Tunnelbanans depåer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
218

Re: Tunnelbanans depåer

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:I söder om liljeholmen finns det två bryggor, den mer välkända är mellan Liljeholmen och Nyboda. Men jag har också observerat en brygga intill trafikspåret från Aspudden mot Liljeholmen... Den binder samman båda trafikspåren söderut mot Aspudden, vart den leder till norrut har jag ingen bra koll på, men jag tror den hamnar vid norrgående fruängsspår...
Nä, det spåret är triangelspåret till Nyboda. Bryggan vid Aspudden är knasigt placerad, men det är i alla fall så att man kan köra ut från Nyboda med 5 vagnar (2 C20) fram till huvudsignalen vid bryggans södra ände och där byta körriktning och åka norrut genom växlarna mot Liljeholmen. Det går att vända så med 8 (3) vagnar också, men då får man improvisera lite. Något annat vettigt kan man inte använda den till... :mrgreen:
Men Daniel "Något annat vettigt kan man inte använda den till"! Ser du det som vettigt att glida ut från Nyboda med ex.vis 5 C6 och byta körände i Aspudden för att komma till Liljeholmen :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: Men du ska få en annan vettigare användning! På den tiden man körde 4-5 C4-C6 kunde man vända bort en trilskande HS via triangelspåret men vanligare och enklare var ju förstås att göra det i Nyboda. En annan ovettig men kul användning var innan Tub2 invigdes och vi brukade åka på trallor från Hägerstensvägens viadukt ill Aspudden!

Ni pratar om Sätra också. Vid Sätra kan man väl vända "köksvägen" också via huvudspåren och vändspårets förlängning. Sätra är en ganska begåvad lösning. Hur ska det förstöras när man tänker bryta trafiken på Norsborgsbanan vid Sätra i två delar? Vilken idé! Tala om att inte respektera resenärerna! De kommer med rätta att bli skogstokiga! Speciellt när det drar ut på tiden och man inte får det nya signalsystemet att funka vilket mer känns som en rimlig invändning än en utopi!

218
twr

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev: Alla slutstationer hade ett uppställningsspår för uppställning av kopplingsfororna, bana 1 vid sidan, bana 2-3 bakom plattformen.
Hade?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Sätra hade plats för 8 vagnar på uppställningsspåret S om plattformen när jag körde på bana 2.
Så det finns ett uppställningsspår söder om plattformen? OK, jag har ingen anledning att betvivla det.
Man kunde alltså tömma ett tåg på linje 15 och köra det bortanför stationen för att ge plats åt nästa 15 om man skulle behöva. Kanske använde man uppställningsspåret för att lagra vagnar på när tåglängderna ändrades? Det skedde ju rätt frekvent en gång i tiden.
Ja, det fungerar i södergående riktning. Men man måste åka via mittplattformen från uppställningsspåret Norrut.

Troligen (om man ser på tidtabellen), användes detta också när man hade snabbtåg och 7,5-minuterstafik. På så sätt kunde man få tillräcklig vändtid vid Sätra för L 15.
Jag tycker snarare att det ser ut som att tidtabellen medgav vändning vid plattformen, t ex avgång 38(½), ankomst 40, avgång 46, ankomst 47(½) osv. Men vi har kanske olika tidtabeller :-)
Lars_L skrev:Är ju en bra lösning både för uppställning, men inte minst även för att hantera skifte av turtäthet. Ett problem med mittspår är ju att man vid exempelvis utglesning av trafik får låta tåget fortsätta till nästa station med vändmöjlighet annars, för att inte få för kort vändtid för vissa avgångar, eller blockera norrgående spår. Så har man ju exempelvis fått vända en del Vällingby-vagnar vid Hässelby historiskt, på den tiden man hade annat än bara in- och utgående tåg från Vällingby även utanför högtrafik.
Det har jag inget minne av. Det vanliga var att ingångare som inte fick plats på mellanspåret planenligt vände vid plattformsdel 1 i Vällingby, och utgående tåg på motsvarande sätt vid plattformsdel 4.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218 skrev:Men Daniel "Något annat vettigt kan man inte använda den till"! Ser du det som vettigt att glida ut från Nyboda med ex.vis 5 C6 och byta körände i Aspudden för att komma till Liljeholmen :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
Öh... ja!?! Det har jag gjort några gånger. Det är ett bra sätt att ta sig ut från Nyboda mot city när det är trångt ner mot Liljeholmen den vanliga vägen (t ex under inryckningen).
218 skrev:Men du ska få en annan vettigare användning! På den tiden man körde 4-5 C4-C6 kunde man vända bort en trilskande HS via triangelspåret men vanligare och enklare var ju förstås att göra det i Nyboda.
Att "vända bort en trilskande HS via triangelspåret" verkar som en mycket ovettig användning. Då står du ju sen i Mörby eller Ropsten och kommer ingenstans. Det är inte X2:or som ska till Hagalund vi snackar om nu, man ska tillbaka också! :twisted:
En annan ovettig men kul användning var innan Tub2 invigdes och vi brukade åka på trallor från Hägerstensvägens viadukt ill Aspudden!
Now we´re talking! :mrgreen:
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lars_L skrev:
Troligen (om man ser på tidtabellen), användes detta också när man hade snabbtåg och 7,5-minuterstafik. På så sätt kunde man få tillräcklig vändtid vid Sätra för L 15.
daniel_s skrev: Jag tycker snarare att det ser ut som att tidtabellen medgav vändning vid plattformen, t ex avgång 38(½), ankomst 40, avgång 46, ankomst 47(½) osv. Men vi har kanske olika tidtabeller :-)
Säkerligen kan det vara så. Har bara de två första årens.

