Leif Steen skrev: "Bondfångare" av extra kaftig modell som helst deformerar fordonen skulle behövas vid Landsvägen i Sundbyberg där Tvärbanan svänger in på sin spårvägsbro.
"Bondfångare" har väl ganska sällan använts vid spårväg? Det finns bilder från Sundsvall där man ser bondfångare som satts upp efter att kontaktledningsspänningen under de sista åren fram till 1952 ökats till ca 1500 volt även i innerstaden. Syftet var uppenbarligen att minska de elrelaterade riskerna för vägfarande, inte så mycket att minska risken för riven kontaktledning - som förstås var lika stor tidigare när det bara var 500 - 550 volt inne i stan.
I Göteborg hade man tavlor för högsta tillåten fordonshöjd vid Angeredsbanans korsning med Kalles väg; på en dålig bild från ca 1970 kan man skymta en sådan tavla hängande ovanför den spårvagn som är längst till vänster:

Men denna linupphängda skylt fångade knappast några bönder eller kranbilsförare, snarare blev det ännu mer jobb att få upp alla trådar i luften efter att ett för högt fordon passerat.
Nedanstående bondfångare i Dijon i Frankrike fångade jag på bild häromåret:

Den konstruktionen verkar någorlunda effektiv. Det finns ytterligare bondfångare på platsen:

Antagligen är spårvägens kontaktledning ovanligt lågt monterad vid passagen under järnvägen, därav det extra stora behovet av bondfångare, eller "regelskydd" som man vid SJ tidigare brukade kalla dessa anordningar.
I Nice vid Medelhavet finns en spårväg där man på två sträckor kör på batteri just för att slippa kontaktledning, dock främst av estetiska skäl. Men på bilden nedan, som jag tog i går, ser man i förgrunden en spårväg med kontaktledning. Och en "bondfångare"!
Från andra riktningen finns det en sådan här anordning:
Det pågår byggnadsarbeten på platsen (nära hållplatsen Vauban) så jag antar att "bondfångarna" satts upp just med tanke på kranbilar, lastbilar med uppfällda flak mm. I och för sig finns, som framgår av första bilden, även en nedhängande provisorisk elkabel, men jag tror knappast man satt upp bondfångare för att hindra nedrivning av denna kabel - det hade varit betydligt enklare att i så fall montera luftkabeln på högre stolpar!