Sida 2 av 2

Re: Jättebussar på "styltor".

Postat: tisdag 09 augusti 2016 22:19
av BSB101
Inge skrev:
Henrik Brändén skrev:Värt att tänka på är att kvarters- och gatustrukturen är helt annorlunda i Kina än Västeuropa. Där finns stora megakvarter med bortåt en kilometers sida, åtskilda av mycket breda, mycket raka gator, och perforerade av ett myller av små gränder. Möjligen kan det bli billigare att låta sådana här monster åka längs de breda gatorna, än att gräva ner tunnelbanetunnlar under dem.
Jo, det må så vara. Men är det billigare än att bygga en högbana, som är den traditionella budgetlösningen?
Det är i alla fall snyggare än en högbana och man slipper den mindre trevliga miljön som lätt uppstår under högbanor.

Re: Jättebussar på "styltor".

Postat: onsdag 10 augusti 2016 10:06
av Nils Carl Aspenberg
En ny variant av Adolf Hitlers superjernbane som aldri ble bygd?

Re: Jättebussar på "styltor".

Postat: torsdag 11 augusti 2016 11:46
av Per Lind
Enligt Ulos nyhetsinfo så verkar kinesiska samhällsbyggare helt förkasta iden med superspårvagnen.
-Per
http://www.bussmagasinet.se/2016/08/gre ... ragasatts/

Re: Jättebussar på "styltor".

Postat: måndag 15 augusti 2016 9:57
av NerdBoy
BSB101 skrev:
stockholm79 skrev:Det är nästan bara ståplatser.
Inte bra, både för komforten och för säkerheten.
Om den kommer upp i normala hastigheter och måste bromsa, så kommer alla att rasa i en stor hög.

/or
Bussar, tunnelbanor och tåg åker om kring varje dag med stående så jag ser inte att det skulle vara ett större problem på denna typ av fordon.
Men här finns så gott som alltid något att hålla sig i inom armlängds avstånd. I den kinesiska supervagnen finns det stora öppna ytor.

http://www.addisinsight.com/2016/08/04/ ... ive/teb-1/