Sida 2 av 3

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 21:48
av 4330
Hechtwagen skrev: tisdag 06 februari 2024 17:32
Odd skrev: tisdag 06 februari 2024 16:16
Enceladus skrev: tisdag 06 februari 2024 14:44 ...
Min uppfattning är att Citybanans stationer är jättepopulära, speciellt jämfört med Stockholm C. Belysningen är mycket bättre, plattformsdörrarna ger en ökad känsla av säkerhet och det är smidigare att byta till tunnelbanan. Rekordet för kundnöjdhet uppnåddes under pandemin då trängseln var mindre, se sidan 8.
Det mesta blev ju bättre med pendeltågstunneln, framför allt separeringen från den övriga järnvägstrafiken.

En sak som däremot blev väldigt mycket sämre var orienteringen nere i pendeltågens domäner och att man av någon outgrundlig anledning inte kallade stationen för "T-centralen" och med det lade in spårnumreringen till spår 7-10. Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.

När det gäller orienteringen så är det under all kritik. I början så var inte ens Sergels Torg utsatt på skyltarna nere på pendeltågsstationerna. Det måste finnas ett mycket bättre system för att orientera sig i anläggningen.
Det irrar folk uppe på Stockholm C som letar efter SL pendlar, det hade helt klart varit att föredra att ge dem unika nummer, tex 21-24.
Ibland går ju pendeln fortfarande från Stockholm C, vilket bara det motiverar att Stockholm City borde heta Stockholm C spår 21-24.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 08 februari 2024 12:08
av /jes
Helsingborg C enligt Banverket/Trafikverket heter den nya stationen, invigd 1991. I en namntävling (?) blev stationen döpt till Knutpunkten, en välkänd plats i Helsingborg där spårvägslinjerna delade sig fram till 1967. Knutpunkten är fortfarande ett begrepp och stationen annonserades och skyltades som Knutpunkten i lokaltrafiken, regionalt vet jag inte men i alla inte när det gällde järnvägen. Nu försöker man att lära helsingborgarna att det heter Helsingborg C och inget annat. Färjorna går fortfarande från Helsingborg utan tillägget C! :D

Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.

Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 08 februari 2024 12:29
av 4330
/jes skrev: torsdag 08 februari 2024 12:08 Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
Då har man inte koll och behöver lära (om) sig.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 3:26
av Lennart Petersen
4330 skrev: tisdag 06 februari 2024 21:48 [q

Ibland går ju pendeln fortfarande från Stockholm C, vilket bara det motiverar att Stockholm City borde heta Stockholm C spår 21-24.
Något sådant , ja absolut. Inte minst för räddningstjänst, polis, ordningsvakter ,ambulans borde det väl vara angeläget atg ha en entydig numrering inom det här jättekomplexetn.
Förslag
1-19. På Cst som nu.
21-24 pendeltåg påStockholm City
31-36 tunnelbanan
41-44 Roslagsbanan
51-52 spårvagn

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 7:46
av daniel_s
Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn! :lol:

Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.

Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 10:49
av Kantorn
daniel_s skrev: fredag 09 februari 2024 7:46 Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn! :lol:

Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.

Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
Stockholm Fjärr
Stockholm Tunnelbana
Stockholm Pendeltåg
Stockholm Roslagsbanan
Stockholm Spårvagn
?
Nej, det är nog så att hela gyttret av trappor och dylikt är en enda station i de flestas ögon. Möjligen bättre att ge stationerna samma namn, och sedan tydligt skylta var olika resesätt finns. Tydlig skyltning till pendeltåg, tunnelbana, fjärrtåg etc. Spårnummer är underordnat, bara man får reda på var tåget går.

(Man kan inte hjälpa alla, det finns de som faktiskt inte bryr sig om att lära sig, utan bara vill klaga på att det är rörigt (nu menar jag ingen på forum utan bland de "vanliga" resenärerna). Min kära svärmor har lärt mig uttrycket: Det är lätt att göra sig dum om man inte vill.)

