Re: Öppning av Citybanan 2016/2017
Postat: onsdag 08 oktober 2014 15:35
Vilket är sämre om man ska från Bålsta till Märsta (fast då kanske man i stället borde tatt nån röd skapelse som går fortare emellan banorna)
/T
/T
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?2763 skrev:BSB101 skrev:
Eller så går Bålsta-Västerhaninge i tunneln och Märsta-Södertälje på gamla banan. Lite sämre omstigningsmöjligheter - men faktum är att det är tydligt kommunicerbart.
/T
Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med X60 för att med säkerhet köra enbart sådana på den ena linjen? För om det inte går att kontrollera att det är rätt fordonstyp på ett omlopp när det måste vara det ska man nog ägna sig åt något annat än järnvägstrafik.BSB101 skrev: Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?
Till exempel L579 som tager cirka 45 minuter till Märsta, man bör dock helst vara på väg till Arlanda eftersom den stannar en bra bit från Märsta station.2763 skrev:Vilket är sämre om man ska från Bålsta till Märsta (fast då kanske man i stället borde tatt nån röd skapelse som går fortare emellan banorna)
/T
Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.BSB101 skrev:När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.BSB101 skrev:Ingen naturlag men du för gärna ta hand om att informera kunderna om vilka tåg som går vilken väg och hur man ska veta detta utan att läsa en tidtabell eller annat. Visa omlopp har även en tendens att få en eller flera X10 istället för en eller flera X60.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Det är ju bara det att med det här förslaget så kan den virrige göra felet många gånger.Kantorn skrev:Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.BSB101 skrev:När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Mer komplicerat för den som vinkelbyter vid Karlberg .Kantorn skrev:Omstigning i Stockholm S eller Älvsjö.2763 skrev:Eller så går Bålsta-Västerhaninge i tunneln och Märsta-Södertälje på gamla banan. Lite sämre omstigningsmöjligheter - men faktum är att det är tydligt kommunicerbart.BSB101 skrev: Så för att få ett begriplig och smidig trafikering som gör det lätt för kunderna är det enda vettiga att flytta hela pendeltågstrafiken på en gång till den nya stationen.
/T
Det jag menar är att det idag stundom förekommer rätt många X10or i trafik pga problem med X60orna. Att då inte kunna köra X10or på ena linjen kan nog ställa till med fordonsbrist.2763 skrev:Du menar alltså att det inte finns tillräckligt med X60 för att med säkerhet köra enbart sådana på den ena linjen? För om det inte går att kontrollera att det är rätt fordonstyp på ett omlopp när det måste vara det ska man nog ägna sig åt något annat än järnvägstrafik.BSB101 skrev: Med tanke på hur många X10or det fortfarande går är frågan om man skulle lyckas hålla ihop omloppen och bara köra X10 på rätt linje?
Visst gör man bara det misstaget en gång när Citybanan öppnat i sin helhet och inga fler pendeltåg planmässigt anländer till Stockholm C. I ett scenario där båda stationerna är öppna och det är helt beroende på vilken avgång man väljer kommer misstaget ske flera gånger.Kantorn skrev:Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.BSB101 skrev:När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.daniel_s skrev:Att läsa en linjekarta får man väl förvänta sig att folk ska göra. Hur ska de annars alls veta vilket tåg de ska ta, om de nu inte ska till slutstationen alltså.
Sen är det ju inte precis nån katastrofalt lång promenad om man står på Centralen och nödvändigtvis vill åka med rätt tåg från början och upptäcker att man står på fel station...
Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen?Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Inte lika mycket om det konsekvent är A) den ena linjen eller B) bara helger som trafikerar Citybanan.BSB101 skrev:Visst gör man bara det misstaget en gång när Citybanan öppnat i sin helhet och inga fler pendeltåg planmässigt anländer till Stockholm C. I ett scenario där båda stationerna är öppna och det är helt beroende på vilken avgång man väljer kommer misstaget ske flera gånger.Kantorn skrev:Men hallao (som det heter här i Småland), det problemet kommer ju även när citybanan öppnas. Man står på centralen och ska åka pendeltåg som alltid har gått där. Det felet gör man bara en gång.BSB101 skrev:
När man läser linjekartan är man redan på stationen och då upptäcka att man kommer missa sista tåget alternativt vänta 30 minuter för att man befinner sig på fel station är inte så roligt. Kollektivtrafik ska vara enkelt.
Det förslag jag svarade på byggde på att nya och gamla stationen skulle användas växelvis med antagandet att X60 räcker i lågtrafik.daniel_s skrev:Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen?Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Jag tror nog det daniel_s syftar på är att pendeltågsstationen heter Årstaberg.Lennart Petersen skrev:Det förslag jag svarade på byggde på att nya och gamla stationen skulle användas växelvis med antagandet att X60 räcker i lågtrafik.daniel_s skrev:Vadå klockslag och dagar? Vagnarna räcker väl till att köra några linjer (t ex 35 och 38) med enbart X60 redan idag.Lennart Petersen skrev:Men alltså menar du verkligen att man ska göra nya linjekartor och sätta upp för en provisorisk trafik kanske ett halvår och dessutom få in klockslag , dagar m.m när respektive station trafikeras ?
Till Årstadal får man nog ta spårvagnen?Lennart Petersen skrev:Promenaden för den som gått fel är kanske 5-7 minuter, möjligen överkomligt men kan innebära att man missar tåget och därmed får vänta kanske 30min.
Sedan är det ju så att i Citybaneprojektet ingår att spåren kopplas om och det byggs en lång flyover vid Årstadal för det ändamålet. Pendeltågen får alltså sin egen dedicerade väg och då blir det inte lika enkelt att köra alternativa vägar med korsande tågvägar och hur ska Årstadal trafikeras ?
Det förslaget tror jag inte är så bra av ett antal anledningar.
Att köra en gren med X60 går såtillvida att vagnarna räcker men om linjerna ska gå till varsin station blir det problem med tågvägar vid Årstadal
Jag minns att landstingspolitiker i Stockholms län föreslog något sådant för ca trettio år sedan; Skåne förväntades låna ut alla sina pågatågs-X10 till SL-trafiken. Någon tidning uppmärksammade detta under rubriken "Kalle på Spången till Spånga?". (ett av X10-sätten i pågatågstrafiken hade namnet "Kalle på Spången"). Naturligtvis blev det inget av detta, däremot lånade skåningarna under några år ut X10 till Malmbanan, i varje fall sommartidKantorn skrev:..... Annars kanske man kunde "bytlåna" några X61 från Skåne så får de låna ett gäng slitna X10 utan toaletter...
Intresserad. Bor dock lite avsides. Kommer ej.twr skrev:Öppet hus på Station City idag söndag, 11-15. För den som är intresserad.
Det låter inte som en jättebra idé att köra massa tåg som ändå ingen kommer åka med.gek skrev:Även om trafikstart för pendeltågstunneln inte sker förrän vid planerad tidpunkt finns det antagligen risk att X60, trots nyleveranser, inte kommer att räcka till. Så kanske bör man planera för att i varje fall insatstågen går via ovanjordsspåren? Med lämpligt upplägg borde detta vara hanterbart, i värsta fall får väl insatstågen för att undvika konflikter med andra tåg använda fjärrtågsspår och köra förbi Älvsjö och Årstaberg.
Och varför då ? Om man inte får plats på övriga fulla tåg så är det kanske en god idé att åka med de här föreslagna insatstågen , kanske om man föredrar en sittplats.Hpdnfk skrev:Det låter inte som en jättebra idé att köra massa tåg som ändå ingen kommer åka med.gek skrev:Även om trafikstart för pendeltågstunneln inte sker förrän vid planerad tidpunkt finns det antagligen risk att X60, trots nyleveranser, inte kommer att räcka till. Så kanske bör man planera för att i varje fall insatstågen går via ovanjordsspåren? Med lämpligt upplägg borde detta vara hanterbart, i värsta fall får väl insatstågen för att undvika konflikter med andra tåg använda fjärrtågsspår och köra förbi Älvsjö och Årstaberg.
Hon säger även att bygget just nu ligger före tidtabellen och även under budget.Enligt tidsplanen skall allt vara klart i december 2017, men det är inte osannolikt att trafiken kan komma igång tidigare under hösten 2017.