Sida 2 av 3

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 26 januari 2017 16:13
av LÅ1
TKO skrev:I en debattartikel i dagens SvD skriver Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, följande:

"När det gäller Täby skulle det kunna handla om att man omprövar statlig finansiering kring utbyggnaden av Roslagsbanan och annan infrastruktur. Varför skall våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun som konstant vägrat ställa upp när våra invånare har fått ta ett oproportionerligt ansvar för Storstockholmsregionens flyktingmottagande?"

Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli ett stopp på miljardrullningen till moderatstyrda delar av regionen!

proklamerar
Thomas K Ohlsson
Nu har Godner fått svar från Täby: ”Varför ska rika Södertälje få ännu mer pengar?”

Bl. a. påpekas att Söderttälje inte tagit emot en enda anvisad nyanländ, varför de inte har behövt bekymra sig över bostäder för sådana!

Södertälje är bidragsberoende: "År 2004 fick Södertälje utjämnings- och statbidrag per person som motsvarade rikssnittet med 4 238 kr per person. År 2015 hade det mer än fyrfaldigats till 17 770 kr medan rikssnittet hade knappt fördubblats till 8131 kr per person."

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 26 januari 2017 17:42
av Ute och åker
LÅ1 skrev:
TKO skrev:I en debattartikel i dagens SvD skriver Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, följande:

"När det gäller Täby skulle det kunna handla om att man omprövar statlig finansiering kring utbyggnaden av Roslagsbanan och annan infrastruktur. Varför skall våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun som konstant vägrat ställa upp när våra invånare har fått ta ett oproportionerligt ansvar för Storstockholmsregionens flyktingmottagande?"

Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli ett stopp på miljardrullningen till moderatstyrda delar av regionen!

proklamerar
Thomas K Ohlsson
Nu har Godner fått svar från Täby: ”Varför ska rika Södertälje få ännu mer pengar?”

Bl. a. påpekas att Söderttälje inte tagit emot en enda anvisad nyanländ, varför de inte har behövt bekymra sig över bostäder för sådana!

Södertälje är bidragsberoende: "År 2004 fick Södertälje utjämnings- och statbidrag per person som motsvarade rikssnittet med 4 238 kr per person. År 2015 hade det mer än fyrfaldigats till 17 770 kr medan rikssnittet hade knappt fördubblats till 8131 kr per person."
Tack för intressant länk! Det är klart att när det argumenteras mot "miljardrullningen" för nya spårförbindelser och det blandas ihop med flyktingmottagande så behövs det motargument. Den nämnda artikeln kommer med goda sådana. :)

Läste vidare om miljardrullning. I Joel Godners artikel står att Södertälje 2013-2015 tog emot 3220 flyktingar mot Täbys 165. Enligt Migrationsverket (länk: http://www.migrationsverket.se/Andra-ak ... sokan.html) så får kommunerna 2017 224000 kr per nyanländ i grundersättning i början av året. Sedan finns schablonbelopp som varierar mellan 52400 kr och 126400 kr, beroende på olika omständigheter. Sedan fortsätter sidan med ersättningar för eget boende och annat. Jag räknar inte på det, men det borde ju stå helt klart att Södertälje erhållit avsevärt mycket mer statliga pengar än Täby. Då avseende flyktingmottagande.

Läste Leif Gripestams replik (från Täby). Där förklaras att det stora flyktingmottagandet i Södertälje beror på att flyktingar FRIVILLIGT sökt sig dit och ORDNAT EGET BOENDE. Förra året tog inte Södertälje emot en enda anvisad flykting! Vill vi inte bygga murar inom Sverige av Trumpmodell, så ska vi väl ändå inte hindra flyktingar att flytta inom landet och bosätta sig hos sina landsmän och därmed befria kommunerna från den svåra frågan med att ordna boende?

Jag vet att det finns stora problem i Södertälje med det segregerade boendet. Leif Gripestam, Täby, är inne på tankegången att vill man lösa de problem som finns i Södertälje så är det kommunpolitikerna där som måste hitta lösningar. Och det betyder i klartext Boel Godner själv. Att stoppa de pengar som är kopplade till bostadsbyggande i Täby och utvecklande av infrastrukturen där, kommer inte att lösa problemen i Södertälje! Det är naivt att tro det! Som det skrivits så många gånger i denna tråd, så är det vitt skilda saker!

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 26 januari 2017 22:36
av Mr G
Hpdnfk skrev: Södertäljes invånare bidrar till statskassan precis lika mycket som invånare i andra kommuner. Blanda inte in det kommunala utjämeningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra.
Det där kan du väl inte tro på själv! Behövs inte ens någon vidare kontroll för att bemöta ditt påstående. Jag vill inte kalla det för en lögn, för det känns som att du inte begriper bättre.

De viktigaste inkomstkällorna för staten är dessa i miljarder kronor

Direkta skatter på arbete 561,4
Indirekta skatter på arbete 490,1
Skatt på kapital 226,7
Mervärdesskatt 381,0
Punktskatter 121,4

Menar du på allvar att du tror att Södertäljes invånare bidrar lika mycket som Täbys i någon av de fem posterna?

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 26 januari 2017 23:42
av Ute och åker
Mr G skrev:
Hpdnfk skrev: Södertäljes invånare bidrar till statskassan precis lika mycket som invånare i andra kommuner. Blanda inte in det kommunala utjämeningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra.
Det där kan du väl inte tro på själv! Behövs inte ens någon vidare kontroll för att bemöta ditt påstående. Jag vill inte kalla det för en lögn, för det känns som att du inte begriper bättre.

De viktigaste inkomstkällorna för staten är dessa i miljarder kronor

Direkta skatter på arbete 561,4
Indirekta skatter på arbete 490,1
Skatt på kapital 226,7
Mervärdesskatt 381,0
Punktskatter 121,4

Menar du på allvar att du tror att Södertäljes invånare bidrar lika mycket som Täbys i någon av de fem posterna?
Jag tror bestämt det var Astrid Lindgren som skrev en saga om Pomperipossa i Monismanien, efter att hon upptäckt att hon betalade 102% i skatt. Poängen i sagan är att den skatt man betalar ska stå i rimlig proportion till sin inkomst. Apropå att "inte begripa bättre", så var dåvarande finansminister Strängs svar att Astrid Lindgren hade djup okunskap om skattesystemet med den lilla knorren "Men det sista begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara".

Börjar man ta hänsyn till hur stor ANDEL (alltså procentuellt sett) varje kommuninvånare betalar i de där olika statliga skatterna, så KAN det hända att i NÅGON av de fem posterna så betalar Södertäljebon större andel av sin inkomst än vad Täbybon gör. Punktskatter drabbar alkohol, tobak, energi och bensin hårt. Är det verkligen så troligen att den genomsnittlige Täbybon betalar större andel av sin inkomst till dessa punktskatter? Hur är det momsen? Går hela lönen efter skatt åt för att köpa mat och andra livsförnödenheter med moms, så kanske det är en större andel av inkomsten som går till moms, jämfört med den välbärgade som kanske ägnar sig åt momsfria fastighetsaffärer med sina pengar?

Ja, ja, jag ifrågasätter hur det ligger till, för jag begriper inte bättre. Jag tycker bara att det är bra om man kan se saker från mer än ett håll. :)

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: fredag 27 januari 2017 5:16
av Hpdnfk
Mr G skrev:
Hpdnfk skrev: Södertäljes invånare bidrar till statskassan precis lika mycket som invånare i andra kommuner. Blanda inte in det kommunala utjämeningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra.
Det där kan du väl inte tro på själv! Behövs inte ens någon vidare kontroll för att bemöta ditt påstående. Jag vill inte kalla det för en lögn, för det känns som att du inte begriper bättre.

De viktigaste inkomstkällorna för staten är dessa i miljarder kronor

Direkta skatter på arbete 561,4
Indirekta skatter på arbete 490,1
Skatt på kapital 226,7
Mervärdesskatt 381,0
Punktskatter 121,4

Menar du på allvar att du tror att Södertäljes invånare bidrar lika mycket som Täbys i någon av de fem posterna?
I genomsnitt bidrar invånarna olika mycket. Men på individnivå spelar det ingen roll vilken kommun man bor i, och det är precis lika korrekt att tala om "våra skattepengar" oavsett om man bor i Södertälje eller Täby. I Sverige har vi nämligen demokrati, men du kanske tycker att vi ska införa rösträtt baserat på det genomsnittliga skattebidraget i den kommun man bor i?

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: fredag 27 januari 2017 15:15
av Mr G
Hpdnfk skrev:
I genomsnitt bidrar invånarna olika mycket. Men på individnivå spelar det ingen roll vilken kommun man bor i, och det är precis lika korrekt att tala om "våra skattepengar" oavsett om man bor i Södertälje eller Täby. I Sverige har vi nämligen demokrati, men du kanske tycker att vi ska införa rösträtt baserat på det genomsnittliga skattebidraget i den kommun man bor i?

Det var en märklig kommentar, och hur du kom in på synen på demokrati här är för mig en fullkomlig gåta. Jag kommenterar det inte mer, för att det helt enkelt inte är värt det.

Diskussionen handlade om Södertäljedamens åsikt "Varför skall våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun som konstant vägrat ställa upp när våra invånare har fått ta ett oproportionerligt ansvar för Storstockholmsregionens flyktingmottagande?" och att hon inte har något fog för att skriva så då Södertäljeborna i det här fallet knappast bidrar med skattepengar som kan användas i andra kommuner. Södertälje är i själva verket en av de kommuner i landet som inte klarar sig på egna skatteintäkter, och skulle vara bankrutt om inte det statliga skatteutjämningssystemet fanns. Finns helt enkelt inga pengar i Södertälje att ge till andra kommuner.

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: lördag 28 januari 2017 22:03
av Magnus Ahltorp
Mr G skrev: Södertälje är i själva verket en av de kommuner i landet som inte klarar sig på egna skatteintäkter, och skulle vara bankrutt om inte det statliga skatteutjämningssystemet fanns. Finns helt enkelt inga pengar i Södertälje att ge till andra kommuner.
Vilket i sin tur beror på vadå? Södertälje kommuns utgifter? Eller invånarnas inkomster? Eller något annat?

Vad anser du att det beror på att Täby kommun får in 36% mer skatt per invånare än Södertälje kommun?
Mr G skrev: Diskussionen handlade om Södertäljedamens åsikt
Lennart Petersen skrev: Sen börjar jag personligen bli något less på den där tantens patetiska ömkanden
Måste en kvinna benämnas som "dam" eller "tant" så fort man inte håller med henne?

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: söndag 29 januari 2017 12:12
av Mr G
Magnus Ahltorp skrev: Vilket i sin tur beror på vadå? Södertälje kommuns utgifter? Eller invånarnas inkomster? Eller något annat?

Vad anser du att det beror på att Täby kommun får in 36% mer skatt per invånare än Södertälje kommun?
Det är en annan diskussion och den har inget i den här tråden att göra. Det här handlade om att kvinnan (damen är det inte bra att säga tycks du mena) hävdar att Södertäljebornas skattepengar går till projekt i andra kommuner, och vad jag förstår tycks du hålla med om att det inte finns några pengar att omfördela från Södertälje. Om det är orättvist eller inte tänker jag inte diskutera här.

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: söndag 29 januari 2017 18:57
av dr Cassandra Nojdh
Magnus Ahltorp skrev:
Mr G skrev: Södertälje är i själva verket en av de kommuner i landet som inte klarar sig på egna skatteintäkter, och skulle vara bankrutt om inte det statliga skatteutjämningssystemet fanns. Finns helt enkelt inga pengar i Södertälje att ge till andra kommuner.
Vilket i sin tur beror på vadå? Södertälje kommuns utgifter? Eller invånarnas inkomster? Eller något annat?

Vad anser du att det beror på att Täby kommun får in 36% mer skatt per invånare än Södertälje kommun?

Försöker du blanda bort korten. Ahltorp? Någon måtta får det väl ändå vara på populismen! Godners yttrande kan bara förstås som att hon gör sig till talesperson (obs! genusneutralt!) för Södertäljes skattebetalare som kollektiv ("Varför ska våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun..."). Snacket ovan om "på individnivå" är ju bara brännvinsadvokatyr.

Då kan det vara på sin plats att ta fram lite siffror, för den som vill bedriva en faktabaserad diskussion alltså, och inte hemfalla åt populistiska floskler som " Det måste bli ett stopp på miljardrullningen till moderatstyrda delar av regionen!". Dessutom efterfrågar vederbörande "Nån sorts bevis för det sista påståendet? Visst låter det rimligt, men...." (om statsskatteuttaget i Täby). För den intresserade är det lätt att gå in i SCBs statistikdatabas och hämta ut lite uppgifter. Till skillnad från mr. G använder jag 2014 som jämförelseår, eftersom den statistikserie som utvisar inbetalda statsskatter fn. inte sträcker sig längre än så. Siffrorna gäller alltså Södertälje, med Täbys siffror inom parentes (allt i milj. kr):
Statlig skatt på förvärvsinkomster: 283 (1184)
Statlig skatt på kapitalinkomster: 396 (1084)
Kommunalekonomiskt utjämningsbidrag: 1276 (-295), sedan tillkommer i Södertäljes fall ytterligare statsbidrag

Det kommunalekonomiska utjämningssystemet finansieras, tvärt emot vad en del här tycks tro ("Blanda inte in det kommunala utjämningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra"), huvudsakligen med statliga pengar
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/ ... ssystemet/
De kommunala tillskottet utgör endast en mindre del. Det är således korrekt att konstatera att Södertäljes skattebetalare inte ger något nettotillskott till statskassan. "Ute och åker" efterfrågar uppgifter om hur konsumtionsskatterna drabbar olika kommuners invånare, men en sådan statistik torde vara omöjlig att sammanställa eftersom det inte går att fastställa var någonstans resp. kommuninvånare förlägger sin skattepliktiga konsumtion.

Sedan finns det en annan aspekt på detta, som alla sk. "demokratiförespråkare" inte tänkt på, nämligen rättsstaten. Statsbidragssystemet ska överhuvud taget inte användas för att centralmakten ska kunna bestraffa kommuner som inte för den politik centralmakten vill.

Grunden till allt detta är den illa hopkomna anvisningslagen (SFS 2016:38)
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... nyanlanda/
som fn. saknar sanktionsmöjligheter, även om ansvarigt statsråd "öppnat" för en förändring av detta. Sanktioner får nämligen bara drabba både fysiska och juridiska personer om det finns ett tydligt och förutsägbart lagstöd för detta. Dessutom får inte lagar utfärdas hursomhelst, de får t.ex. inte strida mot grundlagen. Sedan det groteska uppenbarhetsrekvisitet i Regeringsformen avskaffades har domstolarna möjligheter att grundlagspröva lagstiftning ökat betydligt. Men det beror ju på vilken grundlagssyn man har, om man bara ser en författning som en teknisk arbetsordning för staten, ungefär som en föreningsstadga, eller som ett överordnat rättssystem. Redan överklagadeförbudet i 9§ i den befintliga lagtexten kan strida mot europarätten och således mot grundlagen.

PS och för fullständighetens skull - Endast om man tar med den statliga inkomstskatt som företagen verksamma i Södertälje betalar in blir Södertälje en nettobetalare till statskassan. Såhär ser siffrorna ut (fortfarande inkomstår 2014 och SCBs statistikdatabas som källa):
Södertälje:
Totalt debiterad statlig skatt på förvärvsinkomster 3178 milj.kr, varav från fysiska personer 283 milj. kr (som tidigare)
Täby:
Totalt debiterad statlig skatt på förvärvsinkomster 1654 milj.kr, varav från fysiska personer 1184 milj. kr (som tidigare)

En ytterst välvillig tolkning av Godners yttrande skulle kunna vara att de 2895 milj. kr. som företagen verksamma i Södertälje betalar in också är "våra" skattepengar.

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: söndag 29 januari 2017 20:08
av Hechtwagen
Men hur lite skatt skulle innevånarna i Södertälje kunna betala innan det blev ett problem i ovanstående resonemag?
Det är ett välkänt faktum att den allra rikaste procenten (den som får Sjöstedt att hyperventilera) inte är några hemska parasiter utan i själva verket bidrar i allra högsta grad till välfärden.

De 0,7 % av löntagarna i Sverige som betalar mest inkomstskatt i Sverige betalar 7% av all inkomstskatt i Sverige. Är det bättre om dessa 7% lämnar landet?

Ja se vänstern...

Och dessutom är det landstinget och inte staten som betalar lejonparten av kollektivtrafiken i Stockholm!

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: måndag 30 januari 2017 23:10
av Magnus Ahltorp
dr Cassandra Nojdh skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Mr G skrev: Södertälje är i själva verket en av de kommuner i landet som inte klarar sig på egna skatteintäkter, och skulle vara bankrutt om inte det statliga skatteutjämningssystemet fanns. Finns helt enkelt inga pengar i Södertälje att ge till andra kommuner.
Vilket i sin tur beror på vadå? Södertälje kommuns utgifter? Eller invånarnas inkomster? Eller något annat?

Vad anser du att det beror på att Täby kommun får in 36% mer skatt per invånare än Södertälje kommun?

Försöker du blanda bort korten. Ahltorp? Någon måtta får det väl ändå vara på populismen! Godners yttrande kan bara förstås som att hon gör sig till talesperson (obs! genusneutralt!) för Södertäljes skattebetalare som kollektiv ("Varför ska våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun...").
Ja, det kan man väl säga att jag försöker. I alla fall påpeka att just Södertäljes invånarnas inkomster borde vara ganska irrelevanta för diskussionen om statsstöd till Roslagsbanan. Alltså är det inte relevant att diskutera huruvida Södertälje kommun klarar sig på egna skatteintäkter eller inte.

Nämna genus går väl normalt sett för sig, men när det görs en poäng av vilket kön någon har för att utmåla den som extra dålig så tycker jag att det är ett övertramp.

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 11:22
av dr Cassandra Nojdh
Magnus Ahltorp skrev: Ja, det kan man väl säga att jag försöker. I alla fall påpeka att just Södertäljes invånarnas inkomster borde vara ganska irrelevanta för diskussionen om statsstöd till Roslagsbanan. Alltså är det inte relevant att diskutera huruvida Södertälje kommun klarar sig på egna skatteintäkter eller inte.
Visst. Det kan du ju tycka. Nu är bara det att Godner avslutar sitt inlägg med
Varför ska våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun som konstant vägrat ställa upp när våra invånare har fått ta ett oproportionerligt ansvar för Stockholmsregionens flyktingmottagande?
Hon gör alltså explicit gällande att det går statliga skattepengar från Södertälje till (direkt eller indirekt) kommuner som hon inte gillar, vilket alltså är felaktigt (om man inte tycker att de statsskatter företagen i Södertälje betalar in också är "våra"). Hade hon sagt "skattepengar" i största allmänhet hade det varit en annan sak, men genom hon refererar till Södertälje så blir mina siffror relevanta.

Att tycka att anvisningslagen borde kompletteras med sanktionsmedel är en fullt legitim åsikt (därmed inte sagt att sådana är förenliga med grundlagen, och bortsett från att det knappast skulle ju att få igenom en sådan lagändring med nuvarande sammansättning i riksdagen). Att hävda att man ska använda statsbidragssystemet för detta ändamål är det däremot inte inte! Vore man populist skulle man lika gärna kunna vända detta mot Södertälje kommun, så som en del bemötande debattinlägg har antytt, men den typen av pajkastning betackar jag mig för.

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 12:10
av TKO
Mr G skrev:
Hpdnfk skrev: Södertäljes invånare bidrar till statskassan precis lika mycket som invånare i andra kommuner. Blanda inte in det kommunala utjämeningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra.
Det där kan du väl inte tro på själv! Behövs inte ens någon vidare kontroll för att bemöta ditt påstående. Jag vill inte kalla det för en lögn, för det känns som att du inte begriper bättre.

De viktigaste inkomstkällorna för staten är dessa i miljarder kronor

Direkta skatter på arbete 561,4
Indirekta skatter på arbete 490,1
Skatt på kapital 226,7
Mervärdesskatt 381,0
Punktskatter 121,4

Menar du på allvar att du tror att Södertäljes invånare bidrar lika mycket som Täbys i någon av de fem posterna?
Södertäljes bidrag till det svenska FOLKHUSHÅLLET är naturligtvis många gånger större än vad Täbys är. Har någon hört talas om någon stor exportindustri i nordostsektorn? Eller någon produktiv verksamhet över huvud taget? Nej Täby är en tärande kommun som lever på det som produceras på andra ställen...

/TKO

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 12:23
av TKO
Det var naturligtvis ett misstag att starta denna diskussion, i varje fall inom kategorin "spårtrafik". För nästan inget i debatten har berört spårtrafik...

Jag misstänker att det som väckt idén hos Boel Godner är den skeva fördelningen av SLL:s tunga investeringar i spårtrafik. Här har ju nordostsektorn fått en orimligt stor del av potten, och när det nu skall satsas söder om Slussen sker det naturligtvis i Nacka!

/TKO

(Det är lite förvånande att moderatorn inte flyttat tråden till "Ordet är fritt" - där skulle inläggen passa bättre!)

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 12:48
av Harald
TKO skrev:Jag misstänker att det som väckt idén hos Boel Godner är den skeva fördelningen av SLL:s tunga investeringar i spårtrafik. Här har ju nordostsektorn fått en orimligt stor del av potten, och när det nu skall satsas söder om Slussen sker det naturligtvis i Nacka!
Kan det möjligen vara så att man investerar där det behövs? Till Södertälje finns ju redan en dubbelspårig järnväg som har bra kapacitet efter att staten för över 20 år sedan byggde en särskild bana för fjärrtrafiken. Att SLL:s investeringar till stor del går till nordost och sydost beror väl på att staten inte håller med banor i de sektorerna som den gör i andra sektorer. Ska SLL investera i överkapacitet till Södertälje bara för att det ska bli "rättvist"?

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 12:54
av Ute och åker
TKO skrev:Det var naturligtvis ett misstag att starta denna diskussion, i varje fall inom kategorin "spårtrafik". För nästan inget i debatten har berört spårtrafik...
Nja, möjligen var det följande proklamation som väckte viss förundran. "Maybe not Your finest hour": ;)
TKO skrev:Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli ett stopp på miljardrullningen till moderatstyrda delar av regionen!
Men sedan, plötsligt som en finne på näsan, så drog du till med detta briljanta retoriska mästerverk! Applåder från mig! :)
TKO skrev:Södertäljes bidrag till det svenska FOLKHUSHÅLLET är naturligtvis många gånger större än vad Täbys är. Har någon hört talas om någon stor exportindustri i nordostsektorn? Eller någon produktiv verksamhet över huvud taget? Nej Täby är en tärande kommun som lever på det som produceras på andra ställen...
Att vässa sina argument, då det man skriver ifrågasätts, är ett bra debattknep! :)

Jag avrundar med att själv försöka skriva något retoriskt: "Tack och lov skolade Täby kommun en man som visade sig ha statsmannamässig förmåga att stå emot kraven från "den andra sidan" på miljardrullning av svenska skattepengar (och lånepengar) då den ekonomiska krisen slog till runt 2008 och svindlerierna i Saab Automobile drog iväg. Hans namn var Fredrik Reinfeldt."

Det är inte något politiskt statement från min sida. Bara en utpustande tanke att det var då för väl att inte Mona Sahlin och Lars Ohly styrde landet under de åren. De hade nog aldrig utsett Magdalena Andersson till finansminister, som jag är ganska tacksam för är den som håller hårt i penningpåsen idag. ;)

Bortsett från om det ena eller andra hör till det tredje eller fjärde, så tycker jag det har varit en bra och allmänbildande diskussion. Jag uppskattar de svängar den tagit och att den inte alltid tagit "raka spåret". :D

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 13:12
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:
Mr G skrev:
Hpdnfk skrev: Södertäljes invånare bidrar till statskassan precis lika mycket som invånare i andra kommuner. Blanda inte in det kommunala utjämeningssystemet. Det syftar till att jämna ut skatteintäkterna från kommunalskatterna och har inget med statens skattepengar att göra.
Det där kan du väl inte tro på själv! Behövs inte ens någon vidare kontroll för att bemöta ditt påstående. Jag vill inte kalla det för en lögn, för det känns som att du inte begriper bättre.

