Sida 2 av 2
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: tisdag 06 januari 2015 20:58
av Nils Carl Aspenberg
At sporveier koblet av og på tilhengere i trafikk var ganske normalt over hele verden. Men her var det gjerne albertkobling og vognhallspersonale som deltok.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: onsdag 07 januari 2015 11:45
av Kantorn
Under en period gick tåg från Malmö till Kalmar och från Göteborg till Karlskrona sammankopplade på sträckan Alvesta - Emmaboda. Jag tror det bara var en tidtabellsperiod. Ingen bra lösning. Det som var bra var att Göteborg - Karlskrona kördes med fräscha tåg.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: onsdag 07 januari 2015 13:38
av LÅ1
Några som saknade från- och tillkopplingen var Helsingborgsresenärerna. När X2000 lanserades på sträckan Stockholm - Malmö så blev resenärer till och från Helsingborg tvungna att byta tåg i Hässleholm. Tidigare fanns direktgående vagnar Stockholm - Helsingborg. Om det fanns i alla tåg från Stockholm till Skåne vet jag inte.
Kan tänka mig att det var gott om upprörda känslor på insändarsidor och annorstädes när denna bekväma resa inte erbjöds längre.
Apropå X2-tågen. De körs ju i vissa lägen sammankopplade. Hur lätt är det att slå samman respektive dela dessa tågset? (Att det inte är gjort på fem sekunder att koppla loss eller eller koppla på enskilda vagnar i ett sett inser jag.)
Jag har varit med om två problem som har viss bäring på sammankopplade X2-tåg. En gång skulle det vara ett långt X2-tåg, alltså två tågset. Men man hade haft problem att slå samman dem, så de gick som två tåg med några minuters mellanrum. En annan gång så åkte jag med ett vanligt sexvagnars X2-tåg. Men man hade inte lyckats skylta om vagnsnumren på dörrarna. Så de med biljetter i vagn 1 fick leta efter vagn med nr 11 etc. Jag trodde i min enfald att det var en enkel sak att numrera om vagnarna från en central plats i tåget.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: onsdag 07 januari 2015 20:13
av Kantorn
Hässleholm - Helsingborg fick ju några år senare se sig åkandes på en väldigt "ointressant" linje jämfört med förut, då tågen till Köpenhamn gick denna sträcka. Efter halvårsskiftet 2000 så gjorde de inte det längre. Helsingborgsborna har anledning att känna sig "bortmotade" från södra stambanan.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: onsdag 07 januari 2015 20:21
av LÅ1
Kantorn skrev:Hässleholm - Helsingborg fick ju några år senare se sig åkandes på en väldigt "ointressant" linje jämfört med förut, då tågen till Köpenhamn gick denna sträcka. Efter halvårsskiftet 2000 så gjorde de inte det längre. Helsingborgsborna har anledning att känna sig "bortmotade" från södra stambanan.
Ja, den där bron ställde till mycket elände för Helsingborg!

Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: fredag 09 januari 2015 0:06
av Piirka
Endel av VR:s (finska "SJ:s") Pendolinoturer tursätts med parkopplade enheter. Exempelvis Pendolinoturen kl 9.30 från Helsingfors norrut trafikeras med två parkopplade Sm3-enheter fram till Seinäjoki (ankomst 12.13) varefter enheterna delas så att den ena enheten avgår kl 12.17 mot Uleåborg och den andra kl 12.27 mot Vasa.
Vintertid har VR (haft) problem med ihopkopplanden, då
skyddsluckan inte har öppnats. Kopplingen misslyckades exempelvis i Kouvola torsdagsmorgonen den 16 oktober (2014), då Pendolinotåget (S104) från Imatra skulle kopplas med dittotåget (S700) från Kuopio. Tågen tursattes då från Kouvola mot Helsingfors skilt för sej så att S700:n ankom Helsingfors ca 20 minuter försenat.
För några år sedan började man byta ut kopplen.
Det nya kopplet döljs inte längre bakom en skyddslucka, utan det sticker ut som en "napp". I år borde alla 18 enheter ha fått kopplen utbytta och på VR hoppas man att kopplingsproblemen förblir "gångna vintrars problem".
På spårvägssidan har vi
Viborg
1937 tursattes 12 turer på linje
1 Slottsbron - Järnvägstorget - Kelkkala - Järnvägstorget - Papula. Då det inte fanns en vändslinga i Papula, kopplades släpet bort/till vid Järnvägstorget så att motorvagnen fortsatte som en singelvagn t/r mot Papula. För trafiken krävdes då alltså 12 motorvagnar och 11 släp.
Åbo
Kopplandet av släpvagnar var enklast på linje 1 Hamnen - Norrstan då vagnhallen vid Slottsgatan låg vid ettans rutt. På tvåan kopplades släpen bort vid linjens ändstationer i Korpolaisbacka resp. Nummis och de stod där under dagspausen uppställda på sidospår. Efter eftermiddagsrusningen byttes tvåans släpvagnståg ut mot singelvagnar från vagnhallen. Släpvagnsdriften på trean (ringlinjen) upphörde tidigt, redan år 1961. Släpen uppställdes under dagspausen på triangelspåret invid järnvägsstationen.
Spårkartan 1949-72.
Helsingfors
Släpvagnsbaletten tar jag upp i ett senare skede.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: fredag 09 januari 2015 2:40
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Några som saknade från- och tillkopplingen var Helsingborgsresenärerna. När X2000 lanserades på sträckan Stockholm - Malmö så blev resenärer till och från Helsingborg tvungna att byta tåg i Hässleholm. Tidigare fanns direktgående vagnar Stockholm - Helsingborg. Om det fanns i alla tåg från Stockholm till Skåne vet jag inte.
Kan tänka mig att det var gott om upprörda känslor på insändarsidor och annorstädes när denna bekväma resa inte erbjöds längre.
Apropå X2-tågen. De körs ju i vissa lägen sammankopplade. Hur lätt är det att slå samman respektive dela dessa tågset? (Att det inte är gjort på fem sekunder att koppla loss eller eller koppla på enskilda vagnar i ett sett inser jag.)
Jag har varit med om två problem som har viss bäring på sammankopplade X2-tåg. En gång skulle det vara ett långt X2-tåg, alltså två tågset. Men man hade haft problem att slå samman dem, så de gick som två tåg med några minuters mellanrum. En annan gång så åkte jag med ett vanligt sexvagnars X2-tåg. Men man hade inte lyckats skylta om vagnsnumren på dörrarna. Så de med biljetter i vagn 1 fick leta efter vagn med nr 11 etc. Jag trodde i min enfald att det var en enkel sak att numrera om vagnarna från en central plats i tåget.
Det är inte särskilt problematiskt att koppla X2 men det tar lite tid eftersom man måste manuellt lyfta av och på koppelkåpan som sitter framför kopplet.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: fredag 16 januari 2015 23:27
av Piirka
Det "gick inte helt som i Strömsö" (teveprogrammet) för pendo-turen S59 i torsdags från Helsingfors kl 18.30. Tåget med två Pendolinoenheter pajade vid Iittala station (mellan Tavastehus och Toijala på stambanan), då den ena enheten fick tekniska problem. Passagerarna fick vänta en timme innan undsättningen kom i form av nattåget Helsingfors - Kemijärvi. En grupp beväringar hjälpte till med evakueringen av tåget vid Iittala. Då pendo-turen S59 normalt delas i Tammerfors för vidare färd mot Uleåborg (S59) resp. Kuopio via Jyväskylä (S95), innebar strulet en försening på 3-4 timmar.
Resenärerna mot Uleåborg ankom bara fyra timmar försenade (kl 4.43), medan de som reste mot Kuopio-hållet fick en extra besvärlig resa med upp till tre byten: 1) vid Iittala + 2) i Tammerfors till sista kvällståget mot Jyväskylä + 3) till en charterbuss Jyväskylä - Kuopio.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: lördag 24 januari 2015 1:29
av Bo Rengmark
Jag har varit med om både från- och tillkoppling på samma resa med SL-pendeln.
När södergående fullängds X10 ankommit Karlberg kopplas sista enheten från. Främre tågdelen fortsätter genom tunneln till Stockholm C medan den bakre går i ytläge och kommer in först på Stockholm C. Därefter kommer den första tågdelen in på samma spår och kopplar på. Omkörning har skett och från att tidigare suttit längst bak i tåget sitter jag nu längst fram. Orsaken till manövern var att man hade fel på ATC-utrustningen i ledarvagnen.
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: lördag 24 januari 2015 1:52
av ADDE
Den där manövern skulle jag vilja bevittna någon gång!
Roslagsbanan brukar ju rätt regelbundet koppla ihop och isär 3-vagnarståg till/från 6-vagnarståg i Stockholms Östra och i Ormsta, vad jag vet.
I bland har en motorvagn i en 3-vagnarståg pajat och då har oftast efterföljande tåg kommit in i räddning kopplat på denna trasiga tåg för att knuffa in den sista biten in till Stockholms Östra. Jag har varit med om det två gånger, En gång satt jag i den trasiga motorvagnen (Den pajar genom att det känns som att tåget krockar, sedan slocknar allting medan tåget rullar på. Tåget blev sedan ståendes i Djursholms Ekeby medan ett tåg från Kårsta hann ikapp och kopplades på bakifrån. Motorerna i den trasiga vagnen kopplas ur och motorvagnen i kårstatåget styrdes från manövervagnen i mitt trasiga tåg, som kom från Österskär denna lördagseftermiddag.) Den andra gången i tåget som blev räddningen. (På väg hem efter praktiken i Täby när vi hann ikapp det trasiga tåget, denna gång ståendes i Universitetet. Mitt tåg, Från Hägernäs, då sträckan bortom byggdes ut till dubbelspår vid det här laget, kopplades på det trasiga tåget varav min motorvagn knuffade på ekipaget sista biten, också styrd från manövervagnen i den trasiga tåget framför mig.)
I båda fallen tog tågen förstås ur trafik, och nya tåg fick ta över för nya rundor...
Re: Till/från-koppling av tåg i trafik
Postat: lördag 24 januari 2015 2:37
av Nils Carl Aspenberg
Slik er det i jernbaneverdenen at når et tog blir defekt, så må det skyves inn av neste tog. Jeg var en gang konduktør på et C-tog som fikk stans på Bekkestua. Bak kom en M23 med S27. Denne stakkers M23en måtte dytte et tog på over 70 tonn opp den sterke stigningen opp til Avløs. Hastigheten ble ikke spesielt høy. Det motsvarer vel en M23 med 10 släp av type S27