Sida 2 av 2

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: onsdag 07 oktober 2015 19:37
av roggek
C20_rules skrev:Man undrar ju om du ens kör bil själv - iallafall här i Stockholm. Då borde du veta att E4 är en motorväg med 70-90 km/h!! hastighetsbegränsning. Dagtid när det är mycket trafik, kan man ändå inte köra speciellt fort och då blir det ofta dom farterna eller långsammare - det blir liksom självbegränsande (vägen har bara en viss kapacitet). Men eftersom det var en 24 timmars razzia så antar jag dom stod där även på kvällen/natten när t ex Essingeleden brukar vara nästan tom och tjänade storkovan. Verkligen "skrämmande" att 60 st körde över 100-120 km/h (räcker med överhastighet på >30 km/h för att "torska lappen") på en TOM MOTORVÄG!!
Du vet ju inte NÄR dessa 60 stycken åkte fast och var, men det vet jag...Och jag kan säga dig att motorvägen var INTE tom...

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: onsdag 07 oktober 2015 22:31
av C20_rules
roggek skrev:
C20_rules skrev:Man undrar ju om du ens kör bil själv - iallafall här i Stockholm. Då borde du veta att E4 är en motorväg med 70-90 km/h!! hastighetsbegränsning. Dagtid när det är mycket trafik, kan man ändå inte köra speciellt fort och då blir det ofta dom farterna eller långsammare - det blir liksom självbegränsande (vägen har bara en viss kapacitet). Men eftersom det var en 24 timmars razzia så antar jag dom stod där även på kvällen/natten när t ex Essingeleden brukar vara nästan tom och tjänade storkovan. Verkligen "skrämmande" att 60 st körde över 100-120 km/h (räcker med överhastighet på >30 km/h för att "torska lappen") på en TOM MOTORVÄG!!
Du vet ju inte NÄR dessa 60 stycken åkte fast och var, men det vet jag...Och jag kan säga dig att motorvägen var INTE tom...
Ok, jag kan väl köpa att det inte var helt tomt. Men om det är så mycket trafik att man inte kan köra 100 km/h säkert på en motorväg i sommarväglag, så brukar det ju bli självbegränsande i vilket fall (d v s tempot bestäms av hur fort kön rullar). Visst kan det ju inträffa att det blir en lucka i en fil på säg 500 m, medan det står nästan still i övriga filer. Där skulle man ju kunna gasa upp i över 100 km/h för att sen få bromsa igen (vilket är riktigt farligt om någon i den intilliggande filen som rullar typ 20 km/h plötsligt byter fil utan att kolla ordentligt). Men seriöst - hur många kör på det sättet?
Att dom då varaktigt skulle få en lucka i kön precis där dom har kontrollerna - där dom kunnat plocka 60 såna vårdslösa förare. Den sannolikheten är i det närmaste 0. Dom stod och plockade "fartsyndare" på klassiskt vis i gles trafik. Försök inte att få oss och tro något annat...

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: onsdag 07 oktober 2015 23:01
av roggek
C20_rules skrev:Dom stod och plockade "fartsyndare" på klassiskt vis i gles trafik. Försök inte att få oss och tro något annat...
Jaså?
Visste du att man kan få körkortet återkallat av andra skäl?:
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: onsdag 07 oktober 2015 23:14
av C20_rules
roggek skrev:
C20_rules skrev:Dom stod och plockade "fartsyndare" på klassiskt vis i gles trafik. Försök inte att få oss och tro något annat...
Jaså?
Visste du att man kan få körkortet återkallat av andra skäl?:
Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
Det har du förvisso rätt i. Men i artikeln du citerade stod det ju 250 registrerade hastighetsöverträdelser, 60 körkort omhändertogs. Det tolkade jag som att iallafall den absoluta merparten av dom omhändertagna körkorten var p g a fortkörning. Sen när man samtidigt vet hur absurt låga hastighetsgränser det är på E4 och att det räcker med att överskrida dom med >30 km/h för att förlora lappen (vad jag trycker om det är inte ens värt att skriva) så ser ju inte dom siffrorna alls förvånande ut.
Jag har t o m blivit omkörd några gånger när jag legat i 140 på dessa 70-sträckor (såna där sköna sommarkvällar med gles trafik).

