Enceladus skrev:
När de nya tunnelbanorna är färdiga så kommer det inte att finnas underlag för så många stombussar i innerstan. I synnerhet kommer det inte att behövas tre stombussar till Hagastaden och inte heller fyran kommer att behöva förstärkning över Västerbron. Antingen är dessa linjer tänkta att vara tillfälliga, vilket går emot stombusskonceptet, eller så kommer resandet att spridas över så många linjer att varje linje får en usel turtäthet, vilket verkar vara fallet.
Det kan finnas underlag för en linje mellan Vällingby och Hagastaden, men innerstadssträckan skulle bara dubblera tunnelbanan. Den skulle inte heller ge några restidsvinster då den snabbaste resan mellan Vällingby och Odenplan går direkt med tunnelbanan eller via Spånga. Med tanke på det svaga underlaget på linje 4 öster om Tekniska högskolan är det absolut rimligt att istället förlänga den till Ropsten. Linje 6 skulle kunna sluta vid Hagastaden och pengarna skulle istället kunna gå till att spårvägskonvertera linje 179.
Det är dock absurt att påstå att stomnätsplanen är anpassad till framtida investeringar. Den utformades innan Sverigeförhandlingen och kan därmed inte ha förutsatt vad som skulle beslutas.
Nja, visst ingick både planerna på tunnelbana till Odenplan och till Nacka i stomlinjeplanen. Är ju bara att lästa utredningen på vad man förutsätter. Behov av tvärförbindelser finns i alla fall. Men du resonerar för mycket mellan ytterpunkterna på linjerna. En linje består ju av resenärer som åker mellan olika delar av sträckan. Det är ju totalt ointressant att räkna ut vad restiden är mellan Vällingby och Hagstaden, eller Hagastaden och Liljeholmen. Det är praktiskt att stomlinjer passerar stora arbetsområden. Sedan kanske även jag kan tycka att Hagstadens betydelse kanske överskattas lite - i förhållande till andra arbetsplatsområden, dit det också finns behov av snabba tvärförbindelser.
Sedan kan väl just slutpunkten vid Liljeholmen diskuteras om man bygger t-bana till Fridhemsplan.
Men det blir ju också lite konstigt kring när man diskuterar vilken bussförbindelse som behövs i innerstaden. Den enda busslinje som egentligen behövs är väl ut till Stora Essingen. Resten av sträckorna är det ju egentligen gångavstånd till tunnelbana (50 också vid Stora Lappkärrsberget om man räknar det som innerstaden).
Det kommer dock behövas funktioner för att avlasta tunnelbanan. Restidsvinsterna kommer ju bli lika stora även efter tunnelbanan, annat än där det anpassats. En stomlinje mellan Hagastaden och Fridhemsplan kommer ju behövas.
Håller inte med om att 4:an har för låg beläggning öster om Östra station. Däremot är den möjligen trafiken lite mer inriktad på arbetsresor. Det är ju dock en viktigt tvärförbindelse mellan röda linjens två grenar.
Sedan ska man förstås inte införa stomlinjer om de inte trafikeras som sådana. På nya 6:an får man väl se det som en tillfällig lösning med lägre turtäthet. I annat fall följer man ju inte tidigare beslut.