Provkörning Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Sparkfot »

Hur kommer det sig att det är TBT som även har urspårningsjouren på lokalbanorna?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3104
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Stefan Widén »

Sparkfot skrev:Hur kommer det sig att det är TBT som även har urspårningsjouren på lokalbanorna?
En orsak är att det ändå sker förhållandevis få urspårningar som kräver en bärgning av det slag som nu skett. TBT kan samla kompetens och utrustning samt har den jour som krävs på ett sätt som gör att man på ett bra sätt kan lösa uppgifterna till en för alla parter fördelaktig kostnad.

Skulle varje operatör ha sin egen organisation skulle vi fn sitta med 4 olika bärgningsteam i SL världen.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2276
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Thomas Lange »

alex87 skrev:Varför börjar man så sent med att bärga den?
Det tar tid att samla ihop styrkorna och utrustningen som krävs.
Det tar tid att låta öppna en alternativ väg (normalt stängd väg med genomfartshinder) för trafiken på Södra Kungsvägen som är den stora leden på södra Lidingön.
Man ville inte stänga Södra Kungsvägen förrän sent på kvällen för att störningarna skulle bli så små som möjligt.
Det pågår ingen ordinarie trafik på Lidingöbanan, därför innebär det urspårade ekipaget ingen störning för kollektivtrafiken.
Genom att låta det ta den tid det tar ökar kvaliteten i genomförandet av bärgningsproceduren.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Plus att det torde givetvis inte vara lika bråttom eftersom vagnen inte hindrar någon ordinarie trafik!
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2276
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Thomas Lange »

M_M skrev:Plus att det torde givetvis inte vara lika bråttom eftersom vagnen inte hindrar någon ordinarie trafik!
Plus?
Det är precis det som står i mitt inlägg: Fjärde raden: "Det pågår ingen ordinarie trafik på Lidingöbanan, därför innebär det urspårade ekipaget ingen störning för kollektivtrafiken."
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Okej, ändrar till:

Plus att jag inte alltid läser så bra. :wink: :oops: :oops:
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Bussmicke »

Hur ofta är man ute på rull?

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2276
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Thomas Lange »

F.n. sporadiska testkörningar i CAF:s regi. Endast en vagn åt gången. Inget att planera fotovistelser längs banan för. Än.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Odd »

Hur går det med tester av signalsystem och ATC?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2276
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Thomas Lange »

Testerna går rätt bra, men resultaten är inte uppmuntrande. Som diskuteras i denna tråd

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37765

samverkar inte vagndetekteringen via axelräknare med ATC-systemet som projektörerna tänkt sig. En ombyggnad blir nödvändig. Konsekvenserna av detta blir en senareläggning av trafikstarten, tidigare angiven till 28 mars 2015. Hur lång förseningen blir meddelar Trafikförvaltningen enligt uppgift under tisdag 27 mars. Innan dess ska personalen hos AB SS informeras liksom landstingsledningen och Lidingö stads ledning.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna? :D
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av CS »

Hechtwagen skrev:Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna? :D
Din oro är obefogad. "SL" behöver ingen kompetens att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna. Det är inte "SL" som ska bygga dem nämligen :D

http://www.sll.se/om-landstinget/det-ha ... unnelbana/
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Björn Ehnberg »

CS skrev:
Hechtwagen skrev:Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna? :D
Din oro är obefogad. "SL" behöver ingen kompetens att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna. Det är inte "SL" som ska bygga dem nämligen :D

http://www.sll.se/om-landstinget/det-ha ... unnelbana/
Jaja, men ordning i tråden. Dra inte in t-banan i detta! Thomas Lange, som ordförande i AB SS, ställer naturligtvis inga frågor till landstinget utanför företagets trafikentreprenader.

Men håll med om att det var en diplomatisk formulering "Testerna går rätt bra, men resultaten är inte uppmuntrande". Den snor jag rätt av och infogar i mitt personliga frasbibliotek. Det skulle man kunna ha sagt många gånger på Arriva under testerna i september-oktober 2013, inför trafikstarten på Tvärbanans Solnagren.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Hechtwagen »

En variant av "Operationen lyckades men patienten dog"! :cheesygrin:
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av twr »

Har man provkört alla 7 vagnar? Vad gör man nu? Inte mycket att göra antar jag, i väntan på att signalproblemet ska lösas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Odd »

Full fart på "ominstallationen" av axelräknarna, här vid Koa...
koagegone.png
koagegone.png (544.73 KiB) Visad 3391 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2276
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:Har man provkört alla 7 vagnar? Vad gör man nu? Inte mycket att göra antar jag, i väntan på att signalproblemet ska lösas.
Ja, alla vagnar är levererade, provkörda och fungerar (med en och annan brist i protokollet).
Från 2 mars kommer det att vara lugnt på Lidingöbanan en tid, åtminstone vad gäller A36-rörelser. Annan verksamhet förväntas öka i intensitet.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Full fart på "ominstallationen" av axelräknarna, här vid Koa...
koagegone.png
Vad är det för fabrikat? Har man fattat beslut om det fortsatta teknikvalet (= axelräknare) eller chansar man bara?

Tycker det liknar Siemens Clearguard ACM 200 lite grann.
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... 0ACM_20200
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av Odd »

Det är GE-räknare som man kopplar bort.
koagegone2.png
koagegone2.png (791.89 KiB) Visad 3199 gånger
Enligt beskrivning av produkten (tror jag) så ser det ut som att de inte håller sig riktigt till sanningen. Här är två punkter:
Availability: 99,998% per track section (max 0,09 miscount/year per section)
Uppenbarligen så är antalet felräkningar betydligt större än så då den även räknar annat skräp än hjulaxlar.

Immunity to traction return currents, EMC/EMI disturbances and to magnetic brakes
En sak är säker, magnetskenbromsar tål den i varje fall inte. Om man använder magnetbromsarna över en av GEs axelräknare så räknar den fel!

Frågan är om produkten tillåten att använda på järnväg, då den nog inte uppfyller SIL-4, som den utlovar!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Provkörning Lidingöbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, ja. Bort med :evil:-skapet, bara.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar