Jag kan tyvärr bara beklaga. Jag får upp kartorna perfekt. Nåt kanske du måste ha missat att uppdatera. Men du säger ju att alla tillägg är ominstallerade. Skulle annars tro att det är en Flash- eller en Java-applikation.Jona skrev:PS apropå kartor, någon fler än jag som inte får se dom geografiska kartorna på SL.se hemsida mer. Har till och med provat ominstallera webbläsare och alla tillägg, plus provade via en helt sprillans ny dator, men får bara upp teckenförklaring men ingen karta utan resten är en vit sida.
Har jag missat och installera ett behövligt tillägg. Tips är välkommen.
/Jona
[SL] Nytt utseende på linjenätet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Professionell tyckare
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Vad är den stora skillnaden på Stockholms och Londons kartor? Precis som Stockholms pendeltåg så har Metropolitan line och några andra rutter i London pressats ihop ordentligt. Piccadilly line har fått sin nordöstra gren vriden medsols i nästan 45 grader! Och så har vi diverse mindre problem, Queensway och Bayswater som egentligen ligger ungefär 100 meter från varandra har dragits så isär att turister med dålig lokalkännedom väljer att åka till Notting Hill Gate, byta och sedan åka nästan samma väg tillbaka för att röra sig mellan de två stationerna.Some skrev: Londonkartan lider definitivt inte av den topologiska demens som drabbat SL-kartan. Tvärt om är den bra.
Både Stockholms och Londons kartor är tänkta som diagram där endast kopplingspunkterna har någon egentlig betydelse. Så länge folk förstår det så uppstår inga större problem. Hur många personer har fått för sig att promenera från Fruängen till Norsborg efter att ha tittat på tunnelbanekartan?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Tvärbanan är inom kort förlängd till Sickla ifrån Sickla udde, en sträcka på cirka 700 meter, ska bli intressant att se hur de pressar in detta på kartan, ser inte helt enkelt ut! 

-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Jag håller med Jona om svårigheterna med vita tecken på grå bakgrund. När denna profil dessutom införs på små lokalbanestationer ute i skogen, där belysningen alltid varit undermålig, blir det tyvärr otydligt under kvällstid. Som t.ex här i Ekskogen där skyltar av denna mörka skylt skulle må bäst av en LED-ljusramp som kunde lysa upp hela skyltens bredd, istället för en enstaka gammal lampa ovanpå en av stolparna. Den högra nyare stödstolpen (som sägs vara en permanent lösning) sitter för övrigt fast i räcket med något som ser ut som buntband. Bilden är tagen den 10 mars 2015.
De boende längs Kårstalinjen hade f.ö. ingen aning om vad den lila linjen skulle betyda, innan DN-artikeln kom ut och förklarade för dem.

De boende längs Kårstalinjen hade f.ö. ingen aning om vad den lila linjen skulle betyda, innan DN-artikeln kom ut och förklarade för dem.

Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
I London använder man en topologisk karta, ja själva urtypen för topologiska kartor. SL använder ett slumpmässigt virrvarr av sträck utan användbarhet.C30 skrev:Vad är den stora skillnaden på Stockholms och Londons kartor? Precis som Stockholms pendeltåg så har Metropolitan line och några andra rutter i London pressats ihop ordentligt. Piccadilly line har fått sin nordöstra gren vriden medsols i nästan 45 grader! Och så har vi diverse mindre problem, Queensway och Bayswater som egentligen ligger ungefär 100 meter från varandra har dragits så isär att turister med dålig lokalkännedom väljer att åka till Notting Hill Gate, byta och sedan åka nästan samma väg tillbaka för att röra sig mellan de två stationerna.Some skrev: Londonkartan lider definitivt inte av den topologiska demens som drabbat SL-kartan. Tvärt om är den bra.
Både Stockholms och Londons kartor är tänkta som diagram där endast kopplingspunkterna har någon egentlig betydelse. Så länge folk förstår det så uppstår inga större problem. Hur många personer har fått för sig att promenera från Fruängen till Norsborg efter att ha tittat på tunnelbanekartan?
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Du har framfört din åsikt. Vi har tagit del av den. Må vara att ingen håller med dig, men din åsikt har gått fram.
Vi andra förstår att det INTE är en karta.
Vi andra förstår att det INTE är en karta.
Professionell tyckare
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
På svt.se visar man också piktogrammen om man bläddrar bland bilderna.
Tydligen skall man ha en speciell symbol för nattbåt.
Jag tycker det ser väldigt bra ut med den gråa bakgrunden. Men det är knappast funktionellt. Vilket är viktigast?
Med tanke på erfarenheterna från alla tidigare byten av designprogram så kan man nog vara ganska säker på att vi kommer att få se gamla skyltar sittandes kvar mycket länge. Förmodligen fortfarande när nästa nya designprogram klubbas.
Tydligen skall man ha en speciell symbol för nattbåt.

