Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: tisdag 27 januari 2015 21:30
I Stadsgårdstunneln? I så fall vode det väl inte annat än en även för SL underlig halvmesyr att inte bygga dubbelspår hela vägen in till Slussen?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Kan det vara så att beslutet att uppgradera Saltsjöbanan tagits nu för att se till att den är tillräckligt på gång och helst klar innan tunnelbana till Nacka eller liknande är färdigt?twr skrev:Men upprustningen är ju redan beslutad, och planerad till de närmsta åren, och jag tror inte det kommer i närheten av de siffrorna.Hechtwagen skrev:Med sedavanlig politsk ordning så skjuts väl hela slussenprojektet på framtide så det tar nog minst tio år innan saltsjöbanan kommer tillbaka till slussen, och det är inte omöligt att en nedläggning av SB eller avkortning till lämplig tunnelbanestation i nacka blir aktuell! Om några år kommer SB vara tvungen att genomgå en upprustning liknande den av lidingöbanan och då talar vi över två miljarder kronor om ens det räcker! Då lär nedläggning nog klia i fingrarna om det är S som styr!
Det beror ju på vart du ska. Ett extra byte (eller snarare två extra byten i det här fallet) är ju aldrig populärt.M_M skrev: Det är väl märkligt att det ska ta sådan tid att få Tvärbanan till Sickla. Om den vore färdig - skulle ens ersättningsbussarna till Henriksdal vara till fördel för resenärerna? Det skulle gå att köra ersättningsspårvagnar som avgår precis före ordinarie avgångar och som kör non-stop till Gullmarsplan.
Men vem vill till Gullmarsplan då? Tunnelbanan därifrån mot City har ingen större överkapacitet och Tvärbanan i 30 km/h är ingen direkt snabb upplevelse.M_M skrev:Kan det vara så att beslutet att uppgradera Saltsjöbanan tagits nu för att se till att den är tillräckligt på gång och helst klar innan tunnelbana till Nacka eller liknande är färdigt?twr skrev:Men upprustningen är ju redan beslutad, och planerad till de närmsta åren, och jag tror inte det kommer i närheten av de siffrorna.Hechtwagen skrev:Med sedavanlig politsk ordning så skjuts väl hela slussenprojektet på framtide så det tar nog minst tio år innan saltsjöbanan kommer tillbaka till slussen, och det är inte omöligt att en nedläggning av SB eller avkortning till lämplig tunnelbanestation i nacka blir aktuell! Om några år kommer SB vara tvungen att genomgå en upprustning liknande den av lidingöbanan och då talar vi över två miljarder kronor om ens det räcker! Då lär nedläggning nog klia i fingrarna om det är S som styr!
Det är väl märkligt att det ska ta sådan tid att få Tvärbanan till Sickla. Om den vore färdig - skulle ens ersättningsbussarna till Henriksdal vara till fördel för resenärerna? Det skulle gå att köra ersättningsspårvagnar som avgår precis före ordinarie avgångar och som kör non-stop till Gullmarsplan.
Hållplatsen och framför allt trapporna upp till biljetthallen är inte dimensionerade för mycket fler passagerare än de som använder dessa i rusningstid i dag.Karsten skrev:Men vem vill till Gullmarsplan då? Tunnelbanan därifrån mot City har ingen större överkapacitet och Tvärbanan i 30 km/h är ingen direkt snabb upplevelse.
Du har många bra idéer, men andra gånger är det så tokigt att man undrar om du ens har varit i Stockholm någon gång?M_M skrev:Men tänk vilken dröm att slippa åka i en skvalpig ersättningsbuss.
Jag är ingen fullständig bussmotståndare, men just ersättningstrafik för lokala spårtrafiklinjer blir ofta en riktigt plågsam upplevelse för resenärerna. Kapaciteten per buss och turtätheten på bussarna är sammanlagt sällan synkad med spårtrafikens fordon och turtäthet, varpå det ofta blir rejält trångt ombord. Vägnätet är sällan gjort för särskilt bra busstrafik där ersättningsbussar körs (hej åksjuka med de där kringelkrokarna som ritats ut, typ).
Snart är pendeltågstunneln klar. Om vi styr om "Tyresöbussarna" till Nynäsbanan så lättar det märkbart på tunnelbanan Gullmarsplan-Slussen. (I nån annan tråd så gjorde jag ju hobbyberäkningen att busstrafiken till Gullmarsplan står för en sjundedel av resandemängden Gullmarsplan-Slussen, och ingen invände varken då eller då jag senare refererat till beräkningarna, så jag utgår från att det är inte helt galet även om det säkert inte stämmer exakt).
Slussen måste byggas om. Den faller väl närmast ihop av sig självt annars. Galenskap kan det knappast kalla det. En bussterminal är väl som sagtsinte nödvändig i sig. Men troligtvis om vi ska ha en attraktiv kollektivtrafik. Det vore vansinne att inte bygga en ny bussterminal.M_M skrev:Men detta skulle alltså vara temporärt från och med när galenskaperna vid Slussen gått tillräckligt långt fram till och med tunnelbanan till Nacka är klar inklusive bra bussterminal vid Nacka Forum.
