En fördel med T-bana åt Nackahållet är ju att man slipper bussterminal vid Slussen. Men för att det skall bli bra behöver nog båda blå linjerna (10 + 11) gå till stationen vid den nya bussterminalen.
En sådan utbyggnad avlastar ju trappor och peronger vid Slussen. Men vad händer vid T-centralen? Blir det fler eller färre byten där om Nackaborna kommer med Blå T-bana i stället för Röd eller Grön?
Bussolycka med Swebus 1852
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
---------------Kingsthrone skrev:Så långt som till Gustavsberg behöver man inte bygga i första vändan. Däremot bör Boo eller Orminge vara slutstationen för tunnelbanelinjen. Då räknar jag bara med en linje. Kanske finns det utrymme för en till så att det också blir symmetriskt med norra tub3.spårsnoken skrev:-------------------Kingsthrone skrev:Spårsnoken: Billigare ja, men blir det mer samhällsekonomiskt lönsamt? Det är helt annan sak. Man kan inte jämföra alternativ enbart i "X kr < Y kr så därför ska för X kr byggas".
Själv är jag för tunnelbanedragning till Nacka och jag hoppas man planerar att bygga ut det relativt snart. Med tanke på hur många bussar som går mot Nacka från Slussen, och att en spårfärbindelse ökar kollektivtrafikresandet betydligt mer än med buss, så torde tunnelbana vara motiverad för sin kapacitet till Nacka. Dessutom har Nacka stora utbyggnadsplaner de närmaste 10 åren, och med tanke på förslaget om en ny lag som sätter stopp för bostäder som i förlängningen bidrar till sämre miljö genom mer bilism, så torde tunnelbana vara att föredra framför mindre kapacitetsstarka alternativ.
Nja. Visst finns det underlag för tunnelbana till Nacka men hur är det längre ut? Visserligen kan man ha en linje som vänder i Nacka och bara en som går längre ut; men det blir då en ganska gles trafikering; jämfört med en grenlinje på Saltsjöbanan. Eller man kanske skall bygga en grenlinje som 'passerar' tunnelbanans ändstation och ger möjlighet till vidare färd mot Värmdö/Gustavsberg med Saltsjöbana; resenärer från Värmdö kan välja mellan att byta till tunnelbana i Nacka eller resa direkt till Slussen och byta där....
mvh/spårsnoken
När det gäller tunnelbana är det den stora folkmassan man snackar om, inte glesbygd. Där det bor färre människor får man utnyttja buss eller kanske spåväg om det lönar sig. Det viktiga i tunnelbaneutbyggnaden är att många människor ska få så stor nytta som möjligt. Sedan om inte alla kan ta del av den stora nyttan är ju en annan sak. Kanske får man ordna med någon bytesstation i Nackaområdet mellan tunnelbana och buss där bussen går till mindre tätbebyggda områden. Eftersom tunnelbanelinjen går in till city behöver de kanske ändå inte byta mer än en eller två gånger totalt under hela resan.
OK. Du kanske har rätt. Men så sätt igång och bygg då. Annars är jag rädd att vi inte får se tunnelbana till Nacka förrän om drygt 10 år. Och egentligen borde denna del av spårtrafiksystemet i Stockholmsregionen vara utbyggd för länge sen....