Sida 2 av 9
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: söndag 09 juli 2017 21:12
av LÅ1
Några iakttagelser, av olika slag, gjorda i dag när jag "besiktigade" Citybanans två nya stationer i dag.
- De olika mellanplanen har fått namn som skyltas. t.ex. Södra mellanplanet. Det är nog bra.
- Skyltningen av utgångarna från Stockholm City tycker jag inte var helt bra. Utgången mot Centralen, Vasagatan och Klarabergsgatan skyltades enbart Klarabergsgatan, medan utgången längre norr ut, nära Arlanda express skyltades Vasagatan. Det gäller att veta det om man skall beskriva för någon hur de skall gå ut för att komma till Vasagatans södra del! Okey, utgången Klarabergsgatan var också skyltad med väg mot Järnvägsstationen, om jag minns rätt.
- Plattformsdörrarna har fördelen att man redan på dem kan sätta upp skyltar för var pälsdjur får respektive inte får tas med in i tåget. Då blir det ingen överraskning när tåget väl kommer in på stationen.
- Jag lade märke till hur mönstrade kakelväggarna var gjorda. Mönsterdetaljer som trädstammar och djur var gjorda i stora kakelbitar, medans bakgrunden bestod av små kvadratiska kakelplattor. De senare har man figursågat när de skulle passas mot de stora som var oregelbundna. Mycket snyggt gjort!
- Man var lite lustig när man i tågen sa att detta var stans häftigaste åkattraktion. Sedan såg jag en reklamskylt ute på gatan där man stolt meddelade att man inte hade några längdkrav. Anspelade förstås på att åkattraktionerna på Gröna lund har längdkrav för vissa åkattraktioner.
- Som jag redan nämnt i en annan tråd: Jag såg inga skyltar på Odenplans perrong som hänvisade avstigande resenärer med cyklar till den norra utgången.
- I Centrala mellanplanet finns fyra butiker. Eller tre butiker och ett café om man skall vara noga. Det är väl bra, men jag kommer att i möjligaste mån undvika caféet, Espresso house, eftersom de inte låter mig betala med konkreta pengar. Jag vill kunna välj betalningssätt, och inte behöva använda kort till småbetalningar.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 2:45
av Lennart Petersen
Inge skrev:En iakttagelse från dagen. Tidigare har sagts att tågen alltid skall stanna längst fram på plattform. Även korta tåg. Idag kunde observeras att det på T-centralens nedre spår 1 och 2 skyltades kort tåg mot mitten. Alltså skyltar mot mitten från båda ändar. På nedre spår 3 och 4 kunde jag däremot inte se några skyltar alls.
Vad beror detta på?
Ja det var alltså "tidigare" som man införde principen att köra längst fram. En tanke var väl att man inte av misstag skulle kunna långt tåg och stanna mot mitten med en del av tåget utanför plattform. Men det fick rätt absurda konsekvenser när det på stationer med bara en uppgång i ena änden blev en stor glipa i ena änden och riktning så folk i onödan fick gå motsvarande en tåglängd till utgången. Tror det var något år sedan man ändrade tillbaks till att köra enligt gamla modellen, alltså mot mitten vid flera uppgångar och närmast uppgången vid en uppgång och det verkar fungera bra och jag tror alla är nöjda.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 8:00
av daniel_s
Ja, de där skyltarna är helknasiga. Man har ju även på andra pendeltågsstationer gjort om dessa skyltar nyligen, och därvid använt sig av pilar på helt fel sätt. Tanken tycks vara att pilarna ska visa "framåt" respektive "bakåt" men man har vänt symboliken bak och fram. I stället för att pil ner betyder "hit" så har man fått det att betyda "härifrån" och vice versa. Möjligen har de bara blivit konsekvent felmonterade, konstigare saker har ju hänt...
På Citybanan tyckte jag däremot att det verkade som att pilarna skulle kunna vara rättvända, men det får bli med reservation för att jag inte har sett var U-tavlorna sitter samt att jag inte riktigt har lärt mig norrut och söderut där nere.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 11:34
av Odd
Appropå skyltar. De gamla elektroniska Poltech-skyltarna i tunnelbanan må ha varit primitiva men de hade i alla fall en genomtänkt uppdateringsfrekvens i förhållande till scrollhastighet vilket är viktigt för att de skall upplevas som jämna. Var det även Poltech som levererade för pendeltågen? I vilket fall så gick de i konkurs för ett par år sedan.
