Sida 2 av 2

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: lördag 04 februari 2017 22:31
av Lars Stegenius
Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: söndag 05 februari 2017 13:06
av Jan_Bäckström
2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.

Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.

*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.

/ Janne

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: söndag 05 februari 2017 16:00
av Lars Stegenius
Jan_Bäckström skrev:2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.

Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.

*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.

/ Janne
Hoppas att man kan bevara åtminstone en del av den nu över hundraåriga miljön i depån när man rustar upp. Konferensrummet var ju en upplevelse.

//Lars S

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: onsdag 03 maj 2017 15:20
av HDWF
Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: onsdag 03 maj 2017 15:30
av BSB101
HDWF skrev:Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse
Ombord på pendeltåget används dessa fällbara säten ofta och det utan att ha en barnvagn eller cykel i knät. Ibland har folk dock en barnvagn framför sig när man sitter ner.

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: måndag 08 maj 2017 16:22
av Leif Steen
Det hade inte varit en så stor affär att utrusta Saltis vagnar med elektroniska skyltar och Buss-PC á la Roslagsbanan. Någon som vet om diskussionen förts ?

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: måndag 08 maj 2017 16:25
av Odd
SL tillhandahåller inte Buss-PC längre, så det får bli nåt annat i så fall, men det skulle nog inte vara så stor affär.

Menar du hela paketet eller bara yttre?

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: måndag 08 maj 2017 16:30
av Leif Steen
Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.

Men visst, det kunde säkert tänkas en RB light. Om man vill........alltså.

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: tisdag 09 maj 2017 0:25
av Odd
Leif Steen skrev:Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.

Men visst, det kunde säkert tänkas en RB light. Om man vill........alltså.
Det är inte raketteknik det handlar om, och det känns som att utrustningen på RB var förlegad redan innan den ens installerades. :-/

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: lördag 13 maj 2017 17:05
av Bussmicke
Lars Stegenius skrev:
JohanB skrev: Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.
Synd det inte blev av, hade varit intressant.

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: lördag 13 maj 2017 17:07
av Bussmicke
Lars Stegenius skrev:Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?
Hur många C6H byggs om?

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: måndag 15 maj 2017 16:49
av Hechtwagen
Ett vagnpar enligt info i tråden!

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: lördag 11 augusti 2018 13:21
av Bussmicke
Kommer fler att byggas om? I så fall när och vilka vagnar?

Re: Nya vagnar på Saltis

Postat: lördag 11 augusti 2018 13:26
av daniel_s
Bussmicke skrev:Kommer fler att byggas om? I så fall när och vilka vagnar?
I dagsläget är inget beslut fattat om ombyggnad av fler vagnpar.