Sida 2 av 8

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: torsdag 23 mars 2017 18:53
av Lars_L
TKO skrev:
AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:På blåa linjen kan man ju utöka turtätheten (även det kräver fler vagnar). Kanske krävs det lite större investeringar (och inte värt det med tanke på den pågående utbyggnaden) för att köra 30-tåg i timmen från Kungsträdgården, men var 2,5:e minut ska ju knappast vara något problem.
Vagnarna finns redan nu, men SL har ju skrivit ett avtal med MTR som i praktiken går ut på att MTR får mer betalt från SL ju fler vagnar som står uppställda i depån utan att användas.
Utomordentligt intressant!
Hur ser den avtalskonstruktionen ut?

undrar
Thomas K Ohlsson
Man får inte mer betalt, men bättre lönsamhet. Detta beror på att man betalar en vagnshyra till SL. De vagnar man inte använder behöver man alltså inte betala för. Man kan också hyra per dag, om det är så att man behöver använda vagnarna under en viss begränsad period.

Nu är det dock inga jättepengar. I avtalet är det väl omkring 762 000 för en CX och 2 032 000 för en C20-vagn per år. Totalt återbetalas ju dock nästan en fjärdedel av MTR:s kostnader för att driva trafiken tillbaka till SL i form av hyra för vagnarna. Därtill kommer ju hyra för andra saker för drygt 100 miljoner. Så det är ju en hel del pengar som bara skickas mellan SL, SL Finans och entreprenören....

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: torsdag 23 mars 2017 19:18
av Lars_L
AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Det här är ju egentligen flera problem som behöver lösas och avvägningar som måste göras. Klart är att tunnelbanan i Stockholm har lite för långa stationsuppehåll.

Fast det är ju inget större problem om man verkligen kör 2-minuterstrafik. Givetvis måste man köra i 2-minuterstrafik i hela rusningen, och också se till att det inte blir några större luckor. Givetvis borde det vara en självklarhet med ett system som automatiskt jämnar ut avstånden framför försenade tåg, och att man använder reservtåget om det uppstår större luckor. Viktigt är ju också, oavsett turtäthet, att man verkligen kör jämn trafik med var tredje tåg på respektive gren i medrusningen. Det gör man ju nu bara en kort period i morgonrusningen och inte alls i eftermiddagsrusningen. .
Nja, det finns, om än korta, tidsintervall då det blir känsligt ändå. Men mycket beror å andra sidan på hur detta styrs upp. Det är ju ändå lite upp till föraren att bestämma när man ska stänga dörrarna och en del är ju lite mer generös än andra. Vid T-centralen kommer ju alltid folk springande i högtrafik, så är man snäll kan man ju i princip bli stående där hur länge som helst. Det där med att jämna ut avstånd framför försenade tåg är ju inte alltid så lätt när man har många grenar och vänder många tåg tidigare. Mycket lättare på en bana utan grenar - helt enkelt för att en hel del trafikanter väntar in sitt tåg, istället för att ta det första som kommer.

Men att man exempelvis låter reservtåget bara stå och vänta på bättre tider istället för att använda det vid förseningar är ju bara ett mysterium!

AdrianLangemar skrev: Nu är ju givetvis syftet med ombyggnaden att man ska pressa in fler resenärer i vagnarna och därmed kunna köra färre tåg, även utanför rusningen, och längre period med korta tåg i lågtrafik. Varför skulle annars SL vara så angelägna om att ta bort sittplatser? De har ju hittat den perfekta tidpunkten nu. Efter att Blå linjen till Hagsätra blivit klar skulle det bli svårare att övertyga kunderna om att "det är ju ändå omöjligt att få sittplats".
Det är väl ett syfte som du läser in i detta. Jag har inte hört de tankegångarna någonstans från officiellt håll, eller att det skulle finnas en sådan outtalad vilja. Jag tror faktiskt att man är ganska ärlig i sitt uppsåt här. Däremot är det förstås alltid osäkert om man kommer öka turtätheten på grenarna när sittplatser försvinner. Dock vore det ju rimligt av ganska många skäl att göra så. Ute på grenarna vid 10-minuterstafik försvinner 432 sittplatser i timmen, vilket väl då skulle motsvara att man gick över till 7,5-minuterstrafik på grenarna.
AdrianLangemar skrev: Här är det ju viktigt att komma ihåg att resenärerna som ställer där antagligen inte bryr sig om sittplatser, undantaget de som går på tidigt på linjen och ändå får sittplats.
Nej visst, det är ju dock ett problem. Men faktum är att det är förvånansvärt många resenärer som inte riktigt verkar förstå detta förhållande, trots all informationen som ges kring att gå mot mitten av tågen...

AdrianLangemar skrev: Vagnarna finns redan nu, men SL har ju skrivit ett avtal med MTR som i praktiken går ut på att MTR får mer betalt från SL ju fler vagnar som står uppställda i depån utan att användas.
Har svarat på det i inlägget från TKO, men det finns ju ingen obegränsad mängd. Så många vagnar har man inte kunnat plocka bort av det skälet. Sedan vet jag inte riktigt hur många av de långtidsavställda som fortfarande finns kvar och i kördugligt skick. Det finns ju också brist när det gäller depåplatser för att kunna klara av så värst mycket fler tåg i trafik under maxtid. Men hur mycket trafik som ska bedrivas är ju ändå SL som bestämmer. Det är ju trots allt ett produktionsavtal.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: torsdag 19 november 2020 22:26
av LÅ1
Nu har man pressvisat första ombyggda C20. "Följ med in i de nygamla tunnelbanetågen".

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 10:17
av M224
Verkar vara likadana skräpstolar som innan men med nytt tyg. Jag åker alltid bakåt i C20 eftersom stolarna o alla de hårda nypande inbromsningarna gör att man tippar framåt stup i ett.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 11:39
av LÅ1
Här är Moderterns/KristofferTamsons pressmeddelande om upprustningen.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 13:52
av daniel_s
M224 skrev:Verkar vara likadana skräpstolar som innan men med nytt tyg. Jag åker alltid bakåt i C20 eftersom stolarna o alla de hårda nypande inbromsningarna gör att man tippar framåt stup i ett.
Jag brukar av samma skäl i stället åka framlänges så att jag slipper få stående trafikanter i knät. Själv känner jag ju på mig när det närmar sig en fullbromsning.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 19:58
av M224
Vet någon om vagnarna kommer kallas C20 eller C25?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 21:41
av LÅ1
Hur blir det med den 271:a C20:an? C20F alltså, min favorit i C20-serien!

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 21:45
av M224
Alla 271 vagnar ska byggas om.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 21:53
av LÅ1
M224 skrev:Alla 271 vagnar ska byggas om.
Jag var så säker på att jag läst att det var 270 vagnar som skulle byggas om. Men det står faktiskt 271 i båda pressmeddelandena. Så det är bara att erkänna att jag frågade i onödan! :oops: :)

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: fredag 20 november 2020 22:04
av daniel_s
M224 skrev:Vet någon om vagnarna kommer kallas C20 eller C25?
Under den tid det förekommer både ombyggda och icke ombyggda vagnar kommer de att kallas C20U.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: lördag 21 november 2020 12:20
av Hechtwagen
roggek skrev:Hur många får stå i New Yorks tunnelbana dagligen, och inte gnäller: Massor!

Sedan börjar faktiskt C20 bli ganska sunkig, så en uppfräschning är på plats.
De som kör bil på gatorna ovanför och bredvid tunnelbanorna kan man väl anse "gnäller" på trängseln i tunnelbanan, de har röstat med fötterna och valt sittplatsen i bilen före ståplatsen i tåget så att säga att de som står gör det utan att klaga är inte riktigt sant.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: lördag 21 november 2020 12:21
av Hechtwagen
daniel_s skrev:
M224 skrev:Vet någon om vagnarna kommer kallas C20 eller C25?
Under den tid det förekommer både ombyggda och icke ombyggda vagnar kommer de att kallas C20U.
U som i Uppsala?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: lördag 21 november 2020 12:41
av Odd
Hur var det, fixade man till förarmiljön eller glömde man av förarna den här gången också?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: lördag 21 november 2020 12:44
av daniel_s
Hechtwagen skrev:U som i Uppsala?
Japp, med SMS-manövrering från trafikledningscentralen.

Nä skämt åsido, det är nog tänkt att utläsas ”uppgraderad”.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 25 november 2020 13:44
av M224
Idag fick jag tre C20U på bild. 2003, 2077 och 2226. Förutom den stora rullstolsdekalen på sidan så har även vagnarna en ca 20 cm stor vit prick i fronten.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 25 november 2020 13:55
av LÅ1
Är det bara inredningen som uppgraderas? Förnyas förarhytterna och elektronik?

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 25 november 2020 14:05
av Diripsi
LÅ1 skrev:Är det bara inredningen som uppgraderas? Förnyas förarhytterna och elektronik?
Uppgradering? Den förändrade inredningen är en standardsänkning och inget annat. Man vill sänka kostnaden per resenär genom att låta fler resenärer stå.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 25 november 2020 14:45
av Odd
Diripsi skrev:
LÅ1 skrev:Är det bara inredningen som uppgraderas? Förnyas förarhytterna och elektronik?
Uppgradering? Den förändrade inredningen är en standardsänkning och inget annat. Man vill sänka kostnaden per resenär genom att låta fler resenärer stå.
Vilket iofs inte är någon motsats!

Uppgradera är i detta sammanhang att byta ut befintligt materiel och befintlig teknik för att livstidsförlänga den.

Re: Ombyggnad av samtliga C20-vagnar (Stockholms T-bana)

Postat: onsdag 25 november 2020 17:19
av BSB101
Diripsi skrev:
LÅ1 skrev:Är det bara inredningen som uppgraderas? Förnyas förarhytterna och elektronik?
Uppgradering? Den förändrade inredningen är en standardsänkning och inget annat. Man vill sänka kostnaden per resenär genom att låta fler resenärer stå.
Förutom det Odd skriver så uppgraderas vagnarna så att fler resenärer ska komma med och färre ska bli kvarlämnande på stationerna. Men att folk ska komma med och komma fram i tid kanske inte är prioriterat för dig?