Sida 2 av 5
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 05 oktober 2015 7:42
av Lars_L
Nu har budgeten kommit och vi har fått det negativa besked vi var beredda på, dock med viss förhoppning på sikt ändå!
Sammanbindningen av Spårväg city mellan linje 7 och Lindingöbanan i Ropsten senareläggs till efter 2019. De av fullmäktige beslutade budgetramarna innebär att medel saknas för att genomföra förlängningen från Kungsträdgården till T-centralen, inklusive anskaffning av två stycken spårvagnar för denna förlängning. Dock fullföljs planeringsarbetet för denna sträcka för att, så snart möjligheter kan skapas, verkställa genomförandet.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 05 oktober 2015 18:27
av Stefan Widén
Om man skall vara en smula politisk känns det som de styrande är så sura för sin förlust i omröstningen om SL taxan att man nu försöker hitta på alla sätt att sätta krokben för kollektivtrafikresenärerna. Busstrafikens nedskärningar har ju fått en omfattandekritik runt om i stadsdelar och kommuner. En vettig förhandling över blocken i detta läge hade säkerligen lett till en budget som håller ner på kostnader och minskar trafiken där det inte blir så stor påverkan eller t o m effektiviserar så man får mer för pengarna. Vi får väl se hur staden reagerar på att inte få upp spårvägen till sin nya fina hållplats med bilfria gator och allt. Vad aktörerna på Djurgården tycker behöver vi väl inte ens spekulera i.
Det är ett par år kvar innan den ska vara klar enligt tidplan och att kasta ner spåren sker ju på slutet ...och det lär hinna hända en massa saker innan dess.
2018 är det val......ex
Stefan
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 8:33
av heasm
Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 8:38
av twr
heasm skrev:
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!

Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 9:13
av august
twr skrev:heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!

Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 9:25
av martlrac
heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 10:12
av twr
august skrev:twr skrev:heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!

Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...
Övertalning går alltid smidigare om det följer med lite pengar. Jag är rädd att det är det som är landstingets strategi.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: torsdag 05 november 2015 22:18
av Stefan Widén
Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning.......

Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....
Stefan
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: fredag 06 november 2015 0:10
av C12C3C3C12
Stefan Widén skrev:Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning.......

Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....
Stefan
Glöm inte att peta in shuntarna...
Kanske vi kan nå Centralen då

Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: fredag 06 november 2015 0:12
av Hechtwagen
En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!!

Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: fredag 06 november 2015 0:16
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!!

Normalt konsultarvode.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: fredag 06 november 2015 12:24
av twr
C12C3C3C12 skrev:Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!!

Normalt konsultarvode.
Konsultarvoden brukar räknas i timmar, inte i meter!

Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 18 april 2016 15:00
av carltram
Visualisering från Skanska som visar hur Sergels Torg kommer att se ut år 2018:
https://www.instagram.com/p/BENwFUGi4yA ... C3%A5rvagn
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 18 april 2016 16:55
av dr Cassandra Nojdh
martlrac skrev:heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?
Herrn menar nog detta:
http://www.caf.net/en/ecocaf/nuevas-sol ... ia-acr.php
så CAF anser sig nog behärska tekniken (om de verkligen gör det kan man ju sätta frågetecken för med tanke på allt paltande med A35/A36). Däremot ställer jag mig frågande till om det verkligen blir billigare - det här är nog en teknik som man inte inför i första hand pga. kostnadsskäl. Utöver detta måste det förstås finnas plats på vagnarnas tak. Den som vill kan ju åka till Alvik och ställa sig uppe vid nedgången från Vidängsvägen mot Tvärbanans Solnagren, och titta på alla aggremanger på vagnstaken.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 18 april 2016 18:25
av Stefan Widén
På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...
Stefan
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 18 april 2016 19:28
av Anders Hanquist
Det skulle kunna vara känsligt att ta sig förbi "Superellipsen" och "Kristall, vertikal accent i glas och stål" (det formella namnet på glaspelaren i fontänen) med ett alltför okänsligt utformat trådarrangemang. Men vad jag förstått, så ska man kunna lösa det. Jag har dock inte sett något skiss över hur det ska se ut med ett minimum av stolpar just där. Kan tänka mig att Skönhetsrådet och konstvärlden i stort kan ha synpunkter. I övrigt ska det väl inte vara några större problem.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 18 april 2016 20:53
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...
Stefan
Nej, inte jag heller - möjligen med de reservationer som framförs ovan. Dessutom binder man upp sig till att ha/anskaffa en viss teknik i vagnarna, vilket kanske inte är så lyckat alla gånger.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: söndag 15 maj 2016 11:21
av twr
http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document
En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: söndag 15 maj 2016 12:02
av Lars_L
Ser ut så, i budgeten har man lagt till ett par hundra miljoner i budgetförslaget som huvudsakligen ligger på 2017-2018, vilket väl borde täcka kostnaden med råge (då ju förberedelsekostnaderna ändå legat kvar).
Re: Mot Klarabergsgatan!
Postat: måndag 10 oktober 2016 23:55
av LÅ1