Sida 2 av 4
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 1:30
av LÅ1
"
Stockholms stad om gula linjen: Billigast och bäst att gräva upp Odenplan igen"
Artikelns ingress: "
Förslaget att bygga Odenplans nya tunnelbanestation intill den befintliga får tummen upp av staden, trots att det innebär att gul linje inte kan förlängas söderut."
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 2:04
av Odd
Blindtarm Karolinska tar form....
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 4:56
av spårsnoken
Äh. Gör som i Wien. Bygg spårväg i stället. En spårvägslinje Odenplan-Karolinska hade varit mycket billigare och dessutom gett lite ovanjordskänsla för resenärerna.
mvh /spårsnoken
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 8:03
av Kantorn
Beviset på att de som beslutar tänker ungefär så långt som näsan räcker. Och knappt det. Skrämmande.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 12:00
av Odd
I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan. Det är en bra idé fast lite försent. Visserligen skulle det inte förändra (det redan obefintliga) behovet av Blindtarm Karolinska men det skulle bli billigare och ge större nytta.
Om det hade planerats in helst från början så skulle naturligtvis Solnapendeln gå i det röret och komma upp vid Hagalund och Sumpanpendeln komma upp innan sumpan i stället för där det kommer upp idag.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 12:21
av twr
Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan. Det är en bra idé fast lite försent. Visserligen skulle det inte förändra (det redan obefintliga) behovet av Blindtarm Karolinska men det skulle bli billigare och ge större nytta.
Om det hade planerats in helst från början så skulle naturligtvis Solnapendeln gå i det röret och komma upp vid Hagalund och Sumpanpendeln komma upp innan sumpan i stället för där det kommer upp idag.
Håller med om att det är intressant. Även om pendeltågens stationer generellt inte bör ligga så tätt hade det i det här fallet ändå löst en hel del om Hagastaden hade försörjts av Citybanan.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 13:40
av Magnus Ahltorp
Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan.
Pendeltåget har med Citybanan redan en station vid Karolinska. Det är lika långt att gå från ena uppgången till den andra som att gå från den närmaste uppgången till NKS.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 14:17
av twr
Magnus Ahltorp skrev:Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan.
Pendeltåget har med Citybanan redan en station vid Karolinska. Det är lika långt att gå från ena uppgången till den andra som att gå från den närmaste uppgången till NKS.
Det är lätt att man frågar sig... Om pendeltågets uppgång redan ligger så nära att det inte behövs en till station. Då behövs det väl ingen tunnelbanestation heller?

Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: onsdag 04 november 2015 15:30
av Kantorn
Från Matteuskyrkan (där uppgången kommer att vara) till NKS huvudentré är det ca 900 m. Det finns nog de som tycker det är långt att gå, men de flesta är nog bara lata - antingen fysiskt eller tidmässigt. 900 m torde ta ca 10-12 minuter att gå, bortsett från rödljus, så så mycket tid sparar man sannerligen inte på att byta till annat tunnelbanetåg. Sen är det ju så att de som kommer från tunnelbanan måste gå båda sträckorna. Från Odenplan till Matteuskyrkan är det lite drygt 500 m fågelvägen. Vi får väl förutsätta att "gångvägen" inte är mycket mer än 600 m från T-perrong till norra uppgången. Då får vi ca 1500 meter. Det tar nog 15 - 20 minuter att gå, beroende på vilken gånghastighet man tar. Trots allt - man slipper ett byte.
Och till dem som faktiskt av fysiska skäl inte klarar att gå sträckan: det finns buss och det finns taxi. Och färdtjänst. Lägg ner projekt gul linje om det nu inte ska gå att förlänga söderut. De enda som får det markant bättre med den linjen är de som ska från Friends arena till KS eller tvärtom.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 1:00
av LÅ1
Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"
Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"
Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 9:01
av bark
Infrastrukturnyheter skriver om att samrådet är öppet:
http://www.jarnvagsnyheter.se/2015/12/n ... ula-linjen
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 10:19
av twr
Konstigt att man betonar att bytet sker över plattform. Det stämmer ju i vissa relationer men inte alla. Hoppas man inte gjort en dum miss när man gjorde prognosen.
Ännu konstigare att S och V kritiserar en bristfällig utredning utan att höja blicken och konstatera att hela Gula linjen är onödig.
En avgrening av Blå linje från Fridhemsplan är förstås inte aktuell. Förslaget från Jonas Eliasson var ogenomtänkt och amatörmässigt.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 10:54
av Per Lind
LÅ1 skrev:Lennart Petersen skrev: Från början var det också tänkt att Slussen skulle byggas likadant som T-centralen med bekväma vinkelbyten men det fick man skippa av ekonomiska skäl .
Gamla stan hade då blivit bytesplats för byten i medriktning.
Hade varit väldigt bra med byten vid Slussen på samma sätt som vid T-centralen. Det hade krävt att de båda spåren på röd bana korsat varandra. Det hade säkert gått att ordna söder om stationen. Värre att göra det planskilt på bron mot Gamla stan.
Men det går väl lätt att fixa när spåren läggs i djupläge.

I alla fall en punkt som talar för en nedgrävning. Den enda?!
Idag fungerar det väl så?
Skall man spetsvända vid Slussen åker man till T-Centralen och skall man vidare i samma riktning byter man vid Slussen eller Gamla Stan.
OK, det tar några minuter extra men det kan det väl vara värt och man slipper miljarder i ombygtgnad.
-Per
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 12:41
av gbd
twr skrev:
Konstigt att man betonar att bytet sker över plattform. Det stämmer ju i vissa relationer men inte alla. Hoppas man inte gjort en dum miss när man gjorde prognosen.
Ännu konstigare att S och V kritiserar en bristfällig utredning utan att höja blicken och konstatera att hela Gula linjen är onödig.
En avgrening av Blå linje från Fridhemsplan är förstås inte aktuell. Förslaget från Jonas Eliasson var ogenomtänkt och amatörmässigt.
Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenterats
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 12:47
av twr
gbd skrev:
Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenterats
Svaret på det borde vara att bygga en anslutning till Aspudden och köra tåg även till exempelvis Skärholmen. På så sätt förebygger man även möjliga kapacitetsproblem på Röda linjen i framtiden.
I norra änden kan vi väl förbereda en koppling från Fridhemsplan till Hagastaden och på så sätt koppla ihop de här snuttunnelbanorna. Kopplingen Odenplan - Hagastaden borde kunna läggas ned, eller kanske trafikeras av ett ensamt tåg i spårvagnsformat som skyttlar fram och tillbaka. Det räcker med att det vänder i Hagastaden, för kopplingen Odenplan - Arenastaden finns som bekant redan.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 14:26
av Hechtwagen
Ytläge betyder utomhus i tunnelbanesammanhang!

Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 15:08
av LÅ1
Hechtwagen skrev:
Ytläge betyder utomhus i tunnelbanesammanhang!

OK! Byt "i ytläge" till "grunt"!

Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 17:56
av daniel_s
Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 18:40
av LÅ1
daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Postat: torsdag 03 december 2015 19:01
av daniel_s
LÅ1 skrev:daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)
Nejdå det stavas grunt. Men det är nog inte någon särdeles vacker färg i alla fall