De riktiga galenskaperna är ju att över huvud taget bygga om Slussen i någon större utsträckning.
Att lappa och laga på Slussen blir dyrare och dyrare för varje år. Att den håller på att gå i bitar förstår man om man går runt och tittar. Minst en gångar är avstängd, och minst en trappa riven och ersatt av en provisorisk. Betongbitar har ramlat ner på plattformen vid Saltsjöbanan, och andra ställen. Körbanor är avstängda för att konstruktionen inte tål tyngden och/eller vibrationen. Rostiga armeringsjärn är synliga på många ställen. Se här!M_M skrev:Att Slussen faller samman är väl dels en överdrift - den skulle inte få vara i drift om det vore överhängande fara för ras som påverkar användarna, och dels så beror det mestadels på att man struntar i även enklare underhåll.
Det bör göras en kalkyl på att livstidsförlänga de för kollektivtrafiken vitala delarna av nuvarande Slussen fram till och med tunnelbana till Nacka är klar. Då slipper vi alla dessa provisorier. Vi slipper provisorisk bussterminal, vi slipper ersättningsbussar för Saltsjöbanan och vi slipper ev. provisoriska extradetaljer vid tillfällig ändstation för Saltsjöbanan. (Banan kan mestadels vända vid Sickla och där enkelt ha byte till både Tvärbanan och tunnelbanan. Bussarna kan vända vid Nacka Forum).
Kostnaden för ersättningsbusstrafiken och att utföra olika provisoriska byggarbeten (det kan knappast vara gratis att anlägga några hundra meter ny väg och en klase busshållplatser vid Henriksdal, t.ex.) bör alltså ställas mot livstidsförlängning av slussen.
Jag tror att de upptäckt att marginalerna håller på att ta slut.M_M skrev:Det finns å andra sidan normalt rätt rejäla marginaler i byggnader, det där som visats på den länkade sidan torde mestadels inte så fasligt avgörande inverkan på hållfastheten.
Hur menar du nu?M_M skrev:Men detta skulle alltså vara temporärt från och med när galenskaperna vid Slussen gått tillräckligt långt fram till och med tunnelbanan till Nacka är klar inklusive bra bussterminal vid Nacka Forum.
De riktiga galenskaperna är ju att över huvud taget bygga om Slussen i någon större utsträckning.
Har du varit där? Delar av Slussen har varit avstängda i flera år, och nyligen ramlade det betong ner på ett tåg.M_M skrev:Att Slussen faller samman är väl dels en överdrift - den skulle inte få vara i drift om det vore överhängande fara för ras som påverkar användarna, och dels så beror det mestadels på att man struntar i även enklare underhåll.
Bra idé! Man har nog i ganska hög grad glömt Slussens roll som knutpunkt i planeringen av den nya lösningen.M_M skrev:Det bör göras en kalkyl på att livstidsförlänga de för kollektivtrafiken vitala delarna av nuvarande Slussen fram till och med tunnelbana till Nacka är klar. Då slipper vi alla dessa provisorier. Vi slipper provisorisk bussterminal, vi slipper ersättningsbussar för Saltsjöbanan och vi slipper ev. provisoriska extradetaljer vid tillfällig ändstation för Saltsjöbanan. (Banan kan mestadels vända vid Sickla och där enkelt ha byte till både Tvärbanan och tunnelbanan. Bussarna kan vända vid Nacka Forum).
Kostnaden för ersättningsbusstrafiken och att utföra olika provisoriska byggarbeten (det kan knappast vara gratis att anlägga några hundra meter ny väg och en klase busshållplatser vid Henriksdal, t.ex.) bör alltså ställas mot livstidsförlängning av slussen.
Nu börjar vi glida in i smakens område, och där blir ju allt ganska subjektivt. Men om vi pratar om "Slussen" i generella termer tänker jag bland annat på klöverbladskorsningen. Och där tycker jag att det är en trafiklösning som inte hör hemma mitt i en tätbebyggd stad. Därför finns det stor anledning att bygga om Slussen. Det var så jag tänkte. Men det har ju kanske inte så mycket just med Saltsjöbanan att göra.M_M skrev:Jag erkänner att det faktiskt är 2½ år sen jag var vid Slussen, men jo, jag har varit där på modern tid. Nere vid Saltsjöbanans plattform o.s.v. så finns det helt klart "förbättringspotential" på många sätt - men jag vet inte riktigt om den för en resenär/besökare är så värst mycket sämre än mycket annat av specifikt SL-miljön eller allmänt Stockholmsmiljön. Det finns allt en och annan pissoarmässig kaklad eller råbetong-ful miljö här och var annorstädes. Vad sägs t.ex. om gångvägen mellan tunnelbana och järnväg och vidare under järnvägsspåren på centralen? Uringult kakel...
Ja, vi är åtminstone i närheten av en smakfråga här som sagt. För jag tycker inte det i just det här fallet.M_M skrev:Aha. Fast där måste jag säga att planskilda korsningar faktiskt hör mycket väl hemma i en så tät trafikerad del av en stad.