Hemliga tunnelbanestationer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Leta tunnlar i Rannebergen med mera...

Inlägg av 2763 »

Per-Erik skrev:För drygt 20 år sedan var jag och en kompis och promenerade runt Rannebergen, ivrigt sökande efter dessa beryktade tunnlar. Vi hittade inget! Men det är ju svårt att hitta tunnlar när man går ovan jord...

Busiga tonåringar som vi var, kunde vi inte låta bli att fråga lokalbefolkningen efter var tunnelbanan fanns... Vi fick inget bra svar förståss..

Det låter ju märkligt att man skulle ha sprängt tunnlar utan att ha haft ett konkret byggprojekt igång. Det är ju väldigt dyrt att spränga tunnlar och i fallet Rannebergen finns det ingen anledning att göra förberedelser för att det skall vara lättare att starta en förlängning. Men i miljonprogrammets Sverige var ju inte pengar något problem...
Nu handade det om Stockholm och samtidigt kommer en fråga upp om Göteborgs Stadsbana. Per-Erik får här svaret på sin fråga.
Tunnlen finns! Den var inte enbart tänkt för Stadsbana/spårväg utan även för VA-syften. I dessa syften används tunneln idag.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Re: Leta tunnlar i Rannebergen med mera...

Inlägg av Bengt Jönsson »

Per-Erik skrev:För drygt 20 år sedan var jag och en kompis och promenerade runt Rannebergen, ivrigt sökande efter dessa beryktade tunnlar. Vi hittade inget! Men det är ju svårt att hitta tunnlar när man går ovan jord...

Busiga tonåringar som vi var, kunde vi inte låta bli att fråga lokalbefolkningen efter var tunnelbanan fanns... Vi fick inget bra svar förståss..

Det låter ju märkligt att man skulle ha sprängt tunnlar utan att ha haft ett konkret byggprojekt igång. Det är ju väldigt dyrt att spränga tunnlar och i fallet Rannebergen finns det ingen anledning att göra förberedelser för att det skall vara lättare att starta en förlängning. Men i miljonprogrammets Sverige var ju inte pengar något problem...

I fallen med Stockholms tunnelbana m.m. har man på många platser byggt lagom mycket för att inte sabba det som redan finns när man skall bygga vidare. Ett ställe där det syns tydligt är Tvärbanans förlängning norrut i Alvik. Där är tunnlarna mot Sundbyberg byggda ca 50 meter, så att man kan bygga vidare utan att spränga sönder befintliga spår och störa den befintliga driften mer än nödvändigt.

Andra sådana platser är bortom Kungsträdgården, där spårtunnlarna går fram till Nationalmuseum, bortom Mörby Centrum, bortom Hjulsta etc.
Hjulstatunneln går nästan halvvägs till Barkarby! Så en tunnelbana dit ter sig enkel, det är bara en potatisåker emellan. Konstigt att den inte blir av.

Och så finns det massor med markreservat om man vet vad man skall titta efter! I vissa fall till och med med färdigbyggda viadukter och broar.
Där Tvärbanan korsar Stora Essingen kör man på den mark som skulle varit Essingeledens Brommagren. Flera av viadukterna över banan var redan klara när Tvärbanan byggdes, det var bara att bygga banvall på marken!

Vad det gäller gamla tunnlar så vet jag att något järnvägsfreak hade en hemsida om det för några år sedan. Det finns ganska många övergivna järnvägstunnlar av olika storlek. Det har t.ex gått en 600 mm järnväg rakt genom ön Oaxen söder om södertälje... Tunneln finns kvar, där har vi promenerat igenom vid en SSS utfärd för ca 15 år sedan.

Den "hemliga underjordiska spårvagnshållplatsen" uppe i Rannebergen är väl känd även av dagens 13-14-åringar.. :lol:

Har undervisat som lärarvikarie på en i pressen väl känd skola i dess omedelbara närhet och när jag frågade några av pojkarna med likt jag själv klar "nördfaktor" :shock: blev de eld och lågor av sig i sin iver att berätta om detta. En nedgång skall enligt uppgift finnas vid centrumhuset i norra delen i Rannebergen. En kraftigt larmad tunnelingång finns på vänster sida om Titteridammsvägen (vägen upp till Rannebergen) mitt emot Gunnaredsterrassen men om denna tunnelingång är till för framtida spårväg vet jag inte.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Lars Stegenius

Re: Östermalmstorg

Inlägg av Lars Stegenius »

Erik J skrev:
Gamla verkvagnar står undangömda men det är i regel i depå som tex Risne finns en gammal spårriktiare på sitt spår. Men en del arbetsmaskiner är museala objekt som används dagligen, tex Örbyvagnen som PCC hade fotat.

Bild
SPårriktaren tillhör sedan ett antal år SSS och ska till Malmköping någon gång i framtiden. Först måste hjulen svarvas till "spårvägsprofil".

//Lars S
Skriv svar