De viktigaste inkomstkällorna för staten är dessa i miljarder kronor

Direkta skatter på arbete 561,4
Indirekta skatter på arbete 490,1
Skatt på kapital 226,7
Mervärdesskatt 381,0
Punktskatter 121,4

Menar du på allvar att du tror att Södertäljes invånare bidrar lika mycket som Täbys i någon av de fem posterna?
Södertäljes bidrag till det svenska FOLKHUSHÅLLET är naturligtvis många gånger större än vad Täbys är. Har någon hört talas om någon stor exportindustri i nordostsektorn? Eller någon produktiv verksamhet över huvud taget? Nej Täby är en tärande kommun som lever på det som produceras på andra ställen...

/TKO
Vad som menas med "bidrag till det svenska folkhushållet" är inte sådär väldigt glasklart, men det ju intressant att så esoteriska argument börjar tillgripas..........

Om vi håller oss till vad som är mätbart kan väl den statsskatt som inte betalas in av fysiska personer eventuellt vara ett mått på detta, på det sätt jag framhållit förut. För inkomståret 2014 rör det sig (vilket lätt kan räknas fram ur de siffror jag angivit tidigare) 2895 milj. kr för Södertälje och 500 milj. kr. för Täby. Sedan kan det ju diskuteras både en och två gånger hur stor omfattning Södertälje kommun faktiskt bidragit till att dessa företag kunnat leverera in så pass mycket stålar till statskassan. I övrigt ger mina siffror inget stöd för påståendet att "Täby är en tärande kommun som lever på det som produceras på andra ställen". Men vi har ju alla våra fördomar.......

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: tisdag 31 januari 2017 13:15
av dr Cassandra Nojdh
TKO skrev:Det var naturligtvis ett misstag att starta denna diskussion, i varje fall inom kategorin "spårtrafik". För nästan inget i debatten har berört spårtrafik...

Jag misstänker att det som väckt idén hos Boel Godner är den skeva fördelningen av SLL:s tunga investeringar i spårtrafik. Här har ju nordostsektorn fått en orimligt stor del av potten, och när det nu skall satsas söder om Slussen sker det naturligtvis i Nacka!

/TKO

(Det är lite förvånande att moderatorn inte flyttat tråden till "Ordet är fritt" - där skulle inläggen passa bättre!)
Ja, det kan man ju tro. Skulle vara så är det både ohederligt och populistiskt att koppla ihop det med flyktingmottagningen. Och som jag kommer att upprepa, om och om igen, statsbidragssystemet ska inte användas för bestraffningar!

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 02 februari 2017 13:05
av TKO
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad som menas med "bidrag till det svenska folkhushållet" är inte sådär väldigt glasklart, men det ju intressant att så esoteriska argument börjar tillgripas..........
---klipp---
På samma sätt som vi kan nöjaktigt beräkna bruttoNATIONALprodukten för hela riket är det fullt möjligt att utföra samma beräkning för mindre geografiska områden, t ex en primärkommun. Detta är knappast ett esoteriskt argument, även om Järna ligger i Södertälje kommun...

Så jag rekommenderar den goda doktorn att ägna mindre tid åt att skapa orddimmor och mer tid till faktastudier - så kanske det är möjligt att föra en seriös debatt!

(Börja t ex med att helt förutsättningslöst göra en mycket grov uppskattning av bruttoKOMMUNprodukten för Täby. Jo det finns en hel del handel både i kommuncentrat och i Arninge, och naturligtvis en relativt stor offentlig sektor. Men sen är det väl stopp? Där har vi Täbys bidrag till folkhushållet!)

/TKO

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Postat: torsdag 02 februari 2017 14:31
av vetendel
TKO skrev: (Börja t ex med att helt förutsättningslöst göra en mycket grov uppskattning av bruttoKOMMUNprodukten för Täby. Jo det finns en hel del handel både i kommuncentrat och i Arninge, och naturligtvis en relativt stor offentlig sektor. Men sen är det väl stopp? Där har vi Täbys bidrag till folkhushållet!)
/TKO
Det är väl en smula schablonartat att räkna all verksamhet i ett företag med huvudkontor i en ort som produktion i denna ort. Scania är ju t ex en världskoncern med anställda både på andra håll i Sverige och i världen i övrigt. Inte heller är det väl så att alla med arbetsplats i orten Södertäje även är bosatta där?

Det kan ju också vara så att många som är bosatta i Täby utför för samhället nyttigt arbete i andra kommuner.