Men jag tror bara man hade denna lösning första året (alltså 1987-1988) - den för senare år har jag inte tillgänglig framför mig. Ankomst var även då 40½, men avgång redan 43½. (som exempel.) Nu skulle man förstås kunna klarat detta ändå med starthjälp eller hjälp att köra in tåget till stationen etc. Men det som får mig att tro att man ändå gjorde det är att första tåget från stan på morgonen ankommer 7.33 till Sätra, medan sista utgående tåg från Alby på L 15, avgår Sätra 7.36. Förvisso skulle något ej tidtabellslagt extratåg kunna avgå från Sätra till Gärdet någon minut efter 7.36 avgången. Men andra extratåg är dock inlagda i kundtidtabellen, vilket talar emot det.

På eftermiddagen är det dessutom bara två minuter från ankomst till avgång. Även där är det så att första 15 ankommer Sätra 14.31½, men första avgång är 14.41. Två minuter bör väl ändå ha varit i minsta laget kan man anta?

Lars_L skrev:Är ju en bra lösning både för uppställning, men inte minst även för att hantera skifte av turtäthet. Ett problem med mittspår är ju att man vid exempelvis utglesning av trafik får låta tåget fortsätta till nästa station med vändmöjlighet annars, för att inte få för kort vändtid för vissa avgångar, eller blockera norrgående spår. Så har man ju exempelvis fått vända en del Vällingby-vagnar vid Hässelby historiskt, på den tiden man hade annat än bara in- och utgående tåg från Vällingby även utanför högtrafik.
daniel_s skrev: Det har jag inget minne av. Det vanliga var att ingångare som inte fick plats på mellanspåret planenligt vände vid plattformsdel 1 i Vällingby, och utgående tåg på motsvarande sätt vid plattformsdel 4.
Historien är lång och säkerligen valde man olika lösningar vid olika tidpunkter. Vid den tid jag refererar till brukade i vilket fall något tåg på linje 17 fortsätta till Hässelby vid eftermiddagsrusningens slut. Men det var väl före det nya signalsystemet, som väl åtminstone gjorde det lite enklare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:

Det har jag inget minne av. Det vanliga var att ingångare som inte fick plats på mellanspåret planenligt vände vid plattformsdel 1 i Vällingby, och utgående tåg på motsvarande sätt vid plattformsdel 4.
Historien är lång och säkerligen valde man olika lösningar vid olika tidpunkter. Vid den tid jag refererar till brukade i vilket fall något tåg på linje 17 fortsätta till Hässelby vid eftermiddagsrusningens slut. Men det var väl före det nya signalsystemet, som väl åtminstone gjorde det lite enklare.
Nej, det nya signalsystemet förbättrade ingenting vid Vällingby station. Det gick redan tidigare att köra signalreglerat åt båda hållen på depåns båda anslutningsspår. Faktum är att kapaciteten försämrades vid signalsystemsbytet, dels pga skyddsavstånden mellan tågen som inte funnits tidigare, dels på grund av en fånig bugg som gör (eller åtminstone länge gjorde) att man bara kan använda en av två möjliga vägar från mellanspåret ned till depån.

Dessutom var det ju redan 1994 som man slutade att vända heldagslinjer i Vällingby.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev:
C12C3C3C12 skrev: Alla slutstationer hade ett uppställningsspår för uppställning av kopplingsfororna, bana 1 vid sidan, bana 2-3 bakom plattformen.
Hade?
Det var ju över 35 år sedan jag körde på t-banan, hur skall jag veta hur det är nu?
twr

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev:
twr skrev:
Hade?
Det var ju över 35 år sedan jag körde på t-banan, hur skall jag veta hur det är nu?
Okej, jag trodde du menade att det inte är så nu längre. Du menar bara att det var så då, när du körde. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Alla slutstationer hade ett uppställningsspår för uppställning av kopplingsfororna, bana 1 vid sidan, bana 2-3 bakom plattformen.
Det där var väl lite väl kategoriskt? Fruängen och Ropsten har inga spår bakom plattformen, men ligger på bana 2. Ropsten har ett uppställningsspår före stationen enligt vad jag hört. Men vet inte var, men tror att det inte är mellan trafikspåren. Fruängen har ett spår vid sidan om perrongspåren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Alla slutstationer hade ett uppställningsspår för uppställning av kopplingsfororna, bana 1 vid sidan, bana 2-3 bakom plattformen.
Det där var väl lite väl kategoriskt? Fruängen och Ropsten har inga spår bakom plattformen, men ligger på bana 2. Ropsten har ett uppställningsspår före stationen enligt vad jag hört. Men vet inte var, men tror att det inte är mellan trafikspåren. Fruängen har ett spår vid sidan om perrongspåren.
Jag visste att någon skulle gnälla över Ropsten, ett undantag, man vände 13-51 + 13-52 inne på den bryggan när jag körde på bana 2. Vad det gäller Fruängen så fanns det ett uppställningsspår på östra sidan, stå med nosen vänd mot nergången, då var det på vänstra sidan, Norsborg hade bakom plattformen. Titta på tiden när jag skrev det inlägget, skulle kanske ha skrivit bana 1 + 2 har uppställningsspåren bredvid slutstationerna (utom undantagen), bana 3 har bakom.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Alla stationer har faktiskt uppställningsspår, utom undantagen! :wink:
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:Alla stationer har faktiskt uppställningsspår, utom undantagen! :wink:
Att alla stationer har uppställningsspår, det var en nyhet för mig :roll:

Enligt min ringa erfarenhet från alla 3 banorna plus Saltsjöbanan som jag jobbat på så hade alla slutstationer (även tidigare slutstationer) uppställningsspår.

Ja jag vet att inte Solsidan och Slussen (som tidigare hade massor av spår) - har uppställningsspår.

Skrivet 01:55 :mrgreen:
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

C12C3C3C12 skrev:
daniel_s skrev:Alla stationer har faktiskt uppställningsspår, utom undantagen! :wink:
Att alla stationer har uppställningsspår, det var en nyhet för mig :roll:

Enligt min ringa erfarenhet från alla 3 banorna plus Saltsjöbanan som jag jobbat på så hade alla slutstationer (även tidigare slutstationer) uppställningsspår.

Ja jag vet att inte Solsidan och Slussen (som tidigare hade massor av spår) - har uppställningsspår.

Skrivet 01:55 :mrgreen:
Hagsätra har ett kort spår bakom stationen rymmer bara 1st C20. Inga u-spår vid Slussen och Solsidan.
MVH AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:
Att alla stationer har uppställningsspår, det var en nyhet för mig
Nej inte alla, bara alla utom dem som inte har det! :mrgreen: Jag tänkte på det här som du skrev:
C12C3C3C12 skrev:skulle kanske ha skrivit bana 1 + 2 har uppställningsspåren bredvid slutstationerna (utom undantagen), bana 3 har bakom.
För övrigt har det faktiskt funnits ett sidospår vid Solsidan, men det var länge sedan!
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Okej grabbbar, ska vi gräva ner stridsyxorna samt återgå till ämnet?

Tänkte på en totalt vansinnig idé, Nynäsbanan passerar ju Farsta Strand (tidigare Södertörns Villastad) samt inom synhåll från Farsta på en bank samt Högdalen, skulle man kunna lägga ett spår där bredvid järnvägen till Högdalsdepån.
twr

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev:Okej grabbbar, ska vi gräva ner stridsyxorna samt återgå till ämnet?

Tänkte på en totalt vansinnig idé, Nynäsbanan passerar ju Farsta Strand (tidigare Södertörns Villastad) samt inom synhåll från Farsta på en bank samt Högdalen, skulle man kunna lägga ett spår där bredvid järnvägen till Högdalsdepån.
Det är ju en jättebra idé!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
C12C3C3C12 skrev:Okej grabbbar, ska vi gräva ner stridsyxorna samt återgå till ämnet?

Det är ju en jättebra idé!
På köpet kan man ordna en smidig koppling mellan Trafikverkets spår och T-banans!
twr

Inlägg av twr »

Inte mycket diskussion om det jag tänkte mig som trådens ämne... Hur många nya depåplatser behövs jämfört med vad som finns, och var tror och tycker ni att de ska hamna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Inte mycket diskussion om det jag tänkte mig som trådens ämne... Hur många nya depåplatser behövs jämfört med vad som finns, och var tror och tycker ni att de ska hamna?
Beroende på vad man gör med Högdalsdepån, och dess koppling(ar) till trafikspår, så blir det väl snedfördelning av depåkapacitet för antingen blå eller grön linjerna. En ny depå behövs väl med andra ord på södra sidan av nätet. Någonstans åt Nackahållet skulle vara min första gissning. Nästan bara gripet ur luften, men ändå.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Vid Insjöavfarten från Värmdöleden, på gränsen mellan Nacka och Värmdö. I anslutning till slutstation för T-banan via Nacka C - Ektorp och Orminge. Detta är även en utmärkt plats för Värmdöbussarnas terminal och det finns dessutom massor av mark att bygga bostäder på i detta område.
/Göran
Skriv svar