Storebror hittar ficktjuvar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Storebror hittar ficktjuvar
Jag kan inte förstå varför många personer känner sig hotade av att det blir säkrare att resa. Om jag svimmar är det väl bra om det finns en kamera och en tjänsteman som hela tiden har full kontroll över stationen?Varför skulle jag ha något att skämmas över om jag inte är ute i ogjort väder? De som protesterar mot dessa, ja jag vill kalla dem "välsignelser", måste vara skumraskpersoner som ägnar sig åt lagstridiga aktiviteter. Det måste väl ändå vara dessa vi behöver stoppa?
- Stefan Isaksson
Det där resonemanget bygger på att övervakande instans (i det här fallet kommunen, men oftast staten) är att lita på, och agerar i folkets intresse. I Sverige har vi varit bortskämda med att det varit så, det finns innevånare i andra länder som haft sämre erfarenhet.Vagnen skrev:Jag kan inte förstå varför många personer känner sig hotade av att det blir säkrare att resa. Om jag svimmar är det väl bra om det finns en kamera och en tjänsteman som hela tiden har full kontroll över stationen?Varför skulle jag ha något att skämmas över om jag inte är ute i ogjort väder? De som protesterar mot dessa, ja jag vill kalla dem "välsignelser", måste vara skumraskpersoner som ägnar sig åt lagstridiga aktiviteter. Det måste väl ändå vara dessa vi behöver stoppa?
Frågan är egentligen inte hur det är nu, utan vad som kan hända imorgon om vi lämnar fältet fritt för övervakning. Och framtiden vet vi som bekant ingenting om.
SI
Helt rätt. Vi kan aldrig veta om vilka som kommer använda övervakningen imorgon eller deras syfte. Därmed bör man tänka efter före innan vi inför mer övervakning.Stefan Isaksson skrev:Det där resonemanget bygger på att övervakande instans (i det här fallet kommunen, men oftast staten) är att lita på, och agerar i folkets intresse. I Sverige har vi varit bortskämda med att det varit så, det finns innevånare i andra länder som haft sämre erfarenhet.Vagnen skrev:Jag kan inte förstå varför många personer känner sig hotade av att det blir säkrare att resa. Om jag svimmar är det väl bra om det finns en kamera och en tjänsteman som hela tiden har full kontroll över stationen?Varför skulle jag ha något att skämmas över om jag inte är ute i ogjort väder? De som protesterar mot dessa, ja jag vill kalla dem "välsignelser", måste vara skumraskpersoner som ägnar sig åt lagstridiga aktiviteter. Det måste väl ändå vara dessa vi behöver stoppa?
Frågan är egentligen inte hur det är nu, utan vad som kan hända imorgon om vi lämnar fältet fritt för övervakning. Och framtiden vet vi som bekant ingenting om.
SI