T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Då kanske man skulle passa på att slopa Götgatan som bilväg mellan Ringvägen och Folkungagatan.LÅ1 skrev:Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Ja man skulle kunna anlägga parkeringsplatser på hela gatan! Det är ju ont om sådana och stillastående bilar är ju i alla fall trevligare än sådana som rör på sig. Kanske kan man också flytta cykelbanan till gatans mitt så att man slipper störas av cyklisterna så mycket som gående, jag tycker att cyklister är ett rätt störande inslag i gatumiljön.Odd skrev:Då kanske man skulle passa på att slopa Götgatan som bilväg mellan Ringvägen och Folkungagatan.LÅ1 skrev:Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Under den period arbetet pågår så blir det ju tvärt om. Götgatan blir ingen bilväg mellan Folkungagatan och Ringvägen. I alla fall inte hela vägen. Extra problematiskt när tunneln är stängd i vissa relationer skulle jag tro. Resultatet blir väl ännu mer trafik på Ringvägen och Renstiernas gata med flera. Resultatet blir längre körvägar, mer köer och mer utsläpp.Odd skrev:Då kanske man skulle passa på att slopa Götgatan som bilväg mellan Ringvägen och Folkungagatan.
Speciellt på trottoarer.daniel_s skrev:jag tycker att cyklister är ett rätt störande inslag i gatumiljön.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Citat från ons 12 apr, 2017:
"Götgatan kan grävas upp – i sex år".
"Byggkaos kan pågå i sex år när Götgatan grävs upp".
Nu är det nya besked! Man ska göra mer omfattande arbeten och det kan ta upp mot sex år!LÅ1 skrev:Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
"Götgatan kan grävas upp – i sex år".
"Byggkaos kan pågå i sex år när Götgatan grävs upp".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Kommer tunnelbanetrafiken fungera hela tiden?LÅ1 skrev:Citat från ons 12 apr, 2017:Nu är det nya besked! Man ska göra mer omfattande arbeten och det kan ta upp mot sex år!LÅ1 skrev:Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
"Götgatan kan grävas upp – i sex år".
"Byggkaos kan pågå i sex år när Götgatan grävs upp".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Citat från första länken:twr skrev:Kommer tunnelbanetrafiken fungera hela tiden?LÅ1 skrev:Citat från ons 12 apr, 2017:Nu är det nya besked! Man ska göra mer omfattande arbeten och det kan ta upp mot sex år!LÅ1 skrev:Nu verkar man veta aningen mer. Länk.
"Prognosen just nu är att jobbet kan dra igång år 2019. Sen väntas det pågå i två till tre år."
Man räknar med att ha en norrgående bilfil öppen under största delen av tiden, men det går inte när man kommer närmare Medborgarplatsen.
"Götgatan kan grävas upp – i sex år".
"Byggkaos kan pågå i sex år när Götgatan grävs upp".
" SL:s tunnelbanetrafik påverkas däremot inte under arbetet."
Professionell tyckare
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Förutsatt att tunneltaket fortfarande är så stabil att det tål att man arbetar på det!Kantorn skrev:Citat från första länken:
" SL:s tunnelbanetrafik påverkas däremot inte under arbetet."

I en tidigare länkad artikel står det "Enligt ett nytt förslag till beslut i trafiknämnden är tunnlarna så risiga att de måste bytas före 2022". Det står också "Senast år 2022 måste bygget bli färdigt". Nu ska man starta projektet 2022. Hoppas man har marginalerna på sin sida!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Självklart icke - alltsedan 1905 har vi erbjudit våra passagerare resor mellan Slussen och Skanstull med absolut högsta kundnöjdhetsindex. Med denna stolta bild, vill vi uppmärksamma att senaste depescher betr. "Götgatan" och prognosticerade ombyggnadstider torde avsevärt förlänga "Trådlängdsindex" betr. detta ärende i en icke obetydlig omfattning.Kantorn skrev: Kommer tunnelbanetrafiken fungera hela tiden?
Citat från första länken:
" SL:s tunnelbanetrafik påverkas däremot inte under arbetet."
Ex officio / Lena
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Jag kan ju börja med att påpeka det uppenbara - vagnen befinner sej inte på Götgatan!1 skrev:Självklart icke - alltsedan 1905 har vi erbjudit våra passagerare resor mellan Slussen och Skanstull med absolut högsta kundnöjdhetsindex. Med denna stolta bild, vill vi uppmärksamma att senaste depescher betr. "Götgatan" och prognosticerade ombyggnadstider torde avsevärt förlänga "Trådlängdsindex" betr. detta ärende i en icke obetydlig omfattning.Kantorn skrev: Kommer tunnelbanetrafiken fungera hela tiden?
Citat från första länken:
" SL:s tunnelbanetrafik påverkas däremot inte under arbetet."
Ex officio / Lena
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Det är inte alls uppenbart vill jag påstå. Tvärtom är det mycket troligt att den befinner sig i Götgatans backe ned mot Skanstull, den riktiga Skanstull alltså, som låg på näset mellan Årstaviken och Hammarby sjö.TKO skrev:Jag kan ju börja med att påpeka det uppenbara - vagnen befinner sej inte på Götgatan!
Götgatan norrut från Skanstull
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Hmmm…. kan det vara så. Jag var övertygad om att bilden var tagen på Hornsgatan!Harald skrev:Det är inte alls uppenbart vill jag påstå. Tvärtom är det mycket troligt att den befinner sig i Götgatans backe ned mot Skanstull, den riktiga Skanstull alltså, som låg på näset mellan Årstaviken och Hammarby sjö.TKO skrev:Jag kan ju börja med att påpeka det uppenbara - vagnen befinner sej inte på Götgatan!
Götgatan norrut från Skanstull
(Ja denna diskussion förlänger säkert tråden...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Det är väl bara trevligt!TKO skrev:Hmmm…. kan det vara så. Jag var övertygad om att bilden var tagen på Hornsgatan!Harald skrev:Det är inte alls uppenbart vill jag påstå. Tvärtom är det mycket troligt att den befinner sig i Götgatans backe ned mot Skanstull, den riktiga Skanstull alltså, som låg på näset mellan Årstaviken och Hammarby sjö.TKO skrev:Jag kan ju börja med att påpeka det uppenbara - vagnen befinner sej inte på Götgatan!
Götgatan norrut från Skanstull
(Ja denna diskussion förlänger säkert tråden...)
/TKO
Jag antar att du trodde att bilden var tagen på Hornsgatan vid Bellmansgatan. Det är påfallande likt men några saker bör observeras. Spårvägen gick de första åren på övre planet i båda riktningarna. Efter 1908 gick vagnarna västerut på nedre planet och österut på övre planet. Staketet och väggen verkar redan på den tiden ha sett ut som idag: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/373 https://kartor.eniro.se/m/HD7CD och så har vi ju det låga hustaket som inte hör hemma där.
Vagnen på bilden har f ö både originalmålning, strålkastare (ähum nåja) och trolleystång så bilden borde kunna tidsbestämmas ganska noga!
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Åter till tunneltaksrenoveringen.
Rubriken som Stockholmdirekt satt på sin artikel ger sken av att man ska få veta när Götgatan grävs upp: "BESKEDET: Då grävs Götgatan upp". Men det enda besked som jag kunde finna var att gatan ska vara delvis uppgrävd i sex år. Men inte när det ska påbörjas.
Men Mitt i ger besked i sin artikel: "Klaratunneln stängs av och Götgatan grävs upp". I faktarutan står det "Renovering planeras 2022–2028".
Rubriken som Stockholmdirekt satt på sin artikel ger sken av att man ska få veta när Götgatan grävs upp: "BESKEDET: Då grävs Götgatan upp". Men det enda besked som jag kunde finna var att gatan ska vara delvis uppgrävd i sex år. Men inte när det ska påbörjas.
Men Mitt i ger besked i sin artikel: "Klaratunneln stängs av och Götgatan grävs upp". I faktarutan står det "Renovering planeras 2022–2028".
Men i samma artikel verkar det som om den nordgående trafiken hela tiden ska gå via Ringvägen och Renstiernas gata, till Folkungagatan, medan den södergående trafiken ska släppas fram på Götgatan. Jag tycker det är märkligt att man då måste dela in arbetet i så många etapper om trafikbegränsningen ändå sker på hela sträckan. Om man av någon anledning inte vill ha arbete på så långa avsnitt så borde man kunna arbeta på två olika avsnitt av gatan. Men det finns väl saker att ta hänsyn till som jag inte har en aning om. Varudistrubition och utryckningstrafik kanske?StockholmDirekt skrev:Sträckan ska delas in i sex delområden där arbete i varje område beräknas pågå i cirka ett år, summa summarum: Byggtiden blir upp till sex år. Och en nota för staden på cirka 330 miljoner kronor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Nu är man inte lika säker på hur man ska göra med biltrafiken. Stänger man av den helt så ska renoveringen gå på 4 år.
"Ska plåstret på Götgatan rivas av snabbt eller långsamt?"
"Ska plåstret på Götgatan rivas av snabbt eller långsamt?"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Varför ska plåstret rivas av över huvud taget? Gör gatan bilfri för alltid!LÅ1 skrev:Nu är man inte lika säker på hur man ska göra med biltrafiken. Stänger man av den helt så ska renoveringen gå på 4 år.
"Ska plåstret på Götgatan rivas av snabbt eller långsamt?"
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Varför i hela friden då?Enceladus skrev:Varför ska plåstret rivas av över huvud taget? Gör gatan bilfri för alltid!LÅ1 skrev:Nu är man inte lika säker på hur man ska göra med biltrafiken. Stänger man av den helt så ska renoveringen gå på 4 år.
"Ska plåstret på Götgatan rivas av snabbt eller långsamt?"
/Björn
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Därför att gatuutrymmet är begränsat. Biltrafik på Götgatan är fel trafikslag på fel plats. Gröna linjen har i princip samma trafikuppgift. Det begränsade gatuutrymmet behövs för gång, cykel och ytgående kollektivtrafik. Götgatan har tyvärr inte plats för biltrafik. Det finns dock andra gator på Södermalm som bilister kan använda.bjorn.lovdahl skrev:Varför i hela friden då?Enceladus skrev:Varför ska plåstret rivas av över huvud taget? Gör gatan bilfri för alltid!LÅ1 skrev:Nu är man inte lika säker på hur man ska göra med biltrafiken. Stänger man av den helt så ska renoveringen gå på 4 år.
"Ska plåstret på Götgatan rivas av snabbt eller långsamt?"
Jämför exempelvis Klarabergsgatan förr och nu. Innan ombyggnaden dominerades gatan av biltrafik. Idag skulle det knappt vara tänkbart att reservera plats för biltrafik där. Hamngatan står inför samma vägval - det finns bara plats för tre trafikslag av gång, cykel, buss, spårvagn och bil. Nu samsas gång och cykel samt buss och spårvagn, vilket inte fungerar bra alls. Buss och bil behöver försvinna därifrån om cykel och spårvagn ska få plats på riktigt.
Götgatan är inte annorlunda. Stockholm har en väldigt liten andel cyklister, och det beror förstås till stor del på att stadens utrymmen är reserverade för bilister. Det här verkar vara en generationsfråga. Var så säker på att dagens unga inte kommer att se biltrafiken som en omistlig del av stadslivet när de kommer till makten.
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Alltså, skulle inte Göteborg vara perfekt för att bygga en spårförbindelse med samma teknik som Wuppertal Schwebebahn över älven? Från Linnéplatsen, ner till Järntorget, svänga vänster över Danmarksterminalen i stigning med hållplats, över älven i seglingsfri höjd, ned över Plejadgatan och vidare till Wieselgrensplatsen lämplig väg. Fördelarna vore att man kan anlägga hållplatser där man behöver och att det är enklare än spårväg att passera vissa hinder. Man skulle kunna göra den systemkompatibel med Schwebebahn (av princip) fast med modernare byggmaterial och tystare spårbyggnad. Restiden hela sträckan skulle nog landa på 10-12 minuter, och mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen ca 8-10 minuter, dvs lite snabbare än linbanan.
Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras
Hur mycket kostar Wuppertals balkbana i drift jämfört med andra trafikslag? En turistattraktion behöver inte vara lika effektiv som samhällsnödvändig kollektivtrafik.Odd skrev:Visst vore det fantastiskt? Det skulle sätta Göteborg på kollektivtrafikkartan och skulle bli en häftig turistattraktion. Driftsäkerheten i Wuppertal Schwebebahn är väl också en faktor att räkna in.