Vi har inte så många uttryck för det här eftersom linbanor är sällsynta i Sverige.Lars_L skrev:Så gör man förstås. Men det är lite skillnad på skidresenärerna och kollektivresenärer med rullatorer och bagage etc. Att lasta folk stående med skidor är nog mycket lättare. Men det är inget problem att ha en avstigningsstation och en för påstigning. Problemet är väl som sagt att i praktiken lasta 35 passagerare per kabin på 30 sekunder. I alla fall om de ska ha sittmöjlighet. Har du så kort säkerhetsavstånd blir också hastigheten betydligt lägre. Det är väl därför man satsat på småkabiner i exempelvis London.2763 skrev:På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Om 35 personer skulle gå in genom samma dörrpar i t-banan, så skulle nog uppehållet bli på närmare minuten...
Men i tyskan skiljer man rätt noga på
Luftseilbahn som är två, ofta mycket stora korgar som går i varsin riktning och balanserar varandra.
Sesselbahn är det man ofta har vid skidanläggningar, det är rätt enkla grejer som är fast kopplade till draglinan och man får hoppa av och på i farten och ofta byta flera gånger.
Gondelbahn är korgar av mer måttlig storlek , från 5-6 upp till kanske 20 resande. De kopplas till draglinan men kopplas också loss vid stationerna och rullar då på en takskena . Med växlar kan ha parallella spår eller så kan man lasta på av från flera stående efter varann. När efterfrågan är liten så rangerar man undan de korgar som inte behövs i trafik. Hastigheten är väl måttlig, kanske cykeltakt med en 20-25km i timmen men fördelen är täta avgångar i kontinuerlig drift och att man kan gå raka vägen över hinder som vattendrag och annat.