Tvärtom tycker jag siffran ser låg ut för att ha stått där 1 dygn. Den skulle nog vara betydligt högre om det inte var för att en hel del förare lyckats se kontrollen i tid. Man kan också varna mötande genom att blinka med helljusen (vilket vi är många som gör)

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: måndag 12 oktober 2015 14:46
av Leif Steen
Ett litet försök att spåra in tråden på kontaktledningsbrax igen.

"Bondfångare" av extra kaftig modell som helst deformerar fordonen skulle behövas vid Landsvägen i Sundbyberg där Tvärbanan svänger in på sin spårvägsbro. Det blev väl, om jag inte minns helt fel, tre dagars trafikavbrott vid senaste nedrivningen. För övrigt, vet någon varför den spårvagn med braxad strömavtagare som stod mellan Gränsvägen och Smidesvägen, hamnade där när nedrivningen var tidigare och åt andra hållet mot Solna S?

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: måndag 12 oktober 2015 19:01
av daniel_s
Ledningarna är ju inte bara upphängda i luften så att säga, utan de är inspända med kraft i ett system av tvärlinor, trapetser och andra kluriga konstruktioner som är avstämt för att det ska stämma. Går någonting av någonstans så ändras alla vinklar och kraftresultanter, och det kan exempelvis göra att tråden slackar ganska långt bort från den plats där den gick av.

(För den som undrar var Gränsgatan och Smidesvägen ligger så kan ju Gunnar E:s bild vara till hjälp!)

Re: Nedriven kontakledning linje 22

Postat: måndag 12 oktober 2015 22:57
av gek
Leif Steen skrev: "Bondfångare" av extra kaftig modell som helst deformerar fordonen skulle behövas vid Landsvägen i Sundbyberg där Tvärbanan svänger in på sin spårvägsbro.
"Bondfångare" har väl ganska sällan använts vid spårväg? Det finns bilder från Sundsvall där man ser bondfångare som satts upp efter att kontaktledningsspänningen under de sista åren fram till 1952 ökats till ca 1500 volt även i innerstaden. Syftet var uppenbarligen att minska de elrelaterade riskerna för vägfarande, inte så mycket att minska risken för riven kontaktledning - som förstås var lika stor tidigare när det bara var 500 - 550 volt inne i stan.

I Göteborg hade man tavlor för högsta tillåten fordonshöjd vid Angeredsbanans korsning med Kalles väg; på en dålig bild från ca 1970 kan man skymta en sådan tavla hängande ovanför den spårvagn som är längst till vänster:
Bild
Men denna linupphängda skylt fångade knappast några bönder eller kranbilsförare, snarare blev det ännu mer jobb att få upp alla trådar i luften efter att ett för högt fordon passerat.

Nedanstående bondfångare i Dijon i Frankrike fångade jag på bild häromåret:
Bild
Den konstruktionen verkar någorlunda effektiv. Det finns ytterligare bondfångare på platsen:
Bild
Antagligen är spårvägens kontaktledning ovanligt lågt monterad vid passagen under järnvägen, därav det extra stora behovet av bondfångare, eller "regelskydd" som man vid SJ tidigare brukade kalla dessa anordningar.

I Nice vid Medelhavet finns en spårväg där man på två sträckor kör på batteri just för att slippa kontaktledning, dock främst av estetiska skäl. Men på bilden nedan, som jag tog i går, ser man i förgrunden en spårväg med kontaktledning. Och en "bondfångare"!
Bild

Från andra riktningen finns det en sådan här anordning:
Bild

Det pågår byggnadsarbeten på platsen (nära hållplatsen Vauban) så jag antar att "bondfångarna" satts upp just med tanke på kranbilar, lastbilar med uppfällda flak mm. I och för sig finns, som framgår av första bilden, även en nedhängande provisorisk elkabel, men jag tror knappast man satt upp bondfångare för att hindra nedrivning av denna kabel - det hade varit betydligt enklare att i så fall montera luftkabeln på högre stolpar!