Sida 2 av 3

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: söndag 06 mars 2016 13:30
av LÅ1
Mer om förarlösa bilar och bussar: "Självkörande bilar – utopi eller snart verkligt?"

Ett citat ur artikeln:
Ett mer realistiskt och kanske inte särskilt avlägset framtidsscenario är de förarlösa bussarna. I kollektivtrafiken är det enklare att tillämpa förarlös teknik eftersom den begränsade linjesträckningen kan kartläggas och analyseras i detalj.
Måste man varna om att tråden är mer än ett halvår gammal, för att ingen skall bli purken?

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: torsdag 18 augusti 2016 23:25
av LÅ1
Nu testas förarlösa bussar i vanlig trafik i Finland. "Förarlösa bussar rullar ut på Helsingfors gator"

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 19 augusti 2016 18:47
av twr
LÅ1 skrev: Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad.
Tänk om bilen kommer självmant till krogen och säger "jag tror du har fått nog för en kväll"?

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 19 augusti 2016 18:56
av LÅ1
twr skrev:
LÅ1 skrev: Men tänk när vi får riktigt självkörande bilar. Då kan man tänka sig att man anropar bilen hemma i garaget från krogen. Och så blir man hämtad.
Tänk om bilen kommer självmant till krogen och säger "jag tror du har fått nog för en kväll"?
Krogpersonalen, eller vakterna, kanske kräver att kunna beställa bilen när de tycker man fått tillräckligt! :D

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 31 augusti 2016 21:35
av Piirka
LÅ1 skrev:Nu testas förarlösa bussar i vanlig trafik i Finland. "Förarlösa bussar rullar ut på Helsingfors gator"
Ganska "pompöst" av SVT att påstå att bussarna rullar ut på Helsingfors gator, då teststräckan på en gata (Ärtholmsgatan) är ca 500 meter lång. Trafikeringstiden är bara ett par-tre timmar på förmiddagen (må-fr) och förbinder ett partajområde (Ärtholmsgatan 6) med designbastun Löyly på Ärtholmsgatan 4. Om en vecka eller så byter man testområdet till Otnäs i Esbo där bussarna får ett större trafikeringsområde. I oktober-november testas bussarna i Tammerfors fram tills snötäcket kommer. Det nordiska klimatet utgör en utmaning för den automatiska driften ännu. Ifjol testades samma bussar på ett slutet område mellan pendeltågsstationen och bostadsmässan i Kivistö. Det behövdes inte mycket regn för att man blev tvungen att stoppa robotrafiken.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 07 oktober 2016 14:03
av Vagnen
Det måste vara bara dumhet att ersätta våra artiga och skickliga busschaufförer med en dator. Jag skulle aldrig sätta mig i en buss som framförs utan mänsklig kraft och det tror jag att de flesta skulle skriva under på. Bojkotta dessa vansinniga teknikerprojekt som ingen frågat efter.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 07 oktober 2016 19:15
av Christian Spår
Jag skulle gärna sätta mig på en förarlös buss! Jag frågar efter den teknikutvecklingen så att jag kan få kollektivtrafik hela vägen ut till glesa områden som saknar busstrafik alls idag.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: lördag 08 oktober 2016 1:22
av LÅ1
Vagnen skrev:Det måste vara bara dumhet att ersätta våra artiga och skickliga busschaufförer med en dator. Jag skulle aldrig sätta mig i en buss som framförs utan mänsklig kraft och det tror jag att de flesta skulle skriva under på. Bojkotta dessa vansinniga teknikerprojekt som ingen frågat efter.
Datorerna är mer pålitliga än människor. De blir inte trötta och de blir inte distraherade av "snyggingar" på trottoaren.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: tisdag 01 november 2016 22:24
av Piirka
Igår startade provtrafiken med robotbussar i Tammerfors. Bussarna testas fram till fredag i förorten Hervanta mellan köpcentret Hervantakeskus och huvudbyggnaden för Tammerfors tekniska universitet. Bussarnas rutt går på GC-vägar och stoppar på mellanhållplatsen Obeliski (mot Huvudbyggnaden) resp. Tietotalo (mot Hervantakeskus). I gårdagens nyhetssnutt såg man hur cyklister, fotgängare och bussen samsades om vägutrymmet. Man poängterade att bussen tar max nio personer, varav en är en bussvärd (då fordonet är registrerat för max 9 personer, behöver inte "busschauffören" ha ett körkort för bussar - personbilskörkort räcker). Tidigare kom man med uppgiften att bussarna trafikeras i Tammerfors fram tills snötäcket lägger sej. Igår verkade som om testperioden skulle bli mycket kort, då väderprognosen lovade ett ymnigt snöfall över södra Finland. Just nu visar prognosen bara lätt snöfall i Tammerfors. Om snöfallet helt och hållet uteblir, kan å andra sidan eventuell svartis bjuda på intressanta testresultat. Temperaturen väntas ligga just under noll resten av veckan.
LÅ1 skrev:Datorerna är mer pålitliga än människor. De blir inte trötta och de blir inte distraherade av "snyggingar" på trottoaren.
Dagens nyhetssnutt presenterade den första robotbilen, som har beviljats tillstånd till testkörningar i vägtrafik. Bilen "Marilyn 2.0" (ett 5 år gammalt begagnat åbäke av fransk tillverkning) lär klara av 85 % av olika trafiksituationer. Än kan Marilyn inte själv köra, men då robotstyrningen är installerad, kan man mot slutet av året starta "rattfria" testkörningar. I vår skall Marilyn testköra i gatutrafik i Tammerfors. Programmeringen av robotstyrningen är inte helt avklarad då situationer i stil med flerfilstrafikkrockar eller tjock dimma bjuder på huvudbry för kodarna. Programmeringen strävar till att undvika krockar med "gamla tanter, plastpåsar, långtradare osv". Även trafikljus av gammal modell bjuder på huvudbry, Marilyn är tvungen att kunna tolka dessa. "Bröstmonster från Jupiter" är alltså inte den största distraktionen 8)

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 02 november 2016 2:41
av BSB101
Varför kör man bussen på vägar för oskyddade trafikanter? Är mer mer rädda för bucklor på någon bil än en eller annan överkörd människa?

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 02 november 2016 16:39
av Christian Spår
Senast jag läste om dem så håller de bara max 20 km/h så man vill väl inte att de ska hindra biltrafiken. Det brukar vara så man resonerar.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: onsdag 02 november 2016 20:16
av Claes Thure Moberg
Med tanke på hur mycket lönepengar det finns att spara på detta men också med tanke på all erfarenhet av hur teknikglädje får genomslag i vårt moderna samhälle så kan vi nog utgå från att förarlösa bussar kommer att bli framtiden. Sedan är det en öppen och svarslös fråga hur lång tid det tar dit. 2 år, 5 år, 10 år, 20 år - nobody knows. Men ATT det kommer är nog helt säkert.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 04 november 2016 3:25
av M_M
Den dag förarlösa fordon eventuellt tillåts i generell vägtrafik så har vi nog dessutom redan ellösningar för t.ex. personbilar. Frågan är då hur det går med kollektivtrafik utanför de mest tätbefolkade storstäderna? Mellanstadieeleven kan ju exempelvis ta bilen själva hem från skolan och bilen kan köra helt själv från en förälders arbetsplats till skolan och dessutom stanna till längs vägen där det råkar vara enkelt att parkera och kanske också smidigt att ladda batterierna.

Visst kommer det i början vara en dyr teknik som få kommer ha råd med, men förr eller senare har vi en situation lik idag där det går att köpa en fullt duglig bil för 10kkr.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 04 november 2016 10:56
av bark
Här är ett intressant experiment med självkörande lastbil i USA: http://beerpulse.com/2016/11/otto-anheu ... ruck-4795/

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: fredag 04 november 2016 14:50
av BSB101
Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: lördag 05 november 2016 4:27
av M_M
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: lördag 05 november 2016 11:56
av LÅ1
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Om alla bilar är självkörande så skulle förmodligen trafiken flyta på ett helt annat sätt än i dag. Framför allt på motorvägarna, vars kapacitet skulle öka väsentligt. På innerstadsgatorna kanske skillnaden inte blir så stor, men jag tror att fler bilar skulle hinna över en korsning vid varje grönfas. I alla fall om fotgängare och cyklister respekterade trafikreglerna.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: lördag 05 november 2016 21:28
av BSB101
M_M skrev:
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.
Oavsett "trafikledning" eller ej har vi ett antal fysiska föremål som ska förflytta sig från A till B. Detta inte bara i ena riktningen, som idag, utan även i andra riktningen. Med andra ord skulle vi inte bara få rusningstrafik i ena riktning vid en given tidpunkt utan även i andra strax före/efter.

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 07 november 2016 18:18
av M_M
BSB101 skrev:
M_M skrev:
BSB101 skrev:Kan bli nya och intressanta trafikstockningar med alla dessa bilar som ska köra runt tomma efter att man lämnat av sin passagerare i innerstan.
Nja, lägg på lite "trafikledning" (som väl kanske kan få utgöra rekommendation istället för tvång om nån så vill) så går det nog att dirigera dem till nåt bra ställe.
Oavsett "trafikledning" eller ej har vi ett antal fysiska föremål som ska förflytta sig från A till B. Detta inte bara i ena riktningen, som idag, utan även i andra riktningen. Med andra ord skulle vi inte bara få rusningstrafik i ena riktning vid en given tidpunkt utan även i andra strax före/efter.
Njae, det är väl bara i den mån de självkörande bilarna inte får plats att stå stilla?

Re: "Ta bussen – utan chaufför"

Postat: måndag 07 november 2016 22:42
av Piirka
BSB101 skrev:Varför kör man bussen på vägar för oskyddade trafikanter? Är mer mer rädda för bucklor på någon bil än en eller annan överkörd människa?
Först antog jag att det var bara för att det var testtrafik, men när jag kollade kartan (OpenStreetMap) så...

Bild

lade jag märke till att den kortaste sträckan på bilgatunätet (ca 650 meter) hade krävt körning över Hervannan valtaväylä med trafikljus. Jag antar att robotbussarna inte än klarar av att avläsa trafikljusen eller kanske det hade varit för dyrt att modifiera trafikljusen för en samordning med robotbussarna under den korta testperioden. Testkörningarna är definitivt slut för denna gång, då vintern kom ovanligt tidigt i år. Man kunde alltså kringgå problemet med trafikljusen genom att låta bussarna köra via GC-vägen Ahvenraitti, som korsar Hervannan valtaväylä i tunnel.

Bussarna har en maxhastighet på 40 km/h, men vid testerna har maxhastigheten sänkts till 30 km/h. Troligen har man trafikerat ännu långsammare på GC-vägarna i Hervanta. En större fara utgör nog mopedister på de GC-vägar där man även får köra med moppe. De har en maxhastighet på 45 km/h (eller sk "trimmade moppar" med en olaglig maxhastighet på 70-80 km/h). Och så har tyvärr fenomenet "näsan fastklistrad i smarttelefonen" blivit allt vanligare då man går eller cyklar - förra veckan blev ett barn påkört av en bil, då ungen sprang med Pokemon Go i högsta hugg vid en skyddsväg. Sjuåringen kom lyckligtvis undan med några blåmärken.