Så några snapshots från dagens återinvigning av den 101-åriga Lidingöbanan. Oktober var god mot oss och gav oss som var där ett strålande solsken, trots höstkylan i luften.
Det har gått nästan 2 1/2 halvt år mellan de här bilderna
men nu är trafiken igång. Vid Aga station stod vagnarna uppradade när trafiken tillfälligt stoppades inför invigningsceremonin.
Där gick det högre befälet inom AB SS omkring i skinande vita mössor, som om de hade tagit studenten allihop. Det känns nästan som att förflyttas till det tidiga 50-talet, när jag var liten och åkte mycket fram och tillbaka på banan. Även vagn 17 fick lufta sig. Tyvärr ser det inte så ljust ut för någon adventskörning med denna, SL/TF är inte så pigga på idén, enligt vad jag hörde från AB SS representant.
Så till själva invigningen, som inleddes med att "den sjunde vagnen", dvs. den med Lidingös "skyline" påstrajpad, rullade in.
Dagens konferencier var TF:s strategiske planerare, tillika känd spårvägsprofil, Carl "Calle" Silfverhjelm
Först ut av talarna borde ha varit TF:s förvaltningschef, men han är ju som bekant avsatt, och hans tillförordnade efterträdare var inte närvarande. TF:s talan fördes istället av denne chef inom förvaltningen, vars namn och befattning jag tyvärr alldeles tappat bort i skrivande stund. Även AB SS vd Magnus Braxell (t.v. i bilden, i vit mössa förstås) talade, men där fick jag ingen bra bild.
Så över till de tyngre politikerna. Först ut var naturligtvis trafiklandstingsråder Kristoffer Tamsons (m)
Därefter gick ordet till f. kommunalrådet i Lidingö stad, numera investerings- och fastighetslandstingsrådet inom SLL Paul Lindquist (m)
Avslutande talare var kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (m), kommunstyrelsens ordförande i Lidingö stad
Därefter kunde "den sjunde vagnen" avgå mot Ropsten som första trafiktåg efter den officiella invigningen. AB SS styrelseordförande Thomas Lange ser, med all rätt, nöjd ut

(observera oktobersolen i lövverket)
I övrigt gick invigningen i sparsamhetens tecken. Allmänheten bjöds på kaffe och (torr) sockerkaka
och studentorkestern Kårsdraget stod för musikunderhållningen
Det var, kan man säga, andra bullar.
Men allt roligt har ett slut. Här har jag medföljt "den sjunde vagnen" till Ropsten. Här kan man se att dörrarna givetvis går att öppna på båda sidorna samtidigt
Men att göra såhär annat än i samband med avstigningen efter ankomst Ropsten är en absolut nono, så fort avstigningen är avslutad ska åtminstone dörrarna mot gamla spår 3 ställas på frigivning istället, så att man inte får genomdrag och utkylning. Sommartid bör båda sidorna vara frigivna för att inte släppa ut kylan ur kupén vid varm väder.