Provkörning Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Provkörning Lidingöbanan
Hur kommer det sig att det är TBT som även har urspårningsjouren på lokalbanorna?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3104
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Provkörning Lidingöbanan
En orsak är att det ändå sker förhållandevis få urspårningar som kräver en bärgning av det slag som nu skett. TBT kan samla kompetens och utrustning samt har den jour som krävs på ett sätt som gör att man på ett bra sätt kan lösa uppgifterna till en för alla parter fördelaktig kostnad.Sparkfot skrev:Hur kommer det sig att det är TBT som även har urspårningsjouren på lokalbanorna?
Skulle varje operatör ha sin egen organisation skulle vi fn sitta med 4 olika bärgningsteam i SL världen.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Thomas Lange
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Provkörning Lidingöbanan
Det tar tid att samla ihop styrkorna och utrustningen som krävs.alex87 skrev:Varför börjar man så sent med att bärga den?
Det tar tid att låta öppna en alternativ väg (normalt stängd väg med genomfartshinder) för trafiken på Södra Kungsvägen som är den stora leden på södra Lidingön.
Man ville inte stänga Södra Kungsvägen förrän sent på kvällen för att störningarna skulle bli så små som möjligt.
Det pågår ingen ordinarie trafik på Lidingöbanan, därför innebär det urspårade ekipaget ingen störning för kollektivtrafiken.
Genom att låta det ta den tid det tar ökar kvaliteten i genomförandet av bärgningsproceduren.
Ju förr dess bättre.
Re: Provkörning Lidingöbanan
Plus att det torde givetvis inte vara lika bråttom eftersom vagnen inte hindrar någon ordinarie trafik!
- Thomas Lange
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Provkörning Lidingöbanan
Plus?M_M skrev:Plus att det torde givetvis inte vara lika bråttom eftersom vagnen inte hindrar någon ordinarie trafik!
Det är precis det som står i mitt inlägg: Fjärde raden: "Det pågår ingen ordinarie trafik på Lidingöbanan, därför innebär det urspårade ekipaget ingen störning för kollektivtrafiken."
Ju förr dess bättre.
Re: Provkörning Lidingöbanan
Okej, ändrar till:
Plus att jag inte alltid läser så bra.

Plus att jag inte alltid läser så bra.
Re: Provkörning Lidingöbanan
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Provkörning Lidingöbanan
F.n. sporadiska testkörningar i CAF:s regi. Endast en vagn åt gången. Inget att planera fotovistelser längs banan för. Än.
Ju förr dess bättre.
Re: Provkörning Lidingöbanan
Hur går det med tester av signalsystem och ATC?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Provkörning Lidingöbanan
Testerna går rätt bra, men resultaten är inte uppmuntrande. Som diskuteras i denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37765
samverkar inte vagndetekteringen via axelräknare med ATC-systemet som projektörerna tänkt sig. En ombyggnad blir nödvändig. Konsekvenserna av detta blir en senareläggning av trafikstarten, tidigare angiven till 28 mars 2015. Hur lång förseningen blir meddelar Trafikförvaltningen enligt uppgift under tisdag 27 mars. Innan dess ska personalen hos AB SS informeras liksom landstingsledningen och Lidingö stads ledning.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=37765
samverkar inte vagndetekteringen via axelräknare med ATC-systemet som projektörerna tänkt sig. En ombyggnad blir nödvändig. Konsekvenserna av detta blir en senareläggning av trafikstarten, tidigare angiven till 28 mars 2015. Hur lång förseningen blir meddelar Trafikförvaltningen enligt uppgift under tisdag 27 mars. Innan dess ska personalen hos AB SS informeras liksom landstingsledningen och Lidingö stads ledning.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Provkörning Lidingöbanan
Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna? 
Re: Provkörning Lidingöbanan
Din oro är obefogad. "SL" behöver ingen kompetens att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna. Det är inte "SL" som ska bygga dem nämligenHechtwagen skrev:Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna?
http://www.sll.se/om-landstinget/det-ha ... unnelbana/
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
-
Björn Ehnberg
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Provkörning Lidingöbanan
Jaja, men ordning i tråden. Dra inte in t-banan i detta! Thomas Lange, som ordförande i AB SS, ställer naturligtvis inga frågor till landstinget utanför företagets trafikentreprenader.CS skrev:Din oro är obefogad. "SL" behöver ingen kompetens att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna. Det är inte "SL" som ska bygga dem nämligenHechtwagen skrev:Kan du fråga "SL" då om de har kompetens nog att klara av de utlovade tunnelbaneutbyggnaderna?![]()
http://www.sll.se/om-landstinget/det-ha ... unnelbana/
Men håll med om att det var en diplomatisk formulering "Testerna går rätt bra, men resultaten är inte uppmuntrande". Den snor jag rätt av och infogar i mitt personliga frasbibliotek. Det skulle man kunna ha sagt många gånger på Arriva under testerna i september-oktober 2013, inför trafikstarten på Tvärbanans Solnagren.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Provkörning Lidingöbanan
En variant av "Operationen lyckades men patienten dog"! 
Re: Provkörning Lidingöbanan
Har man provkört alla 7 vagnar? Vad gör man nu? Inte mycket att göra antar jag, i väntan på att signalproblemet ska lösas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Provkörning Lidingöbanan
Full fart på "ominstallationen" av axelräknarna, här vid Koa...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Provkörning Lidingöbanan
Ja, alla vagnar är levererade, provkörda och fungerar (med en och annan brist i protokollet).twr skrev:Har man provkört alla 7 vagnar? Vad gör man nu? Inte mycket att göra antar jag, i väntan på att signalproblemet ska lösas.
Från 2 mars kommer det att vara lugnt på Lidingöbanan en tid, åtminstone vad gäller A36-rörelser. Annan verksamhet förväntas öka i intensitet.
Ju förr dess bättre.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 8321
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Provkörning Lidingöbanan
Vad är det för fabrikat? Har man fattat beslut om det fortsatta teknikvalet (= axelräknare) eller chansar man bara?Odd skrev:Full fart på "ominstallationen" av axelräknarna, här vid Koa...
Tycker det liknar Siemens Clearguard ACM 200 lite grann.
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... 0ACM_20200
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Provkörning Lidingöbanan
Det är GE-räknare som man kopplar bort.
Enligt beskrivning av produkten (tror jag) så ser det ut som att de inte håller sig riktigt till sanningen. Här är två punkter:
Availability: 99,998% per track section (max 0,09 miscount/year per section)
Uppenbarligen så är antalet felräkningar betydligt större än så då den även räknar annat skräp än hjulaxlar.
Immunity to traction return currents, EMC/EMI disturbances and to magnetic brakes
En sak är säker, magnetskenbromsar tål den i varje fall inte. Om man använder magnetbromsarna över en av GEs axelräknare så räknar den fel!
Frågan är om produkten tillåten att använda på järnväg, då den nog inte uppfyller SIL-4, som den utlovar!
Availability: 99,998% per track section (max 0,09 miscount/year per section)
Uppenbarligen så är antalet felräkningar betydligt större än så då den även räknar annat skräp än hjulaxlar.
Immunity to traction return currents, EMC/EMI disturbances and to magnetic brakes
En sak är säker, magnetskenbromsar tål den i varje fall inte. Om man använder magnetbromsarna över en av GEs axelräknare så räknar den fel!
Frågan är om produkten tillåten att använda på järnväg, då den nog inte uppfyller SIL-4, som den utlovar!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 8321
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Provkörning Lidingöbanan
Ja, ja. Bort med
-skapet, bara.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".