Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Odd skrev:En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Nuförtiden sätter ingångna avtal (och regler för att ingå nya) rätt mycket gränser också...
Motorsläpvagn, menar du en vagn med motorer? Det kallar jag en motorvagn, sådana behöver ju inte nödvändigtvis ha förarhytt
Antar att det är en sån här vagn som avses då, fast modernare såklart...
Konstal 13N 821+818 i Warszawa, Foto 2019-07-20 Leif D.
Finns många motoriserade släp kvar i drift i Polen, här är ett till...
Konstal 105Na 125 i Poznań, Foto 2018-04-18 Leif D.
”Motoriserade släp” är väl egentligen inte rätt uttryck för dessa vagnar; det brukar ju avse en f d släpvagn som man har satt motorer i (vilket bl a lär ha förekommit i Göteborg på de tvåaxliga vagnarnas tid).
Dessa vagnar har väl hela tiden varit motorvagnar så ”motorvagn utan förarplats” är väl ett bättre uttryck. I diverse engelska yrkesdialekter förekommer väl mer slagkraftiga uttryck som ”non driving motors” osv fast det är väl på väg ut även där nu när allt ska vara långa tåg som knappt går att koppla isär ens när man ska lyfta dem!