Angående motståndet mot främst ledbussar i Karlberg så var det väl egentligen inget stort motstånd men desto mer högljutt.Inge skrev:Ingen kommer att vilja ha bussarna vid Karlberg. Det var omöjligt att ens dra dit en stomlinje på grund av protesterna. Majoriteten är säkert mycket nöjda nu när de befintliga bussarna försvinner.
Och varför skulle man köra dit eller till St Eriksplan? Det var väl pendeltågen som skulle nås?
Odenplan i sig är ganska stor och skulle kunna anpassas för fler linjer. Må vara att man kanske får bli mer restriktiv med vilka stadsbussar som får vända där. En åtgärd kunde vara att flytta alla stadsbussar till södra sidan, i båda riktningar, det finns utrymme även om man får bygga om lite, då bleve hela norra sidan fri för landsortsbussar och det är ganska många som får plats där.
Något egentligt behov att köra hela vägen fram till Valhallavägen finns väl inte heller, även om jag tror att nattbussarna fortfarande kör så, de gjorde i varje fall det i min ungdom. Flera alternativa vägar finns, tänk linje 40, 70 eller 50. Linje 50:s väg tror jag är att föredra, i synnerhet om den kunde kortas ytterligare genom att öppna upp Roslagsgatan i norra änden mot Roslagstull för bussar, vilket är fullt möjligt att göra.
Problemen vid korsningen Odengatan-Sveavägen tror jag faktiskt mest beror på vänstersvängande bussar. Men på samma sätt som man skulle kunna öppna upp Roslagsgatan för 600-bussar kunde man öppna Norrtullsgatan för 500-bussar, då behöver de inte in i korsningen överhuvudtaget. Dessutom kan 500-bussarna vara på Odenplan ses som under avveckling. Det finns ju ingen anledning att de går dit efter att nya tunnelbanegrenen mot Karolinska och Solna öppnats.
Det hade varit väsentligt fler som åkt med bussarna än som var upprörda över att de skulle gå.