Sida 2 av 2

Postat: onsdag 17 november 2004 21:20
av Joakim C.
Mr. Burns skrev: Där lärde jag mig något nytt.:)
Så trevligt, då har jag gjort dagens goda gärning! ;)

Vill man gå in på detaljer, så skilde/skiljer sig saker och ting åt även inom olika delserier av en och samma vagntyp. Vad gäller C12, till exempel, så hade 1001-1035 inga metaconer, utan bara metallfjädring, vilket ledde till något excentriska gångegenskaper. Vagnarna 1001-1050 hade en belysningskontaktor från AEG som betedde sig delvis annorlunda än den som monterades in från 1051-. det var den belysningskontaktorn som ibland slog ifrån av sig själv och försänkte trafikantutrymmet i mörker, och som lämpligast sattes igång igen genom att man fällde och återställde säkringen för bakljus i B-ände av vagnen.

Vad gäller C4, så finns det fortfarande en hel del gamlingar på TUB2 som envist hävdar att de tre olika delserierna av C4 gick litet, litet annorlunda och helst inte skulle samköras i ett och samma tåg. Det kan nog vara möjligt, men en än tydligare skillnad mellan olika C4 var om de hade en rangerkontroll i B-ändan eller ej. De levererades ursprungligen utan en sådan, och när rangerkontrollen skulle eftermonteras, verkar man mer eller mindre ha monterat in den i de vagnar som stod närmast för tillfället. Det var alltså ett stort antal C4 som aldrig fick rangerkontroll, men det följde inget mönster.

I C13 från och med 1206 (har jag för mig) flyttades reglaget för att förbikoppla en dörr från en plint under dörrkåpan till en vippströmbrytare i säkringsskåpet i förarhytten. Detta användes även på C6, C8- och C14-.

C13 från och med en sen 11-vagn, 1196 har jag för mig, fick även ett litet vred på förarbordet för att reglera ljusstyrkan i läslampan.

... och jag skulle kunna rabbla upp ännu mer som skiljde sig åt, i stort och smått, men då skulle säkert alla somna över tangentborden! :)


/Joakim C.

Postat: torsdag 18 november 2004 13:48
av Anders C
Utvändigt så skiljde sig de första 25 C4 genom att korrugeringen inte gick ända fram till dörrarna.

Postat: torsdag 18 november 2004 16:44
av Kalle
Var det inte C12 1001-1030 som hade stålfjädrar? 1031 och uppåt hade väl luftfjädring.

Reostat för läslampa var väl också fr.o.m. 1206, dock osäker...