Linje 14 återuppstår (igen)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4653
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Odd skrev:En variant skulle ju vara att införa 45 eller 60-meterståg på några av linjerna, med därtill lämpliga anpassningar.
Kanske skulle man till och med kunna ta fram en S33, en 15 meter lång motorsläpvagn utan förarhytter och som är multipelkörbar med M33?
Eller helt enkelt beställer fler mellandelar så att man får en 45-metersvariant av vagnen. Jag antar att endast fantasin sätter gränser.
Nuförtiden sätter ingångna avtal (och regler för att ingå nya) rätt mycket gränser också...

Motorsläpvagn, menar du en vagn med motorer? Det kallar jag en motorvagn, sådana behöver ju inte nödvändigtvis ha förarhytt :-)
Antar att det är en sån här vagn som avses då, fast modernare såklart...
Bild
Konstal 13N 821+818 i Warszawa, Foto 2019-07-20 Leif D.

Finns många motoriserade släp kvar i drift i Polen, här är ett till...
Bild
Konstal 105Na 125 i Poznań, Foto 2018-04-18 Leif D.
daniel_s
Inlägg: 14407
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Linje 14 återuppstår (igen)

Inlägg av daniel_s »

Tack Leif! Ja så verkar det vara.

”Motoriserade släp” är väl egentligen inte rätt uttryck för dessa vagnar; det brukar ju avse en f d släpvagn som man har satt motorer i (vilket bl a lär ha förekommit i Göteborg på de tvåaxliga vagnarnas tid).

Dessa vagnar har väl hela tiden varit motorvagnar så ”motorvagn utan förarplats” är väl ett bättre uttryck. I diverse engelska yrkesdialekter förekommer väl mer slagkraftiga uttryck som ”non driving motors” osv fast det är väl på väg ut även där nu när allt ska vara långa tåg som knappt går att koppla isär ens när man ska lyfta dem!
Skriv svar