Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:
Det som inget har sagt här är att "trick" väl också används för tunnelbana i Stockholm.
Jo, två skribenter har redan skrivit det, gek och LÅ1.
Oops!
Hur var det mellan 1950 och 1967, kunde man kalla både spårväg och tunnelbana för "trick" då?
"Tricken" kunde betyda ett specifikt tunnelbanetåg eller hela nätet. Vagnen sade man om en spårvagn eller ett spårvagnståg, om det behövde förtydligas sade man 4:an, 8:an och så vidare.
/Göran
Banarbetarna på tunnelbanan kallar fortfarande tunneltågen för "vagn", t ex "efter sista vagnen till Farsta" och när det kommer ett tåg är det inte alldeles ovanligt att tågvarnaren ropar VAAAAAAGN
daniel_s skrev:Banarbetarna på tunnelbanan kallar fortfarande tunneltågen för "vagn", t ex "efter sista vagnen till Farsta" och när det kommer ett tåg är det inte alldeles ovanligt att tågvarnaren ropar VAAAAAAGN
Eller kanske rentav "vang", eller finns det ingen som säger så längre i Stockholm?
twr skrev:Hur var det mellan 1950 och 1967, kunde man kalla både spårväg och tunnelbana för "trick" då?
"Tricken" kunde betyda ett specifikt tunnelbanetåg eller hela nätet. Vagnen sade man om en spårvagn eller ett spårvagnståg, om det behövde förtydligas sade man 4:an, 8:an och så vidare.
/Göran
Men har trick från börjat betytt spårvagn i Stockholm? Eller började man använda ordet när tunnelbanan kom?
twr skrev:
Men har trick från börjat betytt spårvagn i Stockholm? Eller började man använda ordet när tunnelbanan kom?
Från ett av de första inläggen i tråden.
Harald skrev:Meningen med det jag skrev var inte att det bara var spårvägare som använde det, utan när de använde det kunde det anses för yrkesjargong, medan det bland andra var slang. Nu har jag tittat i Svenska Akademiens ordbok, och det finns faktiskt med där och anges som vardagligt samt förekommande i vissa kretsar. De skriftliga beläggen är från Stockholmstidningarna Dagens Nyheter och Expressen. Det äldsta belägget är faktiskt från DN 1904: "I lördags var man . . nyfiken på det nya och hela Stockholm skulle fara med tricken."
Ordet har såvitt jag vet inte använts, eller i vart fall varit ovanligt i Göteborg.
twr skrev:
Från ett av de första inläggen i tråden.
Harald skrev:Meningen med det jag skrev var inte att det bara var spårvägare som använde det, utan när de använde det kunde det anses för yrkesjargong, medan det bland andra var slang. Nu har jag tittat i Svenska Akademiens ordbok, och det finns faktiskt med där och anges som vardagligt samt förekommande i vissa kretsar. De skriftliga beläggen är från Stockholmstidningarna Dagens Nyheter och Expressen. Det äldsta belägget är faktiskt från DN 1904: "I lördags var man . . nyfiken på det nya och hela Stockholm skulle fara med tricken."
Ordet har såvitt jag vet inte använts, eller i vart fall varit ovanligt i Göteborg.
Ja, precis. Då är jag nyfiken på hur det gick till när ordet gled över från spårväg till tunnelbana? var det inget överlappning, bestämde man sig bara för att ordet skulle stå för tunnelbanan i stället frö för spårvägen?
Det är väl inget stort hopp egentligen. Tunnelbanan är en underjordisk spårvagn, föreställ dig en konversation mellan två ungdomar där den ena inte vet exakt var den andra bor och den andra inte är helt hemma på begreppen i den stadsdel där den första bor: hu kommeru ditå, taru tricken eller? Ja ja jöväl de, och så vidare, det ska inte så mycket till innan "tricken" har blivit utvidgat till att även omfatta de gröna underjordiska vagnarna.
I Stockholm följde dessutom delar av tunnelbanan ganska så exakt samma sträckning som spårvagnen så för många blev det nog naturligt att fortsätta använda benämningen tricken även om man konverterade spårvagnslinjen till tunnelbana.
Det är väl inget stort hopp egentligen. Tunnelbanan är en underjordisk spårvagn, föreställ dig en konversation mellan två ungdomar där den ena inte vet exakt var den andra bor och den andra inte är helt hemma på begreppen i den stadsdel där den första bor: hu kommeru ditå, taru tricken eller? Ja ja jöväl de, och så vidare, det ska inte så mycket till innan "tricken" har blivit utvidgat till att även omfatta de gröna underjordiska vagnarna.
Jo, det var ungefär så jag tänkte mig det. Det var därför jag frågade.Men hgsldf skrev att det bara syftade på tunnelbana under de överlappande åren, så då blev jag fundersam.
För övrigt gissar jag att ordet "trick" i stockholmskan ursprungligen är en "osloism" eller kanske norvagism, för närmaste elektrifierade spårväg fanns väl länge i Kristiania.
På norsk er ikke "trikk" synonymt med sporvogn, men brukes om elektriske transportmidler. Lokførere kjører "trikk" når de kjører ellok. Selskapene AS Trikken og Drammen kommunale trikk var selskaper som kun hadde trolleybusser, som i Drammen ble kalt "trikk". De vestlige forstadsbanene, HKB og BB brukte også betegnelsen trikk. Mange som bor vest i Oslo tar trikk til byen, men de som bor på østkanten tar T-bane. Jeg bor ved T-banestasjion i vest, og jeg hører stadig at "fjortiser" sier "vi tar trikken". Så man kan anta at ordet "trikk" vil bli brukt om T-bane i de neste 75 år.
Jag hörde aldrig "trick" användas om tunnelbana i Stockholm före 1967. Inte efter heller för den delen, men jag flyttade från Stockholm 1971. Däremot har hört det användas om spårvagnar åtminstone fram till 1967. SAOB har tre skriftliga belägg från 1904, 1967 och 1993. Det framgår av belägget från 1967 att det är spårvagnar det handlar om liksom det framgår av belägget från 1993 att det är tunnelbanan.
Har "tunneln" använts bland vanligt folk? Jag har hört många säga t ex "nej vi tar tunneln!" men jag kan inte avgöra om det är SL-slang eller vanlig slang, jag känner ingen som aldrig har jobbat på SL.
twr skrev: .... när ordet gled över från spårväg till tunnelbana? var det inget överlappning, bestämde man sig bara för att ordet skulle stå för tunnelbanan i stället frö för spårvägen?
Båda trafikmedlen är elektriska (ElecTRIC), så överlappning är fullt möjlig.
Ett liknande exempel är att man på tyska längre tillbaka kunde säga "die elektrische" underförstått den elektriska spårvägen eller järnvägen