De nya skyltarna från Swarco verkar vara designade av någon som inte har en aning om hur man modifierar uppdateringsfrekvenser till scrollhastighet vilket gör de väldigt stuttiga och ryckiga. Dessutom verkar man uppdatera de tre färgerna (röd, grön, blå) mitt i en cykel ibland så att det blir en flimrande färgblödning, vilket på pendeltågens skyltar yttrar sig som att de får ett röd-grönt skimmer runt de gula bokstäverna. Swarco skulle behöva ha hjälp med de där, tror jag. Det är ju ingen raketforskning.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 11:41
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Appropå skyltar. De gamla elektroniska Poltech-skyltarna i tunnelbanan må ha varit primitiva men de hade i alla fall en genomtänkt uppdateringsfrekvens i förhållande till scrollhastighet vilket är viktigt för att de skall upplevas som jämna. Var det även Poltech som levererade för pendeltågen? I vilket fall så gick de i konkurs för ett par år sedan.
De nya skyltarna från Swarco verkar vara designade av någon som inte har en aning om hur man modifierar uppdateringsfrekvenser till scrollhastighet vilket gör de väldigt stuttiga och ryckiga. Dessutom verkar man uppdatera de tre färgerna (röd, grön, blå) mitt i en cykel ibland så att det blir en flimrande färgblödning, vilket på pendeltågens skyltar yttrar sig som att de får ett röd-grönt skimmer runt de gula bokstäverna. Swarco skulle behöva ha hjälp med de där, tror jag. Det är ju ingen raketforskning.
Swarco verkar inte ha grepp om någonting. De var ju de som levererade KSI-erna till Tvärbanans Solnagren. Du vet ju själv hur det fungerade!
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 16:00
av daniel_s
Inge skrev:daniel_s skrev:Ja, de där skyltarna är helknasiga. Man har ju även på andra pendeltågsstationer gjort om dessa skyltar nyligen, och därvid använt sig av pilar på helt fel sätt. Tanken tycks vara att pilarna ska visa "framåt" respektive "bakåt" men man har vänt symboliken bak och fram. I stället för att pil ner betyder "hit" så har man fått det att betyda "härifrån" och vice versa. Möjligen har de bara blivit konsekvent felmonterade, konstigare saker har ju hänt...
På Citybanan tyckte jag däremot att pilarna verkade vara rättvända men det får bli med reservation för att jag inte har sett var U-tavlorna sitter samt att jag inte riktigt har lärt mig norrut och söderut där nere.
Det satt skyltar i norra änden på plattformen vid nedre spår 1 och 2. Som det är sagt tidigare skall tågen stanna vid denna ände. Nu fotade jag inte av skyltarna, men jag uppfattade det som tydligt att de trots detta hänvisade till att gå söderut. Motsvarande skyltar fanns i den södra änden som hänvisade till att gå norrut.
Alternativet att alltid stanna vid plattformanas södra ände vid både T-centralen och Odenplan oavsett tågets färdriktning är förstås inte orimligt. Men i så fall är skyltarna i södra änden fel.
Nu har jag kollat. Skyltningen vid Oden-nedre-plan är strängt taget korrekt men alldeles för subtil och riskerar att missuppfattas. Man borde ha gjort som på utomhusstationerna (som jag återkommer till efter bilden) i stället. Här har ett kort tåg (med körriktning åt höger i bilden) stannat vid U-tavlan med U som alla tåg gör här.

- IMG_1244.jpg (219.27 KiB) Visad 3502 gånger
Vid Solna stations station ses här ett exempel på korrekt skyltning som nyligen anbringats. Skyltarna i taket följer "parkeringsskylt-logiken". Obs markeringen på plattformen som förstärker. Så här borde man ha gjort vid Oden-nedre-plan också, alltså med skyltar som är tvärställda mot körriktningen så att de syns även när man inte står så nära dem.

- IMG_1270.jpg (193.06 KiB) Visad 3502 gånger

- IMG_1271.jpg (251.59 KiB) Visad 3502 gånger
Vid ett antal stationer, däribland Helenelunds hållplats, har man däremot vänt skyltarna fel, antagligen misstag vid monteringen:

- IMG_1272.jpg (174.72 KiB) Visad 3502 gånger

- IMG_1273.jpg (202.5 KiB) Visad 3502 gånger
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 16:31
av Leif A
Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 16:39
av daniel_s
Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!
Undrar om det inte var vid Tomteboda övre som det där växelfelet var egentligen? Det är växlar av den nya typen "Easyshit" eller nåt sånt tror jag att det heter. Men jag vet inte.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 16:56
av daniel_s
Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 17:04
av C12C3C3C12
Hehe kollade kartan på SL.se, Karlberg är fortfarande med men inga tåg stannar där, Stockholm C har 2 alternativa platser för pendeltågen.
Spårspring vid Älvsjö, upp till 21 minuter försening.
Vad det gäller Stockholm Odenplan är det förberett för 2 plattformar med 4 spår, tycker personligen att det skulle vara så från början även om jag nu inte länge bor i närheten av den hålan som kallas Capital of Scandinavia

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 17:38
av Enceladus
C12C3C3C12 skrev:Spårspring vid Älvsjö, upp till 21 minuter försening.
Och nu är det spårspring vid Huddinge...
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 18:38
av Lennart Petersen
Inge skrev:daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.
Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.
Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.
Det blir ju fullt virr-varr här med stationsnamnen och inte lätt att veta vad som avese.
Tunnelbanan går alltså till station T-Centralen och pendeltågen till station Stockholm City även om nu den senare råkar ligga nära T-Centralen
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 19:21
av dr Cassandra Nojdh
Inge skrev:daniel_s skrev:Nu har jag kollat. Skyltningen vid Oden-nedre-plan är strängt taget korrekt men alldeles för subtil och riskerar att missuppfattas.
Och hur var det vid T-centralen? Men visst en plattform rätt av tre, med tre olika varianter, är ju alltid något. Frågan är om det är bättre eller sämre än ren slump?
Ja, Daniel, det där var ju ingen fråga från vederbörande utan bara ett vanligt försök att mästra!
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 19:32
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev:Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!
Undrar om det inte var vid Tomteboda övre som det där växelfelet var egentligen? Det är växlar av den nya typen "Easyshit" eller nåt sånt tror jag att det heter. Men jag vet inte.
Tack för dina bilder, Daniel. Synd bara att du inte tog något på Sthlm City också - nu fick en viss kverulansparanoiker möjligheten att beskylla dig mer eller mindre för att fara med lögn (utan att själv fölrsöka styrka sina påståenden). Tyvärr tog jag inte själv med mig kameran.
Det är den här växeln, va.
http://www.vosslohnordic.com/web/page.a ... 087&page=1
Den verkar ju att har förföljts av tekniska problem (om det nu är sådana i detta fallet):
http://portal.ch.lu.se/Campus.NET/Servi ... 2&type=doc
Det p-tåg jag åkte med från Solna C och söderut blev i alla fall stående norr om nedfarten vid Tomteboda en lång stund.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 19:39
av dr Cassandra Nojdh
Lennart Petersen skrev:Inge skrev:daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.
Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.
Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.
Det blir ju fullt virr-varr här med stationsnamnen och inte lätt att veta vad som avese.
Tunnelbanan går alltså till station T-Centralen och pendeltågen till station Stockholm City även om nu den senare råkar ligga nära T-Centralen
Bästa Lennart, vi har ju vevat detta ett antal gånger. Visst är det i viss mån olyckligt att t-baneknuten heter en sak och p-tågsstationen någonting annat. Men nu heter de ju som de gör. Själv gläder jag mig åt att denna investering äntligen fullföljts och blivit verklighet. Trots att den i detta forum för 10 år sedan avhånades fullständigt av en (annan) kverulansparanoiker som först kallade sig Homann och sedan Ekonomisk. Men det finns ju alltid utrymme för felfinnare!
(PS. Observera nu att jag inte tillskriver dig något av epiteten ovan).
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 20:04
av Lars_L
Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!
Sådant brukar väl hända titt som tätt. Mer oroande är att uppehållstiderna på stationen verkar bli så dålig som vi befarat här, samt att det tar för lång tid att precisionsstanna för att komma rätt vid plattformsdörrarna (även för de som gör det bra) och det verkar krävas för långt avstånd mellan tågen....
Fungerar det så här dåligt som det verkade göra idag (bortsett från spårspring och växelfel), så kommer man nog knappt klara 16 tåg i timmen. Dock kan man som sagt alltid ställa upp plattformsdörrarna, så ska det väl iaf fungera med 18 tåg i timmen.
Sedan tror jag också man måste skylta mycket tydligare var korta tåg stannar. Man hinner liksom inte springa 100-meter om man står på fel ställe. Eller i annat fall förlängs uppehållstiderna ytterligare om tågvärdarna är så pass snälla att man väntar in de springande passagerarna...
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 20:55
av Lars_L
Inge skrev:Lars_L skrev:Sedan tror jag också man måste skylta mycket tydligare var korta tåg stannar. Man hinner liksom inte springa 100-meter om man står på fel ställe. Eller i annat fall förlängs uppehållstiderna ytterligare om tågvärdarna är så pass snälla att man väntar in de springande passagerarna.
Så länge det inte rör sig om korta avlastningtåg under högtrafik, vilket förvisso också diskuterats, så är det knappast ett kapacitetsproblem att vänta in resenärer som springer till korta tåg. Korta tåg sätts ju normalt in då kapacitetsbehovet är mycket lågt.
För övrigt fungerade väl knappast plattformsdörrarna fullt så illa som vissa befarat. Vid öppning är det ju ingen fördröjning alls och vid stängning knappast mer än tre sekunder. Tågvärdens dörr då? -Tågvärdarna borde kanske avskaffas?
Motsvarar ungefär de 15 sekunder jag räknat med totalt i tillägg. Själva öppnandet och stängningen tar väl ca 4-5 sekunder extra. Men det som tar tid är att tågvakten först ska vänta in att de vanliga plattformsdörrarna har stängts och sedan gå in i hytten, där blir väl tidsförlusten ungefär 10-sekunder.
Landar väl alltså på 15-sekunder och då får vi ett medel i högtrafik på 80-sekunder räknar jag med. I regel har det ju tagit ca 60-sekunder vid Karlberg. Ökat resande till/från Odenplan i jämförelse med Karlberg och extratiden gör att vi kommer få omkring 80-sekunder som medel i högtrafik.
Men visst, man kommer väl i normalfallet inte köra med korta tåg i högtrafik nu när man inte kör 20-tåg i timmen. Men det skapar ju förseningar även i mellantrafiken, då det ändå är 12 tåg i timmen på den centrala sträckan och snabbtågen till Nynäshamn som inte kommer ha någon uppehållstid alls vid Stockholm City (undrar var man tänkt att ha avlösningarna egentligen?) Blir det tåget ett par minuter sent, är väl risken stor att snabbtåget mot Märsta blir försenat vid Nynäsgård etc, eller att tågen mot Nynäshamn får stå och vänta in tågmötet vid Ösmo istället och bli tio-minuter sent.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 20:56
av dr Cassandra Nojdh
Jag såg flera exempel på rejäla fördröjningar i öppnandet av plattformsdörrarna!
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 21:27
av Lennart Petersen
Inge skrev:
Ja det där är ju också förvirrat. Själv ser jag ingen anledning att kalla T-centralen något annat än T-centralen. Att skylta Stockholm City över rulltrappor som leder nedåt är riktigt dumt !
Javisst skulle vi kunna övergå till att i stället för att i debatten använda de korrekta begreppen och stationsnamnen använda de namn vi själva var och en (det är väl inte bara ditt tyckande som gäller) själva gillar och tycker borde användas. Det blir väl inte så tydligare men kanske ska jag i fortsättningen använda namn som station Kungsgatan, station Södra Bantorget och några till. Allt för att skapa maximal förvirring och samtidigt själv få leka Bror Duktig.
Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan
Postat: måndag 10 juli 2017 22:10
av roggek
Lars_L skrev:Mer oroande är att uppehållstiderna på stationen verkar bli så dålig som vi befarat här, samt att det tar för lång tid att precisionsstanna för att komma rätt vid plattformsdörrarna (även för de som gör det bra) och det verkar krävas för långt avstånd mellan tågen....
Fungerar det så här dåligt som det verkade göra idag (bortsett från spårspring och växelfel), så kommer man nog knappt klara 16 tåg i timmen. Dock kan man som sagt alltid ställa upp plattformsdörrarna, så ska det väl iaf fungera med 18 tåg i timmen.
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag såg flera exempel på rejäla fördröjningar i öppnandet av plattformsdörrarna!
Ja, det diskuteras livligt i Sopvagnen