Magnus Ahltorp skrev:Inge skrev:Magnus Ahltorp skrev:Men den ursprungliga utredningen kom ju fram till att tågtrafiken under vintern borde upphöra omedelbart. Menar du att det hade varit rätt beslut att lägga ner banan? Hade Carl Bro-rekommendationerna följts hade ju resultatet varit att banan hade lagts ner och ingen ny bro hade byggts.
Lidingö Stad skrev:
Anlitade konsulter rekommenderar en stängning under perioden 1 november-1 april, då risken för sprickor i stålet är som störst.
För det första har du och kommunen skrivit olika saker. Du skriver att rapporten hävdade att bron skulle stänga omedelbart och att det var vinter. (Var det ens det?)
Det skriver jag inte, jag skriver (som du ser ovan) att de kom fram till att "tågtrafiken under vintern borde upphöra omedelbart".
Hej Magnus.
Visst är det märkligt att som många intellektuella spraymålare vill använda det förflutna som sitt eget kl-tt-r, så här 10 år senare, men det är väl ett tecken på att man inte klarar av att ta in omständigheter som talar emot de egna fördomarna.
Du - och många andra här - gör misstaget att tro att det går att diskutera (eller överhuvud taget ha någon form av ordnat meningsutbyte) med lögnare, skitsnackare, kverulansparanoiker, troll och hatpredikanter. Du kan lika gärna försöka diskutera med de fascister som stod och skrek ut sitt hat på Medborgarplatsen i Stockholm häromdagen. Sign. Odd brukar säga "mata inte trollen". Det hjälper tyvärr inte eftersom troll inte behöver någon mat. Däremot behöver de syre, och syret är att nappa på de krokar de lägger ut. Om alla ignorerar de inlägg som forumförstörare lägger ut (man kan t.ex. använda inställningen "Markera som en ignorerad användare" för vederbörande) och inte ger sig in i meninglösa ordstrider så kommer syret att ta slut. Så enkelt är det!
Så till sakfrågan: 2004 gjorde dåvarande Carl Bro en broundersökning som i huvudsak inriktade sig på brostålets (föregivna) bristande hållfasthet. Man använde en alltför enkel undersökningsmetod (sk. slagseghet), gjorde materialfysikaliskt felaktiga uttalanden om brostålets egenskaper och använde en matematiskt felaktig härledning i sina försök att beräkna vilka påkänningar brons konstruktionselement utsattes för pga. tågtrafiken. På denna grundval uttalade man påståendet att bron inte skulle klara tågtrafiken under vintersäsongen 2004/2005 pga. av risken för sprödbrott i överramsbalkarna. Efter en opionsstorm på Lidingö fick kommunen begära in ett yttrande över Carl Bro-utredningen från Luleå Tekniska Universitet, som dömde ut denna på de grundvalar som angivits ovan. Dessutom rekommenderade man en fullständig sk. brottmekanisk utredning. Den senare utfördes, med uttagna materialprover, av Ramböll och den visade att den inte fanns någon fara för omedelbar brokollaps, förstås. Tågtrafiken behövde inte upphöra och det fanns heller ingen grund för någon hastighetsnedsättning till 30 km/tim. Däremot rekommenderades en sk. huvudinspektion av bron, för att klargöra storleken av korrosionsangreppen och framtida underhållsbehov. Huvudinspektionen genomfördes något är senare, under en helg då Lidingötågen vände i Baggeby.
Vad som hände var alltså att man skaffade sig rådrum för att bedöma behovet av framtida underhåll, brons återstående livslängd i förhållande till förväntade underhållskostnader samt att de politiska konjunkturerna skulle klara beträffande Lidingöbanans framtid.