Re: Stockholms gömda tunnelbaneuppgångar
Postat: lördag 11 april 2015 21:17
Men nu hette den ju Tomteboda som postterminal, så då kanske det är smartast att fortsätta med det namnet även som bussdepå.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
daniel_s skrev:Om jag uppfattar saken rätt så härstammar den där skrönan, eller åtminstone dess vida spridning, från en krönika i en gammal MfSS. Precis som innehållet i ett tal på en fest, så blir det lite konstigt om man rycker den ur sitt sammanhang och berättar den vidare som om den vore en neutral faktabeskrivning.
Nåväl, dags att diskutera vidare? Det finns väl fler dolda uppgångar som inte har nämnts, och även ovanjordsstationerna har ju en del intressanta arrangemang som skulle kunna räknas till det här temat!
Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Hur är nödutgångarna, flera?
I och för sig är det ju så men just rök brukar anses vara det största problemet i sammanhanget.LÅ1 skrev:Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Hur är nödutgångarna, flera?
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?Lennart Petersen skrev:I och för sig är det ju så men just rök brukar anses vara det största problemet i sammanhanget.LÅ1 skrev:Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Hur är nödutgångarna, flera?
Folk hittar inte ut vid en evakuering och man kan bli rökförgiftad. Det är nästan ingen som dör i brandolyckor av direkt eld utan att först ha blivit medvetslös av rök.
Så håller man borta röken så ska man normalt hinna evakuera innan branden spridit sig
Nja, den ligger snarare ungefär vid den gula ytan ovanför bokstaven "g" i "Karlberg".LÅ1 skrev:Nya bussdepån hamnar väl i Ingenting-skogen enligt kartbilden från 1951, om jag lyckas orientera mig rätt. Så varför inte kalla den Ingentingdepån!
Den gul ytan är det som fanns kvar av Ingentings trädgård.twr skrev:Nja, den ligger snarare ungefär vid den gula ytan ovanför bokstaven "g" i "Karlberg".LÅ1 skrev:Nya bussdepån hamnar väl i Ingenting-skogen enligt kartbilden från 1951, om jag lyckas orientera mig rätt. Så varför inte kalla den Ingentingdepån!
jag hoppas dom tänkt rätt som planerat och det lär väl vara experter på brandskydd som varit med och utfprmat anordningarna.LÅ1 skrev:
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?
Att blåsa ner luft till perrongen menar du? Kanske det!Lennart Petersen skrev:jag hoppas dom tänkt rätt som planerat och det lär väl vara experter på brandskydd som varit med och utfprmat anordningarna.LÅ1 skrev:
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?
Som jag uppfattat det så handlar det inte om att suga ut röken utan om att trycka tillbaks den med fläktar så att utrymning kan ske .
Hittade en 11 år gammal SvD artikel i ämnet, fläktarnas uppgift verkar vara att skapa en skyddssektion/zon skild från perrongen vid en eventuell brand:LÅ1 skrev:Att blåsa ner luft till perrongen menar du? Kanske det!Lennart Petersen skrev:jag hoppas dom tänkt rätt som planerat och det lär väl vara experter på brandskydd som varit med och utfprmat anordningarna.LÅ1 skrev:
Visst! Men vart tar röken vägen? Kan man passera biljetthallen och ut utan att behöva hålla andan i skarpt läge?
Som jag uppfattat det så handlar det inte om att suga ut röken utan om att trycka tillbaks den med fläktar så att utrymning kan ske .
Och naturligtvis tror jag att man vet vad man gör när man installerar dessa fläktar. Det kan bara verka konstigt för "vanligt folk" när man ser dem.
Det senaste framsteget i tunnelbanans interna säkerhetsarbete är särskilda rökfria skyddsrum på perrongerna med separat ventilation, där man ska kunna ta skydd vid brand. Det första, på Zinkensdamm, tas i drift endera dagen, säger Christer Lindeman, säkerhetsingenjör på SL.
Det var aldrig på tal med en andra (eller även tredje) uppgång? Vid bygget eller senare?LÅ1 skrev:Det är en uppgång mitt på plattformen. Säkerheten har diskuterats just för att stationen saknar nödutgång. Man har monterat stora fläktar i rulltrappsschaktet för att kunna suga ut rök vid ev. brand. Förstår inte riktigt hur man tänker. Luft i rörelse brukar väl gynna brand?Medic skrev:Har det aldrig varit planerat ytterligare uppgångar vid Zinkensdam? Är sällan där men bara en uppgång i en station så centralt.. Är det avstånden till andra stationer som gör det kansle? (Känner inte till mer än att det bara är en uppgång, sällan i de trakterna..)
Hur är nödutgångarna, flera?
Man skulle ju kunna använd den medeltida stavningen Danaröberg (Dana-rö-berg) istället. Även om det skulle vara en sentida konstruktion av just ordet med ändelsen 'berg'.gek skrev:Stationsnamnet Danderydsberg fanns det också lite olika åsikter om; skulle det stavas med eller utan s?
Stockholms stad har som princip att alltid stava med stor bokstav i alla separata orddelar vid namn på gator, torg, platser mm. Det är huvudsakligen av estetiska skäl och tydlighet (så man vet att de separata orden hör ihop i löpande brödtext). Då tunnelbanan fram till 1967 byggdes av Stockholms Spårvägar som ägdes av staden, så blev det självklart att även stationsnamnen i tunnelbanan följde samma regelverk. Efter överföringen till landstinget fortsatte man väl av "födsel och ohejdad vana" med samma princip till början av 1980-talet då Göran Månsson fick ansvaret för skyltningen på SL. Han införde Helvetika och vit text på svart bakgrund.gek skrev:Ortnamnsarkivet påpekade också att det senare ledet i stationsnamn såsom Solna Centrum och Täby Centrum borde skrivas med liten begynnelsebokstav.
Helvetica.Christer J skrev:Han införde Helvetika och vit text på svart bakgrund.