Jag tycker det ser väldigt bra ut med den gråa bakgrunden. Men det är knappast funktionellt. Vilket är viktigast?
Med tanke på erfarenheterna från alla tidigare byten av designprogram så kan man nog vara ganska säker på att vi kommer att få se gamla skyltar sittandes kvar mycket länge. Förmodligen fortfarande när nästa nya designprogram klubbas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Partybåt?LÅ1 skrev: Tydligen skall man ha en speciell symbol för nattbåt.![]()

Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Kanske det, för det var tre vågor på det piktogrammet, men bara två på båten i dagsljus!Marcus L skrev:Partybåt?LÅ1 skrev: Tydligen skall man ha en speciell symbol för nattbåt.![]()

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Det enda jag tvekar på är valet av mörk bakgrund för spårkartan... Annars ser det rätt snyggt ut, även om alla linjer inte har den smartaste dragningen i kartan.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Har ni sett det här förslaget förut?
http://transitmaps.tumblr.com/post/1140 ... -bernie-ng
Det har mer geografisk koppling, men ska man ha det så blir det konstigt när man fjärmar sig från det kraftigt. Se till exempel T-Arenastaden eller T-Hammarby Kanal, men man skulle helt klart kunna resa på den här.
http://transitmaps.tumblr.com/post/1140 ... -bernie-ng
Det har mer geografisk koppling, men ska man ha det så blir det konstigt när man fjärmar sig från det kraftigt. Se till exempel T-Arenastaden eller T-Hammarby Kanal, men man skulle helt klart kunna resa på den här.
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Undra hur det kommer sig...När de informationsansvariga på SL gick igenom skylfloran upptäckte de att den var ovanligt rikhaltig och vildvuxen. Enbart i tunnelbanesystemet finns fem olika skyltprogram och över 20 olika uttryck i skyltningen.
Grattis! Nu finns det ytterligare en variant.Förvandlingen av stationer och busshållplatser kommer att ske stegvis i samband med att skyltar går sönder eller hela miljöer behöver en ansiktslyftning.
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Det var en fantastiskt bra karta. Kartskaparen har nog som utsocknes helt enkelt missat de detaljerna. Liksom han har missat att Citybanan och förlängningen av spårväg city blir klara före tunnelbanan blir utbyggd. Vidare hade man kunnat lägga till tex Brunnsviken och Reimersholme till den geografiska bakgrunden. Förmodade texezoner som bryter fler kommungränser är inte heller självklart. Men detta är i samtliga fall justerbara detaljer.Christian Spår skrev:Har ni sett det här förslaget förut?
http://transitmaps.tumblr.com/post/1140 ... -bernie-ng
Det har mer geografisk koppling, men ska man ha det så blir det konstigt när man fjärmar sig från det kraftigt. Se till exempel T-Arenastaden eller T-Hammarby Kanal, men man skulle helt klart kunna resa på den här.
Problemet med SL förslaget är dock inte primärt att det inte kommer upp i nivå bland de bästa. Man hamnar bland de absolut sämsta. Ett grundkrav innan publicering borde vara korrekt topologi. Dvs att linjerna skär varandra där de ska. Antagligen vid korrekt hållplats eller mellan korrekta hållplatser. Uppfylls inte detta kommer hållplatser från vissa linjer att hamna på fel sida andra och kartan blir så dessinformativ att ingen karta alls vore att föredra.
Att få till topologin kräver förvisso en viss intelligens hos kartskaparen. Men inte en omöjlig intelligens. Jag är övertygad om att de flesta på detta forum (om än inte alla) besitter tillräcklig. För en miljon borde man haft råd att anlita någon med tillräcklig.
Det vore fullt möjligt att med små medel få till en hygglig karta med korrekt topologi. Men som sagt förslaget ovan är fantastiskt och den geografiska bakgrunden kan efter behag tas bort eller bibehållas.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Så har det väl "alltid" varit. Inte bara när det gäller skyltar, utan den "grafiska profilen" över huvud taget. Före samordningen av länets kollektivtrafik under SL i slutet av 1960-talet fanns ju en mängd olika bolag, alla med sin färgsättning av fordon, typ av hållplatsanordningar etc. Det tog väl ett tjugotal år innan (de flesta) bussarna fått den då gängse "oxblodsröda" färgen. Men strax innan enhetlighet uppnåtts var det dags att byta "designprogram" och så blev det en "blandad kompott" igen. Lika dant med skyltprogrammen. Bytet av dessa verkar snarast ha accelererat under de senare årtiondena. När man har hunnit vänja sig vid ett typsnitt eller färgsättning, så är det dags för nästa. Det är klart, med så många stationer och hållplatser som finns inom SL-området så kan man ju inte byta ut rubbet på kort tid. Det vore ju slöseri. Dessutom kan det vara trevligt med lite "årsringar", så vissa skillnader mellan olika stationer kan vi leva med. Men lite mer långsiktighet hade ändå varit bra. London är väl en bra förebild i det hänseendet.När de informationsansvariga på SL gick igenom skylfloran upptäckte de att den var ovanligt rikhaltig och vildvuxen. Enbart i tunnelbanesystemet finns fem olika skyltprogram och över 20 olika uttryck i skyltningen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Det var ju hyfsat enhetligt i tunnelbanan fram till 1957 men sedan dess är det en ganska brokig skyltflora, men tex järnvägen i japan saknar designprogram för skyltar och det fu gerar utmärkt ändå! 

Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Med tanke på det och med tanke på att du har installerat om så kan det vara så att du behöver avblockera script för sl för att få det att funka. Kan vara i din brandvägg.Kantorn skrev:Jag kan tyvärr bara beklaga. Jag får upp kartorna perfekt. Nåt kanske du måste ha missat att uppdatera. Men du säger ju att alla tillägg är ominstallerade. Skulle annars tro att det är en Flash- eller en Java-applikation.Jona skrev:PS apropå kartor, någon fler än jag som inte får se dom geografiska kartorna på SL.se hemsida mer. Har till och med provat ominstallera webbläsare och alla tillägg, plus provade via en helt sprillans ny dator, men får bara upp teckenförklaring men ingen karta utan resten är en vit sida.
Har jag missat och installera ett behövligt tillägg. Tips är välkommen.
/Jona
Med reservation för tyckfel.
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Var hittade du den fina kartan? Finns den på nätet någonstans? Hela länet?Odd skrev:Hej.
Läser i DN idag att SL byter ut den anskrämliga linjedesignen som har funnits i några år nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Ogillar den nya kartan. Tycker det är för många olika färger och nyanser som tilldelats de olika linjerna tillsynes huller om buller utan någon större eftertanke. Resultatet blir en otydligare karta när linjefärger ju är tänkta att ge den motsatta effekten. Ska man blanda in stombussarnas (1-4) linjefärger så blir det ännu rörigare. En mörkgrön Nockebybana och en mörkröd/brun Lidingöbana är ju mer logiskt. Dock gillar jag den cyanblå färgen på Saltsjöbanan då den i framtiden blir som en slags förgrening av T-blå.
Tycker det är inkonsekvent att låta pendeltågslinjerna ha olika färger. För alla andra linjer är ju färgerna satta per system, där alla linjer som ingår i systemet har samma färg. Alla pendeltågslinjer borde ha samma färg precis som Roslagbanans linjer.
Noterar att det sitter en liten spårfordonssymbol vid varje ändhållplats på alla s.k. lokalbanor samt 7:an, men inte något motsvarande på tunnelbanan. Hur ska man tolka detta? (Byte från fotgängartrafik till lokalbana vid Näsbypark, exempelvis?)
Tycker det är inkonsekvent att låta pendeltågslinjerna ha olika färger. För alla andra linjer är ju färgerna satta per system, där alla linjer som ingår i systemet har samma färg. Alla pendeltågslinjer borde ha samma färg precis som Roslagbanans linjer.
Noterar att det sitter en liten spårfordonssymbol vid varje ändhållplats på alla s.k. lokalbanor samt 7:an, men inte något motsvarande på tunnelbanan. Hur ska man tolka detta? (Byte från fotgängartrafik till lokalbana vid Näsbypark, exempelvis?)
Re: [SL] Nytt utseende på linjenätet
Snyggt!Christian Spår skrev:Har ni sett det här förslaget förut?
http://transitmaps.tumblr.com/post/1140 ... -bernie-ng
Det har mer geografisk koppling, men ska man ha det så blir det konstigt när man fjärmar sig från det kraftigt. Se till exempel T-Arenastaden eller T-Hammarby Kanal, men man skulle helt klart kunna resa på den här.
(Det finns en del om olika linjrplaner på den adressen: http://transitmaps.tumblr.com För Glasgow finns en variant som speglar det geografiska läget. Möjligen som ett stadie i utvecklingen av den slutliga linjenätsplanen. Vidare diskussioner om andra linjenät än Stockholms förs lämpligen i andra trådar än denna, som ju enligt ämnet skall handla om SL:s nät.)
Håller med om att färgerna inte är väl valda för alla linjer. Tvärbanan har ju varit gul tidigare. Och Nockebybanan grön. Och två färger på pendeltågen är ju inkonsekvent. Den rosa-gröna markeringen för J38 vid Älvsjö måste väl ändå varit ett olycksfall i arbetet!?X12 skrev:Ogillar den nya kartan. Tycker det är för många olika färger och nyanser som tilldelats de olika linjerna tillsynes huller om buller utan någon större eftertanke. Resultatet blir en otydligare karta när linjefärger ju är tänkta att ge den motsatta effekten. Ska man blanda in stombussarnas (1-4) linjefärger så blir det ännu rörigare. En mörkgrön Nockebybana och en mörkröd/brun Lidingöbana är ju mer logiskt. Dock gillar jag den cyanblå färgen på Saltsjöbanan då den i framtiden blir som en slags förgrening av T-blå.
Tycker det är inkonsekvent att låta pendeltågslinjerna ha olika färger. För alla andra linjer är ju färgerna satta per system, där alla linjer som ingår i systemet har samma färg. Alla pendeltågslinjer borde ha samma färg precis som Roslagsbanans linjer.
Noterar att det sitter en liten spårfordonssymbol vid varje ändhållplats på alla s.k. lokalbanor samt 7:an, men inte något motsvarande på tunnelbanan. Hur ska man tolka detta? (Byte från fotgängartrafik till lokalbana vid Näsbypark, exempelvis?)
Symbolerna vid många ändstationer verkar konstigt.
En sak som ingen påpekat är att man inte kan se vilka linjer som går via Stockholm C resp. T-centralen och samma sak vid Stockholms östra och Tekniska högskolan. (Liknande resonemang kan man ha om Sundbyberg resp. Sundbybergs centrum.)
Apropå Stockholms östra så ser jag att där finns en vit stationsmarkering, sammanslagen med Tekniska högskolan. Sådana finns inte vid andra ändstationer, så den oinvigde kan tro att tågen startar vid Stockholms östra och gör sitt första stopp vid Tekniska högskolan. Liknande resonemang kan föras om Farsta strand, men där säger väl namnet att det är ett enda stationsstopp där.
Finns det någon anledning att ha linjemarkeringsrutorna vid ändstationerna med (minst?) tre olika former beroende på linjetyp?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling