Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev: Sorry, jag får inte ihop det. Är det viktigt för SL att bolagen inte ställer in, medan det är meningslöst för resenärerna om man kör?
Samma förseningar, näst intill stillastående, gäller väl även för bilisterna i så fall? Och det är väl bilisterna man i första hand önskar att de skulle tycka att det är meningslöst att köra? Om man nu menar det är de som ställer till det? ;)
Allt går att missförstå när den hornbeklädda läser den heliga skriften. Det är viktigt för SL att bolagen inte ställer in mer än vad som är absolut nödvändigt. Det är meningslöst för resenärerna om alla bussar fastnar på motorvägen och blir stående där i fem timmar. Eller om man kör från en knutpunkt till en bit ute i ödemarken, där bussen inte kommer vidare för att det är hinder på vägen. Men vad som är ointressant är om det är meningslöst att köra utifrån bolagens vitespåföljder eller ej - det var det som jag avsåg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
roggek skrev:De med "tummen mitt i handen", snålar nog in på bytet till vinterdäck fram till emot 1 december (jävligt korkat lagdatum!),
Vad är det som är korkat med det datumet? Skulle ens säkerheten vinna något om man införde ett krav på vinterdäck från 1 november? Det skulle väl med till sannolikhet gränsande visshet innebära att folk fick sitta och köra på barmark 25-30 dagar och nöta ut dubbarna innan vintern ens börjat?
Valet av datum är en svår avvägningsfråga. Jag undrar om det inte är en fördel om däcken får rulla lite på bra väglag innan de hamnar på blankisen? Alltså att gummit behöver mjukas upp något efter sommarförvaringen?
Hur mycket ligger det i detta uppmjukande? Blankis är för övrigt det väglag där just dubbarna gör störst nytta, då vill man dels inte ha kört ner dubbarna mot barmark och dels kvittar det nästan hur själva däcket i övrigt är. Däremot vid snömodd och liknande som torde varit ett problem nu senaste dagarna så har väl gummit och mönstret mest betydelse.
LÅ1 skrev:Det är väldigt få, om några, som skiftar däck efter prognoserna. Alltså sätter på vinterdäck när de tror att de behövs, och sedan skiftar tillbaka till sommardäcken om det blir mildare.
Det skulle väl vara t.ex. taxibolag och liknande som kör riktigt mycket och som dessutom har såpass mycket fordon och vettig lokal att det lönar sig att ha vettiga verktyg. (Alla har väl råd med en garagedomkraft och en mutterdragare, men ska det funka att byta däck flera gånger per vinter på något dussin bilar så ska väl mutterdragaren gärna vara lite bättre, och så vill man nog ha vettiga grejer för att flytta runt på däcken och smidigt plocka i/ur förvaring).

Däremot torde det väl vara rätt många som faktiskt har koll på prognoserna och avgör när det är dags att lägga på vinterdäcken.
LÅ1 skrev:Jag har en känsla av att de som bor på landsbygden och som verkligen måste iväg till jobbet oavsett väglag och som inte har andra alternativ än egen bil, de sätter på vinterdäcken tidigt. Här i Stockholm är det nog många som är lite för optimistiska och ger sig ut på vägarna med sommardäck när de inte borde. Och kanske även om de har alternativ. Kom ihåg att man redan på onsdagsmorgonen kunde inse vilket väglag det var. Och då gick all kollektivtrafik, tror jag. Men ändå körde många med sommardäck.
Det finns väl också en förståelse för att ta ut flex eller liknande just för att byta däck på bilen om man bor en bit från Stockholm.

Men hur som helst så är det väl ändå ett brott mot trafikreglerna att köra med för dåliga däck i förhållande till (väl förutsägbart) väglag - så varför får folk inte böter för att de kört fast i snömodd med sommardäck? Är lagen för tandlös?
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:Allt går att missförstå när den hornbeklädda läser den heliga skriften. Det är viktigt för SL att bolagen inte ställer in mer än vad som är absolut nödvändigt. Det är meningslöst för resenärerna om alla bussar fastnar på motorvägen och blir stående där i fem timmar. Eller om man kör från en knutpunkt till en bit ute i ödemarken, där bussen inte kommer vidare för att det är hinder på vägen. Men vad som är ointressant är om det är meningslöst att köra utifrån bolagens vitespåföljder eller ej - det var det som jag avsåg.
Hornbeklädda? Jag frågade ju bara om följande formulering. Kanske inte alla tycker det är meningslöst att köra även om det är stillastående köer? Det hade väl inte med hinder i ödemarken att göra? Bara den hornbeklädda läser väl så? ;)
Lars_L skrev:Det är väl en del entreprenörer som kanske kunde ha varit något snabbare med att dra igång trafiken - samtidigt är det ju någonstans rätt meningslöst om bussarna bara fastnar i stillastående köer.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Claes Thure Moberg »

M_M skrev: Det skulle väl vara t.ex. taxibolag och liknande som kör riktigt mycket och som dessutom har såpass mycket fordon och vettig lokal att det lönar sig att ha vettiga verktyg.
Jag har kört en hel del droska i Tromsö i Nord-Norge. Den åkare jag körde åt hade ett litet centralt beläget garage med alla verktyg. Vi körde normalt på dubbfri vinterdäck. I garaget stod det också en sats med dubbade vinterdäck. Och det var däck som var totalt olagliga - rena rallydäcken. Men vi bytte fram och tillbaka hela vintern.

Det kunde vara så att nattchaffisen noterade vid si så där 02 att hela byen började täckas av isföre. Då gick han in och skiftade hjul, en operation som tog si där 7-8 minuter. Men när klockan blev 10 på förmiddagen var det barmark igen och då skiftade dagchaffisen tillbaka. Så kunde det ske att man vid goda förhållanden i staden fick en långtur till inlandet. Då tog man med paxen förbi garaget - skiftade hjul och startade mätaren där och då. Ingen klagade någonsin.

Så min erfarenhet är att har man bara rätt prylar tillgängliga på ett förnuftigt ställe så är det gjort på noll komma niks att skifta hjul efter förhållandena. Vilket också är ekonomi eftersom du inte nöter ned de goda dubben på barmark så att de är dåliga när det faktiskt blir vinterföre.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Valet av datum är en svår avvägningsfråga. Jag undrar om det inte är en fördel om däcken får rulla lite på bra väglag innan de hamnar på blankisen? Alltså att gummit behöver mjukas upp något efter sommarförvaringen?
Hur mycket ligger det i detta uppmjukande? Blankis är för övrigt det väglag där just dubbarna gör störst nytta, då vill man dels inte ha kört ner dubbarna mot barmark och dels kvittar det nästan hur själva däcket i övrigt är. Däremot vid snömodd och liknande som torde varit ett problem nu senaste dagarna så har väl gummit och mönstret mest betydelse.
Jag tänkte på halt väglag eller vinterväglag. Vet inte varför jag råkade skriva blankis. För där är det ju dubben som har den allra största betydelsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:
roggek skrev:De med "tummen mitt i handen", snålar nog in på bytet till vinterdäck fram till emot 1 december (jävligt korkat lagdatum!),
Vad är det som är korkat med det datumet? Skulle ens säkerheten vinna något om man införde ett krav på vinterdäck från 1 november? Det skulle väl med till sannolikhet gränsande visshet innebära att folk fick sitta och köra på barmark 25-30 dagar och nöta ut dubbarna innan vintern ens börjat?
Jag skall ge dig ett citat ur DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kiruna ... rojningen/

"Omständigheterna skiljer sig självklart mellan Kiruna och Stockholm, men det finns vissa aspekter av hur det fungerar i Kiruna som möjligen kommuner söderut i landet hade kunnat inspireras av.

Allmänhetens vana vid att hantera snö är en viktig anledning till att det inte blir några större problem i Kiruna när snön väl kommer, menar Christer Roos.
– Vi är vana vid vintern. Alla vet ju att snön kommer. Man byter inte till vinterdäck på bilen när snön väl är där, utan innan den kommer, säger han.
Enligt Christer Roos byter många i Kiruna till vinterdäck redan i september eftersom snön normalt sett börjar falla redan i oktober.

Och han tror att stockholmarna väntar för länge med just däckbytet inför vintern:
– Det blir ju rena katastrofen då, säger han."
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av 218 »

Lars_L skrev:Det är väl en del entreprenörer som kanske kunde ha varit något snabbare med att dra igång trafiken - samtidigt är det ju någonstans rätt meningslöst om bussarna bara fastnar i stillastående köer.
[/quote]

Om man nu tänker sig tanken att samma situation uppstår när det är 20-30 grader kallt ute då hade det inte alls varit en bagatell om man satt i en varm buss eller gick i kyla och snö. T.o.m en fråga om liv eller död! Ett scenarie som inte är helt otänkbart!

218
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Lars_L »

Lars_L skrev:Det är väl en del entreprenörer som kanske kunde ha varit något snabbare med att dra igång trafiken - samtidigt är det ju någonstans rätt meningslöst om bussarna bara fastnar i stillastående köer.
218 skrev: Om man nu tänker sig tanken att samma situation uppstår när det är 20-30 grader kallt ute då hade det inte alls varit en bagatell om man satt i en varm buss eller gick i kyla och snö. T.o.m en fråga om liv eller död! Ett scenarie som inte är helt otänkbart!

218
Är väl dock inte säkert på att lösningen är att stå och puttra i en kö i fem timmar. I ett sådant läge kan det väl kanske vara säkrare att stå och vänta på pendeltågsstationen i värmen där.

Men naturligtvis får man göra en annan bedömning om det är 20 minusgrader ute. Vet väl dock inte om lösningen för den skull är att sitta fast på en motorväg, utan snarare att ordna mobila värmestugor. Och givetvis framförallt att militären, eller vilka man nu sätter in, bara i sådana fall får ta och flytta bort bilar som fastnat med sina sommardäck på vägarna och som blockerar trafiken, så att bussarna kan komma fram.

Går det att komma fram med bussarna - ska man ju dock se till att man kör - då finns ju inga förmildrande omständigheter. Att förarna har svårt att komma till garaget får ju exempelvis inte vara ett försvar för att inte köra full trafik. Det ska man ju helt enkelt ha en krisplanering för.
Senast redigerad av Lars_L den fredag 11 november 2016 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:
daniel_s skrev:
roggek skrev:De med "tummen mitt i handen", snålar nog in på bytet till vinterdäck fram till emot 1 december (jävligt korkat lagdatum!),
Vad är det som är korkat med det datumet? Skulle ens säkerheten vinna något om man införde ett krav på vinterdäck från 1 november? Det skulle väl med till sannolikhet gränsande visshet innebära att folk fick sitta och köra på barmark 25-30 dagar och nöta ut dubbarna innan vintern ens börjat?
Jag skall ge dig ett citat ur DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kiruna ... rojningen/
Kan du inte förklara med dina egna ord i stället? Stockholm och Kiruna är två helt olika platser.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av M_M »

Lars_L skrev:Är väl dock inte säkert på att lösningen är att stå och puttra i en kö i fem timmar. I ett sådant läge kan det väl kanske vara säkrare att stå och vänta på pendeltågsstationen i värmen där.
Fast många pendelstationer har väl knappast uppvärmt utrymme som rymmer anhopningarna av resenärer som kan uppstå vid den här sortens generalknas, eller?
Lars_L skrev:Men naturligtvis får man göra en annan bedömning om det är 20 minusgrader ute. Vet väl dock inte om lösningen för den skull är att sitta fast på en motorväg, utan snarare att ordna mobila värmestugor.
Om trafiken står still blir det svårt att komma fram med värmestugor. Om trafiken däremot rullar så är det ju bättre att köra resenärerna vidare i något annat fordon.

I vilken utsträckning sker byte till buss i motsatt riktning mitt på motorväg vid totalstopp i en riktning?

En skillnad mellan exempelvis Stockholm och Kiruna är nog också i hur stor utsträckning det går att använda körfält i fel riktning för att ta sig förbi hinder och också i vilken utsträckning det går att vända och köra tillbaka på körfält avsedda för den körriktningen. Motorvägar har ju en barriär mellan båda körriktningarna (räcke och/eller någon slags dike) och i städer är det rätt vanligt med refuger mellan körriktningarna på 2+2-vägar som inte är motorväg. (Ja, sen är det ju minst sagt krångligt att lyckas vända en buss, kanske rent av en ledbuss, genom att backa och dona på en vanlig väg, om det nu ens går. I Kiruna är det väl lättare att vända med vanlig personbil eller liknande i den mån det inte redan syns att det är en dålig idé att ta just den vägen). Ytterligare en skillnad kan kanske vara hur många alternativa vägar det finns.
Lars_L skrev:Och givetvis framförallt att militären, eller vilka man nu sätter in, bara i sådana fall får ta och flytta bort bilar som fastnat med sina sommardäck på vägarna och som blockerar trafiken, så att bussarna kan komma fram.
Frågan är vad reglerna säger om att flytta bilar. Vad gäller sommardäck så gissar jag att det i princip krävs att någon tas på bar gärning för att det ska gå att fälla den för att ha haft för dåliga däck. Det behövs kanske en lagändring som gör att det helt enkelt går att införa ett rent sommardäcksförbud på vissa platser och vissa tidpunkter.
Lars_L skrev:Går det att komma fram med bussarna - ska man ju dock se till att man kör - då finns ju inga förmildrande omständigheter. Att förarna har svårt att komma till garaget får ju exempelvis inte vara ett försvar för att inte köra full trafik. Det ska man ju helt enkelt ha en krisplanering för.
Frågan är väl vad det får kosta?

Det verkar väl vara mest kostnadseffektivt att faktiskt snöröja ordentligt. Om vi antar att man istället skulle köra bussar så långt det går och sedan ha fastkörda bussar här och var så skulle väl dels bussoperatörerna behöva ha någon/några lite mer terränggående fordon att hämta hem bussförarna med och när snöröjningen väl är genomförd så är bussarna troligtvis inplogade så att det behövs en del jobb för att få loss bussarna. Sen har bussarna stått utan värmekoppling i vissa fall vid rätt kalla temperaturer och kan vara både tjuriga att starta och allmänt eländiga på olika sätt och vis när de väl ska köras.

Men om vi ska kolla på samhällsekonomi så skulle jag vilja se en seriös utredning om möjligheterna att införa "undantagshelgdag" dagar som dessa. Alla som inte har riktigt kritiska jobb kan helt enkelt få ledigt en dag som denna.

Med tanke på dagens möjligheter att ha bra klimatanläggningar på arbetsplatser, i bostäder och i fordon så undrar jag för övrigt om det inte vore bättre att förlägga den årliga lite längre sammanhängande semestern till vintern? Rent av kunde vi ha två längre sammanhängande semestrar per år.

Dessa två sista grejer är dock sånt som skulle vara "heta" politiska frågor där massor av ogrundade åsikter skulle yttras från alla håll så det är troligtvis politiskt omöjligt.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av BSB101 »

Att flytta bilar som utgör trafikhinder och står i vägen går redan idag. Gäller dock att det finns fordon tillgängliga för detta samt att dessa kommer fram.

Att politiker ska lägga sig i när folk tar sin semester ser jag som en dåligt förslag. Detta är en typ av fråga som politiker inte ska detaljstyra. Men visa verkar ha en förkärlek att in i minsta detalj styra människors val genom politiska beslut.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Att flytta bilar som utgör trafikhinder och står i vägen går redan idag. Gäller dock att det finns fordon tillgängliga för detta samt att dessa kommer fram.

Att politiker ska lägga sig i när folk tar sin semester ser jag som en dåligt förslag. Detta är en typ av fråga som politiker inte ska detaljstyra. Men visa verkar ha en förkärlek att in i minsta detalj styra människors val genom politiska beslut.
Vissa media, skriver snyftartiklar om de som får böter på städnätterna nu. Men det är ju just nu som gatorna behöver vara tomma på bilar, så att snöröjningen kan ske störningsfritt. Att man får snövall upplogad utanför bilen får man räkna med vid gatuparkering, och är ingen giltig undanflykt.


Många vill nog ha sol och värme på semestern. Eller i alla fall svensk sommar. Och det utan att behöva resa (långt) bort. Så jag håller med BSB101. Sedan finns det väl företag som premierar personal som tar ut semester på andra tider. Då främst företag som behöver personalen på sommaren. T.ex. en dag extra semester för varje semestervecka som tas ut under lågsäsong.

Men politisk styrning av semesterförläggningen vore nog att spä på uppfattningen att politikerna lägger sig i det de inte skall, och att de inte bryr sig om sina medborgare, utan ser dem som undersåtar. Det är väl därför som missnöjespartier växer sig så stora och starka i Europa. Och valet av ny president i USA har väl samma grund. Och i stället för att lyssna på folkviljan så trakasserar de gamla partierna uppstickarpartierna och demoniserar dess väljare. Inte minst i Sverige. Det gör bara att SD blir ännu större i nästa val. Att de aldrig lär sig! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Lars_L »

M_M skrev:Fast många pendelstationer har väl knappast uppvärmt utrymme som rymmer anhopningarna av resenärer som kan uppstå vid den här sortens generalknas, eller?
Nej, det finns ju begränsningar förstås. Å andra sidan hittar ju många andra lösningar. Många stannar ju också i stan, sätter sig på caféer, ringer vänner för att hitta lösningar.
M_M skrev:Om trafiken står still blir det svårt att komma fram med värmestugor. Om trafiken däremot rullar så är det ju bättre att köra resenärerna vidare i något annat fordon.
Jo, där har du onekligen en poäng. Ordet "mobil" kanske var överdrivet. Men tänkte väl mer ifall det var framkomligt i ena riktningen. Men kommunerna (om de engageras) har ju andra möjligheter, som att öppna skolor och använda biblioteken etc.

Lars_L skrev:Går det att komma fram med bussarna - ska man ju dock se till att man kör - då finns ju inga förmildrande omständigheter. Att förarna har svårt att komma till garaget får ju exempelvis inte vara ett försvar för att inte köra full trafik. Det ska man ju helt enkelt ha en krisplanering för.
M_M skrev:Frågan är väl vad det får kosta?

Det verkar väl vara mest kostnadseffektivt att faktiskt snöröja ordentligt. Om vi antar att man istället skulle köra bussar så långt det går och sedan ha fastkörda bussar här och var så skulle väl dels bussoperatörerna behöva ha någon/några lite mer terränggående fordon att hämta hem bussförarna med och när snöröjningen väl är genomförd så är bussarna troligtvis inplogade så att det behövs en del jobb för att få loss bussarna. Sen har bussarna stått utan värmekoppling i vissa fall vid rätt kalla temperaturer och kan vara både tjuriga att starta och allmänt eländiga på olika sätt och vis när de väl ska köras.

Men om vi ska kolla på samhällsekonomi så skulle jag vilja se en seriös utredning om möjligheterna att införa "undantagshelgdag" dagar som dessa. Alla som inte har riktigt kritiska jobb kan helt enkelt få ledigt en dag som denna.

Med tanke på dagens möjligheter att ha bra klimatanläggningar på arbetsplatser, i bostäder och i fordon så undrar jag för övrigt om det inte vore bättre att förlägga den årliga lite längre sammanhängande semestern till vintern? Rent av kunde vi ha två längre sammanhängande semestrar per år.

Dessa två sista grejer är dock sånt som skulle vara "heta" politiska frågor där massor av ogrundade åsikter skulle yttras från alla håll så det är troligtvis politiskt omöjligt.
Nej, kostnaden i sammanhanget får ju inte bli orimlig - då blir ju avtalen också orimligt dyra. Men bussbolagen har ju ofta några trafikledningsbilar att använda. Många bussförare bor ju ändå i närheten av tågstationer - man kan ju också plocka in reserver för förare som bor för avlägset till. Om det även varit strul med tågtrafiken hade det förstås varit värre.

Men visst - flera dagar efteråt kunde man ju se en del bussar stå uppställda både här och där i Stockholmsområdet. Så nog har man försökt köra på sina håll. Dock behövs de ju inte för att upprätthålla trafiken på exempelvis kvällen efter rusningen - om man skulle kunnat få igång trafiken då. Men det är klart att man väl får ha vissa begränsningar i trafiken ändå. Men poängen var väl att det inte är rimligt att det sker för att man inte får fram förare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Extra nattrafik i Stockholms tunnelbana

Inlägg av Jourmaster »

Eftersom Jourmaster anar att sista ordet inte är sagt om semester på vintern och hur eventuella resor till Södern ska finansieras, har den diskussionen förpassats till Ordet är fritt: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=39330
Jourhavande forummoderator.
Skriv svar