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 12:08
av 4330
daniel_s skrev: fredag 09 februari 2024 7:46 Jag fattar inte hur ni kan röra till det här så mycket. Ni verkar vara överens om att folk blandar ihop stationerna för att de har olika namn, och det vill ni lösa genom att ge dem SAMMA namn! :lol:

Och då får ni dessutom problem med spårnumreringen, som nummerbitarna älskar att hitta på lösningar på.

Har det inte slagit er att först försöka lösa grundproblemet ordentligt, exempelvis genom att ge stationerna MER olika namn?
På vilket sätt låter Stockholm C och T-Centralen lika?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 16:02
av Kristofer
4330 skrev: fredag 09 februari 2024 12:08På vilket sätt låter Stockholm C och T-Centralen lika?
Stockholm C kallas ju normalt för Centralen, på samma sätt som jag förutsätter att centralstationer gör i alla städer. Det verkar ju fånigt att stå på Avenyn i Göteborg och säga till sin vän "Nu ska jag till Göteborg C för att ta tåget till Borås C". Nej, då torde de flesta säga något i stil med "Nu ska jag till Centralen (eller kanske stationen) för att ta tåget till Borås".
Och Centralen och T-Centralen låter ju onekligen ganska lika. Busshållplatserna på Vasagatan och Klarabergsviadukten heter ju dessutom Centralen.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 16:11
av C12C3C3C12
/jes skrev: torsdag 08 februari 2024 12:08 Helsingborg C enligt Banverket/Trafikverket heter den nya stationen, invigd 1991. I en namntävling (?) blev stationen döpt till Knutpunkten, en välkänd plats i Helsingborg där spårvägslinjerna delade sig fram till 1967. Knutpunkten är fortfarande ett begrepp och stationen annonserades och skyltades som Knutpunkten i lokaltrafiken, regionalt vet jag inte men i alla inte när det gällde järnvägen. Nu försöker man att lära helsingborgarna att det heter Helsingborg C och inget annat. Färjorna går fortfarande från Helsingborg utan tillägget C! :D

Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.

Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
Vem kommer ihåg vad Övre Hallen I Stockholm C hette från början?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 18:43
av gek
Något som inte minskar förvirringen är att det vid pendeltågsstationen Stockholm City finns skyltar med pilar i riktning mot Stockholm C och texten "Järnvägsstation". Jag har inte noterat att det vid Stockholm C finns skyltar med samma text och pilar riktade mot pendeltågsstationen, däremot tydlig vägvisning till "Pendeltåg/Commuter rail". Vid Stockholm City vore det lämpligt att skylta "Fjärrtåg, regionaltåg" med pilar mot Stockholm C. Sämre alternativ är "En annan järnvägsstation" eller "Ännu en av alla dessa järnvägsstationer" :-)

Att några pendeltåg de flesta dagar planenligt går via "Getingmidjan" och stannar vid Stockholm C får väl ses som ett undantag som det inte behöver informeras om på de fasta skyltarna.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 19:43
av twr
gek skrev: fredag 09 februari 2024 18:43 Att några pendeltåg de flesta dagar planenligt går via "Getingmidjan" och stannar vid Stockholm C får väl ses som ett undantag som det inte behöver informeras om på de fasta skyltarna.
Vilka tåg är det?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 20:06
av BSB101
Odd skrev: tisdag 06 februari 2024 16:16 Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.
Kan är inte samma som det gjort. Stockholm City har varit öppen i många år nu så det borde ha förekommit ett antal situationer där ordningsvakter, poliser, räddningstjänst eller annan personal har behövs tillkallas. Har det varit några problem för dessa att förstå var man ska bege sig? Om så fall, hur många?
4330 skrev: tisdag 06 februari 2024 21:48 Ibland går ju pendeln fortfarande från Stockholm C, vilket bara det motiverar att Stockholm City borde heta Stockholm C spår 21-24.
Så det skulle vara bättre att plattformar som ligger tio minuters promenad (i bästa fall) ifrån varandra har samma namn och nummersystem? Ser inte direkt hur det skulle vara bättre ur kundsynpunkt.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 09 februari 2024 20:26
av Hans Wibacke
twr skrev: fredag 09 februari 2024 19:43
gek skrev: fredag 09 februari 2024 18:43 Att några pendeltåg de flesta dagar planenligt går via "Getingmidjan" och stannar vid Stockholm C får väl ses som ett undantag som det inte behöver informeras om på de fasta skyltarna.
Vilka tåg är det?
Tåg 12970 är ett sådant tåg:
https://www.trafikverket.se/trafikinfor ... rain=12970
SL skrev:Tre pendeltåg på linje 41 får ändrad resväg, två på förmiddagen och ett på kvällen. På vardagar är det endast ett pendeltåg på förmiddagen och ett på kvällen som får ändrad resväg. De tre pendeltågen stannar inte vid Årstaberg, Stockholms södra och Stockholm Odenplan. Tågen stannar vid Stockholms centralstation istället för pendeltågens vanliga station Stockholm City. Detta beror på dagliga sprängningsarbeten för nya tunnelbanan.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: söndag 11 februari 2024 13:13
av 4330
BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 20:06
Så det skulle vara bättre att plattformar som ligger tio minuters promenad (i bästa fall) ifrån varandra har samma namn och nummersystem? Ser inte direkt hur det skulle vara bättre ur kundsynpunkt.
Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.

Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 13 februari 2024 11:02
av Enceladus
Chocksiffror för pendeln: 43 procent nöjda
Mitt i skrev:Inte helt överraskande dök också nöjdhetssiffrorna till nya bottennivåer. Bara 43 procent av resenärerna var nöjda med pendeltågstrafiken i december, mot 71 procent året innan.

För helåret 2023 blev nöjdhetssiffran 53 procent för pendeltågen, vilket är 24 procentenheter under Trafiknämndens mål på 77 procent.

[...]

För tunnelbanan är siffran 86 procent och för busstrafiken 80 procent. För all landtrafik har siffrorna dock fallit något mot året innan.
Rekordlåg punktlighet och tusentals inställda tåg resulterar i nya bottennivåer för kundnöjdheten. Men även utan störningar skulle inte resenärerna vara nöjda:

Pendelresenär: ”Kan det bli så mycket sämre?”
DN skrev:– Jag hoppas att det finns en chans, men SJ har ju också haft sina problem. Det är tur att det finns tunnelbana.

[...]

Jaime Villagran jobbar på Mathem och pendlar bland annat till och från Larsboda. Han tycker pendeltrafiken fungerar, och är mer missnöjd över hur det är på sommaren.

– Det har gått okej, men det har ju varit lite förseningar och personalbrist. På sommaren minskar de antalet vagnar, det är inte bra. Det är så mycket folk som åker, säger Jaime Villagran.
Det går inte att ha ett av Europas sämsta trafikutbud i förhållande till antalet resenärer och sedan förvänta sig att resenärerna är nöjda med trafiken!

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 13 februari 2024 20:31
av BSB101
4330 skrev: söndag 11 februari 2024 13:13
BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 20:06
Så det skulle vara bättre att plattformar som ligger tio minuters promenad (i bästa fall) ifrån varandra har samma namn och nummersystem? Ser inte direkt hur det skulle vara bättre ur kundsynpunkt.
Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.

Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c
Senast jag kollade fanns det mer än spår 1-6 och 10 på Stockholm C så din uträkning blir rätt oväsentlig. Sedan får man pinna på bra om man klarar spärren > plattformarna på en minut.

et är bara att konstatera att plattformarna ligger så långt ifrån att det knappast skulle bli mer begripligt av att ha samma namn och spårnumrering.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 13 februari 2024 21:08
av Hechtwagen
BSB101 skrev: tisdag 13 februari 2024 20:31
4330 skrev: söndag 11 februari 2024 13:13
BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 20:06
Så det skulle vara bättre att plattformar som ligger tio minuters promenad (i bästa fall) ifrån varandra har samma namn och nummersystem? Ser inte direkt hur det skulle vara bättre ur kundsynpunkt.
Det tar högst 3-4 minuter från spår 1-6 eller 10 på Stockholm C till Stockholm City-spärren för den som hittar. Lägg på 1 minut mellan spärr och plattform. Lägg på 1 minut till från spår 7-8 och 11-19. Totalt 4-6 minuter. Dubbla till till 8-12 minuter för förstagångsbesökaren.

Generell bytestid inom Stockholm C är 20 minuter. https://brm.samtrafiken.se/showtimes?pt ... tockholm+c
Senast jag kollade fanns det mer än spår 1-6 och 10 på Stockholm C så din uträkning blir rätt oväsentlig. Sedan får man pinna på bra om man klarar spärren > plattformarna på en minut.

et är bara att konstatera att plattformarna ligger så långt ifrån att det knappast skulle bli mer begripligt av att ha samma namn och spårnumrering.
Nu har du nog snurrat till rejält vad han skrev och menade!
Han har ju räknat upp alla spåren 1-19 utom 9 som inte finns på Stockholm C, och sträckan ska ju inte avverkas på en minut utan ytterligare en minut.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: söndag 16 februari 2025 18:18
av Enceladus
Upplevd kvalitet i kollektivtrafiken 2024
Region Stockholm skrev:Tunnelbanan, Stockholms mest ikoniska transportmedel, upprätthåller en stabil hög nöjdhetsnivå på 86 procent, vilket befäster dess status som ett flaggskepp inom stadens kollektivtrafik.

[...]

Nöjdheten med pendeltågsresor låg på en mycket låg nivå i slutet av 2023. Under 2024 ökade nöjdheten markant varje månad mellan januari och april. Mellan maj och oktober stabiliserades resultaten på låga nivåer, med omkring 59 procent nöjda resenärer. I november noterades en viss ökning som höll i sig under december, då nöjdheten nådde 63 procent. Trenden är positiv, men det finns fortfarande mer att åtgärda för att återhämta sig från den tidigare perioden med mycket låga resultat. Årsresultat är 59 procent nöjda.

[...]

75 procent av resenärerna känner sig trygga när de reser med SL ensamma under kvällar och nätter. Detta är den högsta årsnoteringen hittills och förstärker en flerårig, om än svag, positiv trend. Resultaten är särskilt positiva när flera studier visar att den allmänna upplevelsen av trygghet i samhället har minskat.
Med en kundnöjdhet på hela 59 procent har pendeltågen återhämtat sig märkbart jämfört med det tidigare året. Årsresultatet för SL som helhet är 80 procent. Samtidigt känner sig SL:s resenärer tryggare än någonsin, och pendeltågen är faktiskt inget undantag. Har de nya trygghetssatsningarna gett önskat resultat?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 13 mars 2025 15:18
av Kantorn
C12C3C3C12 skrev: fredag 09 februari 2024 16:11
/jes skrev: torsdag 08 februari 2024 12:08 Helsingborg C enligt Banverket/Trafikverket heter den nya stationen, invigd 1991. I en namntävling (?) blev stationen döpt till Knutpunkten, en välkänd plats i Helsingborg där spårvägslinjerna delade sig fram till 1967. Knutpunkten är fortfarande ett begrepp och stationen annonserades och skyltades som Knutpunkten i lokaltrafiken, regionalt vet jag inte men i alla inte när det gällde järnvägen. Nu försöker man att lära helsingborgarna att det heter Helsingborg C och inget annat. Färjorna går fortfarande från Helsingborg utan tillägget C! :D

Om någon generation eller så är nog namnet Knutpunkten borttvättat. I andra sammanhang ser man ofta ordet knytpunkt vilket är fel, finns inte heller i SAOL. Man ska inte knyta band utan associationen är nod, en knut där saker sammanstrålar.

Jag hör ibland att när man ska åka fjärrtåg så åker man från T-centralen! Vem ska ändra sig??
Vem kommer ihåg vad Övre Hallen I Stockholm C hette från början?
Resklara?
(Förlåt bumpen)
Har för mig att det var tävling om namnet, där både "Lösta förbindelser" och "Göteborg Norra" fanns som förslag.