670 och 676 till Odenplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Hechtwagen »

Inge skrev:Ingen kommer att vilja ha bussarna vid Karlberg. Det var omöjligt att ens dra dit en stomlinje på grund av protesterna. Majoriteten är säkert mycket nöjda nu när de befintliga bussarna försvinner.

Och varför skulle man köra dit eller till St Eriksplan? Det var väl pendeltågen som skulle nås?

Odenplan i sig är ganska stor och skulle kunna anpassas för fler linjer. Må vara att man kanske får bli mer restriktiv med vilka stadsbussar som får vända där. En åtgärd kunde vara att flytta alla stadsbussar till södra sidan, i båda riktningar, det finns utrymme även om man får bygga om lite, då bleve hela norra sidan fri för landsortsbussar och det är ganska många som får plats där.

Något egentligt behov att köra hela vägen fram till Valhallavägen finns väl inte heller, även om jag tror att nattbussarna fortfarande kör så, de gjorde i varje fall det i min ungdom. Flera alternativa vägar finns, tänk linje 40, 70 eller 50. Linje 50:s väg tror jag är att föredra, i synnerhet om den kunde kortas ytterligare genom att öppna upp Roslagsgatan i norra änden mot Roslagstull för bussar, vilket är fullt möjligt att göra.

Problemen vid korsningen Odengatan-Sveavägen tror jag faktiskt mest beror på vänstersvängande bussar. Men på samma sätt som man skulle kunna öppna upp Roslagsgatan för 600-bussar kunde man öppna Norrtullsgatan för 500-bussar, då behöver de inte in i korsningen överhuvudtaget. Dessutom kan 500-bussarna vara på Odenplan ses som under avveckling. Det finns ju ingen anledning att de går dit efter att nya tunnelbanegrenen mot Karolinska och Solna öppnats.
Angående motståndet mot främst ledbussar i Karlberg så var det väl egentligen inget stort motstånd men desto mer högljutt.
Det hade varit väsentligt fler som åkt med bussarna än som var upprörda över att de skulle gå.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2116
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

Kan man inte köra 670. 676 & 639 till Cityterminalen istället? De är ju att betrakta som riktiga pendlarlinjer för en stor region bör gå ända in i smeten! Det är ju bara att bussarna går ner i Norra länken och sedan längs Karlbergsvägen, alt. Sankt Eriksgatan-Torsgatan-Vasagatan mot Cityterminalen.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Jona »

Anledningen till jag föreslog kopplat med linje 515 var för jag tänkte mig den gick via Vanadislunden eller dennes närhet men kollar noga på kartan nu och den verkar ju följa den väg trådskapar föreslår för linje 670 och 676 så förstår vad som menades med en omväg.

Tanken med förslaget och koppla dom var för att slippa tidreglera och vända linje så centralt utan tanken var att bussen släpper av resande och lastar nya samtidigt vid samma Hållplats.

Kan en förlängning från Odenplan mot Hagastaden och nya Karolinska vara ett bättre val...
Inte för att resande på linje 670 och 676 vinner något på och åka denna väg till Hagastaden/ Karolinska utan för att kunna mer-använda bussarna för resande från Hagastad/Karo som ska till Odenplan...

Plus att man kanske kan bygga bättre möjlighet och tidsreglera en längre stund och ha lite rast på Karolinska än intill Odenplan...

Nä nu spekulerar jag bara, men nån smidig lösning bör ju gå och skapa utan allt för många kronor läggs ner i infrastrukturen.

/J
Jona i Söv
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av NerdBoy »

670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2116
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av ADDE »

okej, för linje 670, om man förlänger tunnelbanan "endast" till Täby Centrum, duger det om 670 har sin ändpunkt där?

Som jag ser det nu så finns det inga bra förbindelser mellan Vaxholm och Täby. :/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Odd »

En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

NerdBoy skrev:670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.
Visst, och det är ju problemet med att skapa genomgående linjer, eller linjer som går en längre sträcka i innerstaden. Särskilt om man ändå får hållplatser med många påstigande vid Tekniska och Danderyd. Men det är ju ett problem idag att sträckan mellan Odenplan och Tekniska högskolan har så många signaler, så små möjligheter till signalprioritering för bussarna (eftersom det är så många avgångar), att bara restiden däremellan kan skilja närmare 4-5-minuter i tid.

Genomgående linjer passar då betydligt bättre i städer som inte har ett t-banesystem. Det senare gör ju att de flesta ändå stiger på vid lämplig bytespunkt. Ska det fungera bra bör man ha ett relativt jämnt på- och avstigande genom den centrala stadskärnan där linjen kan trafikera de centrala stråken.

Sedan kräver sådan trafik också alltid en viss överkapacitet. Det går så att säga inte att beräkna att alla avgångar ska vara fyllda till sista sittplats, utan kanske en maxbeläggning som ligger på ca 60-procent i eftermiddagsrusningen. I och för sig behöver det dock inte nödvändigtvis vara ett problem eftersom det ofta krävs fler vagnar och är tätare trafik i morgonrusningen.

Att så många åker 676 från Tekniska är ju främst för att man uppskattar att få välja sittplats, än att det är en restidsvinst jämfört med att gå på i Danderyd.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

Claes Thure Moberg skrev:
Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.
Ut till Lidingö var väl relativt väl planerat. Att tunnelbanestationen vid Ropsten är så pass lång, tyder väl på ett slags försvarsarbete. Däremot var ju planerna att dra vidare tunnelbanan till Bogesundslandet ganska vaga och har väl aldrig utretts närmare en som förslag/vision. Närmare låg då planerna på att dra röda linjen ut till södra Lidingö, som ersättning för Lidingöbanan.

Mer planerat var väl då att dra motorväg över Lidingö och Bogesundslandet, som ju inte heller har förverkligats.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av daniel_s »

Att stationen vid Ropsten är lång är väl mest för att få plats med stoppbockarna på viadukten. Mellan stoppbocken och bakre plattformsänden är det inte många meter längre än vid t ex Hässelby strand men man kunde förstås ha gjort plattformen något kortare i bakänden, knappast i framänden (det är ju gator och torg under stationen att ta hänsyn till).

Har alltid undrat var någonstans landfästet och tunnelinslaget på lidingösidan skulle vara, jag får det till att om man fortsätter i viadukternas riktning (typ parallellt med dagens lidingöbroar) och i samma höjd så landar man på ett ganska konstigt ställe på Torsviksplatån...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Att stationen vid Ropsten är lång är väl mest för att få plats med stoppbockarna på viadukten. Mellan stoppbocken och bakre plattformsänden är det inte många meter längre än vid t ex Hässelby strand men man kunde förstås ha gjort plattformen något kortare i bakänden, knappast i framänden (det är ju gator och torg under stationen att ta hänsyn till).

Har alltid undrat var någonstans landfästet och tunnelinslaget på lidingösidan skulle vara, jag får det till att om man fortsätter i viadukternas riktning (typ parallellt med dagens lidingöbroar) och i samma höjd så landar man på ett ganska konstigt ställe på Torsviksplatån...
Fast har du sett Hässelby strand idag? Är väl bara någon meter där till stoppbocken. Och då är det ändå hus som är byggda direkt efter...Fast det är klart, idag är det väl lite bättre bromssystem i tågen. Men hur som, riktningen är väl delvis orsakad av att man skulle ha plats för Nya Lidingöbron - som väl skulle kräva ännu fler filer när Bogesundsleden invigts.

Tanken var väl dock att den skulle gå i tunnel på andra sidan och komma upp vid Lidingö centrum. I och för sig diskuterades en särskild station även vid Torsviksplatån, men annars var tanken att ha två uppgångar på stationen vid Lidingö centrum och en då mot Torsviksplatån.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11433
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Enceladus »

En sak som ofta glöms bort är att bussarna på Roslagsvägen används som lokalbussar mellan Tekniska Högskolan och Universitetet. Det finns ju en hel del föreläsningar på Kräftriket som riktar sig till KTH-studenter. Eftersom det lokala resandet sker i motriktningen eller utanför rusningen har det fungerat ganska bra (speciellt för operatörerna som får bra betalt för dessa lokala resor). Operatörerna skulle alltså inte gå med på att förlora dessa lönsamma resande. Sedan kvarstår frågan hur dessa bussar ska få plats vid Odenplan och Odengatan.

Problemet med linje 639 är att Rimbo saknar underlag för en direktbuss med hög turtäthet och att det är svårt att hitta lämpliga uppehåll på vägen. När Roslagsbanan förlängs till Odenplan och Centralen blir det ännu svårare att få några resande på vägen. Jag vet inte hur den lokala opinionen ser ut i Rimbo, men jag hoppas att invånarna inser att ett massivt bostadsbyggande är nödvändigt om det ska bli en förbättring.
Enceladus
Inlägg: 11433
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Finns det verkligen en hel del sådana föreläsningar? Så var det inte förr och jag tror knappast utbytet ökat med de "nya" reglerna för finansiering, där högskolan får betalt efter avklarade kurser.
Wikipedia har en artikel om Kräftriket där det står vilka institutioner som är placerade där. Nuförtiden har KTH och SU ett gemensamt masterprogram i matematik och föreläsningarna sker i Kräftriket. Enligt mina egna fältstudier är det ungefär hälften som kliver av vid Albano i motriktningen. För operatörerna är det ju ett guldläge om dessa platser fylls på igen vid Danderyds sjukhus.
Enceladus
Inlägg: 11433
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:KTHs matematikföreläsningar sker ju inte vid Kräftriket. Ibland skickar man föreläsare mellan, men det är ju en annan sak. Antalet studenter på ett av flera masterprogram i matematik är ju inte heller större än dussinet om nu just dessa åker mellan.

Det har alltid funnits ett utbyte på masters-nivå (även om det inte hette så tidigare) och på doktorandnivå. Men de stora volymerna finns ju inte där. Det är i de lägre årskurserna det är flera hundra studenter och de håller man hemma. Både för att det är praktiskt och för pengarnas skull.

Vad gäller dina fältstudier. Hur vet du att studenterna inte kommer hemifrån? Eller från fysikcentrum. Dvs SUs egna studenter? Fysikcentrum passerar man i vilket fall.
Jag har inte gjort något påstående om varifrån resenärerna kommer, bara att de finns. Och att dessa är mycket lönsamma för Arriva (linje 670) och Nobina (linje 676). För några år sedan fick man inte kliva av vid Albano i riktning mot Norrtälje eller kliva på vid Albano i riktning mot Stockholm på linje 676. Detta för att prioritera resenärerna till och från Norrtälje, vilket är bussens syfte. Men Nobina kunde inte bara se på när Arriva tjänade enkla pengar på studenterna, så därför infördes stopp även på denna linje, trots att dubbeldäckarna inte är anpassade för lokalresor. Eftersom Keolis (linje 50) redan kör till Odenplan skulle en omläggning förmodligen minska det lokala resandet på motorvägsbussarna. Det är också tveksamt om en omläggning hade lett till fler långväga resenärer. Och då måste man även tänka på att korta resor är mycket lönsammare för operatörerna. Med andra ord är en omläggning orealistisk.

Vid gäller Albano håller det på att byggas en vetenskapsstad där, så resandet dit kommer bara att öka.
Skriv svar