Vänligt i trafiken

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Vänligt i trafiken

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Nu var det ju två stycken i mitt inlägg, där det första stycket handlade om platser utan trafiksignaler, och det andra om platser med trafiksignaler. Svärdlångsvägen vid Årstaberg hör till den senare kategorin av platser, så jag har inte påstått att det skulle fungera utmärkt där. I själva verket är det troligen det allra bästa exemplet på hur saker inte bör fungera vid en korsning med en spårväg.
Ja jag skrev ju att det 'inte fungerar utmärkt'!
(Okejrå - jag hade blandat ihop det du skrev...)

Natti natti önskar
Thomas
Senast redigerad av TKO den torsdag 08 september 2016 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Re: Vänligt i trafiken

Inlägg av daniel_s »

X12 skrev:
daniel_s skrev:Därutöver finns det signalreglerade övergångsställen på ett gäng platser. Om signalerna är ur funktion är dessa övergångsställen obevakade
Var går gränsen mellan signalreglerat övergångsställe och passage med varnings- eller stoppljus? Åtminstone i Norrköping finns det flera varianter på hur passagerna är utformade och hur ljusen beter sig:

1. Helt oreglerad passage.
2. Passage med gulblinkande varningsljus och ljudsignal.
3. Passage (?) med släckt signal som tänds med röd gubbe och avger ljudsignal endast när spårvagn närmar sig.
4. Övergångsställe med i normalfallet ständigt grön signal som blir röd när spårvagn närmar sig.
5. Övergångsställe med ständigt röd signal där fotgängaren måste trycka på knapp för att få grönt och korsa spårvägen.

Räknas variant 3 som ett övergångsställe?
Det är en akademisk fråga, eftersom det inte spelar någon roll för förhållandet mellan trafikant och spårvagn. Däremot är det av intresse om det av någon anledning skulle komma en buss längs spåret.
X12 skrev:Skulle gärna se en mer konsekvent utformning av GC-signaler kring spårvägen.
Ja, det har jag hört många säga och deras lösning brukar vara att hitta på ytterligare några nya varianter. Se även https://xkcd.com/927/
Skriv svar