TKO skrev:Vagnen skrev:---klipp---
En annan tanke som kom över mig under min färd på min barndoms vackra ö är hur tragiskt det var att den norra delen av Lidingöbanan lades ned. Visst hade den kunnat utsträckas till Rudboda och kanske ända till Elfvik och på det sättet skulle vi kunnat bespara invånarna de miljöfarliga busstransporterna. Elfviksomårdet skulle ju kunna bebyggas till förmån för alla bostadslösa och vår vackra Lidingöbana skulle få ett välbehövligt resenärsunderlag som kanske skulle betyda långa tåg med nöjda öbor som med ett leende på läpparna skulle låta sig transporteras över en - då nödd och tvungen - ny bro över den vackra fjärden mellan Lidingö och Stockholm.
Vilket utmärkt förslag! Ja tänk om vi kunde bygga lite mer på Lidingö...
Thomas K Ohlsson
(duckar inför den kommande anstormningen)
Det är väl inte alltid svaret blir snarstucket? Det är väl hugget som stucket hur det blir?
Bortsett från det, så är väl det "nygamla tänket" att "förortsbanor" och "förortsbostäder" bör byggas samtidigt, numera intimt sammankopplat med att det ska tillsättas en "förhandlingsman" för att det ska bli något? För ingen vill väl bygga en förortsbana på egen hand, utan att det tillkommer en ordentlig penningsäck som den där förhandlingsmannen samlar ihop?
Tyvärr ser jag en olycklig kombination av omständigheter som gör att jag i nuläget tror det blir svårt att få till att hela eller delar av Norra Lidingöbanan kan återkomma. Jag räknar upp några så får väl var och en tycka vad de vill om dem.
Den första är att Lidingö är den kommun som de senaste två åren (2015-2016) påbörjat
MINST ANTAL BOSTÄDER I FÖRHÅLLANDE TILL FOLKMÄNGDEN i hela Stockholms län! Det rör sig om drygt 100 bostäder, lägenheter och småhus sammantaget! Att jämföra med befolkningsmässigt jämnstora Sundbyberg, som under samma period påbörjat över 1500 bostäder (året är inte slut än, så ytterligare några kan tillkomma i statistiken)! Man kan inte gärna hävda att Sundbyberg skulle ha så väldigt mycket större areal och grönytor att värna!
Det tillkommer att Lidingö stad, som jag nyligen skrev, har avslutat samarbetet med Sverigeförhandlingen, därför att de inte heller i framtiden ställer upp på att bygga de ca 8000 nya bostäderna (med en genomsnittlig takt på ungefär 500 nya bostäder per år) som Sverigeförhandlingen önskade. Här har man tydligt satt ner foten (eller klacken).
Man räknar med att Lidingö stad ska finansiera den nya spårvägsbron, som befunnit sig i långbänk. Vad tyder på att Lidingö skulle vilja ta merkostnaden för en dubbelspårig bro, för att öka kapaciteten utöver vad som krävs för Södra Lidingöbanan, så att man skulle kunna dra en nybyggd Norra Lidingöbana över bron till lämplig plats?
Jag delar uppfattningen att Lidingö borde rycka upp sig från sistaplatsen i Stockholms län vad gäller bostadsbyggande i förhållande till folkmängden, och samtidigt förhandla fram en funktionell och bra ny spårlösning för Lidingö. Som inte nödvändigtvis måste vara tunnelbana till Lidingö centrum, som iofs skulle öppna för att man drog Södra Lidingöbanan dit, och sedan fortsatte den mot Norra Lidingöbanans upptagningsområde. Även möjligt i kombination med en annan linje mot Stockholm City! Men en dubbelspårig ny Liten Lidingöbro skulle kunna öppna för en återkomst för Norra Lidingöbanan i nyare och modernare skepnad. Kanske förbi Lidingö Centrum och vidare "norrut". Givetvis med lämpligt småskaligt byggande utmed sträckan, på det sätt Lidingö stad önskar.
Som nämnts tidigare så var det landstinget/SL eller Helge Berglund eller Vägverket (som väl byggde nya Lidingöbron?) som såg till att Norra Lidingöbanan lades ner. Men vill man ha den helt eller delvis återuppbyggd så är det nog Lidingöborna själva som via sina politiska församlingar och tjänstemän som måste ta möjligheten att en del av "Den gröna ön" används för att bygga de bostäder som ska ge underlag för nya spårvägar. Gärna, som nämnts, längs gamla Norra Lidingöbanans upptagningsområde!