Jag säger inte att du har fel, men det låter underligt i mina öron. Finns det någon officiell passagerarstatistik över reseströmmarna från SL och MTR, som kan bekräfta dina påståenden?Inge skrev:Du har skrivit det. Men det är ju helt fel. Det är åt andra hållet tågen är fulla, inte åt det håll Roslagsbaneresenärerna idag åker. Att skifta riktning på deras resor genom att dra fram Roslagsbanan till T-Centralen är alltså direkt kontraproduktivt för tunnelbanans kapacitet.
T-Centralen - Odenplan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: T-Centralen - Odenplan
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: T-Centralen - Odenplan
Med tanke på att du med "Roslagen" innefattar alla resenärer från Norrtälje, Österåker, Vallentuna, Täby och Danderyds kommuner, som ska in mot Centralen under mornarna, så borde det ju vara rätt trångt ändå i södergående riktning. Inte bara vara ett fåtal som ändå kan åka med lite glest utspridda i tomtågen.Inge skrev:De största volymerna är norrgående i morgonrusningen från T-centralen till Östermalmstorg. Det gäller även räknat per tåg. (Det går ju betydligt fler tåg här än södergående från Tekniska högskolan)
Resenärer från Roslagen åker idag med de tåg som ändå måste gå på grund av resenärsströmmen i andra riktningen. Vilket naturligtvis också medför att nuvarande lösning har betydligt lägre driftskostnader, nära noll, än en Roslagsbana till T-Centralen.
Ja, det finns statistik från både SL och MTR som är tillgänglig.
Vad är det på Östermalmstorg som drar så mycket folk söderifrån och från City att åka just dit varje morgon?
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: T-Centralen - Odenplan
Belastningen från T-Centralen till Östermalmstorg på tågen mot Mörby Centrum kommer antagligen att minska i morgonrusningen. Antalet resenärer som förs över till Roslagsbanan lär vara fler än hälften av antalet resenärer från Roslagsbanan som ska till Östermalmstorg.
Re: T-Centralen - Odenplan
Å denna återkommande underbart konstruktiva ton och detta härliga bemötande på detta forum! Vänner, det är fullt möjligt vara trevliga mot varandra och samtidigt diskutera. Viktigt detta, annars kan jag tänka mig att många inte tycker det är lönt att ge sig in i debatten. Jag är en av dem.
Men nu kör vi ändå, till sakfrågorna. Om jag förstått Inge rätt så säger Inge alltså:
* På linje 14 är det som tjorvigast norrgående mellan T-Centralen och Östermalmstorg i maxtimmen, alltså i motrusningen. Det är den sträckan enbart och den riktningen som är problemet.
* Att dra Roslagsbanan till T-Centralen gör att de resenärer som ska till Östermalmstorg, som tidigare åkte i medrusning från Tekniska högskolan nu åker hela vägen in till City och byter där mot Östermalmstorg och därmed gör det ännu tjorvigare den sträckan. Storleken på denna grupp resenärer är irrelevant; även om den är liten blir påverkan stor på marginalen.
* Att göra Roslagsbanan mer attraktiv i form av kortare restid (både reell och upplevd) och tätare trafik och därmed öka antalet trafikanter spär på problemet än mer.
Är det rätt uppfattat? Nu samlar sig en massa frågor i mitt huvud. Är genuint nyfiken på vad Inge och ni andra tänker!
Låt oss gruppera dem, antagande om resandemönster först och stora frågan om Nordostsektorns utveckling av kollektivtrafiken senare.
Vad vet vi om dagens resenärer på "tjorvsträckan"? Varifrån kommer de? Vart ska de? Blir det tydligt luftigare efter Östermalmstorg eller fortsätter "tjorvet" längre norrut?
På vilket sätt kommer framtida kollektivtrafikförändringar påverka "tjorvet"? Kan möjligen blå linjes förlängning avlasta så att resenärer söderifrån istället kliver av vid Kungsträdgården? Kan röda linjens nya vagnar och signalsystem lätta på trycket? Eller är det rimligt att tro att "tjorvet" kommer bestå på grund av t. ex. befolkningstillväxten? Finns det andra ev framtida projekt som kan minska problemet? Tänker närmast på förbättrade bytespunkter i t ex Danderyd. Känns som viktiga frågor att besvara eftersom det enligt Inges resonemang är marginaleffekten som är argumentet mot att dra Roslagsbanan till Centralen.
Trots marginaleffekten tycker jag det också är relevant att diskutera hur många resenärer från Roslagsbanan som har Östermalmstorg som målpunkt. (Antar här att vill man till Stadion och Tekniska högskolan så tar man inte denna färdväg). Och hur många av dessa skulle i verkligheten välja att ta röda till Östermalmstorg? Finns det inte skäl att tro att en stor andel av dessa istället skulle gå från T-centralen? Är detta antal försumbart så blir det ju ingen effekt på marginalen.
Så till min andra frågehög. Eller egentligen en enda fråga, riktad till Inge. Låt oss nu säga att svaren på ovanstående frågor gett vid handen att din kritik är riktig. Vad är i så fall en bättre lösning som samtidigt förbättrar och försnabbar resorna till och från nordost (och därmed ökar den låga kollektivtrafikandelen som råder idag)?
Undrar ödmjukt Gustav
Men nu kör vi ändå, till sakfrågorna. Om jag förstått Inge rätt så säger Inge alltså:
* På linje 14 är det som tjorvigast norrgående mellan T-Centralen och Östermalmstorg i maxtimmen, alltså i motrusningen. Det är den sträckan enbart och den riktningen som är problemet.
* Att dra Roslagsbanan till T-Centralen gör att de resenärer som ska till Östermalmstorg, som tidigare åkte i medrusning från Tekniska högskolan nu åker hela vägen in till City och byter där mot Östermalmstorg och därmed gör det ännu tjorvigare den sträckan. Storleken på denna grupp resenärer är irrelevant; även om den är liten blir påverkan stor på marginalen.
* Att göra Roslagsbanan mer attraktiv i form av kortare restid (både reell och upplevd) och tätare trafik och därmed öka antalet trafikanter spär på problemet än mer.
Är det rätt uppfattat? Nu samlar sig en massa frågor i mitt huvud. Är genuint nyfiken på vad Inge och ni andra tänker!
Låt oss gruppera dem, antagande om resandemönster först och stora frågan om Nordostsektorns utveckling av kollektivtrafiken senare.
Vad vet vi om dagens resenärer på "tjorvsträckan"? Varifrån kommer de? Vart ska de? Blir det tydligt luftigare efter Östermalmstorg eller fortsätter "tjorvet" längre norrut?
På vilket sätt kommer framtida kollektivtrafikförändringar påverka "tjorvet"? Kan möjligen blå linjes förlängning avlasta så att resenärer söderifrån istället kliver av vid Kungsträdgården? Kan röda linjens nya vagnar och signalsystem lätta på trycket? Eller är det rimligt att tro att "tjorvet" kommer bestå på grund av t. ex. befolkningstillväxten? Finns det andra ev framtida projekt som kan minska problemet? Tänker närmast på förbättrade bytespunkter i t ex Danderyd. Känns som viktiga frågor att besvara eftersom det enligt Inges resonemang är marginaleffekten som är argumentet mot att dra Roslagsbanan till Centralen.
Trots marginaleffekten tycker jag det också är relevant att diskutera hur många resenärer från Roslagsbanan som har Östermalmstorg som målpunkt. (Antar här att vill man till Stadion och Tekniska högskolan så tar man inte denna färdväg). Och hur många av dessa skulle i verkligheten välja att ta röda till Östermalmstorg? Finns det inte skäl att tro att en stor andel av dessa istället skulle gå från T-centralen? Är detta antal försumbart så blir det ju ingen effekt på marginalen.
Så till min andra frågehög. Eller egentligen en enda fråga, riktad till Inge. Låt oss nu säga att svaren på ovanstående frågor gett vid handen att din kritik är riktig. Vad är i så fall en bättre lösning som samtidigt förbättrar och försnabbar resorna till och från nordost (och därmed ökar den låga kollektivtrafikandelen som råder idag)?
Undrar ödmjukt Gustav
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: T-Centralen - Odenplan
Utan att själv ha någon egen personlig erfarenhet av hur resandeströmmarna ser ut morgontid från T-Centralen mot Östermalmstorg, undrar jag fortfarande: Om det nu ser ut som Inge påstår; Vad är det just på Östermalmstorg som drar så mycket folk? Finns där väldigt många stora arbetsgivare som kräver arbetspendling söderifrån, just till denna tunnelbanestation?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: T-Centralen - Odenplan
Dock förblir det ytterst svårt att tro på dina argument, då de framförs i Twitter-korta otrevliga/oartiga inlägg utan källhänvisningar och statistik. Eller helt uteblivna svar, som t.ex till inlägget från Gustav. Man ska ju inte behöva ställa följdfrågor i evighet för att behöva dra svar/argument/källor ur någon. "Väldigt många arbetsgivare" var ju t.ex inte direkt någon detaljerad lista.Inge skrev:Det finns väldigt många arbetsgivare där, ja. Sedan är det inte bara söderifrån, utan även väster och norrifrån. Alla utom just de från nordost tvingas åka med en och samma tunnelbanelinje.
Det enklaste och förmodligen bästa sättet att förbättra kollektivtrafiken från nordost hade förstås varit att bygga ut tunnelbanan.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: T-Centralen - Odenplan
Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)
Vad sägs om följande alternativ:
1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.
2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.
3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.
Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.
Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?
Vad sägs om följande alternativ:
1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.
2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.
3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.
Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.
Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: T-Centralen - Odenplan
För mig handlar det inte om att nån måste ha "rätt" och den andre "fel". Jag är inte ute efter att "vinna" nån debatt, då allt inte är svart eller vitt i min världsbild. Om du är ute efter att motbevisa alla andra i detta forum verkar dock din linje med oartighet och otrevlighet samt din eviga vägran att påvisa några som helst källor (annat än att du "vet" att du har "rätt") ingen vidare effektiv taktik för att få de andra att ta dig och dina åsikter (det du påstår vara absoluta "sanningar") på fullt allvar.Inge skrev:Faktum kvarstår oavsett om du känner dig lite ledsen över att ha fel. Det finns ingen anledning för mig att lista bolagsadresser på Östermalm, bara för att du önskar en lista. Vem vet kanske har du fortfarande någon telefonkatalog kvar som du kan sitta och bläddra i?
Gustav väntar nog fortfarande på ett detaljerat svar från dig, som väl bör vara ungefär lika långt som hans eget inlägg. Eller räcker ett 140-tecken kort surt otrevligt "Trump-inlägg", tycker du? Fast det kanske är så att det "finns ingen anledning för dig" att nedlåta dig till att skriva dylika svar?
Re: T-Centralen - Odenplan
Norra Länkens vägtunnelsystem lägger nog lite hinder i vägen kanske?Anders Hanquist skrev:Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)
Vad sägs om följande alternativ:
1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.
2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.
3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.
Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.
Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: T-Centralen - Odenplan
Rådhuset känns helt fel som slutstation. Där når man blå linje och inte mycket. Vd T-Centralen har man alla T-linjer, pendeltågen , fjärr-regionaltåg, spårväg City och gångavstånd till mycket. Ökad trängsel på T-Centralen kompenserar man med fler förbindelsevägar.Kjell L skrev:Norra Länkens vägtunnelsystem lägger nog lite hinder i vägen kanske?Anders Hanquist skrev:Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)
Vad sägs om följande alternativ:
1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.
2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.
3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.
Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.
Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?
Idealiskt tycker jag vore att gå ner i tunnel före Universitetet och delad station där med omstigning direkt över plattform. Så Odenplan kanske rentav med en mellanstation vid Roslagstull och så vidare mot T-Centralen. Låter fint.
Re: T-Centralen - Odenplan
Men om vi antar att vi gör som Inge föreslår och bygger ut tunnelbanan. Det skulle väl kunn finnas två alternativ för detta som kräver rel lite tunnlande med de förslag som ligger ute.
Alt 1: Älvsjötunnelbanan tar en högersväng efter fridhemsplan mot östermalmstorg och tar därefter över en av Rödas grenar
Alt 2: Den förlorade kapciteten på gröna linjen västerut, kompenseras av att en tunnel dras från Thorlildspla/kristineberg till östermalmstorg och vidare på en av röda linjens grenar
Alt 1: Älvsjötunnelbanan tar en högersväng efter fridhemsplan mot östermalmstorg och tar därefter över en av Rödas grenar
Alt 2: Den förlorade kapciteten på gröna linjen västerut, kompenseras av att en tunnel dras från Thorlildspla/kristineberg till östermalmstorg och vidare på en av röda linjens grenar
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: T-Centralen - Odenplan
Det är härligt tycker jag att det fortfarande finns forumdeltagare som hoppas kunna få ut mer faktaunderlag ur Inge än det ständiga "Det är så" , "Givetvis" och "Du har fel och jag har rätt". Keep on!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: T-Centralen - Odenplan
Jag har flyttat denna text från debattslingan om "Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm" då den passar bättre här.
Angående Roslagsbanans dragning till innerstaden så har jag tidigare kritiserat en dragning till T-Centralen/Stockholm City. Kritiken gäller att detta område redan har för mycket plattformar med tillhörande komplexa förbindelser mellan varandra samt redan befintlig överbelastning. Jag misstänker även att man inom ett år kommer finna att antalet resande och bytande till och från Stockholm City-delen (pendelstationen) kommer vara fler än idag med kraftigt överbelastade biljetthallar (utom möjligen TCe X - Vasagatan-Centralposten). Med ökad kapacitet blir det automatiskt ökat resande. Den avlastning man räknar med att Odenplan-pendel kommer åstadkomma kommer att annulleras av ökat resande. Man kommer då inse det dåraktiga att leda in ännu mer trafik till detta stora stationskomplex under Klarakvarteren.
Jag har tidigare talat för en slinga för Roslagsbanan genom norra innerstaden. För ett drygt år sedan gjorde jag en karta som jag tydligen inte visat här tidigare, så här är den:

De ljusblå strecken visar på plattformsplaceringen, dels på Roslagsbaneslingan dels befintliga närliggande plattformar på tunnelbanan och pendeln. De röda prickarna visar på befintliga och föreslagna uppgångar.
Utbyggnaden är tänkt att ske genom att bygga banan i tunnel från Universitetet. Första delsträckan blir i "innervarv" parallellt med TUB 2 med stationer vid Albano, Tekniska Högskolan och Östermalmstorg. Om man lägger de två sista bredvid tunnelbanans stationer kan man använda samma biljetthallar som tunnelbanans. Det minskar kostnaderna då man slipper tvinga upp sig i befintliga hus om man bygger nya stationer. Östermalmstorg har redan mellanplan på båda uppgångarna som man kan ansluta till. Detta avlastar då Mörbylinjen en del och man slipper ökat transportbehov mellan Odenplan och Tekniska Högskolan.
I etapp 2 förlängs linjen till Hötorget där den i öster ansluts till den stora och underutnyttjade södra uppgången. I väster byggs en uppgång i korsningen Drottninggatan X Kungsgatan (i PUBs Bohagshus) gemensamt med en nordlig uppgång från pendelns station Stockholm City. Denna uppgång fanns med initialt men sparades in. På detta sätt förbinder man Roslagsbanan med både TUB 1 och pendeln samt TUB 3 genom en kort gångsträcka på pendelplattformen fram till trapporna ned till TUB 3.
När detta är klart bygger man sträckan Albano - Norrtull - S:t Eriksplan/P Odenplan Norra - Hötorget. Man får då en station vid Norrtull som kommer få mycket nya bostäder och arbetsplatser, vid S:t Eriksplan ansluter man till TUB 1 och Pendeln samt en genomgående nord-sydlig Gul linje (TUB 4). Det kommer härmed vara möjligt att köra slingan både medurs som moturs. Genom att slippa en säckstation kan man på ett enklare sätt köra tät trafik.
Angående resandet på Mörbygrenen från T-Centralen norrut i morgonrusningen så handlar det om alla de som jobbar och studerar vid Tekniska Högskolan (ca-tal 2011/15: anställda 1900, studerande 12000, doktorander 1600) och Universitetet (2013: anställda 5412, studerande 69723, doktorander 1832). När jag körde på enna sträcka 1990-91 så var det vid T-Centralen lika proppat på Mörbygrenens tåg åt båda hållen i morgonrusningen. Och då menar jag att man stod som packade sillar med mycket liten rörelseförmåga. Jag tvivlar starkt på att det blivit bättre idag.
Angående Sverigeförhandlingarnas förslag med bytespunkt vid Odenplan så innebär det att om man vill ha nära mellan plattformarna så måste Roslagsbanans station läggas mycket djupt under pendeltågsstationen eller om banan söderut läggs öster om pendepltågstunnels (och därmed inte kommer så djupt) så blir det långa transportsträckor mellan Odenplan-T+Odenplan-P samt Odenplan-RB som skulle hamna under Hagagatan.
Angående Roslagsbanans dragning till innerstaden så har jag tidigare kritiserat en dragning till T-Centralen/Stockholm City. Kritiken gäller att detta område redan har för mycket plattformar med tillhörande komplexa förbindelser mellan varandra samt redan befintlig överbelastning. Jag misstänker även att man inom ett år kommer finna att antalet resande och bytande till och från Stockholm City-delen (pendelstationen) kommer vara fler än idag med kraftigt överbelastade biljetthallar (utom möjligen TCe X - Vasagatan-Centralposten). Med ökad kapacitet blir det automatiskt ökat resande. Den avlastning man räknar med att Odenplan-pendel kommer åstadkomma kommer att annulleras av ökat resande. Man kommer då inse det dåraktiga att leda in ännu mer trafik till detta stora stationskomplex under Klarakvarteren.
Jag har tidigare talat för en slinga för Roslagsbanan genom norra innerstaden. För ett drygt år sedan gjorde jag en karta som jag tydligen inte visat här tidigare, så här är den:

De ljusblå strecken visar på plattformsplaceringen, dels på Roslagsbaneslingan dels befintliga närliggande plattformar på tunnelbanan och pendeln. De röda prickarna visar på befintliga och föreslagna uppgångar.
Utbyggnaden är tänkt att ske genom att bygga banan i tunnel från Universitetet. Första delsträckan blir i "innervarv" parallellt med TUB 2 med stationer vid Albano, Tekniska Högskolan och Östermalmstorg. Om man lägger de två sista bredvid tunnelbanans stationer kan man använda samma biljetthallar som tunnelbanans. Det minskar kostnaderna då man slipper tvinga upp sig i befintliga hus om man bygger nya stationer. Östermalmstorg har redan mellanplan på båda uppgångarna som man kan ansluta till. Detta avlastar då Mörbylinjen en del och man slipper ökat transportbehov mellan Odenplan och Tekniska Högskolan.
I etapp 2 förlängs linjen till Hötorget där den i öster ansluts till den stora och underutnyttjade södra uppgången. I väster byggs en uppgång i korsningen Drottninggatan X Kungsgatan (i PUBs Bohagshus) gemensamt med en nordlig uppgång från pendelns station Stockholm City. Denna uppgång fanns med initialt men sparades in. På detta sätt förbinder man Roslagsbanan med både TUB 1 och pendeln samt TUB 3 genom en kort gångsträcka på pendelplattformen fram till trapporna ned till TUB 3.
När detta är klart bygger man sträckan Albano - Norrtull - S:t Eriksplan/P Odenplan Norra - Hötorget. Man får då en station vid Norrtull som kommer få mycket nya bostäder och arbetsplatser, vid S:t Eriksplan ansluter man till TUB 1 och Pendeln samt en genomgående nord-sydlig Gul linje (TUB 4). Det kommer härmed vara möjligt att köra slingan både medurs som moturs. Genom att slippa en säckstation kan man på ett enklare sätt köra tät trafik.
Angående resandet på Mörbygrenen från T-Centralen norrut i morgonrusningen så handlar det om alla de som jobbar och studerar vid Tekniska Högskolan (ca-tal 2011/15: anställda 1900, studerande 12000, doktorander 1600) och Universitetet (2013: anställda 5412, studerande 69723, doktorander 1832). När jag körde på enna sträcka 1990-91 så var det vid T-Centralen lika proppat på Mörbygrenens tåg åt båda hållen i morgonrusningen. Och då menar jag att man stod som packade sillar med mycket liten rörelseförmåga. Jag tvivlar starkt på att det blivit bättre idag.
Angående Sverigeförhandlingarnas förslag med bytespunkt vid Odenplan så innebär det att om man vill ha nära mellan plattformarna så måste Roslagsbanans station läggas mycket djupt under pendeltågsstationen eller om banan söderut läggs öster om pendepltågstunnels (och därmed inte kommer så djupt) så blir det långa transportsträckor mellan Odenplan-T+Odenplan-P samt Odenplan-RB som skulle hamna under Hagagatan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.