Norra Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2554
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev: Vi får väl nöja oss med att spekulera i att norra banan varit kvar idag om den gått till rudboda på den tiden.

Detdär med nya bron och norra banans nedläggning är som sagt bara svepskäl, hade norra banan varit tyngre än södra så hade man löst det och lagt ner södra.
Å nä, Ingemar Bäckström (SLs VD 1973-1988) skulle nog gjort allt för att BÅDA banorna ersattes med buss... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av 1 »

roggek skrev: Å nä, Ingemar Bäckström (SLs VD 1973-1988) skulle nog gjort allt för att BÅDA banorna ersattes med buss... :roll:
Inte NOG i "skulle nog"!

Vid remissbehandlingen av förslaget att bygga "Djurgårdslinjen" avstyrkte han i egenskap av SL-chef förslaget och erbjöd istället att vi kunde få överta lämplig del av Södra Banan som "museispårväg".

Hm ... kanske skulle jag fixa till en Gin & Tonic och fundera på om vi begick ett misstag och inte hoppade på det generösa erbjudandet? :)

Jösses vilket "Svenskt Spårvägsmuseum" vi skulle kunnat ha byggt upp i AGA!

Bild

/ Lena
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3511
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Med slinga i Gåshaga och triangelspår i AGA så...
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av 218 »

Claes Thure Moberg skrev:
Själv har jag inte satt mina fötter i det området på kanske 30 år så jag vet inte hur det ser ut numera. Men den gången körde jag ju droska så jag var där med jämna mellanrum. Stod några gånger och häckade vid droskstationen vid Kyrkviken som låg helt ute vid perrongen. Men det var för att säga det försiktigt "Dödfött". Ingen rörelse, timmarna kunde gå utan jobb. Vagnarna kom och gick men inte någon ville ha droska. Telefonen var helt tyst. Lidingödroskorna själva häckade normalt vid Vasavägen eller vid Ropsten och det var väl ett skäl till det.
Men naturligtvis man kunde ju åka spårvagn!

:D
218
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Ute och åker »

Claes Thure Moberg skrev:Stod några gånger och häckade vid droskstationen vid Kyrkviken som låg helt ute vid perrongen. Men det var för att säga det försiktigt "Dödfött". Ingen rörelse, timmarna kunde gå utan jobb. Vagnarna kom och gick men inte någon ville ha droska. Telefonen var helt tyst.
Oj, det låter inte direkt som det optimala underlaget för den sträckningen, eller åtminstone slutstationen, för en spårvagnslinje? :(

På en järnväg väl, under hela sin livstid? ;)
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av daniel_s »

Om tågen är fullsatta när de kommer fram till slutstationen så har man nog gjort linjen för kort!

Men visst fanns det en eller annan anslutningsbusslinje som vände vid Kyrkviken, exempelvis 4 och/eller 12?
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av 1 »

daniel_s skrev: Men visst fanns det en eller annan anslutningsbusslinje som vände vid Kyrkviken, exempelvis 4 och/eller 12?
Men snälla Daniel, det minns Du väl att det var linje 4 Kyrkviken - Elfvik .... :D

Under år 1950 drev man också på prov en linje (utan nummer vad jag har för mig) Kyrkviken - Bosön

Och så får vi inte glömma linje 9 Vasavägen - Näset

Tja, jag kan förstå att vännen Claes tyckte att det var ödsligt nere vid Kyrkviken. Men det fanns en attans välsorterad Pressbyråkiosk i alla fall. Och hade man tur så kunde man förnöja sig vid de tillfällen det rangerades godsvagnar med last till den närliggande brädgården.

Hälsar / Lena

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

dr Cassandra Nojdh skrev:Alltnog, det är inte mitt syfte att starta någon ny diskussion om Helge B, det finns redan massor med trådar där det förekommer. Men ett visst inflytande hade han nog i alla fall. Eller som en av hans medarbetare lär ha sagt när Helge hade övergått från att vara trafikborgarråd till att bli det nybildade SL:s förste VD: "Det spelar ingen roll på vilken stol Helge sitter, det är ändå han som bestämmer". Det nyvalda landstinget visste nog inte så mycket om den kollektivtrafik det fått på halsen i och med Hörjelöverenskommelsen.
När började landstinget verkligen veta något om kollektivtrafik? Var det kanske egentligen så att även om SL hade mycket kunskaper så satt också en del åsikter fast hos SL och det var inte förrän C.W. för bara några få år sen rensade som detta försvann?
ADDE skrev:Om man lägger om södra lidingöbanan förbi centrum så tror jag man kan återuppbygga norra banan på delsträckan mellan centrum-Hersbyholm, och sedan vidare Lidingövallen-Rudboda.

Men jag fick inte mycket respons när jag pratade om det för första gången.
Det är väl ett såpass bra förslag att det helt enkelt inte finns nån invändning. Jag tycker det verkar direkt dumt att försöka återbygga Norra Lidingöbanan på något annat sätt än det du föreslår.
daniel_s skrev:Om tågen är fullsatta när de kommer fram till slutstationen så har man nog gjort linjen för kort!
Det beror förstås på hur linjen är utformad. Jag kan tänka mig att t.ex. Tvärbanan kan ha rätt så välfyllda vagnar i sina båda ändpunkter när allt börjar på att bli något sånär färdigt i framtiden (genomgående trafik i Alvik, färdigt till Sickla Station och då givetvis bara med avseende på hur det ser ut när Saltsjöbanan är i trafik).
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Ute och åker »

M_M skrev:
daniel_s skrev:Om tågen är fullsatta när de kommer fram till slutstationen så har man nog gjort linjen för kort!
Det beror förstås på hur linjen är utformad. Jag kan tänka mig att t.ex. Tvärbanan kan ha rätt så välfyllda vagnar i sina båda ändpunkter när allt börjar på att bli något sånär färdigt i framtiden (genomgående trafik i Alvik, färdigt till Sickla Station och då givetvis bara med avseende på hur det ser ut när Saltsjöbanan är i trafik).
Eftersom vi läst i andra trådar att nuvarande Lidingötågen är fullsatta vid slutstationen Ropsten, så visar väl det att linjen är för kort! Man borde omgående bestämma sig för att förlänga den till Klarabergsgatan/T-Centralen! Skulle den visa sig bli fullsatt även där, får man kanske fundera vidare på en dragning mot Kungsholmen/Odenplan, som tagits upp i andra trådar? :)
M_M skrev:
ADDE skrev:Om man lägger om södra lidingöbanan förbi centrum så tror jag man kan återuppbygga norra banan på delsträckan mellan centrum-Hersbyholm, och sedan vidare Lidingövallen-Rudboda.

Men jag fick inte mycket respons när jag pratade om det för första gången.
Det är väl ett såpass bra förslag att det helt enkelt inte finns nån invändning. Jag tycker det verkar direkt dumt att försöka återbygga Norra Lidingöbanan på något annat sätt än det du föreslår.
Det kanske möjligen är Lidingö stad själva, som utgör invändningen. Eftersom de är ute ur Sverigeförhandlingen, och på det sättet få sponsring av nya spår (länk: http://www.lidingo.se/toppmeny/trafikin ... 380c3.html), så måste de väl i så fall bekosta det själva? Eller också invänta nästa framtida "förhandlingstillfälle", och vid den tidpunkten åtaga sig att bygga bostäder. Oavsett vilket, så är det väl något man realistiskt måste räkna med i framtiden, att varje tänkbar framtida spårutbyggnad måste kopplas till bostadsutbyggnad?

I nyssnämnda länk förklarar Lidingö stad också att de nu ska satsa på att bygga nya lilla Lidingöbron som ersättning för den ålderstigna gamla bron. Men såvitt jag vet föreslås den enkelspårig av kostnadsskäl, och om den nu ska bekostas av Lidingö stad så vill de väl hålla den kostnaden så låg som möjligt? En ny enkelspårig spårvägsbro skulle väl i praktiken omöjliggöra alternativet att den används för andra linjer ut mot Lidingö? Om man nu skulle vilja dra återuppbyggnad av hela eller delar av Norra Lidingöbanan den vägen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av TKO »

Vagnen skrev:---klipp---
En annan tanke som kom över mig under min färd på min barndoms vackra ö är hur tragiskt det var att den norra delen av Lidingöbanan lades ned. Visst hade den kunnat utsträckas till Rudboda och kanske ända till Elfvik och på det sättet skulle vi kunnat bespara invånarna de miljöfarliga busstransporterna. Elfviksomårdet skulle ju kunna bebyggas till förmån för alla bostadslösa och vår vackra Lidingöbana skulle få ett välbehövligt resenärsunderlag som kanske skulle betyda långa tåg med nöjda öbor som med ett leende på läpparna skulle låta sig transporteras över en - då nödd och tvungen - ny bro över den vackra fjärden mellan Lidingö och Stockholm.
Vilket utmärkt förslag! Ja tänk om vi kunde bygga lite mer på Lidingö...

Thomas K Ohlsson
(duckar inför den kommande anstormningen)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Vagnen skrev:---klipp---
En annan tanke som kom över mig under min färd på min barndoms vackra ö är hur tragiskt det var att den norra delen av Lidingöbanan lades ned. Visst hade den kunnat utsträckas till Rudboda och kanske ända till Elfvik och på det sättet skulle vi kunnat bespara invånarna de miljöfarliga busstransporterna. Elfviksomårdet skulle ju kunna bebyggas till förmån för alla bostadslösa och vår vackra Lidingöbana skulle få ett välbehövligt resenärsunderlag som kanske skulle betyda långa tåg med nöjda öbor som med ett leende på läpparna skulle låta sig transporteras över en - då nödd och tvungen - ny bro över den vackra fjärden mellan Lidingö och Stockholm.
Vilket utmärkt förslag! Ja tänk om vi kunde bygga lite mer på Lidingö...

Thomas K Ohlsson
(duckar inför den kommande anstormningen)
Det är väl inte alltid svaret blir snarstucket? Det är väl hugget som stucket hur det blir? :D

Bortsett från det, så är väl det "nygamla tänket" att "förortsbanor" och "förortsbostäder" bör byggas samtidigt, numera intimt sammankopplat med att det ska tillsättas en "förhandlingsman" för att det ska bli något? För ingen vill väl bygga en förortsbana på egen hand, utan att det tillkommer en ordentlig penningsäck som den där förhandlingsmannen samlar ihop?

Tyvärr ser jag en olycklig kombination av omständigheter som gör att jag i nuläget tror det blir svårt att få till att hela eller delar av Norra Lidingöbanan kan återkomma. Jag räknar upp några så får väl var och en tycka vad de vill om dem.

Den första är att Lidingö är den kommun som de senaste två åren (2015-2016) påbörjat MINST ANTAL BOSTÄDER I FÖRHÅLLANDE TILL FOLKMÄNGDEN i hela Stockholms län! Det rör sig om drygt 100 bostäder, lägenheter och småhus sammantaget! Att jämföra med befolkningsmässigt jämnstora Sundbyberg, som under samma period påbörjat över 1500 bostäder (året är inte slut än, så ytterligare några kan tillkomma i statistiken)! Man kan inte gärna hävda att Sundbyberg skulle ha så väldigt mycket större areal och grönytor att värna!

Det tillkommer att Lidingö stad, som jag nyligen skrev, har avslutat samarbetet med Sverigeförhandlingen, därför att de inte heller i framtiden ställer upp på att bygga de ca 8000 nya bostäderna (med en genomsnittlig takt på ungefär 500 nya bostäder per år) som Sverigeförhandlingen önskade. Här har man tydligt satt ner foten (eller klacken).

Man räknar med att Lidingö stad ska finansiera den nya spårvägsbron, som befunnit sig i långbänk. Vad tyder på att Lidingö skulle vilja ta merkostnaden för en dubbelspårig bro, för att öka kapaciteten utöver vad som krävs för Södra Lidingöbanan, så att man skulle kunna dra en nybyggd Norra Lidingöbana över bron till lämplig plats?

Jag delar uppfattningen att Lidingö borde rycka upp sig från sistaplatsen i Stockholms län vad gäller bostadsbyggande i förhållande till folkmängden, och samtidigt förhandla fram en funktionell och bra ny spårlösning för Lidingö. Som inte nödvändigtvis måste vara tunnelbana till Lidingö centrum, som iofs skulle öppna för att man drog Södra Lidingöbanan dit, och sedan fortsatte den mot Norra Lidingöbanans upptagningsområde. Även möjligt i kombination med en annan linje mot Stockholm City! Men en dubbelspårig ny Liten Lidingöbro skulle kunna öppna för en återkomst för Norra Lidingöbanan i nyare och modernare skepnad. Kanske förbi Lidingö Centrum och vidare "norrut". Givetvis med lämpligt småskaligt byggande utmed sträckan, på det sätt Lidingö stad önskar.

Som nämnts tidigare så var det landstinget/SL eller Helge Berglund eller Vägverket (som väl byggde nya Lidingöbron?) som såg till att Norra Lidingöbanan lades ner. Men vill man ha den helt eller delvis återuppbyggd så är det nog Lidingöborna själva som via sina politiska församlingar och tjänstemän som måste ta möjligheten att en del av "Den gröna ön" används för att bygga de bostäder som ska ge underlag för nya spårvägar. Gärna, som nämnts, längs gamla Norra Lidingöbanans upptagningsområde! :)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Det måste väl gå att bygga spårväg utan att staten står för en del av kostnaden?

Jag vet att varje petande på planerna mest bara riskerar att fördröja, men de här olika idéerna om brolösningar som dykt upp har sett rätt knasiga ut. Nån verkar vilja ha samma höjd som tunnelbanan i Ropsten men nuvarande Lidingöbanas höjd på Lidingö. Det verkar väl direkt dumt, massor av konstbyggnader på Ropstensidan som egentligen inte ger något (mer än eventuellt en lösning för segelfri höjd) medan man på Lidingösidan då antagligen blir rätt låsta till nuvarande sträckning. Antingen borde väl bron byggas tvärt om med markhöjd på Ropstensidan och "dra mot Lidingö Centrum"-höjd på Lidingösidan, eller rent av ha hög höjd på båda sidor som förberedelse för tunnelbanetåg. Men nu är vi på väg in i en upprepning av vad som diskuterats många gånger förr.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Det måste väl gå att bygga spårväg utan att staten står för en del av kostnaden?
---klipp---
Ja. Till Navestad - förlåt "Ringdansen" ska det ju heta numera.
Jag tänker inte tala om vilken politisk rikting som styrde kommunen när detta drevs igenom...

I princip tycker jag att kommuner (primär- och/eller landstings-) skall stå för lokaltrafikens infrastruktur medan staten står för den riksövergripande. Nu är det ett sammelsurium av "medfinansiering", "förhandlingsmän" och märkliga utfästelser om bostadsbyggande... Det var bättre förr!

/TKO
(grinig gammal gubbe)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Ute och åker skrev: Tyvärr ser jag en olycklig kombination av omständigheter som gör att jag i nuläget tror det blir svårt att få till att hela eller delar av Norra Lidingöbanan kan återkomma. Jag räknar upp några så får väl var och en tycka vad de vill om dem.

Den första är att Lidingö är den kommun som de senaste två åren (2015-2016) påbörjat MINST ANTAL BOSTÄDER I FÖRHÅLLANDE TILL FOLKMÄNGDEN i hela Stockholms län! Det rör sig om drygt 100 bostäder, lägenheter och småhus sammantaget! Att jämföra med befolkningsmässigt jämnstora Sundbyberg, som under samma period påbörjat över 1500 bostäder (året är inte slut än, så ytterligare några kan tillkomma i statistiken)! Man kan inte gärna hävda att Sundbyberg skulle ha så väldigt mycket större areal och grönytor att värna!
Lidingö har inte varit särskilt positiva till bostadsbyggande under de senaste decennierna, men min känsla är att det i alla fall har förbättrats de senaste åren, med t.ex. Dalénumområdet, så det är lite förvånande att den statistik du refererar till säger att de är genomusla just nu. I ett tjugoårsperspektiv skulle jag förvänta mig det, men å andra sidan vet jag inte varför den statistiken (eller du?) just har valt ut en tvåårsperiod. Är det lika uselt under en fyraårsperiod? En sexårsperiod? Måttet i förhållande till folkmängden känns också lite taget ur luften. Lidingö är till exempel 3.5 större ytmässigt än Sundbyberg, så då borde jämförelsen bli ännu sämre. Mera yta borde ju betyda mera potentiell bebyggelse.
Ute och åker skrev: Det tillkommer att Lidingö stad, som jag nyligen skrev, har avslutat samarbetet med Sverigeförhandlingen, därför att de inte heller i framtiden ställer upp på att bygga de ca 8000 nya bostäderna (med en genomsnittlig takt på ungefär 500 nya bostäder per år) som Sverigeförhandlingen önskade. Här har man tydligt satt ner foten (eller klacken).
Sverigeförhandlingens bud var enligt min mening ganska konstigt, eftersom det var en ganska poänglös tunnelbana till Lidingö centrum. Det är en betydligt bättre idé att förtäta längs den befintliga Lidingöbanan, oavsett om den skulle dras förbi Lidingö centrum eller inte. Ett exempel på detta är den planerade förtätningen i Högsätra, som dessutom innehåller en förbättrad integration mellan Högsätra och Larsberg med Lidingöbanans station Larsberg som mittpunkt. Om det är bara lite bra eller mycket bra återstår att se, men det i alla fall något som görs med utgångspunkt i den befintliga infrastrukturen.

Det på norra ön som motiverar kapacitetsstark kollektivtrafik är Näset, och om en ny Norra Lidingöbanan inte skulle gå dit så ser det verkligen ut som ett återuppbyggnadsprojekt för återuppbyggningens egen skull.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Magnus Ahltorp skrev:Sverigeförhandlingens bud var enligt min mening ganska konstigt, eftersom det var en ganska poänglös tunnelbana till Lidingö centrum. Det är en betydligt bättre idé att förtäta längs den befintliga Lidingöbanan, oavsett om den skulle dras förbi Lidingö centrum eller inte. Ett exempel på detta är den planerade förtätningen i Högsätra, som dessutom innehåller en förbättrad integration mellan Högsätra och Larsberg med Lidingöbanans station Larsberg som mittpunkt. Om det är bara lite bra eller mycket bra återstår att se, men det i alla fall något som görs med utgångspunkt i den befintliga infrastrukturen.
Nja, förlängning av tunnelbanan torde innebära ändrat bussnät och det ger ju faktiskt en ökning av vägkapaciteten på nya Lidingöbron - om det nu är något att sträva efter...
Magnus Ahltorp
Inlägg: 542
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Magnus Ahltorp »

M_M skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Sverigeförhandlingens bud var enligt min mening ganska konstigt, eftersom det var en ganska poänglös tunnelbana till Lidingö centrum. Det är en betydligt bättre idé att förtäta längs den befintliga Lidingöbanan, oavsett om den skulle dras förbi Lidingö centrum eller inte. Ett exempel på detta är den planerade förtätningen i Högsätra, som dessutom innehåller en förbättrad integration mellan Högsätra och Larsberg med Lidingöbanans station Larsberg som mittpunkt. Om det är bara lite bra eller mycket bra återstår att se, men det i alla fall något som görs med utgångspunkt i den befintliga infrastrukturen.
Nja, förlängning av tunnelbanan torde innebära ändrat bussnät och det ger ju faktiskt en ökning av vägkapaciteten på nya Lidingöbron - om det nu är något att sträva efter...
Nya Lidingöbron är ju ändå dimensionerad för en helt annan användning, så det är väl inte så relevant. Minskad körsträcka för bussarna är i och för sig något att sträva efter, men knappast något som kan motivera den kostnaden. Som jag har skrivit både här och i andra trådar är det Näset som är underförsörjt och kanske borde ha tunnelbana, inte Lidingö centrum.

Förresten kan kanske Lidingö centrum-kramarna förklara varför Näset inte har några direktförbindelser med Lidingö centrum att tala om. Det riktiga svaret är förstås att det inte är särskilt relevant att åka till Lidingö centrum för de flesta aktiviteter. Det fanns bättre förbindelser förr, i form av 203/213, eller ännu tidigare 209. På 209-tiden fanns dock inte Lidingö centrum i sin nuvarande form.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Om man lägger om södra lidingöbanan förbi centrum så tror jag man kan återuppbygga norra banan på delsträckan mellan centrum-Hersbyholm, och sedan vidare Lidingövallen-Rudboda.

Men jag fick inte mycket respons när jag pratade om det för första gången.
Förslaget är intressant. Om det är värt pengarna - och vem som ska betala - vet jag inte.

Finns det någon diskussion bland allmänhet och politiker på Lidingö? Skulle kommunen kunna vara intresserad av en spårväg till Rudboda?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11320
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
ADDE skrev:Om man lägger om södra lidingöbanan förbi centrum så tror jag man kan återuppbygga norra banan på delsträckan mellan centrum-Hersbyholm, och sedan vidare Lidingövallen-Rudboda.

Men jag fick inte mycket respons när jag pratade om det för första gången.
Förslaget är intressant. Om det är värt pengarna - och vem som ska betala - vet jag inte.

Finns det någon diskussion bland allmänhet och politiker på Lidingö? Skulle kommunen kunna vara intresserad av en spårväg till Rudboda?
Det är värt pengarna om det kan ändra kommunens inställning till bostadsbyggande. Så gles bebyggelse på så central mark. Det kommunala självstyret har uppenbarligen vissa brister - de bostadslösa har igen röst.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av TKO »

Fast är Lidingö så glest bebyggt?

Kontrollfråga: Nämn 6 kommuner i Sverige som har högre befolkningstäthet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Norra Lidingöbanan

Inlägg av twr »

TKO skrev:Fast är Lidingö så glest bebyggt?

Kontrollfråga: Nämn 6 kommuner i Sverige som har högre befolkningstäthet!

/TKO
Bra fråga och poäng! Fast det relevanta är väl den enskilda sträckan. Som jag tolkar diskussionen gäller det sträckan Lidingö centrum - Rudboda. Det är mest villor och liknande, och en del mellanrum mellan husen. Jag tycker det vore lämpligt att förtäta med riktig stadsbebyggelse, med en spårväg i mitten. Men vill kommunens politiker och boende i närområdet detta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar