxtimmen. Vilket väl alltså skulle innebära att fyraminuterstrafik skulle räcka under morgonrusningen om turerna gick hela sträckan - men redan det skulle bli dyrare än vad dagens trafik med kortturer kostar.
Ibland blir det ju fokus på en viss linje. Det är ju hur tunga stråken är som är det viktigaste. Från Essingen skullle man ju inte heller uppnå någon märkbar restidsvinst för resenärerna. Stråk med motsvarande resande finns alltså på en rad ställen i länet, även om det är relativt tungt för att vara innerstaden.
Med detta sagt är väl ändå en förlängning till Essingeöarna den kanske bästa lösningen om man skulle vilja förlänga linjen, nu när det blir t-bana till NKS. Nu är jag inte emot spårväg i innerstaden. Men att bygga sträckan till Fridhemsplan är ju också en ganska stor del av kostnaden (och sedan även driftkostnaderna). Skulle man vilja bygga upp en spårvägsnät i innnerstaden igen, skulle ju dock fler linjer kunna "dela" på kostnaderna och vinsten bli en annan. Nu gör väl bristen på det senare att det är svårt att motivera kostnaderna.
Ett dilemma är ju inte minst vagnhallsfrågan. Innan denna är löst, är det ju nästan omöjligt att förlänga linjen, eller så får man invänta en sammankoppling till AGA.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 16:28
av TKO
Stefan Widén skrev:Klarabergsviaduktens hållfasthet är på gränsen att bära spårvagn dvs under vad som anses vara acceptabelt. Det innebär att ska den gå vidare den vägen måste det till en ny bro.
Ska man förlänga får det bli via Klara Norra, Mäster S gatan och Vasagatan. Vi kan damma av SSS-S förslag med fortsättning till Solna via Torsgatan.
Stefan
När upptäckte man detta?
För i det ursprungliga förslaget till modern spårvagnstrafik på en förlängd Djurgårdslinje andades inte ett ord om detta.
Inte heller under Chrilles glansdagar då han personligen garanterade att det skulle gå spårvagn till Hornsberg innan mandatperiodens slut...
(Var detta en "lidingöbrolögn" kan den konspiratoriskt lagde fråga - men som tur är har jag ju inga sådana böjelser!)
undrar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 17:35
av Hechtwagen
TKO skrev:Stefan Widén skrev:Klarabergsviaduktens hållfasthet är på gränsen att bära spårvagn dvs under vad som anses vara acceptabelt. Det innebär att ska den gå vidare den vägen måste det till en ny bro.
Ska man förlänga får det bli via Klara Norra, Mäster S gatan och Vasagatan. Vi kan damma av SSS-S förslag med fortsättning till Solna via Torsgatan.
Stefan
När upptäckte man detta?
För i det ursprungliga förslaget till modern spårvagnstrafik på en förlängd Djurgårdslinje andades inte ett ord om detta.
Inte heller under Chrilles glansdagar då han personligen garanterade att det skulle gå spårvagn till Hornsberg innan mandatperiodens slut...
(Var detta en "lidingöbrolögn" kan den konspiratoriskt lagde fråga - men som tur är har jag ju inga sådana böjelser!)
undrar
Thomas K Ohlsson
Titta på undersidan av "bron" nästa gång du står på plattformarna på Cst så ser du att det finns behov av ny viadukt oavsett spårväg eller ej!
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 17:46
av Per Lind
Aha, ett nytt Sergelstorg!
När det begav sig skyllde man på spårvägen som tvingade fram en dyr ombyggnad när det i själva verket var dålig byggnad med vattenläckage som var orsaken till renoveringen.
-Per
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 18:03
av twr
TKO skrev:Stefan Widén skrev:Klarabergsviaduktens hållfasthet är på gränsen att bära spårvagn dvs under vad som anses vara acceptabelt. Det innebär att ska den gå vidare den vägen måste det till en ny bro.
Ska man förlänga får det bli via Klara Norra, Mäster S gatan och Vasagatan. Vi kan damma av SSS-S förslag med fortsättning till Solna via Torsgatan.
Stefan
När upptäckte man detta?
För i det ursprungliga förslaget till modern spårvagnstrafik på en förlängd Djurgårdslinje andades inte ett ord om detta.
Inte heller under Chrilles glansdagar då han personligen garanterade att det skulle gå spårvagn till Hornsberg innan mandatperiodens slut...
(Var detta en "lidingöbrolögn" kan den konspiratoriskt lagde fråga - men som tur är har jag ju inga sådana böjelser!)
undrar
Thomas K Ohlsson
Kring 2010 sades det även att viadukten skulle behöva byggas om efter att Citybanan öppnat, eftersom man vill flytta spår inom Centralen, vilket kräver att alla brostöd flyttas. Det sades därför att en spårväg över Klarabergsviadukten skulle behöva byggas om igen i framtiden, det vill säga den tid vi nu har nått (efter Citybanans öppnande).
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 21:05
av Lars_L
Per Lind skrev:Aha, ett nytt Sergelstorg!
När det begav sig skyllde man på spårvägen som tvingade fram en dyr ombyggnad när det i själva verket var dålig byggnad med vattenläckage som var orsaken till renoveringen.
-Per
Nja, det vet jag inte om man skyllde på. Det var ganska klart från början att man skulle behöva renovera betongdäcken kring Sergels Torg. Det man sa var att det inte var någon större idé att lägga spårväg där, när allt skulle behöva rivas upp inom ett par år för några års ombyggnad. Däremot var Stockholm stad lie väl motsträviga då landstinget fick gå in och förskottera pengar för att de skulle gå med på att tidigarelägga renoveringen.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 05 februari 2018 21:59
av Anders Hanquist
Hechtwagen skrev: Titta på undersidan av "bron" nästa gång du står på plattformarna på Cst så ser du att det finns behov av ny viadukt oavsett spårväg eller ej!
Ja. Den delen av Klarabergsviadukten byggdes redan 1944. Sedan har den byggts ut med olika delar under årens lopp. Så i samband med överdäckningen är det nog bäst att byta ut hela konstruktionen över spårområdet. Den behöver uppdateras rent tekniskt och också anpassas till nya spårdragningar på stationsområdet. Med lite framförhållning från Jernhusens och kommunens sida borde man kunna förbereda den nya överbyggnaden för spårväg. Viadukten över Vasagatan och bron över till Kungsholmen är av senare datum I verkar vara i gott skick.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 06 februari 2018 8:46
av Stefan Widén
Även SSS-S har i våra drömmar ritat vändslingor uppe på klarabergsviadukten utan att då ha kunskap om broarna status. Nu har man alltså gjort utredningar och beräkningar och fått detta svar. Det skall även sägas att uppe på Klarbergsviadukten är det påbyggt efterhand och det gör att skarvarna inte ligger optimalt för spårläggning.
Men det är inga konstigheter... bara att bygga en ny bro så löser sig allt.
Stefan