Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
"Stockholms stad om gula linjen: Billigast och bäst att gräva upp Odenplan igen"
Artikelns ingress: "Förslaget att bygga Odenplans nya tunnelbanestation intill den befintliga får tummen upp av staden, trots att det innebär att gul linje inte kan förlängas söderut."
Artikelns ingress: "Förslaget att bygga Odenplans nya tunnelbanestation intill den befintliga får tummen upp av staden, trots att det innebär att gul linje inte kan förlängas söderut."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Blindtarm Karolinska tar form....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Äh. Gör som i Wien. Bygg spårväg i stället. En spårvägslinje Odenplan-Karolinska hade varit mycket billigare och dessutom gett lite ovanjordskänsla för resenärerna.
mvh /spårsnoken
mvh /spårsnoken
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Beviset på att de som beslutar tänker ungefär så långt som näsan räcker. Och knappt det. Skrämmande.LÅ1 skrev:"Stockholms stad om gula linjen: Billigast och bäst att gräva upp Odenplan igen"
Artikelns ingress: "Förslaget att bygga Odenplans nya tunnelbanestation intill den befintliga får tummen upp av staden, trots att det innebär att gul linje inte kan förlängas söderut."
Professionell tyckare
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan. Det är en bra idé fast lite försent. Visserligen skulle det inte förändra (det redan obefintliga) behovet av Blindtarm Karolinska men det skulle bli billigare och ge större nytta.
Om det hade planerats in helst från början så skulle naturligtvis Solnapendeln gå i det röret och komma upp vid Hagalund och Sumpanpendeln komma upp innan sumpan i stället för där det kommer upp idag.
Om det hade planerats in helst från början så skulle naturligtvis Solnapendeln gå i det röret och komma upp vid Hagalund och Sumpanpendeln komma upp innan sumpan i stället för där det kommer upp idag.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Håller med om att det är intressant. Även om pendeltågens stationer generellt inte bör ligga så tätt hade det i det här fallet ändå löst en hel del om Hagastaden hade försörjts av Citybanan.Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan. Det är en bra idé fast lite försent. Visserligen skulle det inte förändra (det redan obefintliga) behovet av Blindtarm Karolinska men det skulle bli billigare och ge större nytta.
Om det hade planerats in helst från början så skulle naturligtvis Solnapendeln gå i det röret och komma upp vid Hagalund och Sumpanpendeln komma upp innan sumpan i stället för där det kommer upp idag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Pendeltåget har med Citybanan redan en station vid Karolinska. Det är lika långt att gå från ena uppgången till den andra som att gå från den närmaste uppgången till NKS.Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Det är lätt att man frågar sig... Om pendeltågets uppgång redan ligger så nära att det inte behövs en till station. Då behövs det väl ingen tunnelbanestation heller?Magnus Ahltorp skrev:Pendeltåget har med Citybanan redan en station vid Karolinska. Det är lika långt att gå från ena uppgången till den andra som att gå från den närmaste uppgången till NKS.Odd skrev:I en Yimby-grupp på Facebook så kom förslaget att i stället grena av pendeltågen från Odenplan, ha en station vid Karolinska och sedan dra tunneln till Sumpan.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Från Matteuskyrkan (där uppgången kommer att vara) till NKS huvudentré är det ca 900 m. Det finns nog de som tycker det är långt att gå, men de flesta är nog bara lata - antingen fysiskt eller tidmässigt. 900 m torde ta ca 10-12 minuter att gå, bortsett från rödljus, så så mycket tid sparar man sannerligen inte på att byta till annat tunnelbanetåg. Sen är det ju så att de som kommer från tunnelbanan måste gå båda sträckorna. Från Odenplan till Matteuskyrkan är det lite drygt 500 m fågelvägen. Vi får väl förutsätta att "gångvägen" inte är mycket mer än 600 m från T-perrong till norra uppgången. Då får vi ca 1500 meter. Det tar nog 15 - 20 minuter att gå, beroende på vilken gånghastighet man tar. Trots allt - man slipper ett byte.
Och till dem som faktiskt av fysiska skäl inte klarar att gå sträckan: det finns buss och det finns taxi. Och färdtjänst. Lägg ner projekt gul linje om det nu inte ska gå att förlänga söderut. De enda som får det markant bättre med den linjen är de som ska från Friends arena till KS eller tvärtom.
Och till dem som faktiskt av fysiska skäl inte klarar att gå sträckan: det finns buss och det finns taxi. Och färdtjänst. Lägg ner projekt gul linje om det nu inte ska gå att förlänga söderut. De enda som får det markant bättre med den linjen är de som ska från Friends arena till KS eller tvärtom.
Professionell tyckare
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Infrastrukturnyheter skriver om att samrådet är öppet: http://www.jarnvagsnyheter.se/2015/12/n ... ula-linjen
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Konstigt att man betonar att bytet sker över plattform. Det stämmer ju i vissa relationer men inte alla. Hoppas man inte gjort en dum miss när man gjorde prognosen.LÅ1 skrev:Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"
Ännu konstigare att S och V kritiserar en bristfällig utredning utan att höja blicken och konstatera att hela Gula linjen är onödig.
En avgrening av Blå linje från Fridhemsplan är förstås inte aktuell. Förslaget från Jonas Eliasson var ogenomtänkt och amatörmässigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Idag fungerar det väl så?LÅ1 skrev:Hade varit väldigt bra med byten vid Slussen på samma sätt som vid T-centralen. Det hade krävt att de båda spåren på röd bana korsat varandra. Det hade säkert gått att ordna söder om stationen. Värre att göra det planskilt på bron mot Gamla stan.Lennart Petersen skrev: Från början var det också tänkt att Slussen skulle byggas likadant som T-centralen med bekväma vinkelbyten men det fick man skippa av ekonomiska skäl .
Gamla stan hade då blivit bytesplats för byten i medriktning.
Men det går väl lätt att fixa när spåren läggs i djupläge.
I alla fall en punkt som talar för en nedgrävning. Den enda?!
Skall man spetsvända vid Slussen åker man till T-Centralen och skall man vidare i samma riktning byter man vid Slussen eller Gamla Stan.
OK, det tar några minuter extra men det kan det väl vara värt och man slipper miljarder i ombygtgnad.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenteratstwr skrev:Konstigt att man betonar att bytet sker över plattform. Det stämmer ju i vissa relationer men inte alla. Hoppas man inte gjort en dum miss när man gjorde prognosen.LÅ1 skrev:Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"
Ännu konstigare att S och V kritiserar en bristfällig utredning utan att höja blicken och konstatera att hela Gula linjen är onödig.
En avgrening av Blå linje från Fridhemsplan är förstås inte aktuell. Förslaget från Jonas Eliasson var ogenomtänkt och amatörmässigt.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Svaret på det borde vara att bygga en anslutning till Aspudden och köra tåg även till exempelvis Skärholmen. På så sätt förebygger man även möjliga kapacitetsproblem på Röda linjen i framtiden.gbd skrev: Men nu verkar den bli av iaf och man borde kanske fokusera på på hur kan man få en ev linje mellan Fridhemsplan och liljeholmen mereffektiv än vad som hittills presenterats
I norra änden kan vi väl förbereda en koppling från Fridhemsplan till Hagastaden och på så sätt koppla ihop de här snuttunnelbanorna. Kopplingen Odenplan - Hagastaden borde kunna läggas ned, eller kanske trafikeras av ett ensamt tåg i spårvagnsformat som skyttlar fram och tillbaka. Det räcker med att det vänder i Hagastaden, för kopplingen Odenplan - Arenastaden finns som bekant redan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3541
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Ytläge betyder utomhus i tunnelbanesammanhang!LÅ1 skrev:Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"

Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
OK! Byt "i ytläge" till "grunt"!Hechtwagen skrev:Ytläge betyder utomhus i tunnelbanesammanhang!LÅ1 skrev:Nu är det tydligen definitivt beslutat att Karolinska-grenen eller -banan skall ligga i ytläge vid *Odenplan och därför inte kan förlängas i den änden.
Två artiklar från Stockholmdirekt i ämnet. bara den första har kommentarer i skrivande stund.
"Definitivt stopp för gula linjen söderut"
"Beslutet: Ingen gul t-banelinje till Älvsjö"

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya T-banan vid Odenplan. Avgrening eller ny bana
Nejdå det stavas grunt. Men det är nog inte någon särdeles vacker färg i alla fallLÅ1 skrev:Grunt, motsatsen till djupt! Men det kanske stavas annorlunda? ("Grundt" ger i alla fall felstavningsmarkering, vilket "grunt" inte gör!)daniel_s skrev:Vadå grunt? Är det denna veckas färgförslag? "Åk med Gruna linjen!" Fånigt. Antingen är den väl grön eller brun.
