Sida 2 av 2
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: tisdag 14 mars 2017 19:09
av HSS F2
TKO skrev:/jes skrev:TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
funderar
Thomas K Ohlsson
Tja, hur var det nu när Tvärbanan skulle byggas i Stockholm? Socialdemokraterna vs. Moderaterna - Ygeman(?) vs. Elwe Nilsson? Enligt Socialdemokraterna på 90-talet var Tvärbanan ett vansinnigt projekt och bortkastade pengar. Kan man inte ersätta Tvärbanan med elbussar?
Börjar det inte bli dags att skriva en vitbok om sossarnas svajiga inställning till spårburen kollektivtrafik och då särskilt spårvägar?
Skriv gärna den boken!
Jag har dock lite svårt att förstå vad det har med Malmö att göra...
(Mer än att det alltid är sossarnas fel, även när det tydligt är SAP som är för spårvägsutbyggnad /Malmö, Kista, Norrköping etc/ medan Sverigemoderaterna och andra högerpartier antingen är uttalat negativa eller velar hit och dit! Ett i sanning märkligt sätt ni "spårvägsvänner" hanterar er besvikelse...)
Och jag har svårt att tro att årstabon Anders Ygeman var ledande inom det påstådda socialdemokratiska motståndet mot "Snabbspårvägen" på 90-talet, då var han en rätt sekundär figur inom den stockholmska arbetarrörelsen (men tala inte om det för honom!).
Jag ser fram mot vitboken!
kamratliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Många trafikproblem i Malmö infördes av (s) eller rättare sagt Emmanuel M som kan kallas "Mr Farthinder". Han bidrog till att Regementsgatan på sträckan Kronprinsen-Fridhemstorget, S Förstadsgatan till Triangeln, Linnégatan i Limhamn samt Bunkeflostrand/Klagshamn blev rent miserabla för busstrafiken. Ytterligare "verk" var avlägsnandet av bussgatan i Klagshamn till förmån för en rejäl omväg (gatan blev cykelbana). Det blev även diverse farthinder i Amiralsgatan men dessa togs sedermera bort då MEX infördes.
Det var först runt 2007 som Malmö-(s) började tala spårväg (Emmanuels era hade då i praktiken upphört och det blev fint att börja tala prioritering av kollektivtrafiken). Man kan säga såhär: MalmöExpressen går fullständigt emot den trafikideologi som bedrevs av Emmanuel M i Tekniska Nämnden under slutet av 90-talet och 2000-talets början.
Malmö-(m) har varit förvirrade i kollektivtrafikfrågor länge och Carl Axel R talade linbanor till V Hamnen och/eller "snabbåtar". Malmö-(l) har haft Mr Allan som tyckte att man skulle rekvirera TBR från Citytunnelbygget och borra en fin liten metro bara sådär. Denne man har även hävdat att kostnaden för metro är ungefär likvärdig med spårväg.
Malmös kollektivtrafik verkar mest vara beslutad av cyklister eller bilförare om vi undantar linje 5 i form av MalmöExpressen som faktiskt verkar ha planerats av de som åker kollektivt.
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: torsdag 16 mars 2017 0:07
av linlars
TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
Limhamn har inte jättehög SD-andel (valet 2014). Den är däremot större i Bunkeflo och Sibbarp.
Men om man är ute efter att få SD med på banan, då är det nog ännu bättre med en linje Oxie-
Almgården och sedan tunnel under Rosengård (naturligtvis utan hållplats) och sedan utan stopp förbi vänsternästet Möllevången.

Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: torsdag 16 mars 2017 22:28
av Ulrik Berggren
HSS F2 skrev:Linje 8 har genomgått en del ändringar i december 2016. Ursprungligen gick den Centralen-GA Torg-Södervärn-Dalaplan-Heleneholm och ut till Kastanjegården. Därefter lades den om till att gå via Mobilia till Kastanjegården medan linje 2 övertog sträckningen via Heleneholm vilket i sin tur gör att gamla linje 15 i praktiken återuppstått.
Linje 15 gick nämligen från Lindängen till Söderkulla och vidare till Heleneholm via Lärarhögskolan och det är den sträckningen som försvann då linje 8 infördes men som nu är tillbaka igen som linje 2.
När linje 8 föreslagits som MEX var det sträckningen via Heleneholm och därför utgår jag ifrån att det är dagens linje 2 som i praktiken blir uppgraderad och senare omställd snarare än 8an. Jag kan inte minnas att det föreslagits vare sig MEX eller spårväg via Mobilia utan snarare via Heleneholm.
Därför misstänker jag starkt att det är linje 2 idag snarare än 8 som kommer att bli omställd till spårväg i framtiden men att första steget blir MEX.
Jag är nästan 100 på att du har fil, men har tyvärr inga skriftliga källor för att backa upp min uppfattning:) Tror man lade om 8:an och 2:an för att lägga tillrätta för MEX på 8:an. Jag kan väl nämna att 8:an som MEX finns med i gällande Trafikförsörjningsprogram för Skånetrafiken - dock är tidplanen redan föråldrad (enligt den skulle MEX på 8:an införas redan i år).
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: fredag 17 mars 2017 12:27
av HSS F2
Jag är osäker på detta med MEX på 8an - det jag läst i frågan tidigare har varit baserat på linjesträckningen via Heleneholm och det har ju tidigare varit så högbelastad på Lärarhögskolan-Södervärnsträckan att extrabussar körts. Sedan kom då linjerockaden mellan 2 och 8. Huruvida det är "nya 8an" eller "gamla 8an" som skall MEXas är jag helt enkelt ganska osäker på.
Logiskt är ju annars att MEXa den planerade spårvägslinjen och där har jag hört "linje 2" nämnas. Alltså spårväg på "linje 2 och 5". Sedan minns jag att man varit ute och kört ExquiCity i Lindängen på prov och då på linje 8 (gammel-8 via Heleneholm och Lärarhögskolan).
Efter dagens omläggningar är annars frågan om inte MEX 2 OCH 8 vore en bra lösning - d.v.s att fordonen byter nummer när de kommer till Lindängen. D.v.s en 8 blir en 2 där och fortsätter. På så vis får man en "genomkörande" linje snarare än att tillämpa helt olika trafikupplägg på så pass lika linjer som det trots allt är.
Det är inte riktigt bra om 8an blir MEX med ExquiCity och påstigning i alla dörrar och prioritet medan 2an förblir en konventionell linje med Volvobussar och förarvisering samt avsaknad av prioritet. Allt för stor skillnad helt enkelt. Bättre då att MEXa båda linjerna och således erbjuda hög kvalitet oavsett om man åker via Lärarhögskolan och Heleneholm eller ej.
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: lördag 18 mars 2017 16:10
av Ulrik Berggren
HSS F2 skrev:Jag är osäker på detta med MEX på 8an - det jag läst i frågan tidigare har varit baserat på linjesträckningen via Heleneholm och det har ju tidigare varit så högbelastad på Lärarhögskolan-Södervärnsträckan att extrabussar körts. Sedan kom då linjerockaden mellan 2 och 8. Huruvida det är "nya 8an" eller "gamla 8an" som skall MEXas är jag helt enkelt ganska osäker på.
Logiskt är ju annars att MEXa den planerade spårvägslinjen och där har jag hört "linje 2" nämnas. Alltså spårväg på "linje 2 och 5". Sedan minns jag att man varit ute och kört ExquiCity i Lindängen på prov och då på linje 8 (gammel-8 via Heleneholm och Lärarhögskolan).
Efter dagens omläggningar är annars frågan om inte MEX 2 OCH 8 vore en bra lösning - d.v.s att fordonen byter nummer när de kommer till Lindängen. D.v.s en 8 blir en 2 där och fortsätter. På så vis får man en "genomkörande" linje snarare än att tillämpa helt olika trafikupplägg på så pass lika linjer som det trots allt är.
Det är inte riktigt bra om 8an blir MEX med ExquiCity och påstigning i alla dörrar och prioritet medan 2an förblir en konventionell linje med Volvobussar och förarvisering samt avsaknad av prioritet. Allt för stor skillnad helt enkelt. Bättre då att MEXa båda linjerna och således erbjuda hög kvalitet oavsett om man åker via Lärarhögskolan och Heleneholm eller ej.
Jag har tyvärr inga siffror över resandet tillgängliga, men min minnesbild är klar att åttan är den som nämnts som kandidat för MEX-->spårväg (Står det inte så t om i länkad artikel?). Nåväl, just nu verkar det vara locket på hos Malmö stad inför val av teknik för elbussträckorna (kanske även har med Sverigeförhandlingen att göra).
Kan tillägga att Lärarhögskolan sedan några år är flyttad till Orkanen - byggnaden på Nordenskjöldsgatan i inre hamnen, och resandet är inte så stort längs Ystadvägen längre. Däremot har resandet ökar en den till och från Mobilia i och med köpcentrets expansion för några år sedan. Mot bakgrund av detta ter sig linjeomläggningen logisk. (Om du undrar varför jag har sådan här insyn kan du snegla på vad som står under min användare...

)
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: tisdag 21 mars 2017 14:19
av TKO
linlars skrev:TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
Limhamn har inte jättehög SD-andel (valet 2014). Den är däremot större i Bunkeflo och Sibbarp.
Men om man är ute efter att få SD med på banan, då är det nog ännu bättre med en linje Oxie-
Almgården och sedan tunnel under Rosengård (naturligtvis utan hållplats) och sedan utan stopp förbi vänsternästet Möllevången.

Det kanske inte var så tydligt, men nu var det inte SD jag avsåg utan det andra högerpartiet!
(även om dom ÄNNU inte bytt namn... bara politik)
/TKO
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: tisdag 21 mars 2017 21:02
av linlars
TKO skrev:linlars skrev:TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
Limhamn har inte jättehög SD-andel (valet 2014). Den är däremot större i Bunkeflo och Sibbarp.
Men om man är ute efter att få SD med på banan, då är det nog ännu bättre med en linje Oxie-
Almgården och sedan tunnel under Rosengård (naturligtvis utan hållplats) och sedan utan stopp förbi vänsternästet Möllevången.

Det kanske inte var så tydligt, men nu var det inte SD jag avsåg utan det andra högerpartiet!
(även om dom ÄNNU inte bytt namn... bara politik)
/TKO
Ursäkta, jag snabbläste/tolkade det till Sverigedemokraterna (men jag uppsnappade annars referensen till "NK-expressen").
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: onsdag 22 mars 2017 23:42
av Per Lind
TKO skrev:linlars skrev:TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
Limhamn har inte jättehög SD-andel (valet 2014). Den är däremot större i Bunkeflo och Sibbarp.
Men om man är ute efter att få SD med på banan, då är det nog ännu bättre med en linje Oxie-
Almgården och sedan tunnel under Rosengård (naturligtvis utan hållplats) och sedan utan stopp förbi vänsternästet Möllevången.

Det kanske inte var så tydligt, men nu var det inte SD jag avsåg utan det andra högerpartiet!
(även om dom ÄNNU inte bytt namn... bara politik)
/TKO
När argumenten tryter ...
-Per
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: lördag 25 mars 2017 23:16
av Leif Steen
Jag brukar inte hänge mig åt politik, särskilt inte på denna site. Men när jag läser tråden kommer ett liksom tvång, över mig att skriva några rader av reflektioner.
Sverigemoderaterna för i alla fall min tanke till något emellan Nya Moderaterna och de mer svenskars parti. Jag tror insändaren vill göra en Tulipanaros ! Det är kanske "nära" i Skåneland att se den kopplingen
F.ö. håller jag med TKO, Anders Ygeman var inte den politiker som var mest mot Tvärbanan inom (S). Anders satt i Stockholms stadsfullmäktige medan den politiska debatten om Tvärbanan fördes i landstinget, som intensivast åren runt 1995/96, Anders var dessutom bara runt 20 år vid denna tid och inte alls den inflytelserika politiker han påstods vara och är idag. Sannolikt en kommande statsminister kandidat!
Nåväl, exemplet Tvärbanan visar bara hur svårt det är att förutsäga framtiden, lika svårt tror jag att politikerna i Skåneland har. Inte ens de mest optimistiska prognoserna slog in när det gäller Tvärbanan, det blev ändå mycket mer resande och framför allt, Gröndals Centrum dog inte sotdöden undanträngd av allehanda barriärer, stolpar, spår och spårvagnar. Bilarna som alltid stod i kö i centrum på Gröndalsvägen och spydde avgaser, var självklart inget större problem på den tiden. Känns bilden från Malmö igen?
Tvärtom levde centrum upp och har enligt handelsmännen där inte haft det så bra på många år för näringen, det var dock innan konkurrensen skärptes, men denna gång beroende på det utbyggda Liljeholmens centrum. Jag kan rekommendera ett besök på Lindbergs konditori i Gröndal med utsikt över gatan och spårvagnarna som pilar förbi var 3,5 minut. Dock får du i idag och framåt, vänta till 1:a oktober innan den vyn åter kan avnjutas som jag gjorde igår med en ägg-ansjovismacka där.
Säger en som var med och byggde Tvärbanan som IT beställare innan den titeln ens var uppfunnen.
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: söndag 26 mars 2017 15:38
av HSS F2
Ulrik Berggren skrev:HSS F2 skrev:Jag är osäker på detta med MEX på 8an - det jag läst i frågan tidigare har varit baserat på linjesträckningen via Heleneholm och det har ju tidigare varit så högbelastad på Lärarhögskolan-Södervärnsträckan att extrabussar körts. Sedan kom då linjerockaden mellan 2 och 8. Huruvida det är "nya 8an" eller "gamla 8an" som skall MEXas är jag helt enkelt ganska osäker på.
Logiskt är ju annars att MEXa den planerade spårvägslinjen och där har jag hört "linje 2" nämnas. Alltså spårväg på "linje 2 och 5". Sedan minns jag att man varit ute och kört ExquiCity i Lindängen på prov och då på linje 8 (gammel-8 via Heleneholm och Lärarhögskolan).
Efter dagens omläggningar är annars frågan om inte MEX 2 OCH 8 vore en bra lösning - d.v.s att fordonen byter nummer när de kommer till Lindängen. D.v.s en 8 blir en 2 där och fortsätter. På så vis får man en "genomkörande" linje snarare än att tillämpa helt olika trafikupplägg på så pass lika linjer som det trots allt är.
Det är inte riktigt bra om 8an blir MEX med ExquiCity och påstigning i alla dörrar och prioritet medan 2an förblir en konventionell linje med Volvobussar och förarvisering samt avsaknad av prioritet. Allt för stor skillnad helt enkelt. Bättre då att MEXa båda linjerna och således erbjuda hög kvalitet oavsett om man åker via Lärarhögskolan och Heleneholm eller ej.
Jag har tyvärr inga siffror över resandet tillgängliga, men min minnesbild är klar att åttan är den som nämnts som kandidat för MEX-->spårväg (Står det inte så t om i länkad artikel?). Nåväl, just nu verkar det vara locket på hos Malmö stad inför val av teknik för elbussträckorna (kanske även har med Sverigeförhandlingen att göra).
Kan tillägga att Lärarhögskolan sedan några år är flyttad till Orkanen - byggnaden på Nordenskjöldsgatan i inre hamnen, och resandet är inte så stort längs Ystadvägen längre. Däremot har resandet ökar en den till och från Mobilia i och med köpcentrets expansion för några år sedan. Mot bakgrund av detta ter sig linjeomläggningen logisk. (Om du undrar varför jag har sådan här insyn kan du snegla på vad som står under min användare...

)
När jag dubbelkollat i dokumenten får man anse det klart att det blir dagens 8a som MEXas. Elbussprojektet är i sig intressant, framförallt eftersom det talas om framkomlighetsåtgärder(!). Kanske börjar staden långsamt inse att åtgärder à la MEX faktiskt fungerar och att snabb, bekväm och pålitlig trafik är något bra. En uppgraderad elringlinje samt 7a med signalprioritering och förhoppningsvis påstigning i alla dörrar vore ett klart lyft. Om elbussarna är det verktyg som kan fixa prioriteringen i trafiken är jag definitivt för dessa på varenda linje.
Jag skulle säga att högprioriterade elbusslinjer skulle skapa ett utmärkt underlag för spårväg, förutom MEX.
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: söndag 26 mars 2017 17:08
av HSS F2
Per Lind skrev:När argumenten tryter ...
-Per
Jag rekommenderar alla som känner sig manade att diskutera huruvida diverse partier är bra eller dåliga för kollektivtrafiken att besöka Malmö och ta en tur med bussen till Limhamn och Bunkeflostrand via Regementsgatan. Det ett perfekt tillfälle att studera dåvarande (s)-trafikpolitik signerad Emmanuel M. Räkna gärna antalet rondeller.
Tycker man att höjden av perfektion inom busstrafik är fordon som klättrar med ena hjulparet på rondellerna och kryper fram över farthinder kommer man att hamna i paradiset. Är det däremot snabb och effektiv trafik man föredrar rekommenderas inte turen.
Limhamn idag borde snarare byta namn till "Rondellhamn".
Cykelbanan, fd bussgatan i Klagshamn är också sevärd. Ta bussen dit, gå av och promenera upp till ändhållplatsen. Ta sedan bussen tillbaka och fundera över sträckan. En liten sightseeingtur bör man få när man åker kollektivt....

Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: tisdag 28 mars 2017 22:54
av Ulrik Berggren
HSS F2 skrev:Per Lind skrev:När argumenten tryter ...
-Per
Jag rekommenderar alla som känner sig manade att diskutera huruvida diverse partier är bra eller dåliga för kollektivtrafiken att besöka Malmö och ta en tur med bussen till Limhamn och Bunkeflostrand via Regementsgatan. Det ett perfekt tillfälle att studera dåvarande (s)-trafikpolitik signerad Emmanuel M. Räkna gärna antalet rondeller.
Tycker man att höjden av perfektion inom busstrafik är fordon som klättrar med ena hjulparet på rondellerna och kryper fram över farthinder kommer man att hamna i paradiset. Är det däremot snabb och effektiv trafik man föredrar rekommenderas inte turen.
Limhamn idag borde snarare byta namn till "Rondellhamn".
Cykelbanan, fd bussgatan i Klagshamn är också sevärd. Ta bussen dit, gå av och promenera upp till ändhållplatsen. Ta sedan bussen tillbaka och fundera över sträckan. En liten sightseeingtur bör man få när man åker kollektivt....

Busskörfält var föreslagna i Linnégatan, men har nu stoppats av den nye ordförande i Tekniska nämnden, en viss herr Schönström (S), som verkar vilja vrida klockan tillbaka 30 år...
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: onsdag 29 mars 2017 9:18
av HSS F2
Ulrik Berggren skrev:
Busskörfält var föreslagna i Linnégatan, men har nu stoppats av den nye ordförande i Tekniska nämnden, en viss herr Schönström (S), som verkar vilja vrida klockan tillbaka 30 år...
Skall man då misstänka att avsmalningar och farthinder samt rondeller snart får ytterligare ett stort uppsving? T.ex att Bergsggatan "åtgärdas" så det kan bli lite trevligt för bussarna där?
Linnégatan eller snarare Rondellgatan är ett perfekt studieobjekt för alla som vill se hur man INTE bör planera gator om man kör kollektivtrafik i desamma.
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: söndag 02 april 2017 10:21
av linlars
Ulrik Berggren skrev:
Busskörfält var föreslagna i Linnégatan, men har nu stoppats av den nye ordförande i Tekniska nämnden, en viss herr Schönström (S), som verkar vilja vrida klockan tillbaka 30 år...
Mer om detta
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-02/b ... on-spricka
Re: I praktiken stopp för ny spårväg i Malmö
Postat: söndag 02 april 2017 20:30
av HSS F2
Aha, busskörfält ger inte bättre framkomlighet? Spännande, ansvarige borde utveckla detta. Undrar varför det fungerar i samma stad på linje 5?
Antar att det är rondellerna som varit hotade och då måste varje motargument fram, oavsett hur ologiskt det än är.