Sida 2 av 2
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: onsdag 22 februari 2017 20:33
av Lars_L
X12 skrev:I närområdena ingår ju, förutom centralorten och all landsbygd omkring, även delar av angränsande kommuner. I fallet Norrköping ingår t.ex. hela Söderköpings tätort i närområdet.
Enligt Norrköpings kommuns
informationssida om Ljuralänken sker det 7,5 miljoner resor i stadstrafiken per år. Då antar jag att differensen på 1 000 000 resor utgör landsbygdslinjernas resande. I Norrköpings tätort bor det 93 765 pers. och i Lindö 4 763 pers. Så räknar man bara stadstrafikens resor i förhållande till tätortsbefolkningen blir det c:a 76 resor per invånare och år.
Fast nu var ju jämförelsen med Linköping. Norrköping har i tätorten 7,8 miljoner resor mot 8,6 inklusive närområdena. Linköping har 10-miljoner resor i tätorten och 11 inklusive närområden. Andelen resor från närområdena är alltså ganska likvärdiga för båda städerna. Jag tycker det finns en vits att räkna med närområdena. Men oavsett bör det nog inte få någon större effekt i jämförelsen mellan kommunerna. Jag ser det väl också som att det Östgötatrafiken räknar är resandet på bussarna där man skiljer dem åt. Många av resenärerna åker ju alltså till tätorten och stiger av inom den.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: onsdag 22 februari 2017 22:05
av X12
leifd skrev:Ni får väl iofs räkna som ni vill här, men tycker de förefaller hyfsat märkligt att redovisa "Norrköpings tätort" och "Lindö" för sej...
För en Norrköpingsbo, förefaller det ytterst märkligt. Förvisso ligger Lindö en liten bit bort från helt sammanhängande bebyggelse, men torde ju hört till tätorten i minst en mansålder.
Känns som det blev ett missförstånd här, men det kanske var jag som var otydlig. Jag räknade
med Lindö i mitt räkneexempel eftersom det i allt väsentligt är en stadsdel i Norrköping och trafikeras av stadsbussar. Men SCB anser tydligen att Lindö utgör en egen tätort. Därför var jag tvungen att lägga till "Lindö" till "Norrköpings tätort" för att få summan för "det egentliga Norrköping" eftersom jag utgick från SCB:s och inte kommunens data.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: torsdag 23 februari 2017 14:10
av Eleganten
Ursäkta om jag bryter tystnaden. Men ni kan inte jämföra Norrköping och Linköping med varandra. Städerna har inte samma karaktär. Norrköping har ett rumphugget busslinjenät. Antalet fordon är 37 om jag inte minns fel, varav 18 är spårvagnar.
Linköping har ett väl utbyggt linjenät med cirka 60-65 bussar i trafik. Det finns till exempel möjlighet att åka på tvären inom tätorten. Orten är också navet i länet med sitt universitet och universitetssjukhus. Så när det gäller Linköping är befolkningsunderlaget något helt annat då man måste räkna med mer än själva kommunen i fråga. Så slutfrågan är väl vem som har mest resenärer utifrån sina egna förutsättningar.
Nej, nu ska jag hålla tyst igen!
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: torsdag 23 februari 2017 16:29
av Lars_L
Eleganten skrev:Ursäkta om jag bryter tystnaden. Men ni kan inte jämföra Norrköping och Linköping med varandra. Städerna har inte samma karaktär. Norrköping har ett rumphugget busslinjenät. Antalet fordon är 37 om jag inte minns fel, varav 18 är spårvagnar.
Linköping har ett väl utbyggt linjenät med cirka 60-65 bussar i trafik. Det finns till exempel möjlighet att åka på tvären inom tätorten. Orten är också navet i länet med sitt universitet och universitetssjukhus. Så när det gäller Linköping är befolkningsunderlaget något helt annat då man måste räkna med mer än själva kommunen i fråga. Så slutfrågan är väl vem som har mest resenärer utifrån sina egna förutsättningar.
Nej, nu ska jag hålla tyst igen!
Vi är nog ganska överens om att man måste ta hänsyn till städernas olikheter. Som Stockholmare måste jag nog ändå erkänna att jag haft betydligt mycket fler affärsresor och konferenser etc i Norrköping än i Linköping. Finns ju fler stora myndigheter i Norrköping etc. icke att förglömma.
Men det här visar ju också hur vådligt det är med statistik. Här finns väl förvisso resvaneundersökningar att ta till. Frågan som kvarstår är ju dock lite grann om Norrköping har mer kollektivresor tack vare spårvägstrafiken eller inte. Kanske skulle man jämföra med andra städer som inte är residensstäder etc i den storleksklassen. Är väl dock inte så säker på att Norrköping skulle vinna mot dessa heller.
Sedan är ju alltid frågan - har Norrköping förhållandevis lite kollektivtrafik för att andelen som reser kollektivt är liten, eller för att Norrköping är styvmoderligt behandlat av Östgötatrafiken? Många frågor således men få svar...
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: torsdag 23 februari 2017 16:50
av X12
Eleganten skrev:Linköping har ett väl utbyggt linjenät med cirka 60-65 bussar i trafik.
Det här är ju en intressant skillnad mellan städerna. Linköping kör betydligt fler fordon och har ett mer finmaskigt linjenät, men samtidigt är väl den genomsnittliga beläggningen på varje fordon lägre i Linköping?
Undra hur pass mycket kollektivtrafikresandet i Norrköping skulle öka om man där körde lika många fordonskilometer/capita som i Linköping.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: torsdag 23 februari 2017 19:17
av Lars_L
Jämförde med två andra kommuner med ungefär samma folkmängd som Norrköping - nämligen Jönköping och Helsingborg.
Jönköping har omkring 11 miljoner resande per år (ej regionaltrafiken)
Helsingborg har omkring 15 miljoner resande per år.
Hur man än räknar, får man nog betrakta det som att Norrköping inte lyckats speciellt bra med att få till ett högt kollektivtrafikresande. I Jönköpings fall kan man väl hävda att man där har en stor grannstad nära, som skapar ett stort resandebehov - men jämför man med Helsingborg så får man nog säga att den senare är ganska likvärdig med Norrköping i ganska många avseenden.
Men visst, en sak kan ju vara att man "bara" satsat på spårväg i Norrköping, medan busslinjerna är ganska anonyma. Spårvägen står ju ändå för en ganska stor del av trafiken i Norrköping.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: torsdag 23 februari 2017 21:20
av Ulrik Berggren
Lars_L skrev:Ulrik Berggren skrev:Lars_L skrev:Resandet i år i Norrköping - eller kanske snarare den uteblivna uppgången kan väl förklaras med bussersättning. Jämför man städerna dock och kollektivtrafikandelen så har Linköping 70,2 resor per år per invånare, medan Norrköping har 62 resor per år och invånare. Ser väl ganska liknande ut även om man inte räknar in närområdena, utan bara ser till tätortstrafiken.
Blir lite nyfiken på din källa till antal påstigande per stad. Jag har nämligen konsulterat Stadstrafikkompassen, och där går det att uttyda att Norrköping har uppemot 90 resor per invånare och år (om jag inte läst den helgalet - det är två siffror för Norrköping (spårväg resp buss) som jag antar att man ska summera).
Ja, det där med siffror är ju alltid svårt. Inte ens Trafikanalys siffror har ju historiskt kunna gå att använda då underlagen varit så bristfälliga.
Så bäst att redovisa källorna. Jag utgår från SCB:s befolkningsstatistik för kvartal 4, 2016
Linköping: 155 817
Norrköping: 139 363
Utgår sedan från Östgötatrafikens uppgifter för respektive stads tätort och närområde:
https://www.ostgotatrafiken.se/globalas ... 16_1.0.pdf
Linköping: 11 060 000
Norrköping; 8 596 000
ger: 70,9 för Linköping och 61,6 för Norrköping (använde tidigare 3 kvartalet 2016, så det skiljer sig på decimalen - troligen är det väl lite riktigare att använda kvartal 2 2016, för att mäta medelvärdet för året - men befolkningsutvecklingen är ju rätt likartad i de båda grannstäderna).
Nu är det säkert fler som pendlar till Linköping från Norrköping än vice versa, säkert fler boende i Norrköping som pendlar och arbetar i Stockholm etc. Dessa siffror är ju inte med här. Så det kan säkert finnas skäl att göra justeringar om man vill se till kollektivtrafikandelen i stort. I det här fallet var ju dock det intressanta att se på den lokala trafiken. För även om man ex.vis pendlar till Linköping, finns det ju ett skäl till varför man inte tar bussen eller spårvagnen till stationen.
Intressant data, och intressant diskussion! Då var det jag som läste fel helt enkelt!
Jag tror också det ligger mycket i hur universitetet, Mjärdevi etc är lokaliserade i Linköping jmf med de stora arbetsplatserna i Norrköping. Samt att Linköping är en mycket större studentstad än Norrköping.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: fredag 24 februari 2017 13:56
av HSS F2
Lars_L skrev:Jämförde med två andra kommuner med ungefär samma folkmängd som Norrköping - nämligen Jönköping och Helsingborg.
Jönköping har omkring 11 miljoner resande per år (ej regionaltrafiken)
Helsingborg har omkring 15 miljoner resande per år.
Hur man än räknar, får man nog betrakta det som att Norrköping inte lyckats speciellt bra med att få till ett högt kollektivtrafikresande. I Jönköpings fall kan man väl hävda att man där har en stor grannstad nära, som skapar ett stort resandebehov - men jämför man med Helsingborg så får man nog säga att den senare är ganska likvärdig med Norrköping i ganska många avseenden.
Men visst, en sak kan ju vara att man "bara" satsat på spårväg i Norrköping, medan busslinjerna är ganska anonyma. Spårvägen står ju ändå för en ganska stor del av trafiken i Norrköping.
I Helsingborg hjälper ju Pågatågen upp statistiken en hel del (lokalresande mellan t.ex Påarp, Ramlösa, Rydebäck, Maria, Ödåkra etc). Man kan ju utan problem åka tåg inom staden på ett "170-kort" (alltså periodkort med HBG-giltighet och möjlighet att välja till angränsande zon).
Norrköping har inte denna uppbackning av järnvägen. För min del betraktar jag HBG och NKP som varande likvärdiga lokaltrafikmässigt fram till 1967, därefter drog den sistnämnda ifrån (när vi exkluderar järnvägen som lokaltrafikmedel vilket hjälpt HBG en hel del och kompenserat för standardsänkningen ifråga om komfort, pålitlighet och restider samt punktlighet som skett inom själva tätortstrafiken).
Riktigt bra blir det inte i HBGs lokaltrafik innan steg 1 mot modernitet i form av HelsingborgsExpressen (linje 1) och steg 2, spårvägen (i praktiken förlängning av linje 5 från Stattena hela vägen ut mot Dalhem och Välahållet). Då kommer man tillbaka till identisk standard med NKP.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: fredag 24 februari 2017 18:25
av Lars_L
HSS F2 skrev:
I Helsingborg hjälper ju Pågatågen upp statistiken en hel del (lokalresande mellan t.ex Påarp, Ramlösa, Rydebäck, Maria, Ödåkra etc). Man kan ju utan problem åka tåg inom staden på ett "170-kort" (alltså periodkort med HBG-giltighet och möjlighet att välja till angränsande zon).
Norrköping har inte denna uppbackning av järnvägen. För min del betraktar jag HBG och NKP som varande likvärdiga lokaltrafikmässigt fram till 1967, därefter drog den sistnämnda ifrån (när vi exkluderar järnvägen som lokaltrafikmedel vilket hjälpt HBG en hel del och kompenserat för standardsänkningen ifråga om komfort, pålitlighet och restider samt punktlighet som skett inom själva tätortstrafiken).
Riktigt bra blir det inte i HBGs lokaltrafik innan steg 1 mot modernitet i form av HelsingborgsExpressen (linje 1) och steg 2, spårvägen (i praktiken förlängning av linje 5 från Stattena hela vägen ut mot Dalhem och Välahållet). Då kommer man tillbaka till identisk standard med NKP.
Förvisso hjälper Pågatågen till, men de 15-milljoner resorna är ändå med stadsbussar. Helsingborg har enligt Trivectors beräkning hela 195 påstigningar per invånare på stadsbussarna (avser tätorten). Räknar vi med att Norrköping har 93 000, så blir ändå kollektivtrafikandelen mindre än hälften i Norrköping än i Helsingborg. Ska väl påpekas här att Helsingborg har haft den här starka utvecklingen under de senaste dryga tio åren. Men vi har inte sett samma utveckling i Norrköping.
Nu går ju som sagt allt att bevisa med statistik. Frågorna är ju dock intressanta - inte minst hur det kan skilja sig så enormt mycket mellan vilken kollektivtrafik som anses behövas i städer med ungefärlig samma storlek och karaktär. Jag tror inte vi kan säga att spårvägen i Norrköping på något sätt skulle vara boven i dramat - i bemärkelsen att de inte skulle locka resenärer. Spårvägstrafikens siffror i Norrköping motsvarar ju ungefär de tyngsta linjerna i jämförbara städer. Men har å andra sidan inte märkbart fler resande heller. I Norrköping verkar det snarast som sagt ha blivit så att den övriga kollektivtrafiken är ganska frånvarande och med dålig turtäthet (för att vara i stadsmiljö). Mycket kan väl förstås också förklaras med att staden på grund av dess tidiga storhetstid som industristad fick en ganska stor stadskärna med kvartersbebyggelse, vilket gör att hyfsat många ändå kan bo relativt centralt, på bekvämt promenadavstånd. Men en plats som till stationen, som ändå ligger en bit ifrån stadskärnan, kan man ju tycka att det borde finnas potential till ett större resande, särskilt som ju även Norrköping har en del lokaltåg, där ju inte minst resandet till Linköping är rätt stort.
Re: Norrköping: Negativ spårfaktor?
Postat: lördag 25 februari 2017 15:53
av leifd
Välkommen till Norrköping själv Lars_L, vi är nog några som kan visa på denna trevliga stads förträfflighet och även berätta om dess kollektivtrafik och utveckling.
För oss som bor här är ju allt detta som skrivs i tråden väldigt märkligt, vi känner inte igen oss, helt enkelt.
Säg till när du kommer, så